P 60% In de voortdurende zoektocht naar helpende handen stappen clubs over op het inhuren van betaalde krachten. Noodzakelijk of onwenselijk? Winnaar 2018 Scholing CLUBHELD IN DE SCHIJNWERPERS Leden willen waar voor hun geld, alles moet goed geregeld zijn Vier vragen aan Mariëlle Lichtenberg, I I et is bijna een bedrijf", zegt Jans Pijbes nadat hij de cijfers van Kampong in Utrecht heeft opgesomd. De grootste hockeyvereniging van Nederland heeft 3300 le den, 500 vrijwilligers, 200 teams, 9 velden en 1 vereni gingsmanager: Pijbes. De 'spin in 't web', noemt hij zijn functie. ,,Ik moet ervoor zorgen dat de vereni ging draait zoals ze moet draaien.'' Dat doet hij met nog een aantal collega's op het Hockeykantoor van Kampong, zij dragen zorg voor de ledenadministratie, de communicatie en de financiën. Zou hun werk ook gedaan kunnen wor den door vrijwilligers? ,,Nee", antwoordt Pijbes resoluut. ,,Daar is de vereniging te groot voor.'' Regelmatig fungeert hij als vraagbaak voor an dere hockeyverenigingen, die willen weten hoe de organisatie bij Kampong in elkaar steekt. Dat zijn veelal clubs die zelf ook erg groot aan het worden zijn en het werk niet meer louter door vrijwilligers gedaan krijgen. ,,Het omslagpunt ligt rond de 2000 leden'', heeft Pijbes in de praktijk vastgesteld. ,,Wij merken in het land dat clubs die in die richting gaan of daarboven komen, met betaalde krachten gaan werken.'' Sentiment Bij dergelijke grote clubs is dat pure noodzaak. Anders ligt het bij kleinere verenigingen, waar nog volop de discussie woedt of het wel wenselijk is om mensen te betalen. Voornamelijk op basis van sentiment (je doet het toch uit liefde voor de club?) en financiën: voor heel veel verenigingen is het simpelweg niet op te brengen. Ook kan het scheve gezichten opleveren. Waarom zou je je als vrijwil liger nog belangeloos inzetten voor de club als een ander ervoor betaald krijgt? Toch constateert de Sportaanbiedersmonitor 2018 van sportkoepel NOC*NSF 'een trend richting het aannemen van betaalde krachten binnen de clubs'. Stond in 2016 nog 81 procent van de ondervraagde clubbestuurders achter de stelling 'Dit is een club van vrijwilligers en dat moet zo blijven', twee jaar later was dat percentage gedaald tot 72. Het is een ontwikkeling die Pijbes niet verbaast. ,,Het verwachtingspatroon van leden is aan het verschuiven. Mensen betalen contributie en gaan er vervolgens vanuit dat alles goed geregeld is bij de club. Ze willen waar voor hun geld.'' Hij heeft begrip voor de weerstand die bij veel clubs nog bestaat tegen het inhuren van betaalde krachten. ,,Bij een kleinere club ligt het anders, daar is de binding van de leden met de club nóg groter dan bij ons. Dat is wel weer een voordeel bij het vinden van voldoende vrijwilligers. Voor een grote club is dat lastiger, is onze ervaring.'' ADVERTENTIE CLUBHELD SUPPORTED BV Rabobank Directeur Particulieren Klanten bij Rabobank IWat maakt iemand in uw ogen een echte clubheld? 'Vaak zijn het de mensen die het minst van de daken schreeuwen, maar gewoon dingen doén. Mensen die in weer en wind langs de lijn staan. Die in een koude loods tot in de late uurtjes op hun knieën de roeiboten schuren. In mijn studententijd was ik actief bij een roeivereniging, daar liep zo iemand rond: ik zou hem zó nomineren.' 2 Waarom steunt Rabobank de Clubheld van het jaar-verkiezing? 'Wij zijn ook een vereniging, een club met miljoenen leden. Onze missie is Nederland en de Nederlander elke dag een stukje beter te maken, door ze te helpen financieel gezond en zelfredzaam te zijn. Iedereen moet mee kunnen doen. Verenigingen zijn zo belangrijk voor de sociale cohesie. De clubhelden maken daarin het verschil. Zij verdienen een steuntje in de rug. Hopelijk inspireren zij anderen zich ook in te zetten voor hun club.' 3 Doet u dat zelf ook? 'Mijn dochters hockeyen allebei, zelf heb ik dat nooit gedaan. Ik vind het vreselijk ingewikkeld, dus je moet mij echt geen scheidsrechter laten zijn, haha. Een vast aantal uren aan vrijwilligerstaken laat mijn baan niet toe. Daarom organiseer ik elk jaar de eindborrel en kook ik - ik ben een aardige hobbykok - voor het hele team, hun ouders, broers en zussen. Zo probeer ik mijn steentje bij te dragen.' WOENSDAG 6 NOVEMBER 2019 PC Het lijkt wel Door Sven Remijnsen Illustratie Hein de Kort FEITEN CIJFERS De Clubheld-verkiezing werd vorig jaar gewonnen door Ingrid van Hulst van voetbalvereniging GJS uit Gorinchem. Eervolle vermeldingen waren er voor Lisa Rikken van hockeyclub HCM Arnhem en Eva Brands van PSV Waterpolo. Mensen tussen de 35 en 45 jaar zijn het actiefst als vrijwilliger: bijna 60% uit deze leeftijdscategorie doet vrijwilli gerswerk. Dat gebeurt vooral op school, bij de sportvereniging en in het jeugdwerk. Het zijn veelal jonge ouders, die taken verrichten die gerelateerd zijn aan de kinderen. 4 Bent u positief over de toekomst van verenigingen? 'We zien dat die soms onder druk staat. Omdat de samenleving individualistischer is geworden, vanwege tijdgebrek. Tegelijkertijd is de behoefte ergens bij te horen, deel uit te maken van een sociaal netwerk, onverminderd groot. Dat sterkt ons om clubhelden in de schijnwerpers te zetten. Er zullen altijd mensen opstaan die weten hoeveel voldoening het geeft om je ergens belangeloos voor in te zetten. Dat moeten we blijven voeden.' Bijna de helft van de Nederlandse sport verenigingen geeft aan dat de club behoefte heeft aan opleiding en verbetering van de kwaliteit van technisch kader en personeel. BRONNEN: CBS, FORBES, LKCA, NOC*NSF, SCP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54