Op het goede been gezet Tijd voor muziek, cabaret en meer 2 MICHA WERTHEIM De werkelijkheid is zoek Georgië op een lijn stellen met het oude Griekenland lijkt vreemd, maar is wel degelijk terecht. In Magic of Georgia wordt vol trots verwezen naar dat rijke en onstuimige verleden Uitgelicht Cabaretier Micha Wertheim ziet het vaak anders. Wat gewone mensen 'op het verkeerde been gezet' noemen, ziet hij liever als 'op het goede been gezet'. Zijn twee vorige shows waren daar een sterk staaltje van. Ze vormden samen een tweeluik, met de titels Ergens anders en Iemand anders. Vooral die eer ste, Ergens anders, heeft veel stof doen op waaien. De titel van die voorstelling moest achteraf bezien letterlijk genomen worden. Het was een voorstelling zonder Micha. Met bandopnames, opdrachten via koptelefoons, een blaadjes spu gende printer en ten slotte zelfs een kleine ro bot werd het publiek beziggehouden. Maar géén Micha Wertheim, heel de avond niet. Die zat lekker ergens anders. Veel mensen waren ontgoocheld, een aantal zeer boos, enkelen wilden hun geld terug. Dat was geen cabaret! Terwijl toch iedereen echt wel aan het denken werd gezet (wat cabaret vol gens Wertheim op de eerste plaats hoort te doen). Over aanwezigheid in dit geval. Hoe aan wezig zijn wij nog op sociale media, en in ons gewone doen en laten? Hoe aanwezig zijn wij zelfs in een gesprek face-to-face? Punt gemaakt, wie het snapte, was diep geraakt, op het goede been gezet. In zijn huidige voorstelling Voor alle duidelijk heid is Micha weer gewoon de cabaretier van dienst. Maar hij blijft wel voortdurend een spel spelen met de verwachtingen van het publiek en met het genre cabaret. ,,Het laatste wat ik wil is dat jullie aan het denken gezet wor den", zegt hij bijvoor beeld ergens. En prompt slaan we aan het denken. Hoe aanwezig zijn wij zelfs in een gesprek face-to-face? Genoeg om te over denken. Volgens Mi- cha staan we met de rug tegen de muur (die ook op het po dium staat). Klimaatopwarming, bijensterfte, Google Maps dat consequent onszelf in het middelpunt van de wereld plaatst. Bestaan daar nog goede benen voor? MUZIEK TOP 3 4 REDENEN OM UIT TE GAAN... Cabaret Ihe Royal National Ballet I Company is hét dansgezel schap van Georgië, afkom stig uit de hoofdstad Tbilisi. De stad die allang bestond toen al onze steden nog niet eens dorpjes waren. En sinds de vijfde eeuw reeds een stad van ko ningen. Vanaf die dagen was Tbilisi (lange tijd beter bekend als Tiflis) een belangrijk cultureel centrum. Vooral voor muziek en dans. Die erfenis is nog altijd één van de inspiratiebronnen voor The Royal Natio nal Ballet Company. Het westen van Geor gië kan bogen op een ander stukje roem rijke geschiedenis, of legende zo men wil. Daar ligt, aan de Zwarte Zee, de landstreek Colchis. In een stad aan de rivier Phasis leefde daar in de zevende eeuw voor Christus koning Aietes, bezitter van het Gulden Vlies en de vader van de mythi sche 'tovenares' Medea. De Griekse held Jason moest dat Gulden Vlies terug ver overen om zelf ooit koning te kunnen wor den. Jason en Medea, dat is een beroemd kop pel. Vooral vanwege wat er later misliep in hun huwelijk en hoe verschrikkelijk de wraak van Medea toen was (zij ver moordde hun kinderen en de nieuwe aan staande bruid). Maar hoe de reis naar Col chis verliep en hoe zwaar de beproevingen van Jason waren, hoe Jason en Medea een stel werden, is minder bekend. Maar zeker zo boeiend. Een verhaal vol avontuur en strijd, vol ongelooflijke krachtpatserij en sluwe doortrapte listen. Voor een deel grijpt Magic of Georgia te rug op dat oude verhaal. Want dit fabel achtige dansprogramma probeert terug te gaan naar de oorsprong van de Georgische ziel, naar het ontstaan van een unieke volksaard. Zo komt het uit in Colchis en laat het ons in een paar adembenemende sabeldansen proeven van de heroïek uit die dagen. Vol van imponerende strijdkre ten, wildzwaaiende vonkende zwaarden, dolken die trillend in de vloer belanden (tot verdriet van sommige theaterdirec teurs). En dat in een flitsend, welhaast le vensgevaarlijk tempo. Dat is niet alles natuurlijk. De Kaukasus Vol van imponerende strijdkreten, wildzwaaiende vonkende zwaarden, dolken die trillend in de vloer belanden donderdag 14 november 2019 Willem Nijssen is theater liefhebber. Hij schrijft over allerlei voorstellin gen. Wat: Voor alle duidelijkheid, Micha Wertheim Waar: Schouwburg Middelburg Wanneer: zaterdag, 20.00 uur De keuze van onze redactie: Sudan Archives - Athena De Amerikaanse violiste Brittney Denise Parks werkt de verras sende combinatie van klassiek met R&B verder uit met Afrikaanse invloeden. Een zeer geslaagd geheel. The Script - Sunsets Full moons Vaandeldragers van de Ierse pop rock, die altijd beter scoren bij het grote publiek dan bij de recen senten. Mooie liedjes, maar met negen nummers in het half uur klinkt het wel wat gehaast. Dandelion - Laika, Belka, Strelka Wel uit Volendam, maar geen pa lingsound? Nou en of dat kan. Countryfunk wordt hun muziek genoemd. Het zal wel. Heerlijke me lodieuze liedjes zijn het. B Volgens Micha Wertheim staan we met de rug tegen de muur. foto thomas van oorschot Tijd om eropuit te gaan! De redactie heeft uit het aanbod van muziek, theater en meer voor komende week een selectie ge maakt. Hiernaast vier tips, op de volgende pagina's nog eens vijf. IrtrF •4:" 4- Freek de Jonge maakt geen oudejaarsconferences meer. Hij maakt (soms) jaarsconfe rences. Het subtiele verschil: die worden pas op 1 januari uitgezonden. Natuurlijk gaan ze over de actualiteit, maar vooral over de grote verbanden. Ook die met verleden en toekomst. Freek maakt zich zorgen. Het heden is te leeg, de werkelijkheid is zoek. Ontkend, dan wel weggelachen. Wat de dokter voorschrijft of de dealer levert, is dat het? Freek de Jonge verdooft in De Lachgasfabriek op an dere manieren en probeert dat overal in het land uit. Tot diep in Zeeland. Morgen, De Wegwijzer Nieuw- en St Joosland, 20.30 uur; woensdag 20 november, De Ver wachting Ritthem, 20.15 uur Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 46