nu Rijkswaterstaat nog
Maximaal 100 op de snelweg? Dit
betekent het voor de automobilist
2
3
4
6
7
'Dit is veel
te weinig en
veel te laat'
5
7 vragen
OPPOSITIE
Voordeel is dat de snelheidsbor
den maar deels plaats hoeven te
maken. ,,De 130 borden zijn pas
in 2012 geplaatst en lang niet aan
het einde van hun levensduur."
Leverancier Visser Print
Signs uit Assen gaat ervan uit dat
Rijkswaterstaat de borden in ja
nuari wil hebben. Het bedrijf
heeft alvast tweehonderd exem
plaren met 100 kilometer per uur
bedrukt. ,,Als we een aanvraag
krijgen, zijn we er klaar voor'',
zegt bedrijfsleider Jasper Zwarts.
Hij rekent circa 100 tot 120 euro
voor één bord.
In veel gevallen is een sticker
met 100 echter afdoende, denkt
hij. ,,Wél moet er een onderbord
bij waarop staat dat je er tussen
19.00 uur en 06.00 uur 130 mag.''
Hij ziet nog enkele uitdagingen.
Komen de borden van bedrij
ven als HR Groep en Visser Print
&Signs, het plaatsen heeft Rijks
waterstaat uitbesteed aan diverse
bouwbedrijven, waaronder BAM
Infra Verkeerstechniek. BAM
zegt voorlopig af te wachten.
Het handhaven van de lagere
snelheid gebeurt met trajectcon
troles en mobiele controles. ,,Die
trajectcontroles kunnen pro
bleemloos softwarematig anders
ingesteld worden'', aldus Marloes
van Kessel van het CVOM, de
verkeersafdeling van het Open
baar Ministerie.
Scheelt langzamer
rijden brandstof
(en dus geld)?
Ja. Een auto met een brandstofmo
tor moet doorgaans beduidend
harder werken om een snelheid
van 130 kilometer per uur aan te
houden. Bovendien is de lucht-
weerstand (de moeite die een auto
moet doen om door de lucht te
'snijden') hoger dan bij 100 kilo
meter per uur. Die twee aspecten
ziet u terug aan de pomp. Som
mige modellen zijn zelfs zo'n 30
procent minder zuinig bij de ho
gere snelheid, dus voor uw porte
monnee is die snelheidsverlaging
eigenlijk alleen maar goed nieuws.
En hoe zit
dat bij een
elektrische
auto?
Voor elektrische auto's
(EV's) geldt hetzelfde: bij
130 kilometer per uur ver
bruikt een EV significant meer
energie dan bij 100. Volgens ver
schillende onderzoeken ligt de
meest zuinige snelheid zelfs rond
de 90 kilometer per uur. Ook hier
heeft de luchtweerstand de be
langrijkste invloed. Op één punt
scoren auto's op batterijen beter
dan brandstofmodellen: omdat er
ongeacht de snelheid geen uitlaat
gas uit de auto komt, is een e-auto
dus ook niet 'viezer' bij hogere
snelheden. Mede hierdoor pleiten
diverse partijen ervoor om elektri
sche auto's uit te sluiten van de
nieuwe regels.
Duurt mijn reis
langer bij 100
kilometer per uur?
Wanneer u een uur lang 130 kilo
meter per uur rijdt, komt u uiter
aard eerder aan op de bestemming
dan bij een snelheid van 100. Maar
de tijdwinst is niet schokkend:
gemiddeld genomen bent u zo'n
zes minuten per uur sneller, ook
al omdat u in de praktijk bijna
nooit een uur lang 130 kunt rijden
in Nederland. Dus dat tijdsvoor-
deel is eigenlijk te verwaarlozen.
Bovendien blijken we nu ook al
nauwelijks 130 te rijden: cijfers
van Flitsmeister toonden eerder
aan dat we hooguit 6 procent van
onze autoritten met die snelheid
afleggen. Vaak is het simpelweg te
Met de stikstofmaatregelen
kunnen deze grote snelweg
projecten doorgaan:
druk op de wegen en dat is tegen
woordig zelfs vroeg in de ochtend
al het geval.
Slijt mijn auto
harder bij 130
kilometer per uur?
Hoewel uw bolide iets meer voor
de kiezen krijgt bij hogere snel
heden, is het slijtageverschil tus
sen 100 en 130 kilometer niet
groot. Daarvoor is het snelheids-
verschil te klein. Wel moet de
motor iets harder werken, ver
werkt de brandstofpomp meer
benzine, slijten de banden sneller
bij hogere snelheden en moet u
wellicht ook vaker én krachtiger
remmen. Op onze bijna kaars
rechte snelwegen zult u dat ver
schil echter niet snel merken: pas
als een auto veel snelle bochten
moet maken (denk aan racecir
cuits), vaak moet optrekken en
afremmen of veelvuldig over
drempels rijdt, zal hij echt sneller
slijten.
Zijn er minder
files als we
harder rijden?
