5 NAUTISCHE ARMBANDEN 'Wij testen continu nieuwe ideeën samen met Facebook' 'Via Facebook kunnen we in verschillende landen de vraag naar onze producten testen' Dominic Bakker Direct internationaal Een armband die zeiler Dominic Bakker in zijn vrije tijd maakte van scheepstouw, groeide uit tot een serieus bedrijf nadat zijn vrienden hem vroegen om een eigen armband. Pig Hen hees de zeilen in 2013. Tegenwoordig verscheept het met behulp van Facebook en Instagram naar 50 landen. Tekst Theo Loth Het armbanden- merk met een nautisch thema wordt geleid door Bakker en zijn vrienden Rutger Versluis en Tho mas van der Kallen. De oorsprong van de naam 'Pig Hen' is afkomstig uit zeemansverhalen waarin wordt ver teld hoe Nederlandse zeevaarders vroeger voor goed geluk een varken en een kip op hun voeten lieten tatoeë ren omdat deze dieren bij een schip breuk vaak de enige overlevenden waren. De beestjes overleefden omdat ze aan dek bewaard werden in houten kratjes. Het schip zonk, het kratje bleef drijven en de wind en stroom bracht ze weer terug aan wal. De zee lieden hoopten dat de tatoeage hen zou helpen om 'over het water te lopen' zodat ze in het ergste geval hun weg terug naar huis konden vinden. De 'pig and hen', gekoppeld aan een scherp zakeninstinct, hebben het drie tal in ieder geval geluk gebracht bij de groei van hun bedrijf. In feite is Pig Hen een modemerk dat in de wereldwijde markt een gat zag voor een armband met een eigen identiteit. Elke armband heeft zijn eigen nautische achtergrondverhaal en een memorabele naam die dat ver haal tot leven brengt. De gemiddelde leeftijd van de Pig Hen-klant is eind 30, tachtig procent bestaat uit man nen, woonachtig in stedelijke gebie den en met een sportieve, modische en reislustige achtergrond. Facebook en Instagram zijn de ideale plaats om die verhalen te vertellen in posts, sto ries en video's en om bijzonderheden te benadrukken, zoals het handmatige productieproces. Bakker: „Wij hebben een hele nauwe samenwerking met Facebook. Ze gebruiken ons ook regelmatig als succesvolle businesscase, als voorbeeld hoe je succesvol kunt zijn door middel Een koers uitzetten naar wereldwijd succes van Facebook business over de grenzen. Wij testen continu nieuwe ideeën in samenwerking met het hoofdkantoor in Ierland.'' Verankerd in authenticiteit De slagzin van het bedrijf is 'Hand made In Amsterdam', maar Pig Hen heeft altijd een internationale uitstra ling nagestreefd. Van meet af aan adverteert het bedrijf op Facebook en Instagram om de bekendheid van het merk te laten groeien. En hoewel het verhaal van het merk universeel is, helpt Facebook Pig Hen om gemakkelijk landsgrenzen te overstij gen, dankzij tools als taal targeting en meertalige dynamische advertenties, die potentiële klanten automatisch content laten zien in de relevante taal en met prijzen in hun lokale valuta. "Via Facebook-advertenties kunnen we op een toegankelijke manier in verschillende landen de vraag naar onze producten testen." Dominic Bakker, oprichter Pig Hen. o facebook.com/boost WOENSDAG 13 NOVEMBER 2019 Voordat er zelfs maar sprake was van een winkel of een website, werd het merk al gelanceerd op Facebook. De eerste online bestelling kwam uit het Verenigd Koninkrijk. Naar nieuwe territoria surfen met Pig Hen Pig Hen-armbanden worden in 50 verschil lende landen om de pols gedragen - en dit aantal groeit nog steeds. Volg vandaag nog een van de gratis Blueprint e-learning cursus sen en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om jouw bedrijf wereldwijd te laten groeien. Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Facebook. V.l.n.r. Pig Hen-oprichters Rutger Versluis, Thomas van der Kallen en Dominic Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53