Facelift voor treinstation Schiphol
II
je zorgpolis uit 1996 staat weer klaar
independer experts in financieel inzicht
Toegangspoortjes, grotere hal, nieuw busstation
NIEUWS 13
Het Rijk, ProRail, NS, Schiphol en
de Vervoerregio Amsterdam zijn
het zo goed als eens over een grote
uitbreiding van treinstation Schip
hol. De facelift is nodig, omdat het
aantal treinreizigers op Schiphol al
jaren groeit en de situatie in de
grote hal en op de perrons zeer on
overzichtelijk is.
Nu al maken circa 95.000 mensen
per dag gebruik van het station,
over tien jaar zijn dat er naar ver
wachting 130.000. Regelmatig
moeten roltrappen worden afgeslo
ten, omdat er meer reizigers zijn
dan het perron toelaat. ,,Ook op
Schiphol Plaza (de grote hal, red.)
en in het busstation is het druk en
ontstaan knelpunten met capaciteit
en veiligheidsrisico's'', valt in de
plannen te lezen die deze krant
heeft ingezien.
Vandaar dat het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat, Pro
Rail, NS, luchthaven Schiphol en de
Vervoerregio Amsterdam al gerui
me tijd in gesprek zijn over uitbrei
ding van het uit 1995 stammende
station. Inmiddels is er bijna over
eenstemming over een plan met als
doel trein- en luchtreizigers op
Schiphol te scheiden. ,,Wie op de
gecombineerde stations- en aan
komsthal Schiphol Plaza rondkijkt,
ziet een wirwar van mensen met
bagage die van het ene vervoermid
del naar het andere lopen'', staat in
de plannen.
Aanbouw
Er liggen twee varianten op tafel,
die maar weinig verschillen. De
aankomsthal boven de perrons,
Schiphol Plaza, krijgt een aanbouw.
Zo ontstaat ruimte voor een apart
treinreizigersgedeelte, dat alleen
met toegangspoortjes toegankelijk
zal zijn. Momenteel is Schiphol nog
het enige treinstation in Nederland
zonder poortjes. Dat is NS en Pro-
Rail al jaren een doorn in het
oog. De vergrote hal wordt veel
overzichtelijker ingericht. Een deel
van de horeca- en retailzaken moet
weg of wordt verplaatst. Dit was
lang een pijnpunt: Schiphol ver
dient daar nu veel geld mee.
Daar blijft het niet bij. Er verrijst
een nieuw overkapt buseiland met
twintig haltes, vlak voor het Shera
ton hotel. Ook het busstation krijgt
De hal, perrons en
trappen bieden
onvoldoende plek
voor alle reizigers
ov-poortjes. Om de aankomsthal te
ontlasten, krijgt elk ondergronds
treinperron een directe verbinding
naar de bussen. Een fietsenstalling
van vijfhonderd plekken, uitbreid
baar naar achthonderd, is eveneens
voorzien. Voor de taxi's blijft er ge
woon ruimte. Voor hulpdiensten is
een serviceweg ingetekend.
Na de opknapbeurt hoeven men
sen die niet met de trein gaan, niet
langer door het stationsgedeelte. Ze
kunnen via logische looproutes
naar de terminals en parkeergara
ges. „Treinreizigers en luchtreizi
gers kunnen zo ongehinderd door
de Plaza lopen.''
Het is de bedoeling in 2022 met
de uitbreiding te beginnen. De op
knapbeurt moet dan drie jaar later
klaar zijn. Station Schiphol blijft in
de tussentijd open.
De opknapbeurt kost een slor
dige 500 miljoen euro, zeggen inge
wijden. Dat geld moet komen uit
het Meerjarenprogramma Infra
structuur, Ruimte en Transport
(MIRT), zeg maar het infrastruc
tuurfonds van het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat. Mo
menteel werken het ministerie,
ProRail, NS, Schiphol en de Ver-
voerregio Amsterdam aan een spe
ciale MIRT-verkenning.
Komende weken wordt de knoop
doorgehakt, laat minister Cora van
Nieuwenhuizen via haar woord-
voerster weten. ,,Het klopt dat we
met alle betrokken partijen over
leggen over een oplossing voor de
drukte op station Schiphol. Later
deze maand nemen we hier een be
sluit over.''
Afronden
ProRail, NS en Schiphol bevestigen
allemaal dat de gesprekken in de af
rondende fase zijn. ,,Met de plan
nen wordt een volgende stap gezet
om Schiphol in de toekomst met
alle vervoermiddelen op een veilige
manier goed bereikbaar te hou
den'', laat de luchthaven weten.
Volgens spoorbeheerder ProRail
komen de plannen geen moment te
vroeg. ,,De huidige capaciteit van de
hal, de perrons, trappen en roltrap
pen en het busstation bieden on
voldoende plek om de reizigers-
stroom op te vangen.''
Om de druk op Schiphol verder
te verlichten, wil ProRail dat er
vanaf 2023 acht keer per uur een
Airport Sprinter gaat rijden tussen
Amsterdam CS en Hoofddorp. Ook
moeten overige treinen beter over
het uur worden gespreid.
Heb je de mail ook al binnen: 'Uw nieuwe zorgpolis staat weer klaar'? Daarmee is je zorgverzekering meteen
geregeld voor komend jaar. Scheelt een hoop uitzoekwerk. Maar voor niemand wordt 2020 exact hetzelfde als
2019. Of 2004. Of 1996. Wellicht betaal je al jaren voorzorg die je niet nodig hebt. Dus zoek toch even uit of
je zorgverzekering beter en voordeliger kan op independer.nl. Dan hou je er misschien wel veel meer aan over
dan een beetje tijd. Een smak geld bijvoorbeeld.
donderdag 7 november 2019
Circa
95.000 men
sen per dag
maken gebruik
van het sta
tion, over tien
jaar zijn dat er
naar verwach
ting 130.000.
In de plannen
voor de face
lift worden
onder meer de
treinreizigers
gescheiden
van de lucht
reizigers. Een
deel van de
horeca- en re-
tailzaken moet
weg of wordt
verplaatst.
FOTO ANP
Treinstation Schiphol gaat voor
een half miljard euro op de
schop. De aankomsthal krijgt
toegangspoortjes en wordt flink
vergroot. Er komt ook een fon
kelnieuw busstation.
David Bremmer
Schiphol
- Spoorbeheerder ProRail