7 Singles Day Cyber Monday Valentijnsdag Black Friday KOOPFENOMEEN 11-11 Halloween is nog maar net achter de rug of het volgende uit het buitenland overgewaaide 'feestje' dient zich alweer aan. Singles Day op maandag 11 november. Bedacht in China en begonnen aan een opmars in Nederland. Eigenlijk is Singles Day bedoeld om het vrijge zellenbestaan te vieren, maar met dank aan e-commercegigant Alibaba is 11-11 vooral in Azië een ongekend winkelfenomeen ge worden. De verwachting is dat in 24 uur tijd een half miljard men sen online een cadeautje voor zichzelf kopen, dat zijn er 100 mil joen meer dan vorig jaar. China riep tien jaar geleden 11/11 uit tot een officiële online uitver koopdag. Ook Nederlandse web shops proberen met aanbiedingen de consument te verleiden inko pen te doen tijdens Singles Day. Bol.com, de grootste webwinkel van ons land, introduceerde de Chinese feestdag twee jaar gele den, niet zonder succes. Het is voor dit bedrijf een van de drukste dagen van het jaar. Impact Toch is de impact van een ander koopfestijn, Black Friday, volgens onderzoeksbureau Motivaction een stuk groter. ,,Beide dagen zijn uit- laten zakken. Hielkema: ,,Ruim de helft van de Nederlanders, 54 pro cent, staat sceptisch tegenover de aanbiedingen. Twee jaar geleden was dat 49 procent.'' Ondanks dit groeiende wan trouwen, rinkelen de (digitale) kassa's als nooit tevoren. Betaal- vereniging Nederland becijferde dat er vorig jaar tijdens Black Fri day (23 november 2018) 19 miljoen keer werd gepind, een vijfde meer dan in 2017. Het aantal iDEAL- transacties lag bijna de helft hoger. ,,De kans is groot dat er dit jaar een nieuw record wordt gevestigd. Black Friday valt op vrijdag 29 no vember, de zaterdag en zondag erna is het laatste weekend voor Sinterklaas. Wij voorspellen dat dit weekeind het aantal transacties misschien nog wel hoger zal lig gen dan tijdens het weekeind voor kerst, traditiegetrouw de drukste twee dagen van het jaar'', aldus Berend Jan Beugel namens de Be- taalvereniging. Op tijd Detailhandel Nederland roept con sumenten op echt op tijd bestellin gen te doen voor Black Friday en Sinterklaas. ,,Die dagen vallen in één en dezelfde week en zorgen naar verwachting voor de hoogste logistieke piek ooit voor winke liers.'' Vergelijkingssite Tweakers meldt dat er zorgen zijn of de pak ketbezorgers de drukte wel aan kunnen. ,,Dat was de afgelopen twee jaar een issue en dat zal nu niet anders zijn. Retailers zijn daarom wat huiverig om voor grote volumes te gaan, omdat ze mogelijk afgegeven levertijden niet kunnen waarmaken'', aldus Bart Zoetmul der van Tweakers. Motivaction terug bij Valentijns dag, de tegenpool van Singles Day. ,,Valentijnsdag is al veel langer in geburgerd in ons land en je ziet het percentage mensen dat iets aan deze dag van de liefde doet, al jarenlang op 30 procent ligt. Daar is de rek er wel uit.'' Daarnaast bestaat er onder een gelezen marketing- en reclameda- gen, maar uit ons onderzoek blijkt dat nog geen 5 procent van de Ne derlanders meedoet aan Singles Day. Bij Black Friday is dat 26 pro cent en voor dit jaar verwachten we zelfs dat 35 procent van de Neder landers er iets aan doet. We zijn vooral dol op het inslaan van kle ding, schoenen en elektronica'', zegt Ruurd Hielkema van Motivac- tion. Volgens hem zijn de grenzen van de groei nog niet bereikt, maar Hielkema denkt dat vooral Singles Day lang niet zo groot wordt als in Aziatische landen. ,,Op de Chinese kalender staat geen sinterklaasfeest en ook Kerstmis wordt nauwelijks gevierd. Dat is bij ons wel anders. Op een gegeven houdt het een keer op met kopen.'' Dat stabilisatie optreedt, ziet groeiende groep landgenoten scepsis over de waarde van de aan biedingen tijdens deze koopfeest jes. De Consumentenbond waar schuwde al eerder voor nepaan- biedingen. Sommige winkeliers gooien een paar weken voor Black Friday de prijzen omhoog om ze vervolgens op de dag zelf weer te dinsdag 5 november 2019 GO Black Friday raakt ingeburgerd, 'Chinese' Singles Day (nog) niet Sanne Schelfaut Amsterdam Kijk op de site bij /video Meer over Singles Day in de Ochtendshow to Go. In China geldt 11 no vember als Singles Day, een dag waarop mas saal inkopen worden ge daan. De om zetten zijn enorm. FOTO'S EPA, GETTY Het is in Azië het grootste winkelfenomeen dat er be staat: Singles Day. En nog elk jaar worden op deze dag - 11 november - records verbro ken. Het is ontstaan in 1993 toen vier studenten van de Nanjing Universiteit in China een dag claimden waarop ze vierden dat ze single waren. 11/11 leek hen perfect, omdat in die datum vier keer het getal 1 zit. Wat begon als een idee van de vier vrienden ont wikkelde zich tot een natio nale winkeldag 'voor jezelf' in China. Ook in West-Europa is Singles Day aan een opmars bezig, maar gaat de groei niet zo hard als met Black Friday, die andere winkelfeestdag. Cyber Monday is ook een Amerikaans begrip: het is een online koopjesfestijn dat volgt op Black Friday. Dit jaar valt de dag op maandag 2 decem ber. De laatste jaren doen vooral webwinkels in Nederland steeds vaker mee met deze online uit verkoop. De dag wordt gezien als het online ant woord op Black Friday, alhoewel de scheidslijn tussen online en offline winkelen steeds dunner wordt. De week waarin beide dagen vallen is voor retailers een van de drukste van het jaar. Online uitverkoop. foto afp Sinds midden jaren 90 is Valentijnsdag (14 fe bruari) populair geworden in Nederland. Vooral bloemenwinkels, boekhandels en lingeriewinkels profiteren van de dag van de liefde. En uiteraard worden nog steeds veel kaartjes (al dan niet ano niem) verstuurd. De naam Valentijnsdag is afkom stig van de christelijke priester Sint Valentijn uit Rome, die leefde in de 3de eeuw na Christus. Het commerciële karakter ontstond halverwege de 19de eeuw in de VS, waar de eerste massapro ductie van valentijnskaarten werd opgezet. De dag na Thanksgi ving Day is in de Ver enigde Staten Black Friday. Dit jaar valt de dag op 29 novem ber. Die vrijdag hebben de meeste Amerikaanse werkne mers vrij. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaanko pen. Om de mensen naar de winkels te trekken, adverteren veel winkels met speciale aanbiedingen. Hoewel Thanksgiving in Nederland heel weinig wordt gevierd, ad verteren Nederlandse winkels sinds 2015 met Black Friday- aanbiedingen. Een valentijnsactie bij McDonald's. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7