II Tegenvaller Nieuwe Sluis pakt groter uit 7 COLIJNSPLAAT NIEUW KUNSTWERK VALT NIET IN DE SMAAK Begin in Colijnsplaat niet over het nieuwe kunstwerk dat sinds juli in de Oude Haven staat. Dan krijg je écht de wind van voren. Want het vliegende schip Helibateau van de Franse kunstenaar Bernard Morteyrolvan valt niet bij iedereen in de smaak. Sinds juli van dit jaar staat de Oude Haven in Colijnsplaat weer vol met water. En met een kunst werk, genaamd Helibateau. Maar het vliegende schip van Mortey- rolvan valt niet bij iedereen in de smaak. Op een Facebookbericht van de dorpsraad kwamen reacties als: 'Verwacht je iets moois, komt er zo'n gedrocht tevoorschijn' en 'Wanneer is het kunstwerk klaar? Deze hoop oud ijzer hadden ze be ter ingepakt gelaten'. Inwoner Ludo van Well is ook enigszins verbaasd over de creatie in de Oude Haven. Niet vanwege het uiterlijk van het kunstwerk, maar omdat de maritiem kunste naar en jachtontwerper afgelopen voorjaar een heel ander idee had aangedragen. „Ik heb de gemeente Noord-Beveland aangeboden een replica te maken van de Caudica- ria, het schip waarmee de Romei nen in de tweede en derde eeuw na Christus hun overtochten maakten van Zeeland naar Enge- land. Het terugbrengen van water in de Oude Haven leek mij een mooie gelegenheid om ook een kopie van de Caudicaria te water te laten; de handelsschepen vertrok ken vanuit Ganuenta, een neder zetting vlak bij Colijnsplaat." De Nehalennia-viering van 2018 was voor Ludo reden om in de ma ritieme geschiedenis rondom ne derzetting Ganuenta en zeegodin Nehalennia te duiken. Met zijn speurwerk wekte hij de Caudicaria tot leven. Het resulteerde in een artikel in het maritieme tijdschrift Ruimschoots en een handgemaakt model van het sprietgetuigde schip. „We weten nu weer nieuwe feiten en daarmee is de geschiede- Ik heb de gemeente Noord-Beveland aangeboden een replica te maken van de Caudicaria -Ludo van Well nis van Colijnsplaat, of eigenlijk die van heel Zeeland, weer een stukje completer." Ludo en zijn partner Dimp Ne lemans vinden het belangrijk dat deze geschiedenis een plekje krijgt in het dorp. En waar kan dat beter dan in de Oude Haven, op loopaf stand van de Nehalenniatempel waarmee het schip onlosmakelijk verbonden is. Ludo doelt met 're plica' overigens niet op het kleine model wat in zijn galerie aan de Voorstraat staat, maar op een zes meter lange boot die nog gemaakt moet worden. Van de gemeente hoort Ludo in eerste instantie niets, maar dat be tekent niet dat hij zijn plan laat va ren. Al die tijd krijgt de beeldhou wer steun van Dimp en diverse dorpelingen. Na de onthulling van de Helibateau komt de boel pas echt in een stroomversnelling. Eén van de inwoners spreekt de ge meenteraadsleden toe tijdens een raadsvergadering, een ander be gint een handtekeningenactie en diverse mensen melden zich om te helpen bij de bouw van het schip. Er is eigenlijk maar één hobbel die nog genomen moet worden: de fi nanciering. Daarover maken Ludo en Dimp zich geen zorgen. „We gaan ervan uit dat de gemeente Noord-Beveland en diverse kunst en cultuurfondsen willen bijdra gen", zegt Dimp stellig. Het creatieve koppel hoopt dat de Caudicaria volgend jaar zomer of najaar in de Oude Haven ligt. „Bij de pakken neer gaan zitten kan altijd nog", grapt Dimp. „We krijgen zoveel positieve reacties. Dit mag gewoon niet mislukken." De oorzaak is een kwestie waar de hele grondsector in Nederland te genaan loopt: de strenge regels die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze zomer heeft op gesteld voor een groot aantal niet afbreekbare, chemische stoffen, af gekort PFAS. Voordat die regels van kracht werden, was het de bedoeling alle grond die vrijkomt bij de aanleg van de Nieuwe Sluis, in de Wester- schelde te storten. Dat mag voorlo pig niet meer. De grond moet eerst worden gekeurd. Hierdoor dreigde ernstige vertraging voor het mega project. Uitkomst Dat is voorkomen. De Nieuw Neu- zenpolder, op zo'n twee kilometer van het Terneuzense sluizencom- plex, biedt uitkomst. De grond van de Nieuwe Sluis kan daar tijdelijk gestort worden. De hoeveelheid grond die er opgeslagen moet wor den, blijkt nu echter veel groter dan eerst gedacht. Niet zestigduizend kubieke meter, maar maximaal 300.000 kubieke meter, omdat er nog geen oplossing is voor het PFAS-probleem. Dat komt overeen met een laag grond van tien meter op zes voetbalvelden. Omgevings- Veel meer grond die vrijkomt bij de aanleg van de sluis moet tijdelijk worden gestort. Dat kost extra manager Harm Verbeek van op drachtgever Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) spreekt de hoop uit dat de maximale capa- citeit van 300.000 kubieke meter niet gebruikt hoeft te worden. On derzoeksresultaten kunnen gunstig uitvallen, maar het grondtransport met vrachtwagens (zo'n 12.000 rit ten met een vrachtwagen waar 25 kuub in past voor 300.000 kuub) naar de Nieuw Neuzenpolder brengt zeker extra kosten met zich mee. Hoeveel is volgens Verbeek nog niet aan te geven. Onderhandelen Aanneemcombinatie Sassevaart, de bouwer van de Nieuwe Sluis, zal niet voor de extra kosten opdraaien. Nederland en/of Vlaanderen staan ervoor aan de lat als opdrachtge vers. Verbeek doet daar geen uit spraken over. ,,Dat is politiek en een kwestie van onderhandelen." Het ligt voor de hand dat Nederland moet betalen. De PFAS-regels zijn Nederlands. Vlaanderen hanteert die (nog) niet. Miljoenenstrop Eerder had het project Nieuwe Sluis al te kampen met een fikse tegen valler. Bij het afgraven van de Sche- pendijk langs het Kanaal Gent-Ter- neuzen bleek meer olievervuiling en restafval in de grond te zitten dan verwacht. Een miljoenenstrop was het gevolg. Verbeek zei daar oktober vorig jaar over dat die 'probleemloos' op te vangen was binnen de begroting van ruim 900 miljoen euro voor de Nieuwe Sluis, waarin rekening is gehouden met onvoorziene om standigheden. woensdag 13 november 2019 Liever kopie Romeins schip in haven Ellen Smaardijk-Jobse Colijnsplaat Het vliegende schip moet weg, vinden inwoners Ludo van Well en Dimp Nelemans. Zij zien er liever een kopie van het Romeinse schip Caudicaria. Ludo van Well met in zijn handen de mini-Caudicaria die hij maakte. Op de achtergrond de (roze) Nehalenniatempel, waarmee het Ro meinse schip onlosmakelijk verbonden is. foto marcelle davidse Een tegenvaller bij de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen pakt nog groter uit. Veel meer grond moet tijdelijk in de Nieuw Neuzenpolder worden gestort. Dat brengt extra kosten met zich mee. Wie dat gaat betalen, Vlaanderen dan wel Nederland of samen, is nog onbekend. Harmen van der Werf Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 60