Op het goede
been gezet
Tijd voor muziek,
cabaret en meer
2
MICHA WERTHEIM
De werkelijkheid is zoek
Georgië op een lijn stellen met het oude
Griekenland lijkt vreemd, maar is wel degelijk
terecht. In Magic of Georgia wordt vol trots
verwezen naar dat rijke en onstuimige verleden
Uitgelicht
Cabaretier Micha Wertheim ziet het vaak
anders. Wat gewone mensen 'op het
verkeerde been gezet' noemen, ziet hij
liever als 'op het goede been gezet'. Zijn twee
vorige shows waren daar een sterk staaltje van.
Ze vormden samen een tweeluik, met de titels
Ergens anders en Iemand anders. Vooral die eer
ste, Ergens anders, heeft veel stof doen op
waaien.
De titel van die voorstelling moest achteraf
bezien letterlijk genomen worden. Het was een
voorstelling zonder Micha. Met bandopnames,
opdrachten via koptelefoons, een blaadjes spu
gende printer en ten slotte zelfs een kleine ro
bot werd het publiek beziggehouden. Maar géén
Micha Wertheim, heel de avond niet. Die zat
lekker ergens anders.
Veel mensen waren ontgoocheld, een aantal
zeer boos, enkelen wilden hun geld terug. Dat
was geen cabaret! Terwijl toch iedereen echt
wel aan het denken werd gezet (wat cabaret vol
gens Wertheim op de eerste plaats hoort te
doen). Over aanwezigheid in dit geval. Hoe aan
wezig zijn wij nog op sociale media, en in ons
gewone doen en laten? Hoe aanwezig zijn wij
zelfs in een gesprek face-to-face? Punt gemaakt,
wie het snapte, was diep geraakt, op het goede
been gezet.
In zijn huidige voorstelling Voor alle duidelijk
heid is Micha weer gewoon de cabaretier van
dienst. Maar hij blijft wel voortdurend een spel
spelen met de verwachtingen van het publiek
en met het genre cabaret. ,,Het laatste wat ik wil
is dat jullie aan het
denken gezet wor
den", zegt hij bijvoor
beeld ergens. En
prompt slaan we aan
het denken.
Hoe aanwezig
zijn wij zelfs in
een gesprek
face-to-face?
Genoeg om te over
denken. Volgens Mi-
cha staan we met de
rug tegen de muur
(die ook op het po
dium staat). Klimaatopwarming, bijensterfte,
Google Maps dat consequent onszelf in het
middelpunt van de wereld plaatst. Bestaan daar
nog goede benen voor?
MUZIEK
TOP 3
4 REDENEN OM UIT TE GAAN...
Cabaret
Ihe Royal National Ballet
I Company is hét dansgezel
schap van Georgië, afkom
stig uit de hoofdstad Tbilisi.
De stad die allang bestond
toen al onze steden nog
niet eens dorpjes waren. En
sinds de vijfde eeuw reeds een stad van ko
ningen. Vanaf die dagen was Tbilisi (lange
tijd beter bekend als Tiflis) een belangrijk
cultureel centrum. Vooral voor muziek en
dans. Die erfenis is nog altijd één van de
inspiratiebronnen voor The Royal Natio
nal Ballet Company. Het westen van Geor
gië kan bogen op een ander stukje roem
rijke geschiedenis, of legende zo men wil.
Daar ligt, aan de Zwarte Zee, de landstreek
Colchis. In een stad aan de rivier Phasis
leefde daar in de zevende eeuw voor
Christus koning Aietes, bezitter van het
Gulden Vlies en de vader van de mythi
sche 'tovenares' Medea. De Griekse held
Jason moest dat Gulden Vlies terug ver
overen om zelf ooit koning te kunnen wor
den.
Jason en Medea, dat is een beroemd kop
pel. Vooral vanwege wat er later misliep in
hun huwelijk en hoe verschrikkelijk de
wraak van Medea toen was (zij ver
moordde hun kinderen en de nieuwe aan
staande bruid). Maar hoe de reis naar Col
chis verliep en hoe zwaar de beproevingen
van Jason waren, hoe Jason en Medea een
stel werden, is minder bekend. Maar zeker
zo boeiend. Een verhaal vol avontuur en
strijd, vol ongelooflijke krachtpatserij en
sluwe doortrapte listen.
Voor een deel grijpt Magic of Georgia te
rug op dat oude verhaal. Want dit fabel
achtige dansprogramma probeert terug te
gaan naar de oorsprong van de Georgische
ziel, naar het ontstaan van een unieke
volksaard. Zo komt het uit in Colchis en
laat het ons in een paar adembenemende
sabeldansen proeven van de heroïek uit
die dagen. Vol van imponerende strijdkre
ten, wildzwaaiende vonkende zwaarden,
dolken die trillend in de vloer belanden
(tot verdriet van sommige theaterdirec
teurs). En dat in een flitsend, welhaast le
vensgevaarlijk tempo.
Dat is niet alles natuurlijk. De Kaukasus
Vol van imponerende
strijdkreten, wildzwaaiende
vonkende zwaarden, dolken
die trillend in de vloer
belanden
donderdag 14 november 2019
Willem Nijssen is theater
liefhebber. Hij schrijft
over allerlei voorstellin
gen.
Wat: Voor alle duidelijkheid, Micha Wertheim
Waar: Schouwburg Middelburg
Wanneer: zaterdag, 20.00 uur
De keuze van
onze redactie:
Sudan Archives -
Athena
De Amerikaanse
violiste Brittney
Denise Parks
werkt de verras
sende combinatie
van klassiek met
R&B verder uit
met Afrikaanse
invloeden. Een
zeer geslaagd
geheel.
The Script -
Sunsets
Full moons
Vaandeldragers
van de Ierse pop
rock, die altijd
beter scoren bij
het grote publiek
dan bij de recen
senten. Mooie
liedjes, maar met
negen nummers
in het half uur
klinkt het wel wat
gehaast.
Dandelion -
Laika, Belka,
Strelka
Wel uit Volendam,
maar geen pa
lingsound? Nou
en of dat kan.
Countryfunk
wordt hun muziek
genoemd. Het zal
wel. Heerlijke me
lodieuze liedjes
zijn het.
B
Volgens Micha Wertheim staan we met de
rug tegen de muur. foto thomas van oorschot
Tijd om eropuit te gaan! De redactie heeft
uit het aanbod van muziek, theater en
meer voor komende week een selectie ge
maakt. Hiernaast vier tips, op de volgende
pagina's nog eens vijf.
IrtrF
•4:"
4-
Freek de Jonge maakt geen
oudejaarsconferences meer.
Hij maakt (soms) jaarsconfe
rences. Het subtiele verschil:
die worden pas op 1 januari
uitgezonden. Natuurlijk gaan
ze over de actualiteit, maar
vooral over de grote verbanden. Ook die met
verleden en toekomst. Freek maakt zich zorgen.
Het heden is te leeg, de werkelijkheid is zoek.
Ontkend, dan wel weggelachen. Wat de dokter
voorschrijft of de dealer levert, is dat het? Freek
de Jonge verdooft in De Lachgasfabriek op an
dere manieren en probeert dat overal in het land
uit. Tot diep in Zeeland.
Morgen, De Wegwijzer Nieuw- en St Joosland,
20.30 uur; woensdag 20 november, De Ver
wachting Ritthem, 20.15 uur
Willem Nijssen