■s. HIT. Kamer: Laat Nederland onderhoud aan JSF's doen J.W m EUWS 11 »G. dacht dat ze dopingsmiddelen de grens over bracht, vertelde haaradvocaat stoel, en lijkt ze in gedachten ver zonken. Alsof het niet haar zaak is die hier behandeld wordt, maar die van een volstrekt onbekende. De mogelijkheid een laatste woord uit te spreken laat ze passe ren. Ze voegt geen letter toe aan het verhaal waar haar advocaat Norman Werner tijdens de zitting plots mee op de proppen komt. Mogelijk wil ze met haar zelfverzekerde houding laten zien dat deze versie de ware is, of wil ze in elk geval net doen alsof dat zo is. Op 18 juni, iets na 9.00 uur, werd G. iets voorbij de grens staande ge houden. Volgens de douanemede werkers maakte ze een rustige in druk. Toen de controleurs vroegen wat er achterin haar auto stond, zei ze dat het sportschoenen waren. De douane vond echter ruim 52 kilo harddrugs. Werner vertelt dat Ma- diea compleet overvallen was. Nu krijgt het verhaal echter een opvallende wending. De advocaat stelt namelijk dat G. wél wist dat het geen sportschoenen waren die in haar auto stonden. Ze zou heb ben gedacht dat het om doping ging. Dat zit zo: in de bewuste peri ode was de atlete druk aan het trai nen voor het wereldkampioen schap dat drie maanden later be gon, en waar ze de estafette zou gaan lopen. Ze zat echter in een 'vormdip', en betwijfelde of ze wel goed zou pres teren. G. kwam - stelt haar advo caat - iemand tegen die haar aan doping kon helpen. Het was een 'duister personage', met wie ze afsprak in een café in Am sterdam. De man zou beschikken over connecties in de Nederlandse sport, in atletiek en wielrennen. Hij kon G. helpen, als die ervoor zou zorgen dat de prestatieverhogende middelen in Duitsland terechtkwa men. Daar zat een dopingarts, die haar en collega-atleten vervolgens zou behandelen met de doping. Met wie G. contact had, zegt de advocaat niet. De leverancier zou gedreigd hebben de ex-vriendin van G. en de twee kinderen van de ex te ontvoeren, als de atlete over hem zou verklaren. Zowel de officier van justitie als de rechter hechten weinig waarde aan het verhaal. Hun redenering is simpel. Drugshandelaren die een dermate grote vracht vervoeren, nemen zo min mogelijk risico's. Ze gebruiken koeriers die ze kunnen vertrouwen. Stel nou, zegt de rech ter, dat het verhaal van G. klopt en dat ze niet wist dat ze drugs ver voerde. Dan was de kans groot ge weest dat ze even naar haar 'bagage' gekeken had, en valt het ook niet uit te sluiten dat ze vervolgens de poli tie had ingeschakeld. Op zo'n scenario zitten drugshandelaren echt niet te wachten. Kreet Achterin de rechtszaal horen de naasten van Madiea het bedrukt aan. Tijdens de zitting is er niet of nauwelijks contact met de vrouw die zich zo manmoedig door de dag heen lijkt te slaan. Maar als de rech ter zijn oordeel velt, slaakt iemand een kreet, van pure schrik. Een an dere vrouw rent even later in tra nen de zaal uit. 'Madie, love you!', roept ze nog snel. De veroordeelde zelf lijkt nog even contact te zoeken met haar va der. Haar haren zitten door de war. Om haar balans niet te verliezen zoekt ze steun bij de tafel voor haar. Dan gaan de deuren van de rechts zaal dicht. ,,Alles ligt open'', sprak premier Rutte afgelopen vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie. De VVD-leider gaf toe dat zélfs een algemene snelheidsverlaging op de snelweg van 130 naar 100 ki lometer per uur voor zijn partij be spreekbaar is. Het nadeel van lang zamer rijden weegt volgens Rutte niet op tegen het risico dat duizen den mensen in de bouw hun baan kwijtraken door de stikstofcrisis. Het kabinet rekent daarom nu uit wat zo'n snelheidsverlaging oplevert. Het was Rutte die zijn VVD-minister Cora van Nieu- wenhuizen (Infrastructuur) vori ge week dinsdag de oren waste toen bleek dat zij niet exact wist te vertellen wat de stikstofwinst is van langzamer rijden. ,,Een schel dende en tierende premier gaf haar te verstaan dat die berekenin gen er direct moesten komen'', zegt een Haagse ingewijde. Ook VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff maakt de geesten binnen zijn partij rijp voor een - onder zijn achterban impopulaire - snelheidsverlaging. ,,Er zullen dingen moeten gebeuren waar ik van baal'', zei hij gisteren nog. Langzamer rijden op de snelweg doet hij 'liever niet'. ,,Maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoor beeld de bouwsector redt.'' Toch wijzen coalitiebronnen erop dat de kans klein is dat bin nenkort nérgens meer in Neder land 130 kilometer per uur gereden mag worden. Op sommige wegen, uit de buurt van natuurgebieden, kan straks gewoon nog het gaspe daal worden ingedrukt. Maar het aantal 130-kilometerwegen zal wel fors afnemen, zo is de verwach ting. Door te schermen met een al gemene snelheidsverlaging kan het voor de VVD-achterban straks Er zullen dingen moeten gebeuren waar ik van baal -Klaas Dijkhoff, fractievoorzitter VVD alleen maar meevallen, zegt een coalitiebron. Ook de kans dat een maande lijkse autoloze zondag wordt inge voerd, lijkt klein. Regeringspartij Christenunie voelt daar wel voor, maar de andere coalitiepartijen zijn een stuk minder enthousiast. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zei vorige maand nog geen voorstander te zijn van een verplichte autovrije zondag. ,,Ik ben er niet voor om mensen te verplichten op één dag hun auto te laten staan. Je zal die dag maar net een verjaardag hebben gepland.'' Toch worden deze opties nu wel onderzocht. Boeren Het kabinet kijkt ook naar aanpas singen in de landbouw. De agrari sche sector is de grootste veroorza ker van stikstofneerslag in de na tuur. Boeren moeten straks moge lijk hun veevoer aanpassen en kunnen misschien minder vaak mest uitrijden. De fractievoorzitters van de co alitiepartijen komen morgen bij een voor een ingelast overleg over de mogelijke stikstofmaatregelen. Een dag later hakken de betrokken ministers, onder leiding van pre mier Rutte, knopen door. Overigens kunnen de meeste Nederlanders zich vinden in een snelheidsverlaging naar 100 kilo meter per uur, blijkt uit onderzoek door Peil.nl. Van alle kiezers is 52 procent voor en 42 procent tegen. Onder VVD-kiezers is 27 procent voor, onder CDA-kiezers is het 39 procent en onder D66-kiezers maar liefst 89 procent. Een Kamermeerderheid steunt hoogstwaarschijnlijk een oproep van ChristenUnie hiervoor, van daag in het debat over de defensie begroting. Regeringspartijen VVD en CDA zijn in elk geval voorstan der. ,,De Nederlandse contracten moeten worden uitgebreid'', stelt ChristenUnie-Kamerlid J oël Voor dewind. Al eerder werd Woensdrecht aangewezen als onderhoudscen- trum voor de F-35, zoals de JSF of ficieel heet. Turkije heeft recent tot woede van de Navo-landen een Russisch luchtverdedigingssysteem ge kocht. De Amerikanen ontnamen de Turken vervolgens het onder houdscontract. Turkije mag ook geen JSF's meer kopen, zoals het aanvankelijk van plan was. Omdat Turkije als partner in de ontwikkelfase van het supersoni sche gevechtsvliegtuig wegvalt, is het volgens Voordewind mogelijk dat de andere partners een hogere prijs moeten betalen. ,,Help ons dan aan onderhoudswerk, dat le vert ons banen op.'' Hij wil dat minister Ank Bijle- veld van Defensie zich inspant om 'zoveel mogelijk' onderhoudscon tracten bij Nederlandse bedrijven te laten terechtkomen. ,,In elk ge val voor de toestellen die Europese landen hebben gekocht. Maar mis schien ook wereldwijd.'' In Europa hebben behalve Neder land ook België, Denemarken, Groot-Brittannië, Italië en Noor wegen de F-35 gekocht. Ook Noor wegen heeft een onderhoudscon tract in de wacht gesleept. Vorig jaar wilde Voordewind al W Plan ChristenUnie: werk aan vliegtuigen levert banen op nu Turkije uit de gratie is blokkeren dat Nederlandse F-35- toestellen naar Turkije zouden gaan voor onderhoud. Destijds was een lange en hooglopende di plomatieke ruzie tussen Neder land en Turkije de reden voor de argwaan jegens het land. Nu noemt Voordewind ook de recente Turkse inval in Noord-Syrië als re den om niet meer met de Turken in zee te gaan. dinsdag 5 november 2019 GO - r ~s -?-■ Het statige rechtsgebouw in Kleef. foto anp Kijk op de site bij /video Verslaggever Sander van Mersbergen vertelt dat straf hoger uitvalt dan verwacht. Bronnen bij coalitie: 'Niet op alle wegen 100 kilometer per uur' Het is de week van de waarheid voor de automobilist. De ko mende dagen hakt het kabinet knopen door over verlaging van de maximumsnelheid. In de strijd tegen stikstof zijn er 'geen taboes' meer, zegt auto partij VVD. Peter Winterman Den Haag t b6 st 4 november 1973: autoloze zondag door de oliecrisis. FOTO NATIONAAL ARCHIEF Het kabinet moet zorgen dat het onderhoud van alle Euro pese JSF-straaljagers door Nederlandse bedrijven wordt gedaan. Nu de Amerikanen niet meer willen dat het motor- onderhoud door Turkije wordt uitgevoerd, moeten die con tracten elders worden onder gebracht. Hanneke Keultjes Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11