■s.
HIT.
Kamer: Laat Nederland
onderhoud aan JSF's doen
J.W
m
EUWS 11
»G. dacht dat ze
dopingsmiddelen
de grens over
bracht, vertelde
haaradvocaat
stoel, en lijkt ze in gedachten ver
zonken. Alsof het niet haar zaak is
die hier behandeld wordt, maar die
van een volstrekt onbekende.
De mogelijkheid een laatste
woord uit te spreken laat ze passe
ren. Ze voegt geen letter toe aan het
verhaal waar haar advocaat Norman
Werner tijdens de zitting plots mee
op de proppen komt. Mogelijk wil
ze met haar zelfverzekerde houding
laten zien dat deze versie de ware is,
of wil ze in elk geval net doen alsof
dat zo is.
Op 18 juni, iets na 9.00 uur, werd
G. iets voorbij de grens staande ge
houden. Volgens de douanemede
werkers maakte ze een rustige in
druk. Toen de controleurs vroegen
wat er achterin haar auto stond, zei
ze dat het sportschoenen waren. De
douane vond echter ruim 52 kilo
harddrugs. Werner vertelt dat Ma-
diea compleet overvallen was.
Nu krijgt het verhaal echter een
opvallende wending. De advocaat
stelt namelijk dat G. wél wist dat
het geen sportschoenen waren die
in haar auto stonden. Ze zou heb
ben gedacht dat het om doping
ging. Dat zit zo: in de bewuste peri
ode was de atlete druk aan het trai
nen voor het wereldkampioen
schap dat drie maanden later be
gon, en waar ze de estafette zou
gaan lopen.
Ze zat echter in een 'vormdip', en
betwijfelde of ze wel goed zou pres
teren. G. kwam - stelt haar advo
caat - iemand tegen die
haar aan doping kon helpen. Het
was een 'duister personage', met
wie ze afsprak in een café in Am
sterdam. De man zou beschikken
over connecties in de Nederlandse
sport, in atletiek en wielrennen. Hij
kon G. helpen, als die ervoor zou
zorgen dat de prestatieverhogende
middelen in Duitsland terechtkwa
men. Daar zat een dopingarts, die
haar en collega-atleten vervolgens
zou behandelen met de doping.
Met wie G. contact had, zegt de
advocaat niet. De leverancier zou
gedreigd hebben de ex-vriendin
van G. en de twee kinderen van de
ex te ontvoeren, als de atlete over
hem zou verklaren.
Zowel de officier van justitie als
de rechter hechten weinig waarde
aan het verhaal. Hun redenering is
simpel. Drugshandelaren die een
dermate grote vracht vervoeren,
nemen zo min mogelijk risico's. Ze
gebruiken koeriers die ze kunnen
vertrouwen. Stel nou, zegt de rech
ter, dat het verhaal van G. klopt en
dat ze niet wist dat ze drugs ver
voerde. Dan was de kans groot ge
weest dat ze even naar haar 'bagage'
gekeken had, en valt het ook niet uit
te sluiten dat ze vervolgens de poli
tie had ingeschakeld. Op zo'n
scenario zitten drugshandelaren
echt niet te wachten.
Kreet
Achterin de rechtszaal horen de
naasten van Madiea het bedrukt
aan. Tijdens de zitting is er niet of
nauwelijks contact met de vrouw
die zich zo manmoedig door de dag
heen lijkt te slaan. Maar als de rech
ter zijn oordeel velt, slaakt iemand
een kreet, van pure schrik. Een an
dere vrouw rent even later in tra
nen de zaal uit. 'Madie, love you!',
roept ze nog snel.
De veroordeelde zelf lijkt nog
even contact te zoeken met haar va
der. Haar haren zitten door de war.
Om haar balans niet te verliezen
zoekt ze steun bij de tafel voor haar.
Dan gaan de deuren van de rechts
zaal dicht.
,,Alles ligt open'', sprak premier
Rutte afgelopen vrijdag tijdens
zijn wekelijkse persconferentie.
De VVD-leider gaf toe dat zélfs
een algemene snelheidsverlaging
op de snelweg van 130 naar 100 ki
lometer per uur voor zijn partij be
spreekbaar is. Het nadeel van lang
zamer rijden weegt volgens Rutte
niet op tegen het risico dat duizen
den mensen in de bouw hun baan
kwijtraken door de stikstofcrisis.
Het kabinet rekent daarom nu
uit wat zo'n snelheidsverlaging
oplevert. Het was Rutte die zijn
VVD-minister Cora van Nieu-
wenhuizen (Infrastructuur) vori
ge week dinsdag de oren waste
toen bleek dat zij niet exact wist te
vertellen wat de stikstofwinst is
van langzamer rijden. ,,Een schel
dende en tierende premier gaf
haar te verstaan dat die berekenin
gen er direct moesten komen'',
zegt een Haagse ingewijde.
Ook VVD-fractievoorzitter
Klaas Dijkhoff maakt de geesten
binnen zijn partij rijp voor een -
onder zijn achterban impopulaire
- snelheidsverlaging. ,,Er zullen
dingen moeten gebeuren waar ik
van baal'', zei hij gisteren nog.
Langzamer rijden op de snelweg
doet hij 'liever niet'. ,,Maar ik wil er
serieus naar kijken als iemand mij
aantoont dat je daarmee bijvoor
beeld de bouwsector redt.''
