Liederen zijn de stem van het volk 5 Grote zaal ook voor jong publiek Lenny Kuhr: nieuw album ABBA Tribute Band EIGENTIJDS Vive le Geus schrijversduo Jan Hulst en Kasper Tarens keen zijn eerste toneelstuk voor de grote zaal. Volgens de auteurs is er geen wezenlijk verschil met teksten die ze eerder al voor de kleinere theaters schreven. Immers: 'Een goed verhaal werkt overal'. De heren hebben vooral naam gemaakt met hun producties voor vlakkevloerthea- ters en zogeheten middenzalen. Hun werk onderscheidt zich door de tegenstellingen tussen het epische en het alledaagse: de grote geschiedenis tegenover persoonlijke verwikkelingen. Zij maakten onder meer The Woods (2015) en Scheepshoreca (2016, ge nomineerd voor de BNG Theaterprijs). In samenwerking met Toneelgroep Oostpool en Frascati Producties maakten zij ook spe ciaal voor Oerol de locatievoorstelling De Ilias (2016). ,,We denken dat veel van onze teksten zich voor zowel de grote als de kleine zaal lenen. Vooral de acteurs en de re gisseur moeten zich aanpassen aan de gro tere afstand tussen de acteurs en het pu bliek'', constateren Hulst en Tarenskeen. Zij zeggen er bewust voor gewaakt te hebben zich niet te laten imponeren door het besef dat Sexual Healing een stuk moest worden voor het Nationale Theater in de grote zaal, met een cast van wie de spelers allemaal prijzen en nominaties op hun naam hebben staan. Het schrijversduo laat weten met veel ple zier te hebben gewerkt aan het verhaal. ,,Het is heerlijk om te zien hoe mensen hun dro men durven te volgen en die vervolgens ka pot geslagen te zien worden door banale dingen als vergunningen en kapotte riole ringen. Mensen willen graag zien hoe an dere mensen daarmee worstelen. Wie houdt er niet van ramptoerisme?" Nederlandstalig Nostalgie Camerata Trajectina is opgericht in 1974 door Peter Grijp. Het ensemble is gespecialiseerd in de muziek van de 16de en 17de eeuw. Het bracht de afgelopen decennia een enorme hoeveelheid Nederlandse muziek op de planken en creëerde een mo nument voor de muziekgeschiede nis. Luitist Arjen Verhage (1982) kwam in 2016, het jaar dat Grijp overleed, bij het ensemble. Hij ver ruilde de gitaar voor de luit, omdat de oude muziek hem meer trok. Bij Camerata Trajectina voelt hij zich helemaal thuis. Dit ensemble is het muzikale geheugen van Nederland „Onderzoek naar en het uitvoe ren van oude muziek is een han delsmerk van Camerata Trajectina. Dit ensemble is een beetje het mu zikale geheugen van Nederland. Er is geen ensemble in de wereld dat zo veel expertise heeft op dit ge bied." Hij vertelt wat de aanleiding voor het maken van de voorstelling Vive le Geus was. ,,Dat was de herdenking van het begin van de Tachtigjarige Oorlog, vorig jaar. Toen was het 450 jaar geleden dat de oorlog begon. De muziek van die tijd is overgeleverd in de geuzenliedboeken, maar wij hebben ook actief gezocht naar bronnen uit het 'Spaanse/katho lieke' kamp. We willen de liederen van die tijd in hun historische con text plaatsen", legt Verhage uit. ,,Het zijn protestliederen en reacties op de actualiteit. Een concertante uit voering zou geen recht doen aan de dynamiek van toen. We hebben Hans Goedkoop, Nederlandse his toricus en presentator van het ge schiedenisprogramma Andere Tij den, gevraagd om aan deze produc tie mee te werken. Samen met hem hebben we gezocht naar een nieuwe formule." ,,We hebben jarenlang monde linge toelichtingen bij composities gegeven, met Hans Goedkoop erbij wordt het theatrale element veel sterker. Hij vertelt over die periode en legt de inhoud van de liederen- teksten uit. Hij schets een realistisch beeld en musici onderbreken hem en hij als het moet ons weer. Soms luidkeels, zodat er een discussie ontstaat. We schoppen tegen be hoorlijk wat heilige huisjes: de geu zen als terroristen, Willem van Oranje als een mislukkeling en Ne derland als een land van conflicten. Na afloop