nu Rijkswaterstaat nog Maximaal 100 op de snelweg? Dit betekent het voor de automobilist 2 3 4 6 7 'Dit is veel te weinig en veel te laat' 5 7 vragen OPPOSITIE Voordeel is dat de snelheidsbor den maar deels plaats hoeven te maken. ,,De 130 borden zijn pas in 2012 geplaatst en lang niet aan het einde van hun levensduur." Leverancier Visser Print Signs uit Assen gaat ervan uit dat Rijkswaterstaat de borden in ja nuari wil hebben. Het bedrijf heeft alvast tweehonderd exem plaren met 100 kilometer per uur bedrukt. ,,Als we een aanvraag krijgen, zijn we er klaar voor'', zegt bedrijfsleider Jasper Zwarts. Hij rekent circa 100 tot 120 euro voor één bord. In veel gevallen is een sticker met 100 echter afdoende, denkt hij. ,,Wél moet er een onderbord bij waarop staat dat je er tussen 19.00 uur en 06.00 uur 130 mag.'' Hij ziet nog enkele uitdagingen. Komen de borden van bedrij ven als HR Groep en Visser Print &Signs, het plaatsen heeft Rijks waterstaat uitbesteed aan diverse bouwbedrijven, waaronder BAM Infra Verkeerstechniek. BAM zegt voorlopig af te wachten. Het handhaven van de lagere snelheid gebeurt met trajectcon troles en mobiele controles. ,,Die trajectcontroles kunnen pro bleemloos softwarematig anders ingesteld worden'', aldus Marloes van Kessel van het CVOM, de verkeersafdeling van het Open baar Ministerie. Scheelt langzamer rijden brandstof (en dus geld)? Ja. Een auto met een brandstofmo tor moet doorgaans beduidend harder werken om een snelheid van 130 kilometer per uur aan te houden. Bovendien is de lucht- weerstand (de moeite die een auto moet doen om door de lucht te 'snijden') hoger dan bij 100 kilo meter per uur. Die twee aspecten ziet u terug aan de pomp. Som mige modellen zijn zelfs zo'n 30 procent minder zuinig bij de ho gere snelheid, dus voor uw porte monnee is die snelheidsverlaging eigenlijk alleen maar goed nieuws. En hoe zit dat bij een elektrische auto? Voor elektrische auto's (EV's) geldt hetzelfde: bij 130 kilometer per uur ver bruikt een EV significant meer energie dan bij 100. Volgens ver schillende onderzoeken ligt de meest zuinige snelheid zelfs rond de 90 kilometer per uur. Ook hier heeft de luchtweerstand de be langrijkste invloed. Op één punt scoren auto's op batterijen beter dan brandstofmodellen: omdat er ongeacht de snelheid geen uitlaat gas uit de auto komt, is een e-auto dus ook niet 'viezer' bij hogere snelheden. Mede hierdoor pleiten diverse partijen ervoor om elektri sche auto's uit te sluiten van de nieuwe regels. Duurt mijn reis langer bij 100 kilometer per uur? Wanneer u een uur lang 130 kilo meter per uur rijdt, komt u uiter aard eerder aan op de bestemming dan bij een snelheid van 100. Maar de tijdwinst is niet schokkend: gemiddeld genomen bent u zo'n zes minuten per uur sneller, ook al omdat u in de praktijk bijna nooit een uur lang 130 kunt rijden in Nederland. Dus dat tijdsvoor- deel is eigenlijk te verwaarlozen. Bovendien blijken we nu ook al nauwelijks 130 te rijden: cijfers van Flitsmeister toonden eerder aan dat we hooguit 6 procent van onze autoritten met die snelheid afleggen. Vaak is het simpelweg te Met de stikstofmaatregelen kunnen deze grote snelweg projecten doorgaan: druk op de wegen en dat is tegen woordig zelfs vroeg in de ochtend al het geval. Slijt mijn auto harder bij 130 kilometer per uur? Hoewel uw bolide iets meer voor de kiezen krijgt bij hogere snel heden, is het slijtageverschil tus sen 100 en 130 kilometer niet groot. Daarvoor is het snelheids- verschil te klein. Wel moet de motor iets harder werken, ver werkt de brandstofpomp meer benzine, slijten de banden sneller bij hogere snelheden en moet u wellicht ook vaker én krachtiger remmen. Op onze bijna kaars rechte snelwegen zult u dat ver schil echter niet snel merken: pas als een auto veel snelle bochten moet maken (denk aan racecir cuits), vaak moet optrekken en afremmen of veelvuldig over drempels rijdt, zal hij echt sneller slijten. Zijn er minder files als we harder rijden? Je zou denken