Koopje in buitenlandse webshop? Let op kosten bij douane NIEUWS 3 Meer asfalt en langere treinen bieden nauwelijks soelaas voor grotere drukte Het wordt nog veel drukker in het Nederlandse verkeer. Door de florerende economie staan we steeds langer in de file en wordt het nog meer dringen in de trein. Van Eijck is ook vicevoorzitter van de Mobiliteitsalliantie, een groep organisaties die probeert een oplos sing te vinden voor de groeiende behoefte aan vervoer van personen en goederen in de komende decen nia. Die groei moet volgens hem worden opgevangen door uitbrei ding en betere benutting van de bestaande capaciteit. ,,Ook moeten we sneller nieuwe slimme vervoersoplossingen ont wikkelen en deelmobiliteit stimu leren. De totale rekening van die plannen bedraagt bijna 56 miljard euro tot 2040." Geld dat er voorals nog niet is, al bestaan er kabinets plannen voor een investeringsfonds voor grote projecten. Luchthavens Het aantal passagiers voor alle Nederlandse luchthavens neemt naar verwachting van het KiM ook toe, tot 84,7 miljoen in 2024. Dit is een stijging van 3,5 miljoen passa giers. De regionale luchthavens nemen het grootse deel van deze toename voor hun rekening. Het aantal passagiers op de regionale luchthavens (inclusief Lelystad, dat nog niet open is) zal in 2024 zijn op gelopen tot 11,9 miljoen. Schiphol heeft het plafond van maximaal 500.000 vluchten per jaar bijna bereikt. Het aantal passa giersbewegingen kan hierdoor al leen nog iets toenemen als er per vlucht meer passagiers worden ver voerd. Over vijf jaar worden voor Schiphol 72,7 miljoen passagiers verwacht. Het Kennisinstituut voor Mobili teitsbeleid heeft ook nog uitgere kend wat de kosten voor de maat schappij zijn van verkeersongeval len in Nederland. Die worden voor 2018 geschat op ongeveer 17 miljard euro, met een bandbreedte van 16 tot 19 miljard euro. Dit bedrag is vergelijkbaar met ruim 2 procent van het bruto binnenlands product. Minder ongevallen leveren de maatschappij dus geld op. Richting 2024 groeit op het hoofd wegennet het verkeer met 8 pro cent, terwijl het totale wegverkeer met 5 procent toeneemt. Het gebruik van de trein loopt naar ver wachting de komende vijfjaar zelfs met 16 procent op, schetst het Ken nisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) vandaag in het tweejaarlijkse Mobiliteitsbeeld. De belangrijkste oorzaak is dat de BV Nederland draait als een tiere lier. Maar ook het groeiende aantal inwoners, hogere lonen en de ge brekkige capaciteit op het spoor en op de weg zorgen ervoor dat het steeds vaker razend druk is onder weg. Meer asfalt - en meer en lan gere treinen op het spoor - zal de groei maar deels opvangen, waar schuwt de adviseur. Het gevolg voor de automobilist: het totale oponthoud door 'het rij den in files en een vertraagde af wikkeling van het verkeer' op het hoofdwegennet zal in 2024 naar verwachting zijn gestegen met bijna een kwart (23 procent) in ver- gelijking met 2018. En de NS waar schuwde eerder dit jaar nog dat de spoorcapaciteit al in 2027, en moge lijk zelfs in 2025, tekortschiet. De totale kosten voor de maat schappij van files en vertragingen op het Nederlandse hoofdwegen net zijn hoog: 3,3 a 4,3 miljard euro in 2018. Dit komt door verlies aan reistijd, onbetrouwbaarheid van dienstverlening en door uitwijken van automobilisten naar kleinere wegen in de omgeving. Maar files kunnen er bijvoorbeeld ook toe lei den dat mensen later arriveren op hun werk, waardoor hun producti viteit daalt. Onvoorstelbaar ,,Ik vind het onvoorstelbaar dat men niet ziet dat files en slechte doorstroming ongekende negatieve effecten hebben op onze economie en de sociale cohesie", reageert voorzitter Steven van Eijck van de Rijwiel en Automobiel Industrie (RAI) Vereniging. ,,De groei wordt erdoor aangetast en mensen missen contacten omdat ze niet van A naar B kunnen komen. We accepteren het allemaal maar!" Wegverkeer groeit en reistijdverlies loopt op 90 pro1 Uit een peiling van de douane on der ruim duizend Nederlanders blijkt dat er veel onwetendheid is over de regels die gelden voor bij voorbeeld btw en invoerheffingen. Ook onderschept de douane steeds meer pakketjes met producten die het land niet in mogen. Om verrassingen over inbeslag- name of bijkomende kosten bij af levering van pakketjes te voorko men, begint de douane vandaag een campagne. ,,Met deze campagne willen we voorkomen dat aankopen van con sumenten duurder uitvallen dan ze dachten. Bijvoorbeeld door vooraf te checken hoe betrouwbaar een website is. Als de contactgegevens niet bekend zijn, is het verstandig via Google ervaringen van anderen te bekijken'', aldus douane-woord voerster Gera van Weenum. Bij een bestelling onder de 22 euro hoef je geen extra kosten te betalen, maar boven dit bedrag is het wel raak. ,,Wij adviseren dan om te kijken of de btw op de fac tuur staat. Als de goederen meer dan 22 euro kosten, moet je btw be- talen. Kosten de spullen meer dan 150 euro, dan komen daar ook nog de invoerrechten bij. Plus de zoge heten inklaringskosten. Want voor deze pakketten doet een post- of koeriersbedrijf aangifte bij de dou ane. Zij vragen hiervoor een ver goeding, dat zijn de inklaringskos- ten. Die moeten consumenten ook betalen aan de pakketbezorger.'' Volgens de douane komt het regelmatig voor dat producten wor den besteld die Nederland niet in mogen en dus worden onder schept. ,,Niet alles wat online te koop is, mag worden ingevoerd. Zo zijn namaakkleding en namaak speelgoed niet toegestaan, maar ook planten, vlees, kaas, sigaretten, en vuurwerk zijn verboden. Ook me dicijnen, inclusief paracetamol, mag je niet in webshops buiten de EU bestellen. Veel mensen staan daar niet bij stil en lopen de kans dat ze hun bestelling en ook hun geld kwijt zijn.'' Door de groei van het online winkelen, krijgt de douane het steeds drukker met de controle van pakketten van buiten de EU. Er worden dagelijks veel namaakarti- kelen, messen, boksbeugels, siga retten, drugs en medicijnen onder schept. Populairste internetaanko pen uit het buitenland zijn elektro nica (vooral telefoons), kleding, schoenen en speelgoed. P8 dinsdag 12 november 2019 Door alle drukte en oponthoud zijn we straks langer onderweg mln km 90 Totaal voertuigkilometers Totaal reistijdverlies Nederland staat muurvast (en dat kost ons bakken met geld) Edwin van der Aa Den Haag 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 121119 TU, bron: RWS mln uur IJOOS M De douane scant produc ten in het sor- teercentrum van een pak ketvervoerder. FOTO FRANKJANSEN Nederlanders doen massaal in kopen bij webshops buiten de Europese Unie, maar 72 procent weet niet welke douaneregels er gelden. Daardoor krijgen ze vaker te maken met extra kos ten of inname van spullen die Nederland niet in mogen. Sanne Schelfaut Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3