Bedrijven al klaar voor wisseltruc, 4 STIKSTOFMAATREGELEN PAS HET BEGIN Langzamer rijden en ander veevoer leveren een minimale stikstofbesparing op. Er moet véél meer gebeuren om de natuur in Nederland te redden. Wat staat ons nog te wachten? Autorit op zeewier: test geslaagd ,,Ik verwacht dat deze problematiek ons ook de komende tijd zal bezig houden'', zei premier Rutte gister ochtend met een bedrukt gezicht. Dat lijkt nog zacht uitgedrukt. Sa men met ministers Schouten (Landbouw), Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Van Veldhoven (Milieu) presenteerde de VVD-lei- der een handvol stikstofmaatrege len om de woning- en wegenbouw uit het slop te trekken. Maar die maatregelen - zoals langzamer rijden op de snelweg en aanpassingen in het veevoer - zijn een peulenschil vergeleken bij wat het land nog te wachten staat. ,,Deze maatregelen tellen mis schien op tot 0,1 procent'', zegt stik stofprofessor Jan Willem Erisman. ,,Maar de stikstofuitstoot moet uit eindelijk met 50 procent omlaag.'' Ook Johan Vollenbroek, die het stikstofbeleid van de overheid met succes aanvocht, stelt dat de nieuwe maatregelen te weinig opleveren. Het kabinet verwacht een stikstof- afname van zo'n 7,6 mol per hectare per jaar. ,,Op veel plaatsen moet de stikstofdepositie echter met 500 tot 800 mol per hectare per jaar om laag'', zegt Vollenbroek. ,,Dit is dus hooguit een voorzichtig ministapje richting de oplossing.'' Volgens hoogleraar Erisman moeten meerdere sectoren hun stikstofuitstoot halveren: de land bouw, het vervoer en de energie sector. ,,De maatregelen uit het Kli maatakkoord zullen fors naar voren moeten worden gehaald. We zullen meer zonne- en windenergie moe ten gaan opwekken, zodat de kolen centrales dicht kunnen en de helft van het vervoer elektrisch kan wor den.'' In december wil het kabinet een nieuw pakket stikstofmaatregelen presenteren. Dan wordt de land bouwsector niet ontzien, verwach ten Haagse ingewijden. Uit RIVM- berekeningen blijkt dat de land bouw verantwoordelijk is voor 46 procent van de stikstofneerslag in de natuur. ,,De maatregelen voor het uitkopen, verplaatsen en mo derniseren van veehouderijen staan dan voorop'', zegt een Haagse bron. Opkoopregeling Ook komt er waarschijnlijk een op koop- en sloopregeling van oude dieselbusjes en dieselpersonenau to's. Mogelijk zal het kabinet dan ook maatregelen in de luchtvaart aankondigen, maar daarvoor is het nog wel wachten op een rapport van de commissie-Remkes. Dat luchtvaartrapport wordt ergens voor de kerst verwacht. Het kabinet wil in december ook met meer informatie komen over een algemene drempelwaarde voor stikstofuitstoot, zoals nu in onder meer Duitsland geldt. Nu vormt vrijwel elke milligram stikstof die door een nieuw project neerslaat in Dit is het ingewikkeldste wat ik als premier tot nu toe heb meegemaakt 2 een beschermd natuurgebied een probleem. Met een drempelwaarde zouden projecten die onder een be paalde grens blijven geen vergun ning nodig hebben. Het bedrijfsleven lobbyt stevig voor zo'n drempelwaarde. ,,Een drempelwaarde van bijvoorbeeld 2 mol zou de grootste problemen voor het bedrijfsleven oplossen'', zegt voorman Hans de Boer van de werkgeversorganisatie VNO- NCW. Voor een drempelwaarde is veel te zeggen, stelt ook hoogleraar om- gevingsrecht Chris Backes. ,,Het zou veel administratieve romp slomp en onzekerheid wegnemen bij ondernemers die bijvoorbeeld huizen willen bouwen ofwindmo- lens willen oprichten'', aldus Bac- kes. ,,Maar juridisch kun je zo'n