4 INVESTERINGSFONDS SPOORWEGEN Al jaren roepen ProRail en NS tevergeefs om extra geld voor het spoor. Met het nieuwe investeringsfonds lonken ineens miljarden euro's en kunnen veel ov-knelpunten in één klap worden opgelost. De spoorbedrijven ruiken een kans. We hebben een enorme ambitie om treinen vaker en sneller te laten rijden woensdag 13 november 2019 KanSti! S5B SÏi! jaag" David Bremmer Utrecht Overvolle perrons en vervolgens als ha ringen in een ton in de treincoupé. Voor treinreizigers in veel grote steden is het dit najaar de dagelijkse praktijk. Het aantal treinreizigers groeit al jaren. In september beleefde NS met 36,7 miljoen passagiers zelfs de drukste maand ooit. Deze zomer waarschuwden de spoorwegen nog sneller dan gedacht te gen grenzen aan te lopen. Mogelijk is het plafond al in 2025 bereikt en niet in 2030. Het aantal reizigerskilometers steeg alleen het eerste halfjaar van 2019 met 4,6 procent. Vandaar dat ProRail en NS er dolgraag miljarden euro's bij willen. Met dat geld kunnen ze meer treinen laten rijden. Tot nu toe trok het kabinet nauwelijks extra geld uit voor het spoor. Hoewel haar recente Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 laat zien dat het aantal treinreizigers tot 2040 verdubbelt, weigert staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de brug te komen. Met het op Prinsjesdag gebrachte nieuws dat het kabinet een groot inves teringsfonds van tot wel 50 miljard euro gaat optuigen, is het landschap echter ineens veranderd. Het idee klinkt lo gisch: geld lenen voor minister Hoek stra (Financiën) is met de lage en soms negatieve rentes vrijwel gratis. Waarom niet een pot geld maken voor grote in frastructurele projecten die Nederland beter maken, dachten VVD, CDA, D66 en CU. ProRail en NS zien hun kans schoon: ze ker nu Nederland moet verduurzamen en een deel van de economie platligt door de stikstofcrisis, is geld voor de rails en het ov nuttig besteed, redeneren ze. Beiden hebben afgelopen september een investeringslijst ter waarde van bijna 21 miljard euro opgesteld en naar Den Haag gestuurd. Ze zien de pot met geld aan het eind van de regenboog. Op de lijst staan tientallen concrete verbeteringen in het spoor: treinverbin dingen tussen Groningen, Leeuwarden, Enschede en de Randstad kunnen met diverse aanpassingen in het spoor tot een half uur sneller. Ook de trein naar Berlijn wordt daardoor sneller. Kosten: tot 1 miljard euro. Grote snelgroeiende stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roer mond dienen te worden uitgebreid met onder meer extra trappen en perrons (kosten circa 50 tot 100 miljoen euro per station). Knelpunten in de vaak uitval lende hsl kunnen worden opgelost (700 miljoen euro). Diverse lightrail-verbin- dingen (Den Haag-Dordrecht, Haar lem-Gooi) zitten in de plannen, maar ook miljarden euro's voor een beter goe derenvervoer richting Duitsland. Op belangrijke routes kan spoorboekloos rijden worden ingevoerd. Een heel be langrijke investering zou ook zijn om het Nederlandse spoor eindelijk op 3000 Volt te laten rijden (1,4 miljard euro). De 1500 Volt van nu dateert uit de jaren 20 van de vorige eeuw. NS kan daardoor het aantal treinen niet uitbrei den. Duurzaam Hans van Leeuwen, directielid van Pro Rail weet het wel. ,,Door te investeren in betere trein- en ov-verbindingen wordt het voor mensen nog aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame manier van vervoer in plaats van met de auto in de file aansluiten." ProRail wijst ook op de huidige stik stofcrisis. ,,Voor structurele oplossin gen wordt nu vooral gekeken naar de agrarische sector en het verlagen van de snelheid van 130 kilometer per uur op wegen rond natuurgebieden", stelt Van Leeuwen. Hij constateert dat er ook een andere oplossing is. ,,Eentje die al 180 jaar bestaat; namelijk het spoor. Zowel het reizigers- als goederenvervoer per spoor is de meest veilige en duurzame manier van transport." Ook NS doet een beroep op de over heid. ,,We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden", laten de spoorwegen via woordvoerder Erik Kroeze weten. ,,Tussen de provincies, de grote steden en naar het buitenland. Dat is goed voor de bereikbaarheid van Ne derland. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om die ambities voor Nederland te kunnen waarmaken." De bal ligt nu bij het kabinet. Mo menteel werkt minister Wopke Hoek stra (Financiën) samen met minister Eric Wiebes (EZ) aan de uitwerking van het fonds. Begin 2020 presenteren ze hun bevindingen. GO ProRail en NS willen Rotterdam Upgrade goederenlijnen Rotterdamse haven Noord-Oost Limburg/Brabant/Gelderland knelpunten te lijf —Woordvoerder NS Prioriteit/geld voor 1 deze vier stations Lokaal verdubbeling Leiden spoor Woerden-Leiden Non-stop treinen tussen Den Haag/ Rotterdam/Utrecht met 160 km/uur Breda i-iaiT uur Vl.ss.ngen 1 sne||er Vlissingen Randstad Antwerpen Half uur sneller van Randstad naar Antwerpen f en Brussel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4