4 Vlotte deunen en meezingers Wie zijn we werkelijk? Nederlandse kerkjes hebben een apart plekje in Lucies hart. ,,Ik denk dat een intieme omge ving ook het beste werkt voor blokfluit. Dit instrument is niet ontworpen voor de grote con certzalen. Natuurlijk vind ik het leuk om in die zalen op te tre den, maar ik merk als ik in een klein kerkje speel: nu klopt het. Dit is de eigenlijke situatie waarin deze muziek oorspron kelijk werd uitgevoerd tijdens de Barok. In kerkjes of salons voor groepjes intellectuelen met hun genodigden." Zes weken geleden behaalde Lucie Horsch haar eindexamen blokfluit aan het conservato rium in Amsterdam. Ze wacht nog even met een masteroplei- ding. ,,Ik wil eerst ruimte om na te denken wat ik in de toekomst wil met de combinatie piano/ blokfluit. Als tweede hoofdvak volg ik nu nog piano en als bij vak doe ik een zangstudie. En alles wat ik doe, neem ik heel serieus. Dat heb ik van huis uit meegekregen." Haar vader en moeder, Gre- gor Horsch en Pascale Went, zijn beiden professioneel cellist en haar broer Casper is violist. Een welkome afwisseling dus Ik merk als ik in een klein kerkje speel: nu klopt het aar 20 jaar al als topta ote concertzalen in bir igenkerk in Noordgou cimbel). in huize Horsch, dat Lucie niet voor een strijkinstrument koos. Zij geldt inmiddels als ambas sadrice voor de blokfluit. ,,Ik hoor vaak als mensen na afloop van een concert naar mij toeko men dat ze verrast zijn over het prachtige repertoire voor blok fluit, maar dat ze zelf een soort jeugdtrauma hebben overge houden aan saaie blokfluitles- sen vroeger op school. Ik weet niet of ik zelf met dit instru ment was doorgegaan als we het op de basisschool verplicht met de hele klas hadden moe ten doen. Gelukkig was dat bij mij niet zo. Er was bijna nie mand in mijn omgeving die blokfluit speelde", vertelt Lucie. Eigen keus Bij haar sloeg de vonk direct over toen ze als 5-jarige twee meisjes van de muziekschool tijdens een voorspeelavond blokfluit hoorde spelen. ,,Dat wil ik ook leren'', gaf ze toen al te kennen. ,,Het voelde zo als mijn eigen keus, waar ik onder scheid mee kon maken, vooral omdat bijna niemand binnen mijn kringetje er iets over wist.'' Ook de muziek vond ze leuk, vooral de duetten van Ge- org Philipp Telemann, die ze speelde met haar groepje 'de F Luitjes' op de muziekschool. Lucie doet alles met passie, dus ging ze ook thuis flink oefe nen op de blokfluit en speelde ze tijdens voorspeelavonden de composities uit haar hoofd. Of ze professioneel musicus wilde worden, heeft ze zich nauwe lijks afgevraagd. „Eigenlijk zie ik het nog steeds niet als be roep, want ik vind het vooral heel leuk om te doen. Op jonge leeftijd ben je je nauwelijks be wust van de buitenwereld. Dan ben je eigenlijk gewoon lekker aan het spelen. Nu ik wat ouder word, merk ik wel wat een luxe dat was. Nu besef ik ook dat ik genoeg concerten moet geven om rond te komen en krijg ik als ZZP-er met administratieve verplichtingen te maken.'' Lucie's talent werd al snel op gemerkt. Platenmaatschappij Decca bood haar op 14-jarige leeftijd al aan een album te ma ken. Mensen die het beste met je voor hebben, maar hoeveel ruimte heb je op die leeftijd voor eigen inbreng? ,,Dat is in derdaad best van belang. Ik heb toen ook niet gezegd: 'Ja, leuk, dat gaan we doen'. Ik was ge woon nog net iets te jong om precies te weten wat ik nou wilde. Dus toen hebben we twee jaar gewacht.'' Lucie kwam zelf met het voorstel om haar debuut-cd volledig te wijden aan composi ties van Vivaldi. Dit jaar is haar tweede album, Baroque Journey, uitgekomen. Ze kreeg welkome adviezen van Decca en ging ook zelf op zoek naar bruikbaar ma teriaal waar ze een eigen signa tuur aan kon geven. Zij speelt op dit album met The Academy of Ancient Music, het gezel schap waar ze ook een tournee mee maakte. Fantasias In Noordgouwe treedt de jonge fluittiste op met Alexandra Ne- pomnyashchaya op klavecim bel. Van Baroque Journey staat alleen een werk van de Itali aanse componist Dario Castello op het programma. ,,We ope nen met een sonate van Tele mann en daarna van hem ook Fantasia. Hij heeft zowel voor fluit als klavecimbel solo-fanta sias geschreven. Dat vinden we leuk om te combineren", vertelt Lucie met bruisend enthousi asme. ,,We spelen ook een Bach-sonate en laten daarmee horen hoe de sonatevorm zich ontwikkeld heeft in vergelij king met die compositie van Castello.'' EN 5 REDENEN MEER Folk Cabaret donderdag 14 november 2019 'Alles wat ik doe n Ali Pankow Lucie Horsch u Concert Lucie Horsch (blok fluit) en Alexandra Nepomny- ashchaya (klavecimbel), zon dag in de Driekoningenkerk in Noordgouwe, aanvang 15.00 uur. Een familiegezelschap is The Fureys allang niet meer. Na het overlijden van accordeonist Paul, het al eerdere vertrek van diens broer, multi-instrumenta list Finbar Furey en trouwe met gezel gitarist en zanger Davey Arthur resteren slechts Eddy en George Furey gitaren, man doline, banjo en zang) van de oude bezettingen. Zij vertegen woordigen de nog immer grote muzikale Furey family. De hui dige formatie wordt aangevuld met gastmusici en nieuwe aan was. Aan het aloude repertoire is nauwelijks veranderd. Met hits als Red rose café (het ver taalde Café aan de haven van Vader Abraham), When you are sweet sixteen tot The Green fields of France. Vlotte deunen, meezingers. De herkenbaarheid is groot. De Fureys hebben de leegte die de (originele) Dubli- ners in het segment achterlie ten perfect opgevuld. Op de twee podia die ze in deze toer in Zeeland aandoen zal hun nieuwe single Day's Gonna Come ongetwijfeld op het pro gramma staan. Zaterdag, dorpshuis Luctor et Emergo Rilland, 20.00 uur; woensdag, Ledeltheater Oost burg, 20.00 uur Zeeuwse Sien staat voor een avondje lachen voor iedereen die Zeeuws dialect verstaat. Tijdens de voorstelling Sien's Idee staat één vraag centraal: we hebben allemaal een ID, maar wie zijn we werkelijk? 'Geen ID!', is het antwoord. Het alter ego van actrice Marijke van Peene is recht voor zijn raap en onvervalst Zeeuws. Sien wordt muzikaal bege leid door Els de Bree, Bert Hooger- heide, Ruben Mol en Peter Bolder man. Zaterdag, Dorps huis Renesse, 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48