Roodstand <l> \^m PSYCHOLOGELD 16 ECONOMIE I 1 IMPERIUM FLETCHER HOTELS En dat is honderd. Fletcher Hotels, de grootste hotelketen van het land, bouwt een nieuw hotel in Burgh-Haamstede. De leisure-markt voor ouderen is nog lang niet verzadigd. „Over tien jaar hebben we in Nederland 130 hotels en zitten we ook in Duitsland.'' Bij Herman thuis was de bel altijd kapot. Tenminste, dat dacht hij. Pas na het overlij den van zijn vrouw begreep Herman dat zij de bel altijd uitzette zodat deurwaarders niet kon den aanbellen. Het stel had tienduizenden euro's schuld en dat had zijn vrouw jaren voor hem ver borgen weten te houden. Herman bemoeide zich nooit met de administratie, legde hij me uit toen ik hem twee jaar geleden voor een schuldenserie in deze krant interviewde. Hij werkte fulltime in de bouw en vond geldzaken de taak van zijn vrouw. bewijst het verhaal van Herman. Nog makkelijker is het om familie en vrienden om de tuin te leiden. De enige partij die je écht niet kunt neppen, is je bank. Elke bestelling bij Wehkamp, te laat betaalde energierekening en keer dat je rood staat, is terug te vinden op je bankafschrift. Banken zijn dan ook de aangewezen partij om geldproblemen tijdig te signaleren. Dat zien ze zelf ook. De vier grote banken kon digden vorige week aan dat ze klanten die geregeld rood staan gaan doorverwijzen naar verschillende soorten schuldhulpverlening, zoals de website Geldfit. Daar kun je met ie mand chatten, bellen of mailen over je geldzorgen. En je kunt een test doen. Afhankelijk van de uitkomst, krijg je extra hulp aangeboden. Van een online advies tot schuldhulpverlening door de gemeente. Niemand heeft zin in een streng mailtje van de bank na Wat betreft privacy is het spitsroeden lopen voor de banken. En het risico op betut- een middag teling ligt op de loer: niemand heeft zin in een streng mailtje shoppen van de bank na een middagje lekker shoppen. Dat banken toch bereid zijn hun nek uit te steken, komt omdat ze weten dat consumenten dat van hen verwach ten. Uit de Vertrouwensmonitor, een onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken naar het vertrouwen van de consument in de banken- sector, blijkt dat klanten het belangrijk vinden dat banken betalingsproblemen helpen voorkomen. In de hoop het vertrouwen van de consument te herwinnen, pakken banken die maatschappelijke rol op. Of ze dat alleen voor de bühne doen, moet blijken. Bijvoorbeeld uit het feit of ze bereid zijn de extreem hoge rentes bij roodstand te verlagen. Die hoge rente, vaak tussen de 9 en 13 procent, brengt financieel kwetsbare mensen nog dieper in de geldsores. Het is ongeloofwaardig als banken mensen aan de ene kant doorverwijzen naar schuldhulpverlening, terwijl ze aan de andere kant hun rekening verder leegtrekken met hoge boetes voor roodstand. Het is alsof McDonald's mensen met overgewicht doorverwijst naar een diëtist, maar hen wel fastfood blijft verkopen. Die rentes bij roodstand zijn wat mij betreft een lakmoesproef. Als die niet omlaaggaan, blijft bij mij het gevoel hangen dat dit niet meer is dan het zoveelste project om het imago van de banken op te poetsen. Aperam Ahold Delhaize Arcelor Mittal PostNL - Nieuwegein irecteur Rob Her mans van Fletcher Hotels toont de ene brochure na de andere. Kerst, vakantie, week endjes weg, fees ten, dineren, evenementen. ,,We doen het allemaal. Fletcher is gezel ligheid.'' Hermans is gezien de groei van de laatste jaren nog bescheiden met zijn voorspelling dat er over tien jaar 130 hotels zijn. Alleen al de afgelopen drie jaar kwamen er 25 hotels bij. ,,Vroeger moesten wij zoeken en onderhandelen om een hotel over te mogen nemen. Nu word ik wekelijks gebeld door hotels met de vraag of ik ze wil kopen. Dat zijn dan 'papa-en- mama hotels', familiebedrijven zon der opvolging of zonder toekomst. We zijn een overname-machine ge worden. Bij een faillissement hebben we binnen 24 uur dat hotel weer draaiende onder de naam Fletcher. Maar we kopen niet alles. De locatie en het pand moeten uniek zijn. Te- Ouderen zijn vitaler dan ooit, hebben meer geld en fietsen graag gen veel hotels zeggen we nee.'' Toen Hermans (52) in 2001 bij Flet cher kwam, vernoemd naar het hondje van oprichter Chris Luken, was de keten nog maar een babyket ting met vijf hotels. ,,In 2005 werd ik mede-eigenaar. We hebben toen een hoofdkantoor gebouwd om alles te gaan doen wat niet in het hotel hoeft te gebeuren. Sales, marketing, e-com- merce, echt alles. Eigenlijk het enige wat we niet doen hier is het in de watten leggen van de gasten.'' Luken werd in 2016 uitgekocht door Her mans. Op grote beeldschermen is de om zet en de bezetting te zien. Iedere euro wordt geregistreerd, als de be zetting of omzet ergens achterblijft, gaan de alarmbellen af. Zo strak en geordend als het hoofdkantoor is, zo onbekommerd moet de sfeer in de hotels zijn. ,,Het moet gezellig zijn.'' Gezellig. Hermans zegt het wel twin tig keer tijdens het gesprek. ,,Een Fletcher Hotel is huiselijk. Je komt binnen en je voelt je thuis. Dat gevoel moet het personeel ook geven. Airbnb is dan geen concurrent van ons. Bij ons wil je gezellig na een dag fietsen aan de bar iets drinken.'' Niet Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Schulden kun je voor je lief verborgen houden, Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 7 november 2019 De roestvrijstaal- producent boekte minder omzet, maar het operationele re sultaat was beter dan voorzien. Volgens analis ten waren de re sultaten van het supermarktcon cern beter dan verwacht. Het staalbedrijf is nog niet van de Italiaanse Ilva- fabriek af. Het postbedrijf sloot de rij in de MidKap. E o GO eid as Ton Voermans -Directeur Rob Hermans AT Fletcher heeft hotels door heel Nederland. FOTO'S FLETCHER HOTELS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 16