effeweg.nl
EUWS 11
Barrel krijgt het zwaar met milieuzone en hogere belastingen
35%
effeweg.nl oF bel 08810 30 800
Ook de RAI Vereniging ziet een
sloopregeling als een goed middel
om het wagenpark schoner te krij
gen. ,,Bijna een derde van al onze
diesels is tien jaar of ouder. De oude
diesels moeten worden vervangen
door een nieuwe of jonge benzine -
of dieselauto die veel minder uit
stoot. Dat kan door nieuwe auto's
goedkoper te maken door de aan-
schafbelasting bpm af te schaffen
en een voorwaardelijke slooprege-
ling in te stellen voor oudere perso
nenauto's en bestelbusjes'', zegt
Steven van Eijck van de RAI.
Tien jaar geleden was er een suc
cesvolle sloopregeling om extreem
vieze auto's uit de jaren 80 en 90
van de weg te krijgen; stinkende,
roetende voertuigen zonder kataly
sator of roetfilter. Voor auto's was
de premie maximaal 1000 euro en
voor bestelbusjes 1750 euro. Er kwa
men binnen een jaar 80.000 auto's
extra in de grijpers van de slopers.
Kosten: 85 miljoen euro.
Toenmalig milieuminister Hui-
zinga was tevreden dat zo veel wal
mende oude barrels waren verdwe
nen. De autobranche ook: 29 pro
cent van de deelnemers aan de
sloopregeling kocht een nieuwe of
bijna nieuwe en dus schonere auto.
Er waren strenge voorwaarden
voor de regeling. De auto moest
langer dan een jaar in bezit zijn, de
apk moest geldig zijn en de vervan
gende auto die werd gekocht mocht
niet ouder zijn dan acht jaar.
Nu is de auto andermaal een van
de boosdoeners in het milieudebat,
terwijl auto's veel schoner zijn dan
vroeger. Sinds 1992 zijn de milieu
prestaties vastgelegd in Euro-klas
sen. Auto's ouder dan vijftien jaar
vallen nog onder de Euro 3-milieu-
norm. Tegenwoordig geldt Euro 6.
Euro 3 stond diesels toe 0,5 gram
NOx per kilometer uit te stoten,
terwijl Euro 6 dat nu maximeert op
0,08 gram. Voor benzine is nu de
maximale NOx-uitstoot 0,06 gram
per kilometer. De eisen aan maxi
male uitstoot van fijnstof zijn de af
gelopen vijftien jaar met een factor
tien strenger geworden.
Ook Milieudefensie denkt dat
een sloopregeling kan helpen de
uitstoot terug te brengen. ,,Al is het
een beetje zonde van het geld als er
weer een andere auto wordt ge
kocht. Liever zien we dat mensen
gaan fietsen of van het ov gebruik
gaan maken'', zegt Bram van Liere
van Milieudefensie.
Oude auto's gaan het komende ja
ren sowieso moeilijk krijgen in Ne
derland. Gemeenten mogen vanaf
volgend jaar dieselauto's met Euro
3 en lager (dus vijftien jaar of ouder)
weren uit de milieuzone, want
Maak nieuwe auto
goedkoperdoor
aanschafbelasting
bpm af te schaffen
NOx is niet alleen schadelijk voor
de natuurgebieden in Nederland,
maar in combinatie met fijnstof
ook extreem schadelijk voor de ge
zondheid.
In 2025 krijgen gemeenten de
mogelijkheid zonder ingewikkelde
Aandeel uitstoot personenauto's
iinstof
Stikstofoxiden
juridische procedures alle diesels
ouder dan 2009 ongewenst te ver
klaren. Dieselrijders zonder roetfil-
ter (pas sinds 2011 verplicht in
nieuwe auto's) krijgen volgend jaar
al een 19 procent hogere motorrij
tuigenbelasting voor de kiezen. Ge
combineerd met al die nieuwe
maatregelen, kan een slooppremie
net dat extra zetje zijn om nu al af
scheid te nemen van de oude auto.
