Cruiseschepen scherper in het vizier 'Talenten onderbelicht' V 4 POFFERS AAN ZEE NOMINATIE BESTE FOODTRUCK/^ Norman Dijst uit Kamperland werkte vier dagen per week in een tuincentrum toen hij bedacht dat hij een foodtruck wilde. En er eentje bouwde die is genomineerd voor beste foodtruck van Nederland. Niets verraadt dat Dijst eigenlijk ongeneeslijk ziek is: hij heeft MS. Dat schrijft Reineke van Wouwe (foto) in een open brief aan de stichting die de Zeeuwse Boeken prijs organiseert. De prijs werd af gelopen weekend voor de 17e keer uitgereikt. De jury koos voor de ro man De hoogstapelaar van Wessel te Gussin- klo. Van Wouwe be hoorde met de Zeeuwse familiegeschie denis De melksalon dit jaar ook tot de 65 inzendingen. Zij be nadrukt dat ze haar brief niet heeft geschreven uit teleurstel ling. ,,Ik had geen enkele illusie om de Zeeuwse Boekenprijs te winnen. In het verleden waren de winnaars immers bijna altijd au teurs die al eerder hadden gepu bliceerd." Wel vindt zij dat de minder ge vestigde auteurs nu onderbelicht blijven. Die kregen voorgaande ja ren nog weleens aandacht via de publieksprijs, maar die is inmid dels geschrapt. Van Wouwe hoopt dat de prijs weer een bredere opzet krijgt. ,,Ga op zoek naar nieuw Zeeuws ta lent. Reik volgend jaar een stimu- leringsprijs uit voor de beste de butant en betrek vooral ook het Zeeuwse publiek weer bij de prijs." Anya Marinisse, secretaris van de jury en van de Stichting Zeeuwse Boekenprijs, kan zich het gevoel van Van Wouwe wel voorstellen. ,,Ik begrijp haar heel goed. Daarom wil ik deze kritiek ook in het bestuur bespreken." Voor de prijs komen boeken in aanmerking van Zeeuwse auteurs en/of Zeeuwse onderwerpen. ,,Er zitten heel veel aardige boeken bij die net wat minder zijn dan wat op de shortlist komt. Maar de jury is professioneel. Daar komt toch kwaliteit bovendrijven en dat zijn doorgaans de gevestigde auteurs. Daar kun je niet omheen." Marinisse spreekt van een 'dilemma'. „We proberen dat te ondervangen door ook 'accolades' uit te delen. Dat doen we ook regelmatig voor het beste debuut." De publieksprijs was een initia tief van de PZC. ,,Ik begrijp heel goed waarom de PZC daarmee is gestopt", zegt Marinisse. ,,Een pu blieksprijs gaat niet altijd over kwaliteit, maar vooral over hoe goed iemand kan lobbyen. Soms pakt dat goed uit, maar heel vaak ook niet." De stichting is bereid om na te denken over hoe de opzet van de prijs kan worden verbeterd. ,,Er zijn misschien wel vormen te be denken om werken die er uit springen, meer de aandacht te ge ven die ze verdienen. Iedere schrijver die meedoet levert toch zijn kind in. Iemand heeft heel zijn ziel en zaligheid erin gelegd. Daar zijn we ons goed van be wust." Wendy Wagenmakers Kamperland Het begon met tinte lingen in zijn vin gers, een jaar of twintig geleden. ,,Ik wist niet wat het was, maar bij de huisarts ging gelijk een belletje rinkelen. Van lieverlee raakte ik het gevoel in mijn voeten kwijt. Ik kon amper meer lopen." Norman Dijst (47) kreeg de dia gnose MS, een ziekte van het cen trale zenuwstelsel. Hij werkte des tijds in een tuincentrum in Nu- mansdorp. ,,Ik kwam thuis te zit ten, want het werk dat ik deed, ging niet meer. Gelukkig had ik een milde variant van MS, maar ik wist ook: die kan elk moment om slaan in een agressieve. Het was zaak om in elk geval op tijd rust te nemen en ten minste zeven, maar liefst acht uur per nacht te slapen." Dat houdt Dijst al jaren vol. Hij werkt nu bij de Groene Vakwinkel in Schuddebeurs, al dertien jaar. Dat gaat goed. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Met een vader die eigenaar was van een hoveniersbedrijf in Dreischor, een broer die dat bedrijf overnam, een broer die een sportschool heeft in Kampen en nog een broer met een restaurant in Australië begonnen ook bij hem de ondernemerskrie bels op te spelen. ,,Ik had alleen geen zin in de volledige verant woordelijkheid, dus ik had geen idee wat ik zou moeten doen." Tot hij met zijn vrouw een food- truckfestival bezocht. ,,We zeiden tegen elkaar: 'zou dat niet iets zijn?' Dat vonden we allebei leuk. Eerst dachten we iets met koffie te gaan doen, maar dat deden al zo veel mensen. Op festival Smaak aan Zee aan de Brouwersdam za gen we toen een poffertjeskraam. Iets oud-Hollands, iets lekkers en iets waar alle mensen blij van wor den. DSt was het." Geklust Dijst tikte een oude caravan op de kop om te oefenen. De aanvragen voor kinderfeestjes en weekmark ten stroomden binnen. Tijd