Cruiseschepen scherper in het vizier
'Talenten onderbelicht'
V
4
POFFERS AAN ZEE NOMINATIE BESTE FOODTRUCK/^
Norman Dijst uit Kamperland werkte vier dagen per
week in een tuincentrum toen hij bedacht dat hij een
foodtruck wilde. En er eentje bouwde die is genomineerd voor
beste foodtruck van Nederland. Niets verraadt dat Dijst eigenlijk
ongeneeslijk ziek is: hij heeft MS.
Dat schrijft Reineke van Wouwe
(foto) in een open brief aan de
stichting die de Zeeuwse Boeken
prijs organiseert. De prijs werd af
gelopen weekend voor de
17e keer uitgereikt. De
jury koos voor de ro
man De hoogstapelaar
van Wessel te Gussin-
klo.
Van Wouwe be
hoorde met de
Zeeuwse familiegeschie
denis De melksalon dit jaar
ook tot de 65 inzendingen. Zij be
nadrukt dat ze haar brief niet
heeft geschreven uit teleurstel
ling. ,,Ik had geen enkele illusie
om de Zeeuwse Boekenprijs te
winnen. In het verleden waren de
winnaars immers bijna altijd au
teurs die al eerder hadden gepu
bliceerd."
Wel vindt zij dat de minder ge
vestigde auteurs nu onderbelicht
blijven. Die kregen voorgaande ja
ren nog weleens aandacht via de
publieksprijs, maar die is inmid
dels geschrapt.
Van Wouwe hoopt dat de prijs
weer een bredere opzet krijgt. ,,Ga
op zoek naar nieuw Zeeuws ta
lent. Reik volgend jaar een stimu-
leringsprijs uit voor de beste de
butant en betrek vooral ook het
Zeeuwse publiek weer bij de
prijs."
Anya Marinisse, secretaris van
de jury en van de Stichting
Zeeuwse Boekenprijs, kan zich
het gevoel van Van Wouwe wel
voorstellen. ,,Ik begrijp haar heel
goed. Daarom wil ik deze kritiek
ook in het bestuur bespreken."
Voor de prijs komen boeken in
aanmerking van Zeeuwse auteurs
en/of Zeeuwse onderwerpen. ,,Er
zitten heel veel aardige boeken bij
die net wat minder zijn dan wat
op de shortlist komt. Maar de jury
is professioneel. Daar komt toch
kwaliteit bovendrijven en dat zijn
doorgaans de gevestigde
auteurs. Daar kun je
niet omheen."
Marinisse spreekt
van een 'dilemma'.
„We proberen dat te
ondervangen door
ook 'accolades' uit te
delen. Dat doen we ook
regelmatig voor het beste
debuut."
De publieksprijs was een initia
tief van de PZC. ,,Ik begrijp heel
goed waarom de PZC daarmee is
gestopt", zegt Marinisse. ,,Een pu
blieksprijs gaat niet altijd over
kwaliteit, maar vooral over hoe
goed iemand kan lobbyen. Soms
pakt dat goed uit, maar heel vaak
ook niet."
De stichting is bereid om na te
denken over hoe de opzet van de
prijs kan worden verbeterd. ,,Er
zijn misschien wel vormen te be
denken om werken die er uit
springen, meer de aandacht te ge
ven die ze verdienen. Iedere
schrijver die meedoet levert toch
zijn kind in. Iemand heeft heel
zijn ziel en zaligheid erin gelegd.
Daar zijn we ons goed van be
wust."
Wendy Wagenmakers
Kamperland
Het begon met tinte
lingen in zijn vin
gers, een jaar of
twintig geleden. ,,Ik
wist niet wat het
was, maar bij de
huisarts ging gelijk een belletje
rinkelen. Van lieverlee raakte ik
het gevoel in mijn voeten kwijt. Ik
kon amper meer lopen."
Norman Dijst (47) kreeg de dia
gnose MS, een ziekte van het cen
trale zenuwstelsel. Hij werkte des
tijds in een tuincentrum in Nu-
mansdorp. ,,Ik kwam thuis te zit
ten, want het werk dat ik deed,
ging niet meer. Gelukkig had ik
een milde variant van MS, maar ik
wist ook: die kan elk moment om
slaan in een agressieve. Het was
zaak om in elk geval op tijd rust te
nemen en ten minste zeven, maar
liefst acht uur per nacht te slapen."
Dat houdt Dijst al jaren vol. Hij
werkt nu bij de Groene Vakwinkel
in Schuddebeurs, al dertien jaar.
Dat gaat goed. Maar het bloed
kruipt waar het niet gaan kan. Met
een vader die eigenaar was van een
hoveniersbedrijf in Dreischor, een
broer die dat bedrijf overnam, een
broer die een sportschool heeft in
Kampen en nog een broer met een
restaurant in Australië begonnen
ook bij hem de ondernemerskrie
bels op te spelen. ,,Ik had alleen
geen zin in de volledige verant
woordelijkheid, dus ik had geen
idee wat ik zou moeten doen."
Tot hij met zijn vrouw een food-
truckfestival bezocht. ,,We zeiden
tegen elkaar: 'zou dat niet iets
zijn?' Dat vonden we allebei leuk.
Eerst dachten we iets met koffie te
gaan doen, maar dat deden al zo
veel mensen. Op festival Smaak
aan Zee aan de Brouwersdam za
gen we toen een poffertjeskraam.
Iets oud-Hollands, iets lekkers en
iets waar alle mensen blij van wor
den. DSt was het."
