gressief Nederland in het Tilburg van die tijd. Vrije liefde, bh-verbrandingen, Dolle Mina's, sleutelfeestjes: aan mijn familie was het allemaal voorbijgegaan. Toch hadden de jaren 60 in de Graaf Arnoldstraat wel degelijk hun werk gedaan. Bij mijn ouders in de slaapkamer hing een grote ingelijste foto van een naakt gezin. Man, vrouw, twee kinderen, allen poedel naakt. Het was niet erotisch, het was een statement dat bloot niet gek was. Mijn va der en moeder liepen in hun nakie rond van slaapkamer naar badkamer. Pa stond in zijn blote piemel in de badkamer, de badkamer deur stond altijd open. Ik vond mijn vader oprecht de knapste man die ik kende en vond het logisch dat ma verliefd op hem was geworden. Pa was slank, gