NIEUWS 17 96 procent van de Russen meent dat Rusland niets met MH17 te maken heeft „Het bestuur van Skolkovo vond me een probleem worden. Toen ze me wegstuurden, kreeg ik te horen dat er druk 'van boven' was geweest om dat te doen. Ik heb nog gesolliciteerd, maar niemand nam me meer in dienst. Met de reden dat ik 'onbe trouwbaar' ben. De veiligheidsdienst van Roskosmos (de Russische even knie van NASA, red.), zei tegen me: jij komt er niet door, want je behoort tot de vijfde colonne, jij bent de vijand. Ik ben nu freelancer. Als scenarist en consultant. Ook schrijf ik artikelen.'' ,,Het lukt, zij het met moeite. Maar ik vind de mogelijkheid om te zeggen wat ik denk en te praten met wie ik wil veel belangrijker. Niet alle boe- merangen keren terug, een aantal kiest voor de vrijheid.'' ,,Nee, natuurlijk niet. Maar ik zeg al leen wat allang bekend is door het onderzoek. Ik zal u eerlijk zeggen dat ik het in 2015 heel moeilijk had. Het onderzoek liep, maar er waren nog geen resultaten. En ik was praktisch de enige in Rusland, die zei waar het op stond. Maar toen in oktober de OVV openbaarde dat het inderdaad een Buk was uit het gebied dat de se paratisten onder controle hadden, bleek ik het bij het juiste eind te heb ben gehad.'' ,,Dat mijn telefoon wordt afgeluis terd, weet ik zeker. Maar het pro bleem voor de Russische autoriteiten is niet Loekasjevitsj. Het is niet ge lukt jullie Nederlanders de mond te snoeren. Jullie zijn het belangrijkste probleem.'' Bijna een jaar na de tragedie met MH17 liet Rusland de theorie over de Soe-25 plotseling los. Het zou toch om een Buk-raket gaan, maar eentje die was gelanceerd vanuit Zarosjts- jenske, een dorp in de Donbass dat volgens Rusland op dat moment in handen was van het Oekraïense le ger. Een paar maanden later deed de Russische Buk-leverancier Almaz- Antej een test, waaruit dat moest blijken. Het plaatste een cockpit op het testterrein en liet daarnaast een Buk-raket ontploffen. „Professioneel gezien was de test van Almaz-Antej een schoolvoorbeeld van hoe je een serieus experiment niet moet doorvoeren. Want in plaats van een Boeingcockpit ge bruikte het bedrijf de cockpit van een Il-86. Dat is gewoon een ander vliegtuig. Verder is het heel lastig een situatie van twee vliegende ob jecten in de lucht na te bootsen op de grond. De meest bezopen fout: ze hebben de windrichting verward. In werkelijkheid kwam die uit het zuidwesten en Almaz-Antej zegt in het experiment: uit het noordoosten. Dat heeft consequenties voor de hoek van de inslag, omdat het vlieg tuig bij verschillende windrichtin gen anders in de lucht hangt. Daar naast koersen vliegtuigen op een kompas, dat altijd het noorden aan wijst. Daarmee wordt in de lucht vaart het 'magnetische noorden' be doeld en niet het geografische noor den, dat Almaz-Antej hanteert. Daarin zit een verschil van zo'n zes graden.'' Ja, het geeft een maand na de eerste publicatie in de zomer van 2015 ineens andere graden aan van de in- slaghoek van de Buk en MH17. Daar door moet de afvuurlocatie drastisch naar het oosten worden verlegd. Maar niet voor Almaz-Antej, voor hen blijft het Zarosjtsjenske. De uitkomst van hun onderzoek stond van tevoren vast. In plaats van te onderzoeken en dan tot een conclusie te komen.'' In september 2018 toonde het Russische ministerie van Defensie plots speciaal gedeclassificeerde do cumenten van een Buk-fragment, die het Joint Investigation Team (JIT) in mei van dat jaar had laten zien. Het nummer erop herleidde het ministerie tot een raket die al in 1986 aan Oekraïne was geleverd en daar na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was gebleven. Het be wijs dat Oekraïne achter het neer schieten van MH17 zat. ,,Van het raketfragment dat het JIT heeft getoond, heeft het nooit ge zegd: dit is de raket die het vliegtuig heeft neergeschoten. Daarnaast wordt niet gezegd hoe dat fragment in handen is gekomen van het JIT. Ook heeft het ministerie van Defen sie gezegd, dat volgens bepaalde ak tes de bewuste Buk-raket naar Oe kraïne is gegaan, maar heeft het die aktes niet getoond. Dat is heel raar.'' Russische editie van Forbes, dat Rusland aan de vooravond van de aanslag plotseling een vliegbeper- king oplegde boven de Russsische regio Rostov (dat grenst aan het gebied in Oost-Oekraïne waar MH17 werd neergehaald). Wat is er toen precies gebeurd? „Middernacht van 16 op 17 juli 2014 heeft Rusland het luchtruim van het naburige Rostov aan de Don geslo ten. Het is een opmerkelijk toeval dat dezelfde dag MH17 wordt neerge schoten. Je zou kunnen denken dat de Russische luchtvaartdienst Rosa- viatsia wist dat het gevaarlijk was om er te vliegen, omdat Rusland die zelfde dag een Buk-raketsysteem Oost-Oekraïne had binnengebracht. Maar het gekke is wel, dat Rusland zelf de vliegrestrictie niet heeft niet nageleefd en gewoon vliegtuigen heeft doorgelaten. In mijn artikel in Forbes probeer ik daarom heel voor zichtig te zijn. Ik heb het recht niet conclusies te trekken. Het detail staat evenwel ook vermeld in het rapport van de Onderzoeksraad voor de Vei ligheid (OVV). De Nederlandse on derzoekers hebben Rosaviatia ge vraagd waarom die vliegbeperking was ingesteld. Maar juist over deze kwestie heeft de raad nooit een ant woord gekregen.'' De Tweede Kamer heeft onlangs ook besloten tot een onderzoek naar de vraag waarom Oekraïne het luchtruim niet heeft gesloten. Maar dat hoort niet thuis in het strafrech telijke onderzoek, vindt Loekasje- vitsj. ,,Die vraag is al uitgebreid en nauwkeurig beantwoord in het tech nische onderzoek van de OVV.'' ,,Ja, er was reden voor. Maar het was niet verplicht. Daarom draagt Oe kraïne een morele, ethische en men selijke verantwoordelijkheid. Geen juridische. In het OVV-onderzoek komt ook naar voren dat er boven twintig andere conflictgebieden op geen enkel moment op wat voor ma nier dan ook het luchtruim is geslo ten. De hele regelgeving over wan neer luchtruimen moeten worden gesloten, is nog niet vastgelegd." ,,Je moet zaken niet door elkaar ha len. Natuurlijk draagt Oekraïne ver antwoordelijkheid, maar veel be langrijker zijn de vragen: van wie was de Buk? Hoe kwam hij daar te recht? Wie heeft hem geleverd? Wie heeft de opdracht gegeven hem te gebruiken? Wie waren de mensen die op de knop hebben gedrukt?'' ,,Absoluut niet. Nog altijd is 96 pro cent van de Russen ervan overtuigd dat Rusland niets met MH17 te ma ken heeft. Dat het allemaal wordt ge daan om Rusland zwart te maken en de hele wereld tegen ons is. En dat de beschuldiging aan het adres van Rus land een gevolg is daarvan. Niet om dat we schuldig zijn, maar omdat niemand van ons houdt.'' vrijdag 15 november 2019 GO Kunt u daarvan rondkomen? De autoriteiten zullen niet blij zijn met uw werk? Zitten de autoriteiten u op een of andere manier dwars? Kunt u eenvoudig uitleggen waarom volgens u de test van Almaz-Antej niet deugde? Vadim Loekasjevits probeert rond te komen als freelancer, nadat hij zijn baan kwijtraakte om zijn vijandige mening. FOTO'' S JOEL VAN HOUDT U veronderstelt dat Almaz-Antej toerekent naar de gewenste uit komst? Wat vindt u van die 'bewijsvoering'? Twee jaar geleden schreef u in de Evengoed was er achteraf gezien alle reden voor. Er is immers een passagiersvliegtuig uit de lucht geschoten. Maar voor Rusland toont het niet sluiten van het luchtruim op 17 juli 2014 de schuld van Oekraïne aan. Hebt u de afgelopen vijf jaar in uw eigen omgeving gemerkt dat men sen anders over MH17 zijn gaan denken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17