Liederen zijn de
stem van het volk
5
Grote zaal
ook voor
jong publiek
Lenny Kuhr: nieuw album
ABBA Tribute Band
EIGENTIJDS
Vive le Geus
schrijversduo Jan Hulst en Kasper Tarens
keen zijn eerste toneelstuk voor de grote
zaal. Volgens de auteurs is er geen wezenlijk
verschil met teksten die ze eerder al voor de
kleinere theaters schreven. Immers: 'Een
goed verhaal werkt overal'.
De heren hebben vooral naam gemaakt
met hun producties voor vlakkevloerthea-
ters en zogeheten middenzalen. Hun werk
onderscheidt zich door de tegenstellingen
tussen het epische en het alledaagse: de
grote geschiedenis tegenover persoonlijke
verwikkelingen. Zij maakten onder meer
The Woods (2015) en Scheepshoreca (2016, ge
nomineerd voor de BNG Theaterprijs). In
samenwerking met Toneelgroep Oostpool
en Frascati Producties maakten zij ook spe
ciaal voor Oerol de locatievoorstelling De
Ilias (2016). ,,We denken dat veel van onze
teksten zich voor zowel de grote als de
kleine zaal lenen. Vooral de acteurs en de re
gisseur moeten zich aanpassen aan de gro
tere afstand tussen de acteurs en het pu
bliek'', constateren Hulst en Tarenskeen. Zij
zeggen er bewust voor gewaakt te hebben
zich niet te laten imponeren door het besef
dat Sexual Healing een stuk moest worden
voor het Nationale Theater in de grote zaal,
met een cast van wie de spelers allemaal
prijzen en nominaties op hun naam hebben
staan.
Het schrijversduo laat weten met veel ple
zier te hebben gewerkt aan het verhaal. ,,Het
is heerlijk om te zien hoe mensen hun dro
men durven te volgen en die vervolgens ka
pot geslagen te zien worden door banale
dingen als vergunningen en kapotte riole
ringen. Mensen willen graag zien hoe an
dere mensen daarmee worstelen. Wie
houdt er niet van ramptoerisme?"
Nederlandstalig
Nostalgie
Camerata Trajectina is opgericht in
1974 door Peter Grijp. Het ensemble
is gespecialiseerd in de muziek van
de 16de en 17de eeuw. Het bracht de
afgelopen decennia een enorme
hoeveelheid Nederlandse muziek
op de planken en creëerde een mo
nument voor de muziekgeschiede
nis. Luitist Arjen Verhage (1982)
kwam in 2016, het jaar dat Grijp
overleed, bij het ensemble. Hij ver
ruilde de gitaar voor de luit, omdat
de oude muziek hem meer trok. Bij
Camerata Trajectina voelt hij zich
helemaal thuis.
Dit ensemble is het
muzikale geheugen
van Nederland
„Onderzoek naar en het uitvoe
ren van oude muziek is een han
delsmerk van Camerata Trajectina.
Dit ensemble is een beetje het mu
zikale geheugen van Nederland. Er
is geen ensemble in de wereld dat
zo veel expertise heeft op dit ge
bied."
Hij vertelt wat de aanleiding voor
het maken van de voorstelling Vive
le Geus was. ,,Dat was de herdenking
van het begin van de Tachtigjarige
Oorlog, vorig jaar. Toen was het 450
jaar geleden dat de oorlog begon. De
muziek van die tijd is overgeleverd
in de geuzenliedboeken, maar wij
hebben ook actief gezocht naar
bronnen uit het 'Spaanse/katho
lieke' kamp. We willen de liederen
van die tijd in hun historische con
text plaatsen", legt Verhage uit. ,,Het
zijn protestliederen en reacties op
de actualiteit. Een concertante uit
voering zou geen recht doen aan de
dynamiek van toen. We hebben
Hans Goedkoop, Nederlandse his
toricus en presentator van het ge
schiedenisprogramma Andere Tij
den, gevraagd om aan deze produc
tie mee te werken. Samen met hem
hebben we gezocht naar een nieuwe
formule."
,,We hebben jarenlang monde
linge toelichtingen bij composities
gegeven, met Hans Goedkoop erbij
wordt het theatrale element veel
sterker. Hij vertelt over die periode
en legt de inhoud van de liederen-
teksten uit. Hij schets een realistisch
beeld en musici onderbreken hem
en hij als het moet ons weer. Soms
luidkeels, zodat er een discussie
ontstaat. We schoppen tegen be
hoorlijk wat heilige huisjes: de geu
zen als terroristen, Willem van
Oranje als een mislukkeling en Ne
derland als een land van conflicten.
Na afloop heeft het publiek echt een
ander idee van de Tachtigjarige
Oorlog."
