Verbetering Zeeuwse lijn kost 70 miljoen; reistijd half uur korter
Walcheren
JOL
Enya is
'insta-influencer'
M
en heeft het
syndroom van Down
39%
Er dreigt een overstroming en de overheid
adviseert u dringend om thuis te blijven. Uit
onderzoek van de HZ blijkt dat één op de drie
Zeeuwen waarschijnlijk tóch probeert de provincie uit
te komen. Niet slim, want wie vlucht is kwetsbaar.
WZEELAND2
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60%
90% 100%
Het idee is om de reistijd naar de
Randstad met een half uur te ver
korten. Dat kan volgens ProRail en
NS door de intercity niet meer te la
ten stoppen op de kleine stations
tussen Goes en Bergen op Zoom en
door de snelheid te verhogen tot
160 km per uur. Deze intercity zou
twee keer per uur moeten rijden
van Vlissingen naar Amsterdam.
Tussen Goes en Dordrecht zou
daarnaast, ook twee keer per uur,
een sprinter moeten rijden die op
alle stations, groot en klein, stopt.
In Goes moet een voorziening ko
men zodat de sprinter kan 'keren'.
In Goes vertrekken dan vier treinen
per uur richting West-Brabant en
Zuid-Holland, twee intercity's en
twee sprinters.
Het bedrag voor verbetering
van de Zeeuwse lijn is met 70 mil
joen euro een bescheiden post op
de lange lijst met investeringen van
in totaal bijna 21 miljard euro. De
Zeeuwse dagelijks provinciebe
stuurder Harry van der Maas (SGP,
vervoer) is blij dat de snellere reis
tijd tussen Vlissingen en de Rand
stad op de ambitieuze lijst
staat. ,,Dat ondersteun ik", aldus
Van der Maas. De 70 miljoen euro
Zeeland is de enige
provincie die maar
twee keer per uur
bediend wordt
noemt hij een 'belangrijk bedrag'.
,,Zeeland is de enige provincie die
maar twee keer per uur bediend
wordt. Dat is te schraal, vind ik. Wil
je aantrekkelijk zijn als provincie,
dan is goede bereikbaarheid per
spoor een harde voorwaarde."
Op de lijst ontbreekt de aanleg
van een spoorverbinding voor per
sonenvervoer van Terneuzen via
Zelzate naar Gent en verbetering
van het goederentransport. De
vraag is of dit betekent dat in de Ka
naalzone tot 2040 niets gebeurt.
Gedeputeerde Van der Maas vindt
het 'wel heel bijzonder' dat de aan
leg van een nieuwe goederenspoor
lijn tussen Terneuzen en Gent niet
op de lijst staat. ,,Als het gaat om
spoor en trein is dat voor ons prio
riteit nummer één. Ik zit volgende
week bij de minister om dat geho
noreerd te krijgen. In alle overleg
gen, ook met NS en ProRail, bena
drukken we hoe belangrijk we die
voorziening vinden."
Als de plannen doorgaan kunnen
de Zeeuwen straks wel sneller met
de trein naar Antwerpen en Brussel
reizen dankzij het herstellen van de
halfuursdienst tussen Roosendaal
en Antwerpen. Dat moet het
schrappen van Breda als halteplaats
voor de snelle trein tussen Amster
dam en Brussel compenseren. De
NS wil van de stop in Brabant af om
de reistijd tussen de beide nationale
hoofdsteden te verkorten. P2&4
Nieuwsmedia
It
c?
ZEELAND 4
P3
De dijken breken!
at doet u?
De provincie (toch)
proberen te verlaten
Naar een hoog gebouw
in de buurt
Naar buren/vrienden
om te schuilen
Thuis blijven en
schuilen op een hoge
verdieping
GRAPHIC EVA BONNEUR
Ondervraagden hoefden niet te kiezen, maar konden bij elk
scenario aangeven hoe waarschijnlijk het is dat ze dat doen.
Daarom tellen de percentages op tot boven de 100 procent.
Met snelle trein naar Randstad
ProRail en NS willen de Zeeu
wen een snellere verbinding met
de Randstad geven zonder de
bestaande kleine stations op te
doeken. Kosten: 70 miljoen euro.
Het is een van de projecten die
de spoorbeheerder en vervoer
der tot 2040 willen uitvoeren.
Theo Giele en
Ernst Jan Rozendaal
Vlissingen
-Harry van der Maas,
gedeputeerde
woensdag 13 november 2019
9°C
Vanaf pzc.nl
morgen Ook voor het laatste
minder nat regionale nieuws
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,60
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510 8
711688 555530