drempelwaarde alleen invoeren als je kunt aantonen dat de stikstofuit- stoot in totaal aanzienlijk omlaag gaat.'' Daarom móét het kabinet wel met verdergaande maatregelen ko men om de stikstofcrisis te beteu gelen. Alleen dan kunnen grote bouwprojecten - zoals grote infra structurele projecten en de renova- tie van het Binnenhof - doorgaan. Wel kondigde Rutte gisteren aan dat hij ook in Brussel gaat aandrin gen op soepelere natuurregels. Er worden voorlopig geen nieuwe Na- tura2000-gebieden aangewezen. Rutte benadrukte dat de stikstof crisis 'het ingewikkeldste' is wat hij tot nu toe heeft meegemaakt als premier. Hij sprak gistermiddag op het Catshuis met een groep boze boeren. Die groep zal zich - als vol gende maand nieuwe maatregelen voor de landbouwsector naar bui ten komen - waarschijnlijk op nieuw roeren. ALTERNATIEVEN Terug naar 100 km/uur Vooralsnog is er veel onduidelijk. Ja, we mogen het gaspedaal straks minder hard intrappen, maar Rijkswaterstaat weet nog niet per wanneer. ,,We moeten eerst een planning maken'', zegt woord voerster Ursula Neering. Ze wijst er op dat een groot aantal ver keersborden langs de snelwegen moet worden aangepast. ,,Maar om hoeveel borden gaat het, hoe lang is de levertijd, kunnen ze snel worden geplaatst? Al dat soort zaken gaan we inventarise ren.'' Rijkswaterstaat, dat de lagere maximumsnelheid ook op de matrixborden boven de snelwe gen zal communiceren, verwacht Het gaat om ruim 1200 borden van 120 en 130 kilometer langs de snelwegen over enkele weken de datum be kend te maken. Volgens fabrikan ten van verkeersborden kan de la gere snelheid van 100 km/uur echter vlot worden ingevoerd. ,,Het gaat om ruim 1200 borden van 120 en 130 kilometer langs de snelwegen'', vertelt Hans Heij- mans van bordenfabrikant HR Groep, dat een database bijhoudt met alle verkeersborden in Ne derland. Op een totaal van drie miljoen borden is dat niet veel. HR Groep denkt dat vervangen binnen enkele weken kan. ,,We draaien hier onze hand niet voor om. Toen de hogere snelheids- grens van 130 werd ingevoerd, de den we er drie weken over.'' donderdag 14 november 2019 GO Volgende keer landbouw Annemieke van Dongen Peter Winterman Den Haag -Mark Rutte, premier Een personenauto heeft de eerste 80 kilometers ge maakt op brand stof uit zeewier. Hans van Zon Kopenhagen De eerste rijtesten, op wegen in Dene marken, wijzen uit dat 'zeewierbrand stoffen', in termen van gebruik en emis sies, hetzelfde wer ken als de reguliere brandstoffen. De testen zijn het eerste succes van het Europese pro ject MacroFuels, dat zich sinds 2016 richt op de productie van biobrandstoffen uit zeewier. Aan dit pro ject neemt ook de Nederlandse Orga nisatie voor Toege past Natuurweten schappelijk Onder zoek (TNO) deel met het vorig jaar ge opende zeewierla boratorium in Petten. Daar werd het zee wier bewerkt tot een grondstof voor de productie van deze brandstoffen. Met hulp van de Universi teit Wageningen werd deze grondstof omgezet in bio-buta- nol. Het afgelopen jaar werd er in totaal 10 kilo bio-ethanol en 8 kilo bio-butanol ge produceerd. Door deze te mengen met fossiele brandstof fen zijn E10- en B10- brandstof (elk 100 liter) geproduceerd waar de auto's van nu op rijden. Het klinkt eenvoudig, overdag maximaal 100 km/uur op de snelweg, maar er komt meer bij kijken dan gedacht. Zo onder zoekt het OM of er meer snel heidscontroles nodig zijn. Ver der moeten 1200 verkeersbor den worden aangepast. David Bremmer Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4