DE WEEK VAN PHLIPPEN
14
CONCURRENTIE EUROSTAR
Eurostar verdubbelt de komende twee
jaar het aantal treinen van Amsterdam en
Rotterdam naar Londen en vice versa van drie
naar zes per dag. ,,We gaan 40 procent
van de mensen uit het vliegtuig krijgen.''
Terw ij! landen om ons heen
tegen een recessie aanschur
ken ,bl±ken w ij netals vorig
kw artaal iets stevigerop on ze
benen te staan dan we dachten.
Tegerijcertijd laten de nieuw ste
CBS -cijfers zien datde w erkloos-
heid groeiten de bedrijfsinveste
ringen afhem enZijn ditde laatste
zonnestralen en zalde tegenw ind
uitEuropa ons dan toch bereken?
indruk te krijgen datde cijfers ons
iets anders laten zien dan hetaan -
kom ende onheil vanuithetbuiten-
landZouden hetnietgew oon onze
eigen - 'zedfgekw eekte' - proble
m en kunnen zijn die onze groei
gaan vertragen?
Uiteraard is er nog steeds de
onzekerheid overhethandels-
conflct tussen China en Am erka.
M aarhet zou ook zom aarkunnen
datde deuk die hethandelscDn:f:]i::t
in onze exportcijfers vetDorzaaktE,
al EErglDtEhdEeLs achtErohs ligt.
O ok bleek on ze gevoeligheid voor
w at er in de w ereldw ijdem aak
industrie gebeurde w Elm ee te val
len, om datw e voorbijna 80 plDceht
op de diehstEhsectDrdlaaieh
Het aantal werknemers dat
recent w erd ontslagenis m et
17 000 m ensen afgenom enToch is
hetw erkloosheidscijfergeglDeid
H oe kan dat? Blijkbaar stuiten w e
hierop een capaciteitsgiens.M en -
sen die zich in hetverleden gedes
illusioneerd van de arbeidsm arkt
hebben afgekeerd klijcen opeens
in groten getale te solliciteren
Iedereen die m ee w ilen kan doen
w ordtopgetrom m eldD at som m i-
gen lang uitde roulatie w arenzou
goed kunnen verklaren w aarom de
w erkloosheid w eer toeneem t.
Maar hoe fijn het ook is voor
degenen die nu eindelik; een kans
krijgen op w erk, voorw erkgevers
w ordtheter zekernieteenvoudiger
opD e arbeidsm arktkooktdroog
W erkgevers kunnen welplannen
hebben voornieuw e activiteiten
- en de lage rente m aaktveelm oge-
lik - m aarals hetpersoneelgew oon
niet te vinden is, dan raken w erk
gevers ontm oedigdD it zou de
terugloop in investeringen en hun
dalende vertouw en in hetkom end
jsarkunnen verklarenZoh capaci-
teiisgrens vertraagtuiteindelijc ook
onze econom ische groei.
Zonder loonstijging
wordt het heel lastig
de stijgende kosten
te blijven dragen
Werkgevers zouden hierop kun
nen reageren doorde lonen nog
w atverderom hoog te gooienD e
overheid als grootste w erkgever die
ook de grootste personeelstekorten
heeft, m ag daarin besthetvoor-
touw nem enD athetbedrijsleven
dan zalvolgenis te hopen .W ant
ook m assaalkunnen investeren in
hetau torn atiseren van w erkom zo
hetpersoneelstekort te om zeilen
Dat bedrijven geen loon ver
hogen m aargaan autom atiseren
is een akelige gedachte. Imm ers,
zonder loonstijging w ordthetheel
lastig de stijgende kosten te blijven
dragen .N eem bijvoorbeeld de
oplopende w oonkostenals de
stkstofcrisis - een tw eede capa-
ciEitisgr:ens w aarw e tegenaan
lpen - doorzet, kan dat tot (nog)
grotere prijsstijgingen leiden
Laten w e daarom m aarblij zijn
m ethetm isschien w elnipendste
personeelstekort in N ederlandhet
tEkort aan ict'ers.
Arcelor
Mittal
ASML
RELX
m
Op St. Pancras
International
Station in Lon -
den is tussen
de perrons een
klein bos aan
gelegd R eizen
m etde trein is puurnatuur,w il
Eurostarerm ee zeggenH etbe-
drijfviertereen fsestje:hetis
25 jsargeleden datde eerste trein
op een kille grijze dag in novem -
bervan Londen doorde Kanaal-
tunnelnaarParijs reed. .W e zijn
m eerdan tw eehonderd m iljoen
reizigers verder.W ie had datge-
dacht", zegt ceo M ike Cooper.
H ij vergeetgem akshalve dat
de verw achtingen nog véélhoger
lagenErw erd druk getekend aan
een Europees netw erk. D e snele
Eurostar-treinen zouden m et
30 0 km /u ook naarAm sterdam
Frankfurt, M arseile, G enève,
en nog zes grote Europese steden
zoeven .Alleen Am sterdam /Rot
terdam lukte vorig jsar. Hetw as
m oeilijc te voorspelenErw as
historisch niets om je verw ach -
tingen op te stoelenm aarw e
m oeten bijna een kw artm iljard
m ensen ook nietafdoen als niets.
H et is enorm
D e budgetiudhtvaartm aatschap-
pijen leken in Europa onoverw ih -
neüjk; m ethun dum pprijzen
Cooperw eethet, hij w erkte tussen
2000 en 2005 als com m ercieel
0:irecteurbij easyJethard m ee aan
de prijzenslag JM aarnu heefthet
treinbedrijfm eerdan ooithet tij
m ee, denkthij.V legen op korte
afstanden binnen Europa heefteen
vieze sm aak gekregen in de strijd
tegen stikstof en kooldioxide.
G roene partijen in heelEulDpa
roepen om vliegbelastingen en
@sandraphlippen
Is recessie
gevaar niet
eigen kweek?
Nee. Ik begin steeds meer de
Sandra Phlippen is hoofd Neder
land bij het Economisch Bureau
van ABN Amro en docent aan de
Erasmus School of Economics.
O
zaterdag 16 november 2019
GO
Het staalbedrijf
sloot de beurs-
week af als
grootste stijger
in de AEX.
De chipbedrijven
waren in trek na
positieve cijfers
van branchege
noten uit de VS.
'Elke trein is
Ton Voermans
Londen
it
Het uitgever
sconcern kreeg
de handen niet
op elkaar.
De Egyptische
kunstmestpro-
ducent was de
grootste daler in
de MidKap.