12 ZEELAND GLAZENIER NIET OUBOLLIG Rappers Ol' Dirty Bastard en Notorious B.I.G. uitgevoerd in glas-in- lood. Niet bepaald voor de hand liggende kunstwerken die de Tilburgse glazenier Elise Wijnen in haar atelier maakt. Glas-in-lood oubollig? Zelf vond kunstenaar Elise Wijnen dat altijd wel, nu wekt ze dode rappers weer tot leven in haar zelfgemaakte ramen. De 25- jarige glimlacht. ,,Al is een raam van Ol' Dirty Bastard eigenlijk óók weer oubollig. De meeste van mijn genera tiegenoten weten niet wie het is." De rapper was in 1992 één van de grondleggers van de legendarische Wu-Tang Clan. ,,Ik zag vroeger, toen ik acht was, interviews met hem op MTV." Op latere leeftijd leerde ze ook de muziek waarderen. ,,De poetry, de vrijheid, expressie. Wat we nou heb ben is vrij plat over bitches en money. De oldschool rap is poëzie. Overigens ben ik zelf helemaal niet muzikaal." Niet muzikaal, maar wel ambach telijk geschoold. In Udenhout heeft ze een atelier met ovens, kwasten en glasmateriaal waar ze de glas-in- lood-ramen mee maakt. Eerder zette ze een raam van The Notorious B.I.G.- ook een bekende rapper - in elkaar. ,,Dat raam hangt in Antwer pen in een broodjeszaak van een Su rinaamse vrouw die heel erg van hip hop houdt." Er zijn weinig generatiegenoten die met glas-in-lood werken. ,,Het is een vergrijsd vak, al ken ik wel jon gere mensen die het ook doen hoor." De charme is het ambachtelijk te werk gaan, maar dat is meteen wat het moeilijk maakt. ,,Monnikenwerk. De technieken zijn eigenlijk niet ver anderd, er niet sneller op geworden." Alleen al in het gezicht van Ol' Dirty Bastard (O.D.B.) zit 74 uur werk. Dan zijn er nog veel details: zo als de 'killer-bijen' met in hun ach terlijven het logo van de Wu-Tang clan. Ze gebruikt een speciale verf om de ramen te brandschilderen, maar die wordt om de drie minuten hard. ,,Je kunt nooit in één keer door, je moet geduld hebben." Maar het is heerlijk: glasscherven smelten, er iets nieuws van maken. Het zachte materiaal vor men voor het hard wordt. Het am bachtelijk te werk gedaan, hoe de ra men glinsteren als het licht erop valt. Opletten ook: het lood is giftig. ,,Niet eten in het atelier, niet drinken. Het is een metaal dat zich opstapelt in het bloed, daarom moet je als gla zenier om de zoveel tijd het bloed la ten testen. Sommige mensen hebben handschoenen aan, maar dat vind ik niet fijn werken. Je moet uitkijken dat je geen wondjes op je handen hebt." Haar fascinatie voor glas-in-lood was er al vroeg. Wijnen werd christe lijk opgevoed. ,,In de kerk zag je die legendes in de ramen. Zelfs als je niet kunt lezen, begrijp je de verhalen. Deze rappers zijn eigenlijk moderne legendes." Ze kreeg onder meer les van de Til- burgse glaskunstenaar JanHein van Stiphout. ,,Hij is geweldig, geeft mensen van over de hele wereld les." Sowieso is Tilburg met zijn vele glas ateliers een goede voedingsbodem, vertelt ze. ,,Ken je Stef Hagemeier? Hij is een genie. Opereert vanuit de kerk aan de Hoefstraat, bouwt zijn ei gen ovens." Zo wil ze eveneens te werk gaan, maar ze zoekt nog de manier waarop. ,,Tot nu toe verdien ik aan een raam net genoeg om het volgende raam te kunnen maken." Zo was ze met O.D.B. een jaar bezig. ,,Niet full time, ik werk daarnaast drie dagen. Maar als ik 40 uur per week aan dit raam had kunnen werken, was ik er twee S drie maanden aan kwijt. Nee, dat ga ik niet terugverdienen maar dat is ook een beetje de love, weetje- wel." O.D.B-veiling Ze is net van de opleiding af, haar atelier gestart. Samen met tattoo-ar- Ik verdien aan een raam net genoeg om het volgende te kunnen maken tiest Clarence Milas van Le Flux be dacht ze om het raam te veilen. ,,Cla- rence helpt me om op eigen benen te staan. Hij heeft zoveel energie, altijd zin in een nieuw project." De twee exposeerden zaterdag het raam bij de Tilburgse foodbar The Cat's Back, dat was ook het begin van de veiling van O.D.B. ,,Die loopt tot in februari, ondertussen exposeren we nog op verschillende plekken on der andere in Amsterdam." Of het volgende raam er een van Tupac wordt? ,,Ik heb al iemand op het oog. Maar de onthulling komt nog. Het wordt reggae-gerelateerd. Iedereen kent hem." dinsdag 5 november 2019 Het glas-in-lood-raam Ol' Dirty Bastard van Elise Wijnen wordt geveild. fotos jan van eijndhoven Niet Jezus, wel 'n rapper in glas-in-lood Bas Vermeer Tilburg -Elise Wijnen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44