'Toen ik 30 was, was ik hard. Nu is er een zachtheid die ik niet had' Ethiopische jazz .1 MONICA Muziek is niet haar ding, maar omwille van Nieuwe Liefde doet Monica haar best. de vrouwen op televisie. Daar is het het ergst. Als ze vijftig zijn, worden ze ervanaf gehaald en doodgeschoten." Lacht luid. ,,Waar zijn ze gebleven? In de VS is een grote discussie gaande over dit onderwerp, er vindt echt een revolutie plaats. Voor het eerst zitten er wél vijftigers en zestigers op belangrijke, invloedrijke posities. Ze zijn opperrechter, ze zitten in de politiek, in de top van het bedrijfsleven. Vroeger zaten die vrouwen allemaal thuis.'' De tijden zijn veranderd, gelukkig. ,,Toen mijn moeder, een werkende vrouw, in 1973 naar de bank ging om een rekening te ope nen, moest mijn vader daarvoor officieel te kenen. What the fuck! En ze leefden niet in Saoedi-Arabië, hè. Als ik kijk naar hoe mijn leven er uitziet in vergelijking met dat van mijn grootmoeder, en haar grootmoeder, is het bijna alsof we een nieuwe soort zijn. Er is geen betere periode om als vrouw te leven dan nu.'' Nieuwe Liefde had kaartjes voor ons gekocht, vertelde hij tevreden. Voor een optreden van Hailu Mergia, een oude Ethiopi sche jazz-held. Ik maakte wat welwillende geluiden en zette onze date in mijn agenda. Dat Ethiopische jazz bestond, zwom wel ergens in mijn herse nen rond, maar meer dan in een hoekje dobberen deed het niet. Op muziekgebied heb je aan mij niet veel. Ik ken alle nummers van Paul Simon's Graceland en de filmmuziek van Dirty Dancing. Dat was al niet veel, maar inmid dels steekt het wel erg schril af tegen de encyclopedie die Nieuwe Liefde in zijn hoofd heeft. Hij houdt van alle soorten muziek, 'als het maar goed ge maakt is', zegt hij er dan bij. Van The Beatles tot The Smiths. Die laatste kende ik ook al niet, tot zijn grote afgrijzen. Je kunt dat soort hobby-activi teiten afdoen als 'zijn ding', maar zeker in het begin van een relatie is het zaak belangstelling te kwe ken voor andermans interesses. Dus ik doe tegenwoordig heel hard mijn best om liedjes te ont houden en er iets van te vinden. En wie weet, misschien was Ethiopische jazz onbewust een groot gemis in mijn leven. Op een vrijdagmiddag haastte ik me daarom naar de trein, vloekte vanwege de vertraging, maar na een beleefd knikje kon den we nog net op tijd in onze stoelen neerploffen. Jazz leek me meer iets voor een zweterige nachtclub dan voor een keurige schouwburg, maar goed, ik liet het op me afkomen. Op het podium speelden drie mannen anderhalf uur lang het zelfde zenuwachtige nummer. Er hing een klok achter in de zaal. Wat me overeind hield was pro beren precies een minuut te tel len, en dan kijken of de grote wijzer al was versprongen. Om me heen zaten beschaafde witte mensen veelal met hun ogen dicht mee te deinen, inclusief Nieuwe Liefde. Waar waren alle Ethiopiërs gebleven? Die wisten natuurlijk allang wat voor een kwelling dit zou worden. Toen ik dacht verlost te zijn, volgde er nog een kwartier aan toegiften. Vond je het leuk? vroeg Nieuwe Liefde toen we weer bij de tram stonden. De halve waarheid leek me de beste optie. Dus ik zei dat ik het apart vond, maar aan het einde duurde het toch wat lang. Ja, een beetje eentonig was het wel hè, vond hij ook. En toen kon ik JÊ hem wel zoe- mi nen. 30 Monica Beek (42) is journalist. Ze woont samen met haar dochters van 11 en 8 en heeft een vriend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 118