heeft het publiek echt een ander idee van de Tachtigjarige Oorlog." De muziek in de voorstelling be staat uit geuzenliederen, strij dliede- ren, maar ook uit liedjes waarin de spot gedreven wordt met gebeurte nissen en personen. Verhage: ,,We schetsen een overzicht van de Tach tigjarige Oorlog. De liederen verte genwoordigen de stem van het volk: de emoties van de mensen die het hebben meegemaakt. Zo komt de geschiedenis voor de toeschouwers heel dichtbij." Camerata Trajectina brengt de muziektheatervoorstelling in kos tuum, maar niet historisch. Ver- hage: ,,We willen vooral de thema tiek naar het heden halen. Daarom zijn we gekleed als een soort Farc- rebellen. De emoties worden voel baar. De tegenstellingen in de maat schappij van toen worden doorge trokken naar de tijd van nu. En we betrekken het publiek bij alles. Hans stelt het publiek concrete vragen en legt keuzes voor. Omdat er gekozen moet worden, gaat men ook meer begrijpen van de situatie van de ge wone man, de politicus Van Oranje en de keuzes van de geuzen. Weet je dat het Wilhelmus het bekendste geuzenlied is? Dat zal gezongen worden, ook door het publiek.'' Vive le Geus wordt gebracht door Hieke Meppelink (sopraan), Nico van de Meel (tenor), Saskia Coolen (blokfluiten), Cassandra Luckhardt (viola da Gamba), Arjen Verhage (luit en citer) en Hans Goedkoop (verteller). Camerata Trajectina, morgen, Zeeuwse Concertzaal, Middel burg. Aanvang 20.00 uur. donderdag 7 november 2019 GO Jan Hulst en Kasper Ta- renskeen, auteurs van Sexual Healing zijn blij dat Het Nationale Thea ter het aandurft om voor de grote zaal jonge schrijvers nieuwe verha len te laten ontwikkelen. Volgens hen is dat es sentieel om theater voor een jong publiek relevant te houden, niet alleen in de kleine, maar zeker ook in de grote zalen. „Voor jongere mensen is er toch een drempel om dat met goud en rood fluweel beklede gebouw binnen te lopen. Veel mensen die nooit naar theater gaan, denken dat je niet binnenkomt zonder monocle en wan delstok.'' Volgens het schrijversduo moet dat vooroordeel de wereld uit. Hulst en Tarenskeen hopen met een eigen tijds stuk als Sexual He aling met zeer eigentijds taalgebruik daar een bij drage aan te leveren. M Scène uit Sexual Hea ling. FOTO SANNE PEPER Sexual Healing, Het Nationale Theater, woensdag 13 november, Stadsschouw burg, Middelburg. Aanvang 20.00 uur. Het lied gaat door is de titel van het album dat zangeres Lenny Kuhr in maart dit jaar heeft uitge bracht. Het is vijftig jaar geleden dat zij in 1969 het Eurovisie Songfestival won met het lied De Troubadour. Recent nam zij de Buma-oe- vreprijs in ontvangst voor haar belang rijke bijdrage aan het Nederlandsta lige lied. De num mers op haar nieuwe album staan centraal tijdens haar huidige theatertoer. Haar stem heeft nog niets aan glans en kracht ingeboet. Vanavond, Porgy en Bess, Terneuzen, 20.00 uur Dancing Queen, Waterloo, The winner takes it all zijn slechts enkele van de klassiekers waarmee ABBA destijds een onuitwisbare indruk maakte. Met meer dan 370 miljoen verkochte platen is het één succesvolste bands ooit. Ga er maar aan staan als Nederlandse ABBA Tribute Band, maar volgens ken ners is deze groep weergaloos. Perfect meerstemming zingen is het handels merk van deze band. Evenals respect voor de oorspronkelijke composities en outfits van de ABBA-leden. Zaterdag, Flet cher Duinhotel Burgh-Haam- stede, 20.30 uur De Tachtigjarige Oorlog: Alva die zijn bril verloor bij Den Briel, de dappere strijd van de geuzen en de mensonterende dood van Ol- denbarnevelt. Camerata Trajec- tina laat in de voorstelling Vive le Geus een realistisch beeld van deze periode zien. Jeanette Vergouwen Arjen Verhage, luitist M Came- rata Tra- jectina en Hans Goed koop brengen Vive le Geus. Schrijversduo Kasper Ta renskeen (l) en Jan Hulst. FOTO ROMY TREEBUSCH

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 49