Facelift voor treinstation Schiphol II je zorgpolis uit 1996 staat weer klaar independer experts in financieel inzicht Toegangspoortjes, grotere hal, nieuw busstation NIEUWS 13 Het Rijk, ProRail, NS, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam zijn het zo goed als eens over een grote uitbreiding van treinstation Schip hol. De facelift is nodig, omdat het aantal treinreizigers op Schiphol al jaren groeit en de situatie in de grote hal en op de perrons zeer on overzichtelijk is. Nu al maken circa 95.000 mensen per dag gebruik van het station, over tien jaar zijn dat er naar ver wachting 130.000. Regelmatig moeten roltrappen worden afgeslo ten, omdat er meer reizigers zijn dan het perron toelaat. ,,Ook op Schiphol Plaza (de grote hal, red.) en in het busstation is het druk en ontstaan knelpunten met capaciteit en veiligheidsrisico's'', valt in de plannen te lezen die deze krant heeft ingezien. Vandaar dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Pro Rail, NS, luchthaven Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam al gerui me tijd in gesprek zijn over uitbrei ding van het uit 1995 stammende station. Inmiddels is er bijna over eenstemming over een plan met als doel trein- en luchtreizigers op Schiphol te scheiden. ,,Wie op de gecombineerde stations- en aan komsthal Schiphol Plaza rondkijkt, ziet een wirwar van mensen met bagage die van het ene vervoermid del naar het andere lopen'', staat in de plannen. Aanbouw Er liggen twee varianten op tafel, die maar weinig verschillen. De aankomsthal boven de perrons, Schiphol Plaza, krijgt een aanbouw. Zo ontstaat ruimte voor een apart treinreizigersgedeelte, dat alleen met toegangspoortjes toegankelijk zal zijn. Momenteel is Schiphol nog het enige treinstation in Nederland zonder poortjes. Dat is NS en Pro- Rail al jaren een doorn in het oog. De vergrote hal wordt veel overzichtelijker ingericht. Een deel van de horeca- en retailzaken moet weg of wordt verplaatst. Dit was lang een pijnpunt: Schiphol ver dient daar nu veel geld mee. Daar blijft het niet bij. Er verrijst een nieuw overkapt buseiland met twintig haltes, vlak voor het Shera ton hotel. Ook het busstation krijgt De hal, perrons en trappen bieden onvoldoende plek voor alle reizigers ov-poortjes. Om de aankomsthal te ontlasten, krijgt elk ondergronds treinperron een directe verbinding naar de bussen. Een fietsenstalling van vijfhonderd plekken, uitbreid baar naar achthonderd, is eveneens voorzien. Voor de taxi's blijft er ge woon ruimte. Voor hulpdiensten is een serviceweg ingetekend. Na de opknapbeurt hoeven men sen die niet met de trein gaan, niet langer door het stationsgedeelte. Ze kunnen via logische looproutes naar de terminals en parkeergara ges. „Treinreizigers en luchtreizi gers kunnen zo ongehinderd door de Plaza lopen.'' Het is de bedoeling in 2022 met de uitbreiding te beginnen. De op knapbeurt moet dan drie jaar later klaar zijn. Station Schiphol blijft in de tussentijd open. De opknapbeurt kost een slor dige 500 miljoen euro, zeggen inge wijden. Dat geld moet komen uit het Meerjarenprogramma Infra structuur, Ruimte en Transport (MIRT), zeg maar het infrastruc tuurfonds van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Mo menteel werken het ministerie, ProRail, NS, Schiphol en de Ver- voerregio Amsterdam aan een spe ciale MIRT-verkenning. Komende weken wordt de knoop doorgehakt, laat minister Cora van Nieuwenhuizen via haar woord- voerster weten. ,,Het klopt dat we met alle betrokken partijen over leggen over een oplossing voor de drukte op station Schiphol. Later deze maand nemen we hier een be sluit over.'' Afronden ProRail, NS en Schiphol bevestigen allemaal dat de gesprekken in de af rondende fase zijn. ,,Met de plan nen wordt een volgende stap gezet om Schiphol in de toekomst met alle vervoermiddelen op een veilige manier goed bereikbaar te hou den'', laat de luchthaven weten. Volgens spoorbeheerder ProRail komen de plannen geen moment te vroeg. ,,De huidige capaciteit van de hal, de perrons, trappen en roltrap pen en het busstation bieden on voldoende plek om de reizigers- stroom op te vangen.'' Om de druk op Schiphol verder te verlichten, wil ProRail dat er vanaf 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter gaat rijden tussen Amsterdam CS en Hoofddorp. Ook moeten overige treinen beter over het uur worden gespreid. Heb je de mail ook al binnen: 'Uw nieuwe zorgpolis staat weer klaar'? Daarmee is je zorgverzekering meteen geregeld voor komend jaar. Scheelt een hoop uitzoekwerk. Maar voor niemand wordt 2020 exact hetzelfde als 2019. Of 2004. Of 1996. Wellicht betaal je al jaren voorzorg die je niet nodig hebt. Dus zoek toch even uit of je zorgverzekering beter en voordeliger kan op independer.nl. Dan hou je er misschien wel veel meer aan over dan een beetje tijd. Een smak geld bijvoorbeeld. donderdag 7 november 2019 Circa 95.000 men sen per dag maken gebruik van het sta tion, over tien jaar zijn dat er naar verwach ting 130.000. In de plannen voor de face lift worden onder meer de treinreizigers gescheiden van de lucht reizigers. Een deel van de horeca- en re- tailzaken moet weg of wordt verplaatst. FOTO ANP Treinstation Schiphol gaat voor een half miljard euro op de schop. De aankomsthal krijgt toegangspoortjes en wordt flink vergroot. Er komt ook een fon kelnieuw busstation. David Bremmer Schiphol - Spoorbeheerder ProRail

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13