ZEELAND GEBOEKT Vissersverhalen vol traditie en vernieuwing Uitgeput na een literaire achtbaan ZEELAND 21 Nieuwe Muziek Zeeland was spraakmakend, opzienbarend, verontrustend, avant-gardistisch. In haar boek Veerkrachttekent Loes Rusch de geschiedenis op van een tijd dat in Zeeland bijna alles kon. Twee boeken over Nieuwe Muziek in één week. Over het proefschrift van Christian Blaha hebben we het al gehad. In het boek Veerkracht be schrijft musicologe Loes Rusch 35 jaar Nieuwe Muziek in Zeeland aan de hand van vooral krantenpublicaties. Dat geeft het beeld van een vernieuwende en meestal met financiële tekorten worstelende organisatie. Altijd en immer onder de bezielende leiding van manager Ad van 't Veer. Het is een geschiedenis die begint met Jeugd Muziek Zeeland en eindigt met de stichting Nieuwe Muziek Zeeland tussen 1969 en 2005. Nieuwjaarsconcerten, festivals, com positieopdrachten, beeldende kunst, theater, avant-garde films. Er zijn vele nu bekende na men die mede door de Zeeuwse organisatie in heel Nederland groot geworden zijn: Iannis Xenakis, Willem Breuker, Leo Cuypers, Geof frey Madge, John Cage, Morton Feldman. In haar inleiding noemt Loes Rusch haar boek 'een cultuurhistorisch document' en ook 'een ode aan volharding, improvisatievermogen en eigenzinnigheid'. Tegendraads De programmering was hedendaags en tegen draads. Klanken, vaak in toonsoorten waaraan het gemiddelde muziekoor niet gewend was. Het schetterde, het jammerde, het hinkte, het knalde, het rammelde. Het publiek kwam meestal niet in groten getale opzet ten. Al snel deden geruchten de ronde over 'incrowd' en Vaste aanhang'. De 'Stoepconcerten' waren in 1981 een poging om experimentele muziek op een laagdrempelige manier in heel Zeeland te laten klinken. Het ini tiatief mislukte, behalve in Wemeldinge, Middelburg en Reimerswaal kwamen Loes Rusch. er vrijwel geen luisteraars. Natuurlijk waren er ook successen. Diverse festivals en nieuwjaarscon certen werden druk bezocht. En dat het in 1975 geplaatste windorgel nog altijd de kust lijn van Vlissingen markeert, mag een klein wonder worden genoemd. Vanuit de soms ronduit jaloerse Randstad klonk er behalve ju bel ook kritiek, want wat had je aan avant- garde in een uithoek? En uiteraard was ook de Zeeuwse politiek kritisch. 'Middelburg wordt met onzedelijkheid overspoeld', constateerde SGP'er A.J. schot in 1970. Daar tegenover stond de altijd ferme Middelburgse wethouder en later Tweede Kamerlid Gerrit Schoenmakers, die het verwijt dat nieuwe muziek te wei nig publiek trok in 1999 pareerde met: 'We gaan door tot er niemand meer in de zaal zit'. Zeeland Suite Eén van de absolute toppunten was in 1977 de productie en uitvoering van de zwaar gesubsidieerde Zeeland Suite van Leo Cuypers, die zijn idee aldus formu leerde: 'Nou, dan componeer ik een liedje voor elk van jullie eilanden en die noemen we dan de Zeeland Suite.' Er werd een Koreaanse vleu- gel aangeschaft, en een speciale bus om het publiek naar de diverse locaties te vervoeren. VPRO en VARA verzorgden radioreportages. De NOS financierde filmopnamen, eten en een helikoptervlucht. Over een bij het Ver dronken Land van Saeftinghe opgenomen scène uit de film (pagina 42 en 44): 'Het meest komische moment is zonder twijfel het con cert op een dijk. Te zien is hoe verhuizers de apparatuur, inclusief een loodzware vleugel, de dijk opslepen. De instrumenten wor den in elkaar gezet en gestemd, óók de vleugel en de contrabas. Het tafereel wordt gadegesla gen door een handvol Zeeuwen in stoffige pakken met handen in de zak, pijp in de mond en een wapperende haarlok. Van Duynhoven tikt af waarna de band één akkoord van vier tellen speeltom vervolgens de boel weer in te pakken. 'Ze moesten allemaal naar een krankzinnigengesticht', mompelt de chef-ver huizer van de Gebroeders De Klerk uit Mid delburg.' Het gaat om traditie en om vernieuwing in de visserij. Schrijfster Gees R. van He- mert zocht vissersfamilies op om over beroep en passie te praten. Wat ze aan bedrijfs- en familie achtergronden te weten kwam, bundelde ze in een tussen harde kaften gebonden boekwerk: Met de kop in de wind - Traditie en inno vatie in de Nederlandse visserij door de generaties heen. Voorzichtig gezegd, de visserij is de afgelopen halve eeuw nogal in beweging geweest. Eerst steeds meer pk's, toen quotering en sa nering, de recent verloren strijd om de pulskor, de dreigende Brexit en daardoor verlies van vis gronden. Ook door de bouw van windmolenparken en de aanwij zing van gebieden waar natuur en milieu voorrang krijgen, is de Noordzee voor de vissers gekrom pen. Kortom, er valt een hoop te be spreken met de mannen van het ruige water. Dat doet Gees van Hemert uit Goes in naar soorten visserij ingedeelde hoofdstukken: zeevisserij, kustvisserij, binnen visserij en schelpdierencultuur. Dat de schrijfster ook bij Zeeuwse vissers te rade gaat, spreekt voor zich. In het hoofdstuk over de visse rij op zee komen oud en jong van de familie Marijs van de ARM 20 en ARM 22 aan het woord. Ook de gebroeders Albert en Johan Baaij vormen een familiebedrijf. Zij vissen met hun kotter TH 10 'Dirkje' vanuit Stellendam op gar nalen en platvis en vertellen over de omstreden aanlandplicht voor bijvangst. In elk familieportret worden in kort bestek alle generaties van een toelichting voorzien. Zoals de fa milie Bout op Tholen in het hoofdstuk kustvisserij. Cornelis Bout (1859-1947) was de eerste ge neratie met een hoogaars. Job Bout (1889-1975) volgde hem op. Arie (1929-2008) en Kees (1934) vormen de derde generatie. Arie's zonen Johan (1951-2006), Job (1953) en Arie junior (1967) na men het roer over. De GOE 5 is in de haven van Wolphaartsdijk het enige geregis treerde vissersvaartuig in de ge meente Goes. De familie Van de Kreeke vist al vier generaties lang op het Veerse Meer. De wisseling van zout naar zoet en uiteindelijk toch weer zout leverde span nende tijden op. De laatste jaren experi menteren ze met de kweek van mossels aan^ 'longlines' langs| de oever bij Geersdijk. Het hoofdstuk over de schelpdierensector is een volledig Zeeuwse aangelegenheid met de families Schot, Dhooge, Prins en Lacor. Zeeuwse schrijvers Geen komma's, veel strepen, het is kenmerkend voor het jachtige en weerbarstige proza van Dirk Dufraing. Inmid dels is het stil rond deze auteur, in 1956 geboren te Turnhout, maar hij schreef enkele luidruchtige boe ken. Zijn debuut Kromhout uit 1988, De Kerstman in september uit 1991, maar vooral Rock'n'Roll uit 1989 waarin de Vlaamse schrijver, tenminste zijn tweede ik, Dédé Destain geheten, zich terugtrekt te Kamperland 'Noord-Beveland - Zeeland - Nederland - Europa etc.' Hij heeft daar ''n soortement bun galow' gehuurd om aan de hand van een verzameling LP's een boek over het verschijnsel rock'n'roll te maken. Een boek dat steeds meer een zelfportret wordt van een aan drank en vrouwen verslaafde schrijver. Aan één vrouw in het bijzonder verslaafd, Elly, een lerares op va kantie, jong, mooi, en 'uit Den Echt gescheiden'. Ze is tijdelijk zijn buurvrouw aan de Venuslaan, een zeer toe passelijke straatnaam, die wel degelijk be staat. Zoals misschien heel dit boek geen benevelde fantasie, maar wilde realiteit is. De schrij ver spreekt zijn lezers een paar honderd keer aan met 'Mevrouw Mijnheer!', maar verder is er niets keurigs aan dit werk. In vergelij king met Dirk Dufraing is Herman Brusselmans een brave burger. Lo gisch misschien dat zo'n auteur het geen uitgebreid oeuvre vol kan houden. Ook de lezer blijft uitgeput achter na een paar pagi na's in deze literaire achtbaan, al les tussen laag en verheven, een pijnlijke ontsporing hier en daar, tomeloos tumult in het kalme Kamperland. De roes van rock'n'roll, van on matig veel alcohol, en vooral van Elly uit de Venuslaan. De liefde, eerst in een 'Uiterst Natte Droom', maar de droom wordt werkelijk heid na enig voorspel: een ritje per blitze Dodge Dart GT '69 en een strandwandeling te Domburg om precies te zijn. De liefde volgens Dédé Destain, dat is totale overgave en tegelijk totale ontreddering. Elly kan niet langer aanzien dat haar geliefde alle dagen laveloos is en daarom ontvlucht ze Kamperland. Of komt ze toch op haar besluit terug? Het meest opgewonden, verbeten en grillige Zeeuwse boek ooit ge schreven: 'Mevrouw Mijnheer! wat heb ik mezelf op m'n nek ge haald?' maandag 11 november 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Gek, dat kon toen Jan van Damme Ad van 't Veer van Nieuwe Muziek Zeeland. archieffoto wim riemens FOTO UITGEVERIJ DE BO- Loes Rusch: Veerkracht - 35 jaar Nieuwe Muziek Zeeland - Uitgeverij De Bovenka mer, 142 pagina's, 30 euro. Gees R. van Hemert: Met de kop in de wind - Traditie en innovatie in de Nederlandse visserij door de generaties heen - Fontaine Uitgevers, hardcover, 320 pagi na's, 34,99 euro. Mario Molegraaf DIRK DUFRAING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21