Het gaat tientallen en mogelijk
honderden miljoenen euro's kosten
om al dat oude blik versneld op de
schroothoop te krijgen. De Bovag
weet ook hoe de slooppremie gefi
nancierd kan worden. Het kabinet
heeft volgens de autobranche door
te sterke stijging van de aanschaf-
belasting bpm onterecht ruim 600
miljoen euro geïncasseerd. ,,Met
een slooppremie kan dat geld mooi
terug naar autorijdend Nederland.''
Niet alleen de 'gewone' oude au
to's zijn vies. Ook de klassieke old
timers stoten veel ongezonde gas
sen en fijnstof uit. Het Planbureau
voor de Leefomgeving onderzocht
in 2012 de milieueffecten van deze
auto's van 25 jaar en ouder. Er wordt
weinig mee gereden, maar het aan
deel in de vervuiling is groot. In 2011
bedroeg de uitstoot 3 kiloton NOx
en 0,2 kiloton fijnstof: 10 en 5 pro
cent van de totale uitstoot van per
sonenauto's. In 2015 was de uitstoot
van de oldtimers ongewijzigd,
maar het aandeel steeg omdat nieu
were auto's zo veel schoner zijn.
Morales treedt
na protesten af
Vuur bedreigt
nu ook Sydney
Single Kerstreis
Toscane
Kerstreis Krakau
Kerstreis Kerst
in Vlaanderen
Kerstreis Praag
Gouden Stad
Boek zonder aanbetaling
maandag 11 november 2019
GO
'Sloopregeling helpt'
Vervolg van voorpagina
Bij de sloopregeling in 2009
werden 80.000 vieze auto's van
de weg gehaald om de lucht
kwaliteit te verbeteren. Dat sti
muleerde de verkoop van nieu
we auto's. De autobranche voelt
wel voor een dergelijke regeling
om de stikstofcrisis aan te pak
ken. Tom Huyskens van de Bo-
vag: „Oude diesels van de weg
halen zou zoden aan de dijk kun
nen zetten qua luchtkwaliteit.''
Ton Voermans
Den Haag
- Steven van Eijck, RAI
auto's ouder dan 15 jaar
LA PAZ De Boliviaanse pre
sident Evo Morales heeft
gisteren de eer aan zich
zelf gehouden en is afge
treden. Zijn positie was on
houdbaar geworden na de
vaststelling van de Organi
satie van Amerikaanse Sta
ten dat zijn herverkiezing in
oktober door gesjoemel tot
stand is gekomen. Morales,
sinds 2006 aan de macht,
beloofde onmiddellijk
nieuwe verkiezingen, maar
dat bleek niet genoeg. Op
positieleider Luis Fernando
Camacho eiste, na weken
van protesten, als eerste
het opstappen van Mora
les. Later liet ook de leger
leiding weten hem weg te
willen hebben.
SYDNEY De Australische
brandweer denkt de vele
tientallen natuurbranden
die verspreid over het land
woeden niet snel onder
controle te krijgen. Het
vuur bedreigt nu ook de
stad Sydney. De brandweer
vreest dat niet alle getrof
fenen kunnen worden ge
holpen en dat er meer
mensen om het leven zul
len komen. De autoriteiten
hebben gewaarschuwd dat
de miljoenenstad 'rampza
lig brandgevaar' loopt. Het
is de eerste keer dat Syd
ney die waarschuwing
krijgt op de schaal die de
brandweer hanteert.
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar diesels van vijftien jaar of ouder weren. foto peter hilz/hh
Ontbijt en diner
Vertrek: 22 dec
Ontbjjt en diner
Vertrek: 23 dec
Ontbijten diner
Vertrek: 23 dec
Ontbjjt en diner
Vertrek: 22 dec
Ontbijt en diner
Vertrek: 23 dec
Alle fouten voorbehouden. Excl. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.