Koopje in buitenlandse webshop? Let op kosten bij douane
NIEUWS 3
Meer asfalt en langere treinen bieden nauwelijks soelaas voor grotere drukte
Het wordt nog veel drukker in het Nederlandse verkeer. Door de florerende
economie staan we steeds langer in de file en wordt het nog meer dringen in de trein.
Van Eijck is ook vicevoorzitter van
de Mobiliteitsalliantie, een groep
organisaties die probeert een oplos
sing te vinden voor de groeiende
behoefte aan vervoer van personen
en goederen in de komende decen
nia. Die groei moet volgens hem
worden opgevangen door uitbrei
ding en betere benutting van de
bestaande capaciteit.
,,Ook moeten we sneller nieuwe
slimme vervoersoplossingen ont
wikkelen en deelmobiliteit stimu
leren. De totale rekening van die
plannen bedraagt bijna 56 miljard
euro tot 2040." Geld dat er voorals
nog niet is, al bestaan er kabinets
plannen voor een investeringsfonds
voor grote projecten.
Luchthavens
Het aantal passagiers voor alle
Nederlandse luchthavens neemt
naar verwachting van het KiM ook
toe, tot 84,7 miljoen in 2024. Dit is
een stijging van 3,5 miljoen passa
giers. De regionale luchthavens
nemen het grootse deel van deze
toename voor hun rekening. Het
aantal passagiers op de regionale
luchthavens (inclusief Lelystad, dat
nog niet open is) zal in 2024 zijn op
gelopen tot 11,9 miljoen.
Schiphol heeft het plafond van
maximaal 500.000 vluchten per
jaar bijna bereikt. Het aantal passa
giersbewegingen kan hierdoor al
leen nog iets toenemen als er per
vlucht meer passagiers worden ver
voerd. Over vijf jaar worden voor
Schiphol 72,7 miljoen passagiers
verwacht.
Het Kennisinstituut voor Mobili
teitsbeleid heeft ook nog uitgere
kend wat de kosten voor de maat
schappij zijn van verkeersongeval
len in Nederland. Die worden voor
2018 geschat op ongeveer 17 miljard
euro, met een bandbreedte van 16
tot 19 miljard euro. Dit bedrag is
vergelijkbaar met ruim 2 procent
van het bruto binnenlands product.
Minder ongevallen leveren de
maatschappij dus geld op.
Richting 2024 groeit op het hoofd
wegennet het verkeer met 8 pro
cent, terwijl het totale wegverkeer
met 5 procent toeneemt. Het
gebruik van de trein loopt naar ver
wachting de komende vijfjaar zelfs
met 16 procent op, schetst het Ken
nisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
(KiM) vandaag in het tweejaarlijkse
Mobiliteitsbeeld.
De belangrijkste oorzaak is dat de
BV Nederland draait als een tiere
lier. Maar ook het groeiende aantal
inwoners, hogere lonen en de ge
brekkige capaciteit op het spoor en
op de weg zorgen ervoor dat het
steeds vaker razend druk is onder
weg. Meer asfalt - en meer en lan
gere treinen op het spoor - zal de
groei maar deels opvangen, waar
schuwt de adviseur.
Het gevolg voor de automobilist:
het totale oponthoud door 'het rij
den in files en een vertraagde af
wikkeling van het verkeer' op het
hoofdwegennet zal in 2024
naar verwachting zijn gestegen met
bijna een kwart (23 procent) in ver-
gelijking met 2018. En de NS waar
schuwde eerder dit jaar nog dat de
spoorcapaciteit al in 2027, en moge
lijk zelfs in 2025, tekortschiet.
De totale kosten voor de maat
schappij van files en vertragingen
op het Nederlandse hoofdwegen
net zijn hoog: 3,3 a 4,3 miljard euro
in 2018. Dit komt door verlies aan
reistijd, onbetrouwbaarheid van
dienstverlening en door uitwijken
van automobilisten naar kleinere
wegen in de omgeving. Maar files
kunnen er bijvoorbeeld ook toe lei
den dat mensen later arriveren op
hun werk, waardoor hun producti
viteit daalt.