Geklust
Dijst tikte een oude caravan op de
kop om te oefenen. De aanvragen
voor kinderfeestjes en weekmark
ten stroomden binnen. Tijd voor
een een naam: Poffers aan Zee. En
een echte truck. Dat moet dan een
boot zijn, zei zijn vrouw. Dijst
krabde achter zijn oren. Een bóót?
Maar hóe dan? Maar na een poosje
schetsen wist hij het: een boot ko
pen, de caravan slopen en de be
nodigde onderdelen aan elkaar
maken. De hele winter heeft hij
geklust en toen was daar de poffer-
tjesboot: een boot waaruit poffer
tjes worden geserveerd, helemaal
aangekleed met nautische snuiste
rijen. Tot een zeehond aan toe.
Inmiddels hebben Norman en
Diana op allerlei festivals gestaan.
De hele zomer lang, soms wel drie
keer per week. ,,Het is geweldig.
En goed te doen ook, ondanks de
MS. Het enige wat ik nu merk, is
het weinige gevoel in mijn vin
gers. Maar dat is alleen maar han
dig met die hete bakplaat. En ik
moet goed slapen, ben een dag
minder gaan werken. We zijn nu
bij de landelijke horecaprijzen ge
nomineerd voor beste foodtruck
van Nederland. Afgelopen jaar
mocht ik, na heel veel mailtjes,
poffers bakken tijdens Arena Mo
ves in Amsterdam. Op de midden
stip van mijn favoriete voetbal
club. Toen wist ik zeker: je kan Sl-
les bereiken in je leven."
Theo Giele
Vlissingen
De Nederlands-Vlaamse Perma
nente Commissie van toezicht op
de Scheldevaart heeft niet op de
OVV gewacht met het nemen van
een aantal maatregelen om de vei
ligheid te vergroten. Riviercruise
schepen worden door de verkeers-
centrales intensiever begeleid. De
havens rond de Schelde verstrekken
aan de verkeersleiders lijsten van ri
viercruiseschepen die ze verwach
ten te ontvangen. Als veiligheidsri
sico's hiertoe aanleiding geven
wordt een kapitein verplicht een
loods aan boord te nemen voordat
hij aan zijn tocht over de Wester
schelde begint. Met de rederijen
wordt gesproken over nog een aan
tal maatregelen.
De aanvaring tussen het Zwit
serse cruiseschip Viking Idun en de
Maltese chemicaliëntanker Chemi
cal Marketer leidde afgelopen voor
jaar tot zorgen over de veiligheid
van de drijvende hotels. Verschil
lende ongelukken in binnen- en
buitenland maakten die zorgen be
paald niet minder.
In het Regionaal Risicoprofiel
Zeeland 2019-2023 vroeg de Veilig
heidsregio Zeeland om meer aan
dacht voor de risico's van de
cruisevaart op de drukke Wester-
schelde. Het gaat jaarlijks om 500
tot 600 passages. „Risicofactoren
voor de cruisevaart zijn strakke
vaarschema's, vermoeide beman
ning, beperkte veiligheidsopleidin
gen en ervaring, een diversiteit aan
nationaliteiten aan boord en be
perkte aanwezigheid van medische
voorzieningen en reddingsmidde
len." Bij een ernstige aanvaring of
brand aan boord moeten in korte
tijd veel, vaak oudere en ook min-
dervalide opvarenden van boord
worden gehaald.
Voor Forum voor Democratie
(FvD) zijn de zorgen van de veilig
heidsregio aanleiding om vragen te
stellen aan het dagelijks provincie
bestuur. De FvD-fractie pleit voor
invoering van een loodsplicht voor
riviercruiseschepen.
De Westerschelde is op papier
een binnenwater waar schepen
voor de binnenvaart, zoals rivier
cruiseschepen, mogen. Maar bij
omstuimig weer lijkt het overste
ken van de Westerschelde meer op
varen op zee dan op een reisje over
de Rijn of Donau. Het liefst zouden
de autoriteiten in Zeeland en
Vlaanderen zien dat er voor de
Schelde speciale eisen aan kapitein
en stuurlieden worden gesteld. In
voering van zo'n 'Scheldepatent' is
lastig. Binnen de EU wil men juist
af van de waaier aan regionale 'di
ploma's'. Er wordt gewerkt aan een
Europees patent dat verplicht wordt
bij het varen in zeearmen en andere
overgangsgebieden waar zee- en
binnenvaart elkaar tegenkomen.
De Westerschelde valt hier ook on
der. In 2021 zou dat 'diploma' er
moeten zijn.
dinsdag 12 november 2019
GO
Kritiek op
opzet van
Boekenprijs
De Zeeuwse Boekenprijs zou
niet alleen maar gevestigde au
teurs moeten bekronen, maar
dient ook oog te hebben voor
talent. Daarnaast zou het goed
zijn als het publiek volgend jaar
weer bij de prijs wordt betrok
ken.
Rolf Bosboom
Middelburg
Dijst bakte poffers
Dijst maakte van een boot en een caravan zijn poffertjesboot,
compleet met zeehond. fotos ruben oreel
De Onderzoeksraad voor Veilig
heid (OVV) verwacht pas in het
voorjaar van 2020 klaar te zijn
met het onderzoek naar de aan
varing van een cruiseschip met
een chemicaliëntanker op 1 april
op de Westerschelde. Eerder
was de verwachting dat de OVV
dit najaar met zijn bevindingen
zou komen.
Schade aan de Viking Idun na
de aanvaring met een tanker op
de Westerschelde.