GELD Schone vaat, zonder klamme theedoek Handig en niet duurder, maar je mist 20 GOEIE KOOP VA AT WAS MAC HIN ES Niet meer alle schappen langs op zoek naar de juiste producten, niet meer in de rij bij de kassa, en vooral: geen gesjouw meer. Met online boodschappen doen bespaar je jezelf een hoop ongemak. Prettige bediening Mooie constructie Kan lekker veel in LP» atasja Goossen (40) weet zeker dat ze het nooit meer anders wil. Elke woensdag bestelt ze on line haar boodschappen. Met een paar klikken gooit ze haar digitale mandje vol met ingrediënten voor het avondeten, schoonmaakarti kelen en dranken. Donderdagmiddag worden ze bij haar in de keuken afge leverd. ,,Het scheelt een hoop tijd en zo hoef ik niet meer te sjouwen.'' Goossen bestelde enkele jaren ge leden voor het eerst haar boodschap pen online toen ze door een lang durige ziekte geen tassen meer kon tillen. Inmiddels gaat het een stuk beter, maar bestellen is ze blijven doen. ,,Mijn man en zoons vinden het ook mooi makkelijk. Zij hebben sowieso een hekel aan winkelen.'' De Nederlandse markt voor online- boodschappen groeit. In 2017 waren we volgens CBS zelfs koploper in Eu ropa (29 procent van de consumen ten). De blauwe vrachtwagens van Albert Heijn en de rood-witte elek trische bestelautootjes van Picnic zijn bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zij zijn met Jumbo de drie grootste spelers op de markt. De omzet van de online ver koop van boodschappen was vorig jaar 1,4 miljard van de totale super- marktomzet van 31,5 miljard, blijkt uit onderzoek van het Food Service Instituut. Jaarlijks neemt de online- omzet 20 a 30 procent toe, zegt een woordvoerder. 'AH, Picnic en Jumbo maken er geen winst mee. Het is een lastige markt' Dat zich geen nieuwe kandidaten aandienen om online boodschappen te verkopen, is volgens retaildeskun- dige Paul Moers niet verwonderlijk. ,,Het is een ingewikkelde en verlies gevende markt. Geen van de drie bedrijven maakt winst. Sterker nog, Picnic draait enorme verliezen.'' Moers vreest dat dit niet slechts aan loopverliezen zijn, zoals Picnic stelt. Hij noemt het 'heel knap' dat Picnic in 2015 als nieuwkomer ver scheen en zo de tweede online su permarkt is geworden, na koploper Albert Heijn. ,,Het is onbegrijpelijk dat Jumbo en Albert Heijn dat heb ben laten gebeuren.'' Zichtbaar Moers prijst de marketing van Picnic. ,,Daarmee steekt het bedrijf ver bo ven Jumbo en Albert Heijn uit. Picnic is heel zichtbaar en werft proactief klanten, tegen iedere prijs.'' Dat het bedrijf toch verlies draait, is volgens Moers te wijten aan een loyaliteits gebrek. „Klanten kopen de ene keer boodschappen bij Picnic, en dan weer niet. Bovendien heeft Picnic een beperkter aanbod dan Albert Heijn en Jumbo.'' Moers signaleert dat voornamelijk tweeverdieners met kinderen uit het westen van het land hun boodschap pen bestellen. ,,Dat zijn trouwe klan ten. Zij zijn verantwoordelijk voor 80 procent van de omzet.'' Prijzen Picnic heeft samen met enkele win kels van Hoogvliet en Jumbo de laag ste prijzen voor A-merken, blijkt uit een recente prijspeiling van de Con sumentenbond. Die vergeleek de prijzen van de vijftien grootste supermarktketens. De prijzen van A-merken liggen bij Picnic gemid deld 5 procent onder het gemiddelde. Maar met huismerken is Picnic juist duurder dan gemiddeld. Aldi en Lidl bieden de goedkoopste huismerken. Thuis in Barendrecht bestelt Goos- sen haar boodschappen bij Albert woensdag 13 november 2019 GO Er zijn mensen die beweren dat afwassen goed is voor de samenhang binnen een gezin. Het avondlijke ritueel, met de handen in het sop of om een klamme theedoek, zou bevor derlijk zijn voor de sfeer. Achter het aanrecht kun je klagen over collega's, files, uitvallende trei nen en ander klein menselijk leed. Ben je hier niet van gediend, dan biedt de vaatwasmachine uitkomst. Die heb je in allerlei maten. Let bij de aanschaf op het energielabel. A++ geniet om financiële en milieutechnische overwegingen de voorkeur boven A+ en A. Ook kun je letten op aantallen couverts, het geluidsniveau en de duur van de programma's. De Consumentenbond test con tinu vaatwassers. Wij selecteer den uit hun database de drie beste, op dit moment goed verkrijgbare exemplaren, inclu sief de door het panel van de Consumentenbond geconsta teerde plussen en minnen. Siemens SN278I36TE Prijs: 13 couverts, prijzen vanaf 699 euro Ecoprogramma verbruikt heel weinig water en elektriciteit Goede droogresultaten Wast ruim voldoende met het ecoprogramma Prettige bediening en indeling Ecoprogramma duurt heel lang Slecht zelfreinigend vermogen Bosch SMS88TI36E Prijs: 13 couverts, prijzen vanaf 752 euro Ecoprogramma verbruikt weinig elektriciteit en water Droogresultaten goed Constructie en afwerking is goed Redelijk stil Duidelijke handleiding Prettige bediening en indeling H Ecoprogramma duurt heel lang uê^"rf' Bron Consumentenbond Miele G 6620 SC Prijs: 14 couverts, prijzen vanaf 829 euro Wast en droogt goed met hoofd en ecoprogramma Ecoprogramma verbruikt weinig elektriciteit. Fijn doseerbakje Bestek boven, onderin veel ruimte De resterende tijd is zichtbaar H Hoofdprogramma verbruikt heel veel elektriciteit H Lang hoofd- en ecoprogramma H Filter is lastig te onderhouden ANNELIES BONTJES - PAUL MOERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20