Driemaal moet nu scheepsrecht zijn Een kwetsbaar maar ook krachtig afscheid Over cijfers en ander leugens Pose verhult de ware aard flsoo'i 9 donderdag 7 november 2019 Chawwa Wijnberg. foto lex de meester Waar de ene kandidaat vooral het verstand uitdaagt, raakt de Mid delburgse dichter en beeldend kunstenaar Chawwa Wijnberg (1942) het hart. Haar achtste dicht bundel, Het ontbreken hoor je niet, is waarschijnlijk haar laatste. Het is een afscheid, van het leven, van de kunst. Een publiek testament. En wat voor een. Kwetsbaar en krachtig. Terugblikkend en voor uitziend. Strijdbaar en berustend. Geschreven in een taal die geen tierelantijnen meer nodig heeft en waarin elk woord raak is. 'Groei maar gras/ groei over alle haat/en wanhoop heen/ bedek hun zieke dode lijven// groei maar gras/ en laat de kinderen/ de wonderen vinden/ de mierenbergen/ en de wortels en hoe/ het in den be ginne was.' Juist de toch hoopvolle ondertoon maakt Het ontbreken hoor je niet in drukwekkend. Wijnberg biedt een uitgelezen kans om voor het eerst in de 16-jarige geschiedenis van de Zeeuwse Boekenprijs poëzie te be kronen. Chawwa Wijnberg: Het ontbreken hoor je niet. Uitgeverij In de Knip- scheer, 64 pagina's. Lo van Driel. foto lex de meester Met zijn biografieën van school meester en taalkundige J.H. van Dale (2004) en de 'foute' kunstschilder Reimond Kimpe (2016) greep hij al twee keer net naast de Zeeuwse Boekenprijs. Alleen al die weten schap maakt Lo van Driel (1944), nu voor derde keer genomi neerd, tot een promi nente kandidaat voor de prijs. Cultuur wordt Kuituur beschrijft het cultu rele leven in Zeeland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Wie wat wilde organiseren, mocht dat al leen doen met goedkeuring van de Duitse bezetter. Daarmee was 'culturele collaboratie' vrijwel on vermijdelijk. Een groot deel van de activiteiten ging 'gewoon' door in de oorlogsjaren. Van Driel leverde op nieuw een grondige, voorbeeldige studie af. Zijn schrijfstijl is eerder zakelijk dan meeslepend, maar valt vooral op door een hang naar volledigheid. Daar bij past ook dat hij geen moreel oordeel wil vel len over de mensen die hij beschrijft. Lo van Driel: Kultuur wordt Cultuur - Culturele collaboratie in Zeeland. Uitgeverij Den Boer De Ruiter, 360 pagina's. Ze is de outsider in het gezelschap van doorgewinterde schrijvers. Sanne Blauw (1986), afkomstig uit Middelburg, schrijft in Het bestverkochte boek ooit (met deze titel) toe gankelijk en leerzaam over de gevaren van cijfers, steekproeven en statistieken. Die zijn alomtegenwoordig, spelen een bepalende rol - veel beleid wordt erop gebaseerd - en sugge reren een absolute waarheid. Blauw laat zien hoe cijfers men sen op het verkeerde been kun nen zetten. Vooringenomen derzoeken, misleidende grafie ken, bedenkelijke conclusies: wie het boek gelezen heeft, ze ineens overal. Toch is het gelukkig geen cijferboek geworden. Cijfers, zo luidt haar boodschap, zijn juist heel waardevol, mits we zorgvuldig met ze omspringen. De kans dat Blauw de Zeeuwse Boekenprijs wint, is op papier 20 procent, maar lijkt in de praktijk kleiner, al is het zeker in haar ge- Sanne Blauw. val riskant om daar al te stellige uit spraken over te doen. Sanne Blauw: Het bestverkochte boek ooit (met deze titel). De Correspondent, 208 pa gina's. Sinds Wessel te Gussinklo (1941) twaalf jaar geleden neerstreek op Noord-Beveland, is hij geadopteerd als Zeeuwse auteur. De nieuwe omgeving is heilzaam geweest voor zijn inspiratie, want de laatste jaren is hij productiever dan ooit. Twee jaar geleden gooide De weergekeerde bloem al hoge ogen bij de Zeeuwse Boe kenprijs. Nu is hij kandidaat met De hoogstapelaar. De roman is een hernieuwde kennismaking met Ewout ter, die we nog kennen uit De verboden tuin (1986) en De op dracht (1995). Hij is nu een rige, hooghartige puber die stoer gedrag zijn omgeving probeert te imponeren. Het blijkt een pose te zijn om zijn onzekerheid, depressies en ware aard op afstand te houden. Te Gussinklo maakt het met zijn eigenzinnige stijl, vol herhalingen, zijn publiek niet mak kelijk. Maar uiteindelijk word je als lezer meegesleept in de malende gedachtestroom Wessel te Gussinklo. van Ewout en ontstaat er steeds meer begrip, waardering en zelfs ontroering. Wessel te Gussinklo: De hoogstapelaar. Uit geverij Koppernik, 384 pagina's. PM eindelijk eens de Boekenprijs? Ofliwun I 0f<T«S*0, 8Muvv FOTO MARCO OKHUIZEN «"p-ssei cessfNjcto •"«S'tapelaar FOTO KEKE KEUKELAAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37