DE WEEK VAN PHLIPPEN 14 CONCURRENTIE EUROSTAR Eurostar verdubbelt de komende twee jaar het aantal treinen van Amsterdam en Rotterdam naar Londen en vice versa van drie naar zes per dag. ,,We gaan 40 procent van de mensen uit het vliegtuig krijgen.'' Terw ij! landen om ons heen tegen een recessie aanschur ken ,bl±ken w ij netals vorig kw artaal iets stevigerop on ze benen te staan dan we dachten. Tegerijcertijd laten de nieuw ste CBS -cijfers zien datde w erkloos- heid groeiten de bedrijfsinveste ringen afhem enZijn ditde laatste zonnestralen en zalde tegenw ind uitEuropa ons dan toch bereken? indruk te krijgen datde cijfers ons iets anders laten zien dan hetaan - kom ende onheil vanuithetbuiten- landZouden hetnietgew oon onze eigen - 'zedfgekw eekte' - proble m en kunnen zijn die onze groei gaan vertragen? Uiteraard is er nog steeds de onzekerheid overhethandels- conflct tussen China en Am erka. M aarhet zou ook zom aarkunnen datde deuk die hethandelscDn:f:]i::t in onze exportcijfers vetDorzaaktE, al EErglDtEhdEeLs achtErohs ligt. O ok bleek on ze gevoeligheid voor w at er in de w ereldw ijdem aak industrie gebeurde w Elm ee te val len, om datw e voorbijna 80 plDceht op de diehstEhsectDrdlaaieh Het aantal werknemers dat recent w erd ontslagenis m et 17 000 m ensen afgenom enToch is hetw erkloosheidscijfergeglDeid H oe kan dat? Blijkbaar stuiten w e hierop een capaciteitsgiens.M en - sen die zich in hetverleden gedes illusioneerd van de arbeidsm arkt hebben afgekeerd klijcen opeens in groten getale te solliciteren Iedereen die m ee w ilen kan doen w ordtopgetrom m eldD at som m i- gen lang uitde roulatie w arenzou goed kunnen verklaren w aarom de w erkloosheid w eer toeneem t. Maar hoe fijn het ook is voor degenen die nu eindelik; een kans krijgen op w erk, voorw erkgevers w ordtheter zekernieteenvoudiger opD e arbeidsm arktkooktdroog W erkgevers kunnen welplannen hebben voornieuw e activiteiten - en de lage rente m aaktveelm oge- lik - m aarals hetpersoneelgew oon niet te vinden is, dan raken w erk gevers ontm oedigdD it zou de terugloop in investeringen en hun dalende vertouw en in hetkom end jsarkunnen verklarenZoh capaci- teiisgrens vertraagtuiteindelijc ook onze econom ische groei. Zonder loonstijging wordt het heel lastig de stijgende kosten te blijven dragen Werkgevers zouden hierop kun nen reageren doorde lonen nog w atverderom hoog te gooienD e overheid als grootste w erkgever die ook de grootste personeelstekorten heeft, m ag daarin besthetvoor- touw nem enD athetbedrijsleven dan zalvolgenis te hopen .W ant ook m assaalkunnen investeren in hetau torn atiseren van w erkom zo hetpersoneelstekort te om zeilen Dat bedrijven geen loon ver hogen m aargaan autom atiseren is een akelige gedachte. Imm ers, zonder loonstijging w ordthetheel lastig de stijgende kosten te blijven dragen .N eem bijvoorbeeld de oplopende w oonkostenals de stkstofcrisis - een tw eede capa- ciEitisgr:ens w aarw e tegenaan lpen - doorzet, kan dat tot (nog) grotere prijsstijgingen leiden Laten w e daarom m aarblij zijn m ethetm isschien w elnipendste personeelstekort in N ederlandhet tEkort aan ict'ers. Arcelor Mittal ASML RELX m Op St. Pancras International Station in Lon - den is tussen de perrons een klein bos aan gelegd R eizen m etde trein is puurnatuur,w il Eurostarerm ee zeggenH etbe- drijfviertereen fsestje:hetis 25 jsargeleden datde eerste trein op een kille grijze dag in novem - bervan Londen doorde Kanaal- tunnelnaarParijs reed. .W e zijn m eerdan tw eehonderd m iljoen reizigers verder.W ie had datge- dacht", zegt ceo M ike Cooper. H ij vergeetgem akshalve dat de verw achtingen nog véélhoger lagenErw erd druk getekend aan een Europees netw erk. D e snele Eurostar-treinen zouden m et 30 0 km /u ook naarAm sterdam Frankfurt, M arseile, G enève, en nog zes grote Europese steden zoeven .Alleen Am sterdam /Rot terdam lukte vorig jsar. Hetw as m oeilijc te voorspelenErw as historisch niets om je verw ach - tingen op te stoelenm aarw e m oeten bijna een kw artm iljard m ensen ook nietafdoen als niets. H et is enorm D e budgetiudhtvaartm aatschap- pijen leken in Europa onoverw ih - neüjk; m ethun dum pprijzen Cooperw eethet, hij w erkte tussen 2000 en 2005 als com m ercieel 0:irecteurbij easyJethard m ee aan de prijzenslag JM aarnu heefthet treinbedrijfm eerdan ooithet tij m ee, denkthij.V legen op korte afstanden binnen Europa heefteen vieze sm aak gekregen in de strijd tegen stikstof en kooldioxide. G roene partijen in heelEulDpa roepen om vliegbelastingen en @sandraphlippen Is recessie gevaar niet eigen kweek? Nee. Ik begin steeds meer de Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het Economisch Bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O zaterdag 16 november 2019 GO Het staalbedrijf sloot de beurs- week af als grootste stijger in de AEX. De chipbedrijven waren in trek na positieve cijfers van branchege noten uit de VS. 'Elke trein is Ton Voermans Londen it Het uitgever sconcern kreeg de handen niet op elkaar. De Egyptische kunstmestpro- ducent was de grootste daler in de MidKap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14