5 TIPS VOOR 7 GEMAKKELIJK EN SNEL EFFECT 'STORYTELLING WERKT OVERAL' 'Begin klein, opschalen kan altijd nog' IZet een goede social media en content- strategie op (een schema mag). 2 Post 3 x per week een goed item, maar post niet om het posten zelf. 3 Het moet bewegen. Post regelmatig een video, vlog, et cetera. De jongere generatie weet niet beter: dat zijn jouw toekomstige klanten. 4 Wees origineel en authen tiek, oftewel, wees jezelf. 5 Blijf doorgaan. Word lid van communities die rele vant zijn voor je business. Volg goeroes die je iets kunnen leren (en relevant zijn voor je bedrijf), volg en deel relevante hashtags. Zo maak je je bereik groter. COLOFON Met social media ben je de regisseur van je eigen groei, prikkelt Deborah Lobry. De social media-specialist van marcombureau ArtdCom: ,,De regie voeren wil niet zeggen dat je van meet af aan succes hebt. Social media-marketing is een tijdrovende en intensieve job, waarbij goede content de kern van de zaak is. Als je het eenmaal in de vingers hebt, komt het succes vanzelf." Groeien met behulp van social media begint met het kie zen van de kanalen die je wilt inzetten. Die keuze is afhan kelijk van je doel groep. Voor business-to-business is LinkedIn van oudsher erg geschikt. ,,Maar let op: Facebook, WhatsApp en Instagram zijn sterk in opkomst." Consumenten zijn natuurlijk via de zelfde kanalen te bereiken, ook al geldt hier dat leeftijd en wereldoriën tatie bepalend zijn. ,,Urban jongeren bereik je niet alleen met Facebook, ook met Instagram en WhatsApp. En als je zaken wilt doen in Azië, ontkom je niet aan WeChat." Het gebruik van social media is tamelijk trendgevoelig, vooral onder jongeren. Denk maar aan Facebook. Onder jongeren van 15-19 is in vier jaar tijd het dagelijks gebruik van Facebook gehalveerd. Je moet dus echt de vinger aan de pols houden. De keuze van de kanalen is ook afhanke lijk van waar jij je als ondernemer prettig bij voelt en - minstens zo be langrijk - wat je aankunt. ,,Je kunt je verliezen in social media. Hoe meer kanalen je inzet, hoe bewerkelijker contentmanagement wordt. Begin klein, opschalen kan altijd nog." Paar honderd euro Je kunt heel veel doen zonder grote kosten te maken door zelf content te plaatsen. Die content moet je wel (laten) produceren. Je kunt daarnaast ook betaalde campagnes ontwikkelen om je boodschap te promoten door gebruik te maken van de tooling van het social media-platform. ,,Een een voudige online campagne begint bij een paar honderd euro en kan oplopen naar meer, afhankelijk van hoeveel je kunt en wilt (uit)besteden. Je hebt ver der een landingspagina nodig met content en banners om je campagne een 'gezicht' te geven. Met die elemen ten zet je je basis neer. Dan selecteer j e je doelgroep, maak je je campagne ac tief op het social media-platform en ga je aan de slag." Voor de continuïteit van social media-marketing is uitbesteden van werkzaamheden aan te bevelen, gezien de werkdruk bij een gemiddeld bedrijf. Maar je kunt je organisatie ook voor je laten werken. ,,Zorg voor een aantal ambassadeurs en pioniers in je bedrijf die de social media-ziel en het boeg beeld zijn. Het positieve resultaat, met steeds meer volgers, fans, likes en der gelijke, volgt vanzelf als je consequent blijft posten, doorposten en liken." Tweaken Als het om content gaat is creativiteit belangrijk, net als originaliteit. „Laat maar zien wie je bent en wat je doet. Letterlijk, want bewegend beeld is mateloos populair. Houdt bij het maken van content rekening met de doelgroep. Zeker als je internationaal de markt op gaat, heb je te maken met culturele verschillen en voorkeuren. Uiteraard is het cruciaal dat je een consistente boodschap overbrengt, maar tweak deze naar land, cultuur en doelgroep. Wat iedereen aan spreekt, zijn verhalen. Storytelling werkt altijd en in elke cultuur. Expe rimenteer, kijk goed naar de effecten en optimaliseer doorlopend je content." o WOENSDAG 13 NOVEMBER 2019 REDACTIE Tijmen de Groen, Iris Hoekstra, Eldert Kuiken, Theo Loth en Bart Remmers (hoofdredactie) redactie@deondernemer.nl ILLUSTRATIES Joep Bertrams VORMGEVING Susy Cascado en Imelda van der Helm CONTACT DPG Media 020-56 262 00 advertising@dpgmedia.nl DEONDERNEMER.NL De content wordt gemaakt door de redactie en deels samengesteld in samenwerking met betalende partners. Als dat laatste het geval is, staat daarover meer informatie onder de artikelen bij het symbool Q Groeien over de grenzen doe je met social media Tekst Theo Loth Fotografie Marco van der Hoeven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55