voor een een naam: Poffers aan Zee. En een echte truck. Dat moet dan een boot zijn, zei zijn vrouw. Dijst krabde achter zijn oren. Een bóót? Maar hóe dan? Maar na een poosje schetsen wist hij het: een boot ko pen, de caravan slopen en de be nodigde onderdelen aan elkaar maken. De hele winter heeft hij geklust en toen was daar de poffer- tjesboot: een boot waaruit poffer tjes worden geserveerd, helemaal aangekleed met nautische snuiste rijen. Tot een zeehond aan toe. Inmiddels hebben Norman en Diana op allerlei festivals gestaan. De hele zomer lang, soms wel drie keer per week. ,,Het is geweldig. En goed te doen ook, ondanks de MS. Het enige wat ik nu merk, is het weinige gevoel in mijn vin gers. Maar dat is alleen maar han dig met die hete bakplaat. En ik moet goed slapen, ben een dag minder gaan werken. We zijn nu bij de landelijke horecaprijzen ge nomineerd voor beste foodtruck van Nederland. Afgelopen jaar mocht ik, na heel veel mailtjes, poffers bakken tijdens Arena Mo ves in Amsterdam. Op de midden stip van mijn favoriete voetbal club. Toen wist ik zeker: je kan Sl- les bereiken in je leven." Theo Giele Vlissingen De Nederlands-Vlaamse Perma nente Commissie van toezicht op de Scheldevaart heeft niet op de OVV gewacht met het nemen van een aantal maatregelen om de vei ligheid te vergroten. Riviercruise schepen worden door de verkeers- centrales intensiever begeleid. De havens rond de Schelde verstrekken aan de verkeersleiders lijsten van ri viercruiseschepen die ze verwach ten te ontvangen. Als veiligheidsri sico's hiertoe aanleiding geven wordt een kapitein verplicht een loods aan boord te nemen voordat hij aan zijn tocht over de Wester schelde begint. Met de rederijen wordt gesproken over nog een aan tal maatregelen. De aanvaring tussen het Zwit serse cruiseschip Viking Idun en de Maltese chemicaliëntanker Chemi cal Marketer leidde afgelopen voor jaar tot zorgen over de veiligheid van de drijvende hotels. Verschil lende ongelukken in binnen- en buitenland maakten die zorgen be paald niet minder. In het Regionaal Risicoprofiel Zeeland 2019-2023 vroeg de Veilig heidsregio Zeeland om meer aan dacht voor de risico's van de cruisevaart op de drukke Wester- schelde. Het gaat jaarlijks om 500 tot 600 passages. „Risicofactoren voor de cruisevaart zijn strakke vaarschema's, vermoeide beman ning, beperkte veiligheidsopleidin gen en ervaring, een diversiteit aan nationaliteiten aan boord en be perkte aanwezigheid van medische voorzieningen en reddingsmidde len." Bij een ernstige aanvaring of brand aan boord moeten in korte tijd veel, vaak oudere en ook min- dervalide opvarenden van boord worden gehaald. Voor Forum voor Democratie (FvD) zijn de zorgen van de veilig heidsregio aanleiding om vragen te stellen aan het dagelijks provincie bestuur. De FvD-fractie pleit voor invoering van een loodsplicht voor riviercruiseschepen. De Westerschelde is op papier een binnenwater waar schepen voor de binnenvaart, zoals rivier cruiseschepen, mogen. Maar bij omstuimig weer lijkt het overste ken van de Westerschelde meer op varen op zee dan op een reisje over de Rijn of Donau. Het liefst zouden de autoriteiten in Zeeland en Vlaanderen zien dat er voor de Schelde speciale eisen aan kapitein en stuurlieden worden gesteld. In voering van zo'n 'Scheldepatent' is lastig. Binnen de EU wil men juist af van de waaier aan regionale 'di ploma's'. Er wordt gewerkt aan een Europees patent dat verplicht wordt bij het varen in zeearmen en andere overgangsgebieden waar zee- en binnenvaart elkaar tegenkomen. De Westerschelde valt hier ook on der. In 2021 zou dat 'diploma' er moeten zijn. dinsdag 12 november 2019 GO Kritiek op opzet van Boekenprijs De Zeeuwse Boekenprijs zou niet alleen maar gevestigde au teurs moeten bekronen, maar dient ook oog te hebben voor talent. Daarnaast zou het goed zijn als het publiek volgend jaar weer bij de prijs wordt betrok ken. Rolf Bosboom Middelburg Dijst bakte poffers Dijst maakte van een boot en een caravan zijn poffertjesboot, compleet met zeehond. fotos ruben oreel De Onderzoeksraad voor Veilig heid (OVV) verwacht pas in het voorjaar van 2020 klaar te zijn met het onderzoek naar de aan varing van een cruiseschip met een chemicaliëntanker op 1 april op de Westerschelde. Eerder was de verwachting dat de OVV dit najaar met zijn bevindingen zou komen. Schade aan de Viking Idun na de aanvaring met een tanker op de Westerschelde.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36