Onvoorstelbaar
,,Ik vind het onvoorstelbaar dat
men niet ziet dat files en slechte
doorstroming ongekende negatieve
effecten hebben op onze economie
en de sociale cohesie", reageert
voorzitter Steven van Eijck van de
Rijwiel en Automobiel Industrie
(RAI) Vereniging. ,,De groei wordt
erdoor aangetast en mensen missen
contacten omdat ze niet van A naar
B kunnen komen. We accepteren
het allemaal maar!"
Wegverkeer groeit en reistijdverlies loopt op
90
pro1
Uit een peiling van de douane on
der ruim duizend Nederlanders
blijkt dat er veel onwetendheid is
over de regels die gelden voor bij
voorbeeld btw en invoerheffingen.
Ook onderschept de douane steeds
meer pakketjes met producten die
het land niet in mogen.
Om verrassingen over inbeslag-
name of bijkomende kosten bij af
levering van pakketjes te voorko
men, begint de douane vandaag een
campagne.
,,Met deze campagne willen we
voorkomen dat aankopen van con
sumenten duurder uitvallen dan ze
dachten. Bijvoorbeeld door vooraf
te checken hoe betrouwbaar een
website is. Als de contactgegevens
niet bekend zijn, is het verstandig
via Google ervaringen van anderen
te bekijken'', aldus douane-woord
voerster Gera van Weenum.
Bij een bestelling onder de
22 euro hoef je geen extra kosten te
betalen, maar boven dit bedrag is
het wel raak. ,,Wij adviseren dan
om te kijken of de btw op de fac
tuur staat. Als de goederen meer
dan 22 euro kosten, moet je btw be-
talen. Kosten de spullen meer dan
150 euro, dan komen daar ook nog
de invoerrechten bij. Plus de zoge
heten inklaringskosten. Want voor
deze pakketten doet een post- of
koeriersbedrijf aangifte bij de dou
ane. Zij vragen hiervoor een ver
goeding, dat zijn de inklaringskos-
ten. Die moeten consumenten ook
betalen aan de pakketbezorger.''
Volgens de douane komt het
regelmatig voor dat producten wor
den besteld die Nederland niet in
mogen en dus worden onder
schept. ,,Niet alles wat online te
koop is, mag worden ingevoerd. Zo
zijn namaakkleding en namaak
speelgoed niet toegestaan, maar ook
planten, vlees, kaas, sigaretten, en
vuurwerk zijn verboden. Ook me
dicijnen, inclusief paracetamol,
mag je niet in webshops buiten de
EU bestellen. Veel mensen staan
daar niet bij stil en lopen de kans
dat ze hun bestelling en ook hun
geld kwijt zijn.''
Door de groei van het online
winkelen, krijgt de douane het
steeds drukker met de controle van
pakketten van buiten de EU. Er
worden dagelijks veel namaakarti-
kelen, messen, boksbeugels, siga
retten, drugs en medicijnen onder
schept. Populairste internetaanko
pen uit het buitenland zijn elektro
nica (vooral telefoons), kleding,
schoenen en speelgoed. P8
dinsdag 12 november 2019
Door alle drukte en oponthoud zijn we straks langer onderweg
mln km
90
Totaal voertuigkilometers
Totaal reistijdverlies
Nederland staat muurvast
(en dat kost ons bakken met geld)
Edwin van der Aa
Den Haag
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
121119 TU, bron: RWS
mln uur
IJOOS
M De douane
scant produc
ten in het sor-
teercentrum
van een pak
ketvervoerder.
FOTO FRANKJANSEN
Nederlanders doen massaal in
kopen bij webshops buiten de
Europese Unie, maar 72 procent
weet niet welke douaneregels er
gelden. Daardoor krijgen ze
vaker te maken met extra kos
ten of inname van spullen die
Nederland niet in mogen.
Sanne Schelfaut
Den Haag