In de stiltes zinderen de samenklanken na 20 ZEELAND Kunstuitlenen laten zien wat ze in huis hebben Het is zaterdagochtend als Imke El- stak (38) en Eduard Walhout (38) uit Borssele met hun 1-jarige doch ter Jules binnenlopen bij Kunstuit leen De Bevelanden in Goes. ,,Mijn vader was vroeger lid van de kunst uitleen in Middelburg", vertelt Imke, kuierend door de ruimte op de tweede verdieping van het Cul tuurhuis aan Westwal 45. ,,Van kinds af aan ging ik mee en mocht ik mee helpen kiezen. Eens in de zoveel tijd zochten we iets uit." Hoewel ze zelf nu geen lid zijn van de kunstuitleen, hebben ze een cadeaubon en mogen ze iets uitzoe ken. Genoeg keuze, van traditioneel tot aan modern, laat vrijwilliger Diederick Spaas zien. ,,Er zijn men sen die abstracte werken meene men, anderen kiezen een land schap." Knalgeel Ondertussen lijken Imke en Eduard een keuze te hebben gemaakt. Al twijfelt Imke nog. We hebben een knalgele gang. Echt alles is geel. De muren, het plafond. Alsof de zon al tijd schijnt. We zoeken nog wel wat voor in de gang." Ze wijst naar een doek. ,,Dit zou er best kunnen staan. Maar we nemen het nu nog even niet mee." Diederick, een van de vijftien vrijwilligers ('we zoeken er meer') laat ze rustig rondkijken. De kunst uitleen in Goes heeft een kleine honderd leden. ,,Veel vijftigplus sers", zegt hij. ,,We proberen jonge ren, zeg dertigplussers, te krijgen. Dat is niet eenvoudig. Ook zij moe ten kiezen waaraan ze hun geld uit geven. Verder denk ik dat oudere generaties meer zijn opgegroeid met kunst. En wat denk je van een winkel als Ikea? Die verkoopt ook 'kunst'. Ben je het beu, dan koop je voor weinig wat anders." Waarom dan toch naar de kunst uitleen? Imke weet het wel. ,,Er is veel keuze en omdat het niet voor eeuwig is, probeer je ook dingen uit. Dat is het leuke. Iets wat je mis schien normaal niet direct zou ko pen, neem je nu eens mee en pro beer je uit. Kopen kan altijd nog." Een abonnement voor de kunst uitleen varieert van 3 tot 24 euro per maand. De prijs is afhankelijk van de waarde van het werk dat j e leent, vertelt Spaas. Grappig De kogel is door de kerk bij Imke en Eduard. Het wordt een groot doek met veel wolken in vijftig tinten grijs en blauw en een reepje land schap. Polder in Zeeland heet het, van Nelly van Nieuwenhuijzen. ,,Ik vind de uitsnede mooi", motiveert Eduard de keuze. ,,Je ziet vooral lucht en dan nog een reepje land- schap. Ik kijk vooral naar de compo sitie. Ik hou er van als dingen niet helemaal kloppen. Hier is het bijna alsof je de wolken wilt fotograferen en per ongeluk zit er nog een Omdat het niet voor eeuwig is, probeer je ook dingen uit. Dat is het leuke streepje landschap in. Dat vind ik grappig." Of het doek in de knalgele gang komt? ,,Dat weten we nog niet", zegt Eduard. ,,Maar ik denk in de keuken. Daar is het nog kaal." De 80-jarige Daan Manneke, nationaal geroemd com ponist met Zeeuwse wor tels, werd in Middelburg gehul digd met een speciaal concert, verzorgd door zes toppianisten. Volgens het levensmotto van Daan Manneke, 'ruimte', kregen de pianisten de volledige vrijheid en ruimte voor de pauze. Ge speeld werden werken van com ponisten die Manneke bewondert en die hem hebben geïnspireerd. De sfeer was vanaf de eerste minuut speciaal. Het publiek was muisstil en genoot van de voor- drachten door internationaal be kende pianisten. Daniël Kramer speelde sonates van Scarlatti, in tens en virtuoos en bracht een transparante vertolking van Sere nade for the doll van Debussy. Kel vin Grout speelde de prachtige sfeervolle Sonata met die trieste ondertoon van Bridge. Geoffrey Madge speelde een Toccata van Bach/Busoni, de glasheldere po lyfonie klonk glashelder en dyna misch vanwege speciaal pedaal- gebruik. Hannes Minnaar ver raste met een poëtische vertol king van de Sonatine van Ravel. Jelena Bazova schiep een Russi sche sfeer met totaal verschil lende Preludes van Sjostakovitsj en Ralph van Raat maakte de brug naar het oeuvre van Man neke met Blues voor Marcel en Po- lychroon. Na de pauze werd zonder on derbreking het magnum opus van Manneke gespeeld: De Grote Archipel, waarin de Zeeuwse ei landen muzikaal worden uitge beeld. Zes abstracte werken, die met elkaar verbonden worden door interludia (tussenspelen). Eilanden die door water geschei den en ook verbonden worden. Manneke koos ook poëzie bij de delen die goed bepaalde gevoe lens weergeven, zoals: Ruimten van ruimten, ruimten van ruime tij den, laat ons ver en langzaam zijn (Van Schagen). Dat gevoel krijg je als je luistert naar die soms on grijpbare muziek van Daan Man neke. Ik heb nog nooit zoveel ge vulde stiltes gehoord. Seconden- lange leegtes, die gevuld worden met kleuren van nazinderende samenklanken of tonen. Adem loze momenten die zorgen voor openheid en ruimte. Eenzaamheid Je moet je niet afvragen wat er gebeurt, gewoon luisteren en de muziek inzuigen is voldoende. Herken je Zeeland? Jawel. Bij de kabbelende loopjes, hoor je het water en ervaar je het niet onaan gename gevoel van zand tussen je tenen. Het melancholische thema in het begin roept eenzaamheid op en het verlangen naar een ont moeting. Manneke weet met dis sonanten, nagalm, fugatische en polyfone frasen een sfeer van iso latie en samensmelten te creëren. Met daartussen steeds weer die klokgeluiden die opstijgen. De roep van vroeger, de angst voor de overstroming en het oer-Zeeuwse Luctor et Emergo. Tijdloze, on grijpbare muziek, voor de luiste raar een onuitwisbare ervaring. maandag 11 november 2019 Kunstwerk kopen kan altijd nog Diederick Spaas, vrijwilli ger van Kunst uitleen De Be- velanden in Goes met een werk van Henk Vierveijzer. Steeds meer dingen en diensten kopen we niet, maar huren we per maand. Of het nu muziek (Spotify), filmaanbod (Netflix) of een auto (private lease) is. Zelfs leasemeubelen komen eraan. Dus waarom zou je wat je aan de muur hangt nog kopen? De kunstuitleen in Goes, Terneuzen en Middelburg hielden zaterdag open dag. Jeffrey Kutterink GOES - Imke Elstak Jeanette Vergouwen RECENSIE Grote Archipel van Daan Man neke. Gehoord zaterdag 9 no vember in de Zeeuwse Concert zaal in Middelburg. Imke Elstak en dochtertje Jules bewonderen het schilderij Polder in Zeeland van Nelly van Nieuwenhuijzen. fotos johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20