dat in dat geval minder auto's de weg belasten, omdat ze er sneller weer vanaf zijn. Verrassend genoeg blijkt het tegendeel waar: op wegen waar sinds 2012 de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur is opge schroefd, is de zogenoemde 'weg capaciteit' afgenomen. We rijden harder, maar zijn toch niet eerder op onze bestemming. Volgens de Nationale Databank Wegverkeers- gegevens heeft dat deels te maken met de grotere snelheidsverschil- len tussen voertuigen. Auto's die 130 rijden moeten bij voorbeeld harder remmen voor een vrachtwagen die 80 rijdt. Het verkeer achter de remmende auto vergroot dat effect, waardoor er meer ver traging ontstaat. Is 130 kilometer per uur veel onveiliger? Ook hier vallen de cijfers gunsti ger uit op wegen waar u met uw wagen minder hard mag rijden. Bij 130 kilometer per uur doet een ge middelde auto er zo'n 140 meter over om geheel tot stilstand te ko men; dat is ongeveer 15 procent langer dan bij 120 kilometer per uur. Bovendien is de impact van een ongeluk bij 130 kilometer per uur simpelweg hoger dan bij 100: auto's raken zwaarder beschadigd bij die hogere snelheid, terwijl ook inzittenden een groter risico lopen op ernstige verwondingen. ,,Het risico op verkeersdoden op een 130-weg is zo'n 7,5 procent hoger dan op een weg waar je 120 mag", vertelde verkeerspsycholoog Ge rard Tertoolen eerder al aan deze krant. Hoe groot is de milieuwinst nu echt? Hoe minder brandstof een auto verbruikt, hoe lager zijn uitstoot is. Dus in principe stoten we wel degelijk minder uit bij een lagere maximumsnelheid. De bijdrage van onze auto's aan de totale stik- stofuitstoot van Nederland is ech ter minimaal: volgens cijfers van het RIVM is ons wagenpark ver antwoordelijk voor slechts 6,1 pro cent van de totale uitstoot, terwijl de verlaging van de maximum snelheid slechts 0,34 procent winst zou opleveren. Het voordeel is dus marginaal. Toch doet het ka binet dit, omdat snelheidsverla ging de enige maatregel is die di rect stikstofbesparing oplevert. donderdag 14 november 2019 GO de pineut Premier Mark Rutte en mi nister van Landbouw Carola Schouten spreken buiten bij het Catshuis met proteste rende boeren. FOTO KOEN VAN WEEL/ANP Kijk op de site bij /video om terug te kijken hoe Rutte de stikstofmaat regelen presenteert. Oppositiepartijen in de Tweede Kamer kraken de nieuwe stikstofmaatregelen van het kabinet af. Groen Links-leider Jesse Klaver noemt de maatregelen 'veel te weinig en veel te laat' om de stikstofcrisis op te lossen. Hij presenteerde gisteren een wetsvoorstel om de stikstof- uitstoot in de veehouderij in 2035 verplicht te halveren. Ook wil hij uitbreiding van het vliegverkeer in Nederland ver bieden. Ook de zogenoemde con structieve oppositiepartijen, die vaak meestemmen met het kabinet, zijn kritisch. De SGP 'plaatst grote vraagte kens' bij de ingrepen. „Goed om de maximumsnelheid in de buurt van Natura2000-na- tuurgebieden te verlagen, dat kan echt wat opleveren. Maar waarom moet dat meteen in het hele land?'' vraagt SGP- Kamerlid Chris Stoffer zich af. Volgens Greenpeace kiest het kabinet ervoor 'het mes in de natuur te zetten' door in Brus sel om soepelere natuurre- gels te vragen. ,,Dat is het begin van het einde van na tuurbescherming. Het kabinet zou voor natuur moeten gaan staan en stikstofuitstoot bij de bron aanpakken'', zegt een woordvoerder. ,,Dat betekent inzetten op een omslag naar ecologische landbouw met minder dieren. Het kabinet kan direct aan de slag met verplichte weidegang voor koeien en de import van soja voor veevoer verminderen.'' Worden auto's veel zuiniger als ze nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden? Hoeveel lan ger ben ik onderweg? Zeven vragen over de maatregel die de stikstofuitstoot moet terug dringen. Roland Tameling O A27/A12 Ring Utrecht A1/A28 kpt Hoevelaken A6 Almere-Lelystad A4 Haaglanden A27 Houten-Hooipolder Innova 58 Tilburg-Eindhoven Innova 58 Annabosch-Galder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 5