6 INTERNATIONALE SUCCESSEN Hoe techniek en groei samengaan Daily Paper opent dit jaar nog een winkel in New York Groei zorgt voor meer bestaansrecht en klanten. Onder andere Daily Paper groeit in 2019 over de grenzen met social media, communities en moderne technieken. Door social trends te volgen, te innoveren en mensen aan het merk te verbinden. Creativiteit en innovatie waren nog nooit zo belangrijk. Wil je groeien, dan zal je moeten in spelen op trends, ontwikkelingen en mogelijkheden. Wanneer je op de hoogte bent van de kansen kun je als één van de eersten reageren en een oplossing bieden. Bedrijven als Daily Paper, maar ook de Rijksoverheid en de NS, zijn het af gelopen jaar actief geweest op dit ge bied. Alle bovengenoemde instanties en bedrijven gingen aan de slag met het behalen van doelen en het bena deren van de doelgroep op een crea tieve wijze. Dit leidde tot een aantal spraakmakende campagnes en com municatie-uitingen. Social media is niet meer weg te denken uit de online wereld. We liken, swipen, delen en reageren erop los. De videoplatformen en -mogelijkheden zijn upcoming en waar het de afgelo pen jaren vaker ging over cijfers dan over content, lijken de rollen nu te veranderen. Het aandeel van social media in het medialandschap wordt alsmaar groter. Een grote speler op het gebied van so cial media en groei het afgelopen jaar was de Rijksoverheid. Zij zetten aug mented reality in de vorm van een spel in, waarbij gebruikers zo lang mogelijk niet mochten knipperen. Het doel? Zoveel mogelijk rangen behalen in het leger. Met dit interactieve filter vergrootte de Rijksoverheid het be wustzijn rondom het leger. Daarnaast zette het Rijk ook succesvol copywri ting en influencermarketing in met rapper Donnie voor de 'Knalplanga'- campagne. Via deze campagne wer den jongeren massaal opgeroepen om een vuurwerkbril te dragen. Wat bleek? Het ging viraal. Ook NS is succesvol met social media. Het vervoersbedrijf liet volgers bepalen hoe reiziger Julia, te zien op Instagram Stories, haar reis voort zette. Tevens gebruikte NS WhatsApp op een nieuwe, ludieke wijze. Reizi gers konden zich met een appje aan melden voor de WhatsApp-thriller 'Ontspoord'. Een week lang communi ceerde NS het verhaal van Sarah, die na een werkborrel per ongeluk iets zag wat ze niet had mogen zien en verdwijnt. De NS maakte gebruik van ontwikkelingen op social media- gebied om mensen op een unieke manier te bereiken. Dit leidde tot spraakmakende uitingen en een be trokken doelgroep. Communities zijn ideaal voor het ver binden van klanten aan een merk of bedrijf. Het zijn groepen gelijkgestem den die de interesse in een bepaald onderwerp delen. Het luisteren naar en communiceren met deze commu nities is het afgelopen jaar weer een must gebleken; men voelt zich ge hoord en krijgt meer vertrouwen. Wil je als bedrijf groeien, dan is het ver standig om te verbinden met deze groepen. Daily Paper, opgericht in 2010 en een van Nederlands best verkochte merken van dit moment, heeft het af gelopen jaar gewerkt aan een commu nity van verbondenheid, zowel natio naal als internationaal. Met campag nes als 'Unite' gaat het merk voor di versiteit en saamhorigheid. Hiermee spreekt Daily Paper mensen en vol gers aan die staan voor culturele di versiteit en neemt het merk de angst voor discriminatie zoveel mogelijk weg. Dit doet het merk onder andere door op social media modellen te ge bruiken van verschillende nationali teiten. Door de community te benade ren met inclusiviteit en verschillende culturen te vertegenwoordigen, voelen mensen zich gehoord en zullen zij zich nog sterker verbonden voelen met het merk. Daily Paper is op dit moment actief in 29 landen. Nog voor het einde van het jaar zal er een winkel in New York worden geopend. Er is geen stappenplan voor groei. Echter kom je, door op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en hier zelf creatief mee om te gaan, al heel ver. Laat je inspireren en groei ook over de grenzen. Met welke social media ka nalen of communities gaan jullie de klant veroveren? o Stappenplan WOENSDAG 13 NOVEMBER 2019 Zo veroveren Nederlandse merken het buitenland Tekst Iris Hoekstra (LinkBundle) Illustratie Joep Bertrams Augmented reality en WhatsApp-thrillers Verbinden met communities Groei en techniek zijn nauw met elkaar verbon den. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van blockchain voor veilige transacties, virtual reality en spraakgestuurd zoeken. Met het gebruik van inno vatieve oplossingen kunnen bedrijven mooie kansen creëren en online groei realiseren. Google Assistant voor koffieliefhebbers Het inzetten van moderne technieken zien we bij- voorbeeld bij Nespresso Nederland. Het bedrijf is als eerste koffiemerk een unieke samenwerking aangegaan met Google Assistant om koffielief hebbers te inspireren en informeren. De virtuele assistent helpt klanten op basis van stembesturing met het maken van keu zes. Het advies sluit aan op hoe klanten zich voelen en op welk moment van de dag er koffie gedronken wordt. De dienst van Nespresso en Google zet de klant centraal en zal de komende tijd uitgebreid worden om klanten te informeren en zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Nederland is het eerste land waar de ad- viestool wordt geïntrodu ceerd. Later zal de service wereldwijd uitgerold worden. "Hey Google, hoe maak ik een goede cappuccino?". Er is geen stappenplan voor groei. Echter kom je, door op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en hier zelf creatief mee om te gaan, al heel ver. De Rijksoverheid ge bruikte de ontwikkelingen op het gebied van social media voor het creëren van spraakmakende campagnes en Nespresso biedt de klant iets extra's door moderne techniek in te zetten om klantvragen op het juiste moment gepersonaliseerd te beantwoorden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54