Je zou denken dat in dat geval
minder auto's de weg belasten,
omdat ze er sneller weer vanaf
zijn. Verrassend genoeg blijkt het
tegendeel waar: op wegen waar
sinds 2012 de maximumsnelheid
naar 130 kilometer per uur is opge
schroefd, is de zogenoemde 'weg
capaciteit' afgenomen. We rijden
harder, maar zijn toch niet eerder
op onze bestemming. Volgens de
Nationale Databank Wegverkeers-
gegevens heeft dat deels te maken
met de grotere snelheidsverschil-
len tussen voertuigen. Auto's
die 130 rijden moeten bij
voorbeeld harder remmen
voor een vrachtwagen
die 80 rijdt. Het verkeer
achter de remmende
auto vergroot dat effect,
waardoor er meer ver
traging ontstaat.
Is 130
kilometer
per uur veel
onveiliger?
Ook hier vallen de cijfers gunsti
ger uit op wegen waar u met uw
wagen minder hard mag rijden. Bij
130 kilometer per uur doet een ge
middelde auto er zo'n 140 meter
over om geheel tot stilstand te ko
men; dat is ongeveer 15 procent
langer dan bij 120 kilometer per
uur. Bovendien is de impact van
een ongeluk bij 130 kilometer per
uur simpelweg hoger dan bij 100:
auto's raken zwaarder beschadigd
bij die hogere snelheid, terwijl ook
inzittenden een groter risico lopen
op ernstige verwondingen. ,,Het
risico op verkeersdoden op een
130-weg is zo'n 7,5 procent hoger
dan op een weg waar je 120 mag",
vertelde verkeerspsycholoog Ge
rard Tertoolen eerder al aan deze
krant.
Hoe groot is
de milieuwinst
nu echt?
Hoe minder brandstof een auto
verbruikt, hoe lager zijn uitstoot
is. Dus in principe stoten we wel
degelijk minder uit bij een lagere
maximumsnelheid. De bijdrage
van onze auto's aan de totale stik-
stofuitstoot van Nederland is ech
ter minimaal: volgens cijfers van
het RIVM is ons wagenpark ver
antwoordelijk voor slechts 6,1 pro
cent van de totale uitstoot, terwijl
de verlaging van de maximum
snelheid slechts 0,34 procent
winst zou opleveren. Het voordeel
is dus marginaal. Toch doet het ka
binet dit, omdat snelheidsverla
ging de enige maatregel is die di
rect stikstofbesparing oplevert.
donderdag 14 november 2019
GO
de pineut
Premier Mark Rutte en mi
nister van Landbouw Carola
Schouten spreken buiten bij
het Catshuis met proteste
rende boeren.
FOTO KOEN VAN WEEL/ANP
Kijk op de site bij /video
om terug te kijken hoe
Rutte de stikstofmaat
regelen presenteert.
Oppositiepartijen in de
Tweede Kamer kraken de
nieuwe stikstofmaatregelen
van het kabinet af. Groen
Links-leider Jesse Klaver
noemt de maatregelen 'veel te
weinig en veel te laat' om de
stikstofcrisis op te lossen. Hij
presenteerde gisteren een
wetsvoorstel om de stikstof-
uitstoot in de veehouderij in
2035 verplicht te halveren.
Ook wil hij uitbreiding van het
vliegverkeer in Nederland ver
bieden.
Ook de zogenoemde con
structieve oppositiepartijen,
die vaak meestemmen met
het kabinet, zijn kritisch. De
SGP 'plaatst grote vraagte
kens' bij de ingrepen. „Goed
om de maximumsnelheid in de
buurt van Natura2000-na-
tuurgebieden te verlagen, dat
kan echt wat opleveren. Maar
waarom moet dat meteen in
het hele land?'' vraagt SGP-
Kamerlid Chris Stoffer zich af.
Volgens Greenpeace kiest het
kabinet ervoor 'het mes in de
natuur te zetten' door in Brus
sel om soepelere natuurre-
gels te vragen. ,,Dat is het
begin van het einde van na
tuurbescherming. Het kabinet
zou voor natuur moeten gaan
staan en stikstofuitstoot bij de
bron aanpakken'', zegt een
woordvoerder. ,,Dat betekent
inzetten op een omslag naar
ecologische landbouw met
minder dieren. Het kabinet
kan direct aan de slag met
verplichte weidegang voor
koeien en de import van soja
voor veevoer verminderen.''
Worden auto's veel zuiniger als
ze nog maar 100 kilometer per
uur mogen rijden? Hoeveel lan
ger ben ik onderweg? Zeven
vragen over de maatregel die
de stikstofuitstoot moet terug
dringen.
Roland Tameling
O A27/A12 Ring Utrecht
A1/A28 kpt Hoevelaken
A6 Almere-Lelystad
A4 Haaglanden
A27 Houten-Hooipolder
Innova 58 Tilburg-Eindhoven
Innova 58 Annabosch-Galder