De muziek in de voorstelling be
staat uit geuzenliederen, strij dliede-
ren, maar ook uit liedjes waarin de
spot gedreven wordt met gebeurte
nissen en personen. Verhage: ,,We
schetsen een overzicht van de Tach
tigjarige Oorlog. De liederen verte
genwoordigen de stem van het volk:
de emoties van de mensen die het
hebben meegemaakt. Zo komt de
geschiedenis voor de toeschouwers
heel dichtbij."
Camerata Trajectina brengt de
muziektheatervoorstelling in kos
tuum, maar niet historisch. Ver-
hage: ,,We willen vooral de thema
tiek naar het heden halen. Daarom
zijn we gekleed als een soort Farc-
rebellen. De emoties worden voel
baar. De tegenstellingen in de maat
schappij van toen worden doorge
trokken naar de tijd van nu. En we
betrekken het publiek bij alles. Hans
stelt het publiek concrete vragen en
legt keuzes voor. Omdat er gekozen
moet worden, gaat men ook meer
begrijpen van de situatie van de ge
wone man, de politicus Van Oranje
en de keuzes van de geuzen. Weet je
dat het Wilhelmus het bekendste
geuzenlied is? Dat zal gezongen
worden, ook door het publiek.''
Vive le Geus wordt gebracht door
Hieke Meppelink (sopraan), Nico
van de Meel (tenor), Saskia Coolen
(blokfluiten), Cassandra Luckhardt
(viola da Gamba), Arjen Verhage
(luit en citer) en Hans Goedkoop
(verteller).
Camerata Trajectina, morgen,
Zeeuwse Concertzaal, Middel
burg. Aanvang 20.00 uur.
donderdag 7 november 2019
GO
Jan Hulst en Kasper Ta-
renskeen, auteurs van
Sexual Healing zijn blij
dat Het Nationale Thea
ter het aandurft om
voor de grote zaal jonge
schrijvers nieuwe verha
len te laten ontwikkelen.
Volgens hen is dat es
sentieel om theater voor
een jong publiek relevant
te houden, niet alleen in
de kleine, maar zeker
ook in de grote zalen.
„Voor jongere mensen is
er toch een drempel om
dat met goud en rood
fluweel beklede gebouw
binnen te lopen. Veel
mensen die nooit naar
theater gaan, denken
dat je niet binnenkomt
zonder monocle en wan
delstok.'' Volgens het
schrijversduo moet dat
vooroordeel de wereld
uit. Hulst en Tarenskeen
hopen met een eigen
tijds stuk als Sexual He
aling met zeer eigentijds
taalgebruik daar een bij
drage aan te leveren.
M Scène uit Sexual Hea
ling. FOTO SANNE PEPER
Sexual Healing, Het Nationale Theater,
woensdag 13 november, Stadsschouw
burg, Middelburg. Aanvang 20.00 uur.
Het lied gaat door is
de titel van het
album dat zangeres
Lenny Kuhr in maart
dit jaar heeft uitge
bracht. Het is vijftig
jaar geleden dat zij
in 1969 het Eurovisie
Songfestival won
met het lied De
Troubadour. Recent
nam zij de Buma-oe-
vreprijs in ontvangst
voor haar belang
rijke bijdrage aan
het Nederlandsta
lige lied. De num
mers op haar
nieuwe album staan
centraal tijdens haar
huidige theatertoer.
Haar stem heeft nog
niets aan glans en
kracht ingeboet.
Vanavond, Porgy
en Bess, Terneuzen,
20.00 uur
Dancing Queen, Waterloo, The winner
takes it all zijn slechts enkele van de
klassiekers waarmee ABBA destijds
een onuitwisbare indruk maakte. Met
meer dan 370 miljoen verkochte platen
is het één succesvolste bands ooit. Ga
er maar aan staan als Nederlandse
ABBA Tribute Band, maar volgens ken
ners is deze groep weergaloos. Perfect
meerstemming zingen is het handels
merk van deze band. Evenals respect
voor de oorspronkelijke composities en
outfits van de
ABBA-leden.
Zaterdag, Flet
cher Duinhotel
Burgh-Haam-
stede, 20.30 uur
De Tachtigjarige Oorlog: Alva die
zijn bril verloor bij Den Briel, de
dappere strijd van de geuzen en
de mensonterende dood van Ol-
denbarnevelt. Camerata Trajec-
tina laat in de voorstelling Vive le
Geus een realistisch beeld van
deze periode zien.
Jeanette Vergouwen
Arjen Verhage, luitist
M Came-
rata Tra-
jectina en
Hans
Goed
koop
brengen
Vive le
Geus.
Schrijversduo Kasper Ta
renskeen (l) en Jan Hulst.
FOTO ROMY TREEBUSCH