KEER MEER OMZET ONLINE GROEIEN 'We hebben zojuist onze 200.000ste verkoop ge daan. Dat was nooit gelukt zonder Facebook' Een ongelukje met grote gevolgen: 10 keer meer omzet. Wereldwijd gaan zonder zweten Uitdaging: je hebt een revolutionair nieuw product met wereldwijde potentie. Hoe breng je dat snel en goed op de markt? Oplossing: knallen met Facebook! Het huidverzorgings product nuud heeft sinds zijn lancering in 2017 een ongekende groei laten zien, onlangs vierde nuud zijn 200.000ste verkoop. Bijna de helft van de verkopen wordt aan Facebook toegeschreven. Tekst Theo Loth durende 3 tot 7 dagen. Tom Baas, mede-eigenaar en Head of Growth van nuud: ,,De gebruikers van nuud- producten zijn (milieu-) bewuste con sumenten die hoog- opgeleid zijn, doorgaans in steden wonen en actief op zoek zijn naar betere alternatieven voor bestaande producten. Veel van onze kanten zijn vegan of vegetarisch en maken op veel vlakken andere keu zes dan de gemiddelde consument. Wij spreken overigens voornamelijk vrouwen aan.'' De, missie van nuud is eenvoudig te omschrij ven, maar lastig om uit te voeren: wereld wijd frisse oksels. Men sen kunnen daarom beter stoppen met hun deodorant en overstappen op nuud, vinden ze bij nuud. Hun 'anti- odorant' is immers een volledig na- tuurlijke anti-geurstof in een bioplas- tische suikerriet-tube die beter is voor de planeet en bovendien beter werkt. Nuud is het verantwoorde alternatief voor de chemicaliën, afval, allergische reacties, (aluminium-) zouten en de slechte prestaties die het gebruik van traditionele deo's met zich meebrengt. Het product is langdurig effectief, ge- Huidverzorging zonder zorgen Nuud had het altijd in zich om voor een doorbraak te zorgen. De oprich ters zagen dat de markt voor deodo rant al tientallen jaren lang niet ver anderd was, terwijl mensen wel op zoek zijn naar effectieve alternatieve producten. Het team kwam op het idee van een 'zorgenvrije' anti-odorant die natuurlijke ingrediënten gebruikt, klimaatneutraal gedistribueerd wordt en milieu-vriendelijk verpakt is. Ze moesten alleen nog de boodschap de wereld in krijgen. ,,De milieubewuste gemeenschap is online erg actief. Dan is Facebook de gemakkelijkste en natuurlijkste manier om hen te bereiken," zegt Baas. Naast toenemende verkopen zorgen de vol gers op Facebook en Instagram - 40.000 and counting - ook voor feed back over de producten. Dit heeft ertoe geleid dat het Utrechtse bedrijf is overgestapt op plantaardige ingre diënten en op een verpakking van bioplastic. "We hebben zojuist onze 200.000ste verkoop gedaan en dit was ons nooit gelukt zonder Facebook- advertenties". Tom Baas, mede-eigenaar en Head of Growth bij nuud. o O Boost with facebook WOENSDAG 13 NOVEMBER 2019 In eerste instantie werd nuud alleen in Nederland verkocht. Maar op een avond verhoogde Baas per ongeluk de uitgaven voor de Facebook-advertentie met een factor tien. Toen hij de volgende dag wakker werd, waren de verkoop cijfers ook toegenomen met een factor tien. Hierdoor aangemoedigd is het nuud-team doorgegaan met investeren in internationale adver tentiecampagnes met gebruikmaking van Facebook's gereedschapskist met grensoverschrijdende tools om de wereld te laten zien hoe effectief een natuurlijk product kan zijn. Het resultaat is dat 70 procent van de nieuwe klanten gevonden wordt via Facebook. Baas wil Facebook en Instagram doorlopend inzetten als kanaal om nieuwe klanten te vinden over de hele wereld. ,,Wij willen het gebrui ken als middel om verdere markten te veroveren die via andere routes - bijna - onmogelijk zijn om te betreden als Nederlands anti- odorantmerk.'' Zoals nuud heeft laten zien hoeft het opbouwen van een internatio naal publiek geen jaren te duren. Maak vandaag nog een start met de gratis Facebook Blueprint e-learning cursussen. Tom Baas, nuud Nuud zet planeet- vriendelijk product op de wereld Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Facebook.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52