Verbetering Zeeuwse lijn kost 70 miljoen; reistijd half uur korter Walcheren JOL Enya is 'insta-influencer' M en heeft het syndroom van Down 39% Er dreigt een overstroming en de overheid adviseert u dringend om thuis te blijven. Uit onderzoek van de HZ blijkt dat één op de drie Zeeuwen waarschijnlijk tóch probeert de provincie uit te komen. Niet slim, want wie vlucht is kwetsbaar. WZEELAND2 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 90% 100% Het idee is om de reistijd naar de Randstad met een half uur te ver korten. Dat kan volgens ProRail en NS door de intercity niet meer te la ten stoppen op de kleine stations tussen Goes en Bergen op Zoom en door de snelheid te verhogen tot 160 km per uur. Deze intercity zou twee keer per uur moeten rijden van Vlissingen naar Amsterdam. Tussen Goes en Dordrecht zou daarnaast, ook twee keer per uur, een sprinter moeten rijden die op alle stations, groot en klein, stopt. In Goes moet een voorziening ko men zodat de sprinter kan 'keren'. In Goes vertrekken dan vier treinen per uur richting West-Brabant en Zuid-Holland, twee intercity's en twee sprinters. Het bedrag voor verbetering van de Zeeuwse lijn is met 70 mil joen euro een bescheiden post op de lange lijst met investeringen van in totaal bijna 21 miljard euro. De Zeeuwse dagelijks provinciebe stuurder Harry van der Maas (SGP, vervoer) is blij dat de snellere reis tijd tussen Vlissingen en de Rand stad op de ambitieuze lijst staat. ,,Dat ondersteun ik", aldus Van der Maas. De 70 miljoen euro Zeeland is de enige provincie die maar twee keer per uur bediend wordt noemt hij een 'belangrijk bedrag'. ,,Zeeland is de enige provincie die maar twee keer per uur bediend wordt. Dat is te schraal, vind ik. Wil je aantrekkelijk zijn als provincie, dan is goede bereikbaarheid per spoor een harde voorwaarde." Op de lijst ontbreekt de aanleg van een spoorverbinding voor per sonenvervoer van Terneuzen via Zelzate naar Gent en verbetering van het goederentransport. De vraag is of dit betekent dat in de Ka naalzone tot 2040 niets gebeurt. Gedeputeerde Van der Maas vindt het 'wel heel bijzonder' dat de aan leg van een nieuwe goederenspoor lijn tussen Terneuzen en Gent niet op de lijst staat. ,,Als het gaat om spoor en trein is dat voor ons prio riteit nummer één. Ik zit volgende week bij de minister om dat geho noreerd te krijgen. In alle overleg gen, ook met NS en ProRail, bena drukken we hoe belangrijk we die voorziening vinden." Als de plannen doorgaan kunnen de Zeeuwen straks wel sneller met de trein naar Antwerpen en Brussel reizen dankzij het herstellen van de halfuursdienst tussen Roosendaal en Antwerpen. Dat moet het schrappen van Breda als halteplaats voor de snelle trein tussen Amster dam en Brussel compenseren. De NS wil van de stop in Brabant af om de reistijd tussen de beide nationale hoofdsteden te verkorten. P2&4 Nieuwsmedia It c? ZEELAND 4 P3 De dijken breken! at doet u? De provincie (toch) proberen te verlaten Naar een hoog gebouw in de buurt Naar buren/vrienden om te schuilen Thuis blijven en schuilen op een hoge verdieping GRAPHIC EVA BONNEUR Ondervraagden hoefden niet te kiezen, maar konden bij elk scenario aangeven hoe waarschijnlijk het is dat ze dat doen. Daarom tellen de percentages op tot boven de 100 procent. Met snelle trein naar Randstad ProRail en NS willen de Zeeu wen een snellere verbinding met de Randstad geven zonder de bestaande kleine stations op te doeken. Kosten: 70 miljoen euro. Het is een van de projecten die de spoorbeheerder en vervoer der tot 2040 willen uitvoeren. Theo Giele en Ernst Jan Rozendaal Vlissingen -Harry van der Maas, gedeputeerde woensdag 13 november 2019 9°C Vanaf pzc.nl morgen Ook voor het laatste minder nat regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,60 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 8 711688 555530

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1