NIEUWS 15 NOORD-SYRIE NEDERLANDSE GEVANGENEN De rechter heeft maandag bepaald dat Nederland haar' IS- kinderen moet ophalen uit gevangenkampen in Noord-Syrië. Maar kan dat eigenlijk wel, nu het gebied door de Turkse invasie en het vertrek van de Amerikanen gevaarlijk is geworden? Het klinkt in theorie allemaal zo sim pel: even de Nederlandse IS-kinderen en mogelijk ook hun moeders opha len uit Noord-Syrië. Maar, zoals zo vaak, ligt het in de praktijk een stuk ingewikkelder. Want sinds begin oktober dit jaar is het relatief rus tige Koerdische noor den van Syrië veran derd in een gevaar lijke en uiterst cha otische regio. De toestand veran derde toen Tur kije Noord-Syrië binnenviel nadat president Trump onverwacht Amerikaanse sol daten terugtrok. De rechter die maandag in kort ge ding oordeelde dat Nederland de kinderen moet ophalen, maakte die kanttekening er ook bij: „Er kan niet van de Staat worden verwacht dat ze grote veiligheidsrisi co's neemt.'' In Noord-Syrië vechten nu de vol gende partijen: het Turkse leger, pro- Turkse Syrische milities, SDF-Koer- den, Amerikanen, het Syrische leger, pro-Assad-milities, het Russische le ger en loslopende IS-slaapcellen die aanslagen plegen. Het probleem voor een mogelijke Nederlandse ophaal- missie is dat het grootste gevangen kamp waar de IS-vrouwen en kinde ren zich bevinden, het al-Hawl kamp, midden in dit woelige gebied ligt. Van de 23 vrouwen en 56 kinde ren die meededen aan het kort ge ding, zitten er 16 vrouwen en 41 kin deren in dat kamp. De anderen (7 vrouwen en 15 kinderen) zitten in kamp al-Roj, dicht tegen de Turkse grens. Als er al een ophaalmissie komt, zal die hoogstwaarschijnlijk worden ge organiseerd vanuit het rustige Erbil, in het veilige Koerdische deel van Noord-Irak. Vanuit Erbil is er slechts een mogelijkheid voor de Nederlan ders om het gevaarlijke Noord-Syrië f? Drie routes te bereiken. Dit is via de strategische Semalka- grensovergang, de enige werkende - grens tussen Iraakse Koerden en Syrische Koer den. Tot nu toe is de overgang nog in handen van de SDF, van de Syri sche Koerden dus. Maar Turkije ligt op slechts 3 kilo meter afstand. Als de Turken het willen en een beetje doorrijden, kunnen ze Semalka bin nen een half uur innemen en dus de grens afsluiten. Het zelfde geldt voor het Syrische leger en de Russen. Zij zitten al nabij de stad al-Malikyah (in het Koerdisch: Derik). Ook daarvandaan is het slechts dertig minuten naar de Semalka-grensovergang. Met andere woorden: als de Neder landse ophaalmissie via de Semalka- overgang Noord-Syrië ingaat, bestaat de kans dat de Koerden daarna de controle over de grens verliezen. Dan kan je niet meer terug naar het vei lige Noord-Irak en zit de Neder landse ophaalmissie vast in Noord- Syrië. Al-Hawl kamp Veruit de meeste Nederlandse IS- vrouwen en kinderen zitten in het al- Hawl-kamp, in Noordoost-Syrië, ten oosten van de stad al-Hasakah. Al- Hawl is in handen van de Koerdische SDF. Om het kamp te kunnen berei ken, heb je toestemming nodig van de SDF. De ophaalmissie zal de hele passage door Syrië in SDF-gebied moeten blijven, want alle andere par tijen - Turken, Syriërs en Russen - zullen missieleden beschouwen als een illegale partij. Vanaf de Semalka-grensovergang heeft een eventuele Nederlandse ophaalmissie drie mogelijkheden om via SDF-gebied het al-Hawl-kamp te bereiken. De eerste route loopt via Qamishli en al-Hasakah grotendeels over hoofdwegen naar al-Hawl. Niet alleen is dit een lange route, een veel groter probleem is dat deze route slechts deels in handen is van de Koerdische SDF. Overal rondom Qamishli en al- Hasakah bevinden zich gebieden en checkpoints die worden gecontro leerd door het Syrische leger, Russen of pro-Assad milities. Als de Neder landse ophaalmissie dus een ver keerde afslag neemt of de frontlinies veranderen plots, is de kans aanwezig dat ze een wegblokkade inrijden van het Syrische leger of van de Russen. Ook moet de ophaalmissie op deze route dan wel heel dicht langs gebied waar zwaar wordt gevochten tussen het Turkse leger, pro-Turkse milities en Koerden. Dat is zeker niet ideaal. De tweede route loopt vanaf de Se- malka-grensovergang via tussen doorweggetjes naar al-Hawl. Het goede van deze route is dat je ver weg blijft van Turkse-, Syrische- of Russi sche troepen. Maar helaas kleven er weer andere gevaren aan deze route: niet alleen zijn de wegen hier uiterst belabberd, ook gaat deze route langs een aantal Arabische dorpen waar de bewoners - in tegenstelling tot de Koerden - een stuk minder pro-Westen zijn. In deze Arabische gebieden zijn de meesten pro-Assad terwijl een min derheid zelfs nog altijd pro-IS is. Dus op deze route geldt voor de Nederlandse ophaalmissie: hardrij den, niet stoppen en maar hopen dat je niet wordt klemgereden door een stel lokale jongens met kalasjnikovs. Ook de derde route is, over het alge meen, geen feest. Die weg loopt vanaf Semalka grotendeels vlak langs de grens met Irak en komt uiteinde lijk uit in al-Hawl. Prachtige land schappen, dat wel. Maar ook hier geldt: Arabische gebieden staan slechts op papier onder controle van de Koerdische SDF. Sommige weg blokkades in de buurt van al-Yaru- biya zijn zelfs niet eens in handen van de Koerden, maar van Arabische stammen wier loyaliteit even wispel turig is als de windrichting. Dus op deze derde route geldt voor de Nederlandse ophaalmissie het feiss-or-feill-principe. Oftewel: of het is reuze gezellig, of je wordt ontvoerd of opgeblazen door een IS-slaapcel. Vliegvelden Al deze risico's kunnen vermeden worden als je via de lucht reist. Maar vanwege de chaos op de grond is het onduidelijk of er nog vliegvelden in handen zijn van de Koerden of de Amerikanen. Het is zelfs volstrekt onduidelijk op dit moment wie het luchtruim boven Noord-Syrië con troleert. Moet je toestemming vragen aan Amerika, Turkije, Rusland, Syrië of zelfs het naburige Irak om ergens in de buurt van al-Hawl te landen? Niemand op de grond die het weet. Ook het aantal Nederlandse IS- vrouwen en kinderen dat opgehaald moet worden, maakt een evacuatie er niet eenvoudiger op. Het gaat hier niet om een paar mensen die in een auto passen, maar om 23 vrouwen en hun 56 kinderen. Daarvoor heb je tenminste twee bussen nodig, of zo'n tien busjes. Of zoals een Koerdische functiona ris die bij de Semalka-grensovergang werkt, laat weten. ,,De heenweg is al lastig, de terugweg met al die voer tuigen wordt een heus konvooi. Dat is echt een uitdaging.'' vrijdag 15 november 2019 GO IS-kinderen ophalen uit Syrië is een rit vol chaos en gevaar Harald Doornbos Al-Hasakah 'SSS/Gs Kamp al-Hawl is vanuit Irak via drie routes te bereiken, allemaal even gevaarlijk. TURKIJE Qamishli al-Malikyah Semalka al-Yarubiya al-Hasakah TURKIJE Kamp al-Hawl SYRIË De Semalka-grens- overgang, niet ver van Erbil in Noord-Irak, is nu in handen van Syri sche Koerden. De kans bestaat dat een Nederlandse ophaal- missie gebruik moet maken van deze over gang. De vraag is of de Koerden de con trole er zullen weten te behouden. foto epa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15