Toch wijzen coalitiebronnen
erop dat de kans klein is dat bin
nenkort nérgens meer in Neder
land 130 kilometer per uur gereden
mag worden. Op sommige wegen,
uit de buurt van natuurgebieden,
kan straks gewoon nog het gaspe
daal worden ingedrukt. Maar het
aantal 130-kilometerwegen zal wel
fors afnemen, zo is de verwach
ting. Door te schermen met een al
gemene snelheidsverlaging kan
het voor de VVD-achterban straks
Er zullen dingen
moeten gebeuren
waar ik van baal
-Klaas Dijkhoff,
fractievoorzitter VVD
alleen maar meevallen, zegt een
coalitiebron.
Ook de kans dat een maande
lijkse autoloze zondag wordt inge
voerd, lijkt klein. Regeringspartij
Christenunie voelt daar wel voor,
maar de andere coalitiepartijen
zijn een stuk minder enthousiast.
Minister Van Nieuwenhuizen van
Infrastructuur zei vorige maand
nog geen voorstander te zijn van
een verplichte autovrije zondag.
,,Ik ben er niet voor om mensen te
verplichten op één dag hun auto te
laten staan. Je zal die dag maar net
een verjaardag hebben gepland.''
Toch worden deze opties nu wel
onderzocht.
Boeren
Het kabinet kijkt ook naar aanpas
singen in de landbouw. De agrari
sche sector is de grootste veroorza
ker van stikstofneerslag in de na
tuur. Boeren moeten straks moge
lijk hun veevoer aanpassen en
kunnen misschien minder vaak
mest uitrijden.
De fractievoorzitters van de co
alitiepartijen komen morgen bij
een voor een ingelast overleg over
de mogelijke stikstofmaatregelen.
Een dag later hakken de betrokken
ministers, onder leiding van pre
mier Rutte, knopen door.
Overigens kunnen de meeste
Nederlanders zich vinden in een
snelheidsverlaging naar 100 kilo
meter per uur, blijkt uit onderzoek
door Peil.nl. Van alle kiezers is 52
procent voor en 42 procent tegen.
Onder VVD-kiezers is 27 procent
voor, onder CDA-kiezers is het 39
procent en onder D66-kiezers
maar liefst 89 procent.
Een Kamermeerderheid steunt
hoogstwaarschijnlijk een oproep
van ChristenUnie hiervoor, van
daag in het debat over de defensie
begroting. Regeringspartijen VVD
en CDA zijn in elk geval voorstan
der. ,,De Nederlandse contracten
moeten worden uitgebreid'', stelt
ChristenUnie-Kamerlid J oël Voor
dewind.
Al eerder werd Woensdrecht
aangewezen als onderhoudscen-
trum voor de F-35, zoals de JSF of
ficieel heet.
Turkije heeft recent tot woede
van de Navo-landen een Russisch
luchtverdedigingssysteem ge
kocht. De Amerikanen ontnamen
de Turken vervolgens het onder
houdscontract. Turkije mag ook
geen JSF's meer kopen, zoals het
aanvankelijk van plan was.
Omdat Turkije als partner in de
ontwikkelfase van het supersoni
sche gevechtsvliegtuig wegvalt, is
het volgens Voordewind mogelijk
dat de andere partners een hogere
prijs moeten betalen. ,,Help ons
dan aan onderhoudswerk, dat le
vert ons banen op.''
Hij wil dat minister Ank Bijle-
veld van Defensie zich inspant om
'zoveel mogelijk' onderhoudscon
tracten bij Nederlandse bedrijven
te laten terechtkomen. ,,In elk ge
val voor de toestellen die Europese
landen hebben gekocht. Maar mis
schien ook wereldwijd.''
In Europa hebben behalve Neder
land ook België, Denemarken,
Groot-Brittannië, Italië en Noor
wegen de F-35 gekocht. Ook Noor
wegen heeft een onderhoudscon
tract in de wacht gesleept.
Vorig jaar wilde Voordewind al
W Plan ChristenUnie:
werk aan vliegtuigen
levert banen op nu
Turkije uit de gratie is
blokkeren dat Nederlandse F-35-
toestellen naar Turkije zouden
gaan voor onderhoud. Destijds
was een lange en hooglopende di
plomatieke ruzie tussen Neder
land en Turkije de reden voor de
argwaan jegens het land. Nu
noemt Voordewind ook de recente
Turkse inval in Noord-Syrië als re
den om niet meer met de Turken
in zee te gaan.
dinsdag 5 november 2019
GO
- r ~s -?-■
Het statige rechtsgebouw in Kleef. foto anp
Kijk op de site
bij /video
Verslaggever
Sander van
Mersbergen
vertelt dat straf
hoger uitvalt
dan verwacht.
Bronnen bij coalitie:
'Niet op alle wegen
100 kilometer per uur'
Het is de week van de waarheid
voor de automobilist. De ko
mende dagen hakt het kabinet
knopen door over verlaging van
de maximumsnelheid. In de
strijd tegen stikstof zijn er
'geen taboes' meer, zegt auto
partij VVD.
Peter Winterman
Den Haag
t b6 st
4 november 1973: autoloze
zondag door de oliecrisis.
FOTO NATIONAAL ARCHIEF
Het kabinet moet zorgen dat
het onderhoud van alle Euro
pese JSF-straaljagers door
Nederlandse bedrijven wordt
gedaan. Nu de Amerikanen
niet meer willen dat het motor-
onderhoud door Turkije wordt
uitgevoerd, moeten die con
tracten elders worden onder
gebracht.
Hanneke Keultjes
Den Haag