effeweg.nl EUWS 11 Barrel krijgt het zwaar met milieuzone en hogere belastingen 35% effeweg.nl oF bel 08810 30 800 Ook de RAI Vereniging ziet een sloopregeling als een goed middel om het wagenpark schoner te krij gen. ,,Bijna een derde van al onze diesels is tien jaar of ouder. De oude diesels moeten worden vervangen door een nieuwe of jonge benzine - of dieselauto die veel minder uit stoot. Dat kan door nieuwe auto's goedkoper te maken door de aan- schafbelasting bpm af te schaffen en een voorwaardelijke slooprege- ling in te stellen voor oudere perso nenauto's en bestelbusjes'', zegt Steven van Eijck van de RAI. Tien jaar geleden was er een suc cesvolle sloopregeling om extreem vieze auto's uit de jaren 80 en 90 van de weg te krijgen; stinkende, roetende voertuigen zonder kataly sator of roetfilter. Voor auto's was de premie maximaal 1000 euro en voor bestelbusjes 1750 euro. Er kwa men binnen een jaar 80.000 auto's extra in de grijpers van de slopers. Kosten: 85 miljoen euro. Toenmalig milieuminister Hui- zinga was tevreden dat zo veel wal mende oude barrels waren verdwe nen. De autobranche ook: 29 pro cent van de deelnemers aan de sloopregeling kocht een nieuwe of bijna nieuwe en dus schonere auto. Er waren strenge voorwaarden voor de regeling. De auto moest langer dan een jaar in bezit zijn, de apk moest geldig zijn en de vervan gende auto die werd gekocht mocht niet ouder zijn dan acht jaar. Nu is de auto andermaal een van de boosdoeners in het milieudebat, terwijl auto's veel schoner zijn dan vroeger. Sinds 1992 zijn de milieu prestaties vastgelegd in Euro-klas sen. Auto's ouder dan vijftien jaar vallen nog onder de Euro 3-milieu- norm. Tegenwoordig geldt Euro 6. Euro 3 stond diesels toe 0,5 gram NOx per kilometer uit te stoten, terwijl Euro 6 dat nu maximeert op 0,08 gram. Voor benzine is nu de maximale NOx-uitstoot 0,06 gram per kilometer. De eisen aan maxi male uitstoot van fijnstof zijn de af gelopen vijftien jaar met een factor tien strenger geworden. Ook Milieudefensie denkt dat een sloopregeling kan helpen de uitstoot terug te brengen. ,,Al is het een beetje zonde van het geld als er weer een andere auto wordt ge kocht. Liever zien we dat mensen gaan fietsen of van het ov gebruik gaan maken'', zegt Bram van Liere van Milieudefensie. Oude auto's gaan het komende ja ren sowieso moeilijk krijgen in Ne derland. Gemeenten mogen vanaf volgend jaar dieselauto's met Euro 3 en lager (dus vijftien jaar of ouder) weren uit de milieuzone, want Maak nieuwe auto goedkoperdoor aanschafbelasting bpm af te schaffen NOx is niet alleen schadelijk voor de natuurgebieden in Nederland, maar in combinatie met fijnstof ook extreem schadelijk voor de ge zondheid. In 2025 krijgen gemeenten de mogelijkheid zonder ingewikkelde Aandeel uitstoot personenauto's iinstof Stikstofoxiden juridische procedures alle diesels ouder dan 2009 ongewenst te ver klaren. Dieselrijders zonder roetfil- ter (pas sinds 2011 verplicht in nieuwe auto's) krijgen volgend jaar al een 19 procent hogere motorrij tuigenbelasting voor de kiezen. Ge combineerd met al die nieuwe maatregelen, kan een slooppremie net dat extra zetje zijn om nu al af scheid te nemen van de oude auto. Het gaat tientallen en mogelijk honderden miljoenen euro's kosten om al dat oude blik versneld op de schroothoop te krijgen. De Bovag weet ook hoe de slooppremie gefi nancierd kan worden. Het kabinet heeft volgens de autobranche door te sterke stijging van de aanschaf- belasting bpm onterecht ruim 600 miljoen euro geïncasseerd. ,,Met een slooppremie kan dat geld mooi terug naar autorijdend Nederland.'' Niet alleen de 'gewone' oude au to's zijn vies. Ook de klassieke old timers stoten veel ongezonde gas sen en fijnstof uit. Het Planbureau voor de Leefomgeving onderzocht in 2012 de milieueffecten van deze auto's van 25 jaar en ouder. Er wordt weinig mee gereden, maar het aan deel in de vervuiling is groot. In 2011 bedroeg de uitstoot 3 kiloton NOx en 0,2 kiloton fijnstof: 10 en 5 pro cent van de totale uitstoot van per sonenauto's. In 2015 was de uitstoot van de oldtimers ongewijzigd, maar het aandeel steeg omdat nieu were auto's zo veel schoner zijn. Morales treedt na protesten af Vuur bedreigt nu ook Sydney Single Kerstreis Toscane Kerstreis Krakau Kerstreis Kerst in Vlaanderen Kerstreis Praag Gouden Stad Boek zonder aanbetaling maandag 11 november 2019 GO 'Sloopregeling helpt' Vervolg van voorpagina Bij de sloopregeling in 2009 werden 80.000 vieze auto's van de weg gehaald om de lucht kwaliteit te verbeteren. Dat sti muleerde de verkoop van nieu we auto's. De autobranche voelt wel voor een dergelijke regeling om de stikstofcrisis aan te pak ken. Tom Huyskens van de Bo- vag: „Oude diesels van de weg halen zou zoden aan de dijk kun nen zetten qua luchtkwaliteit.'' Ton Voermans Den Haag - Steven van Eijck, RAI auto's ouder dan 15 jaar LA PAZ De Boliviaanse pre sident Evo Morales heeft gisteren de eer aan zich zelf gehouden en is afge treden. Zijn positie was on houdbaar geworden na de vaststelling van de Organi satie van Amerikaanse Sta ten dat zijn herverkiezing in oktober door gesjoemel tot stand is gekomen. Morales, sinds 2006 aan de macht, beloofde onmiddellijk nieuwe verkiezingen, maar dat bleek niet genoeg. Op positieleider Luis Fernando Camacho eiste, na weken van protesten, als eerste het opstappen van Mora les. Later liet ook de leger leiding weten hem weg te willen hebben. SYDNEY De Australische brandweer denkt de vele tientallen natuurbranden die verspreid over het land woeden niet snel onder controle te krijgen. Het vuur bedreigt nu ook de stad Sydney. De brandweer vreest dat niet alle getrof fenen kunnen worden ge holpen en dat er meer mensen om het leven zul len komen. De autoriteiten hebben gewaarschuwd dat de miljoenenstad 'rampza lig brandgevaar' loopt. Het is de eerste keer dat Syd ney die waarschuwing krijgt op de schaal die de brandweer hanteert. Gemeenten mogen vanaf volgend jaar diesels van vijftien jaar of ouder weren. foto peter hilz/hh Ontbijt en diner Vertrek: 22 dec Ontbjjt en diner Vertrek: 23 dec Ontbijten diner Vertrek: 23 dec Ontbjjt en diner Vertrek: 22 dec Ontbijt en diner Vertrek: 23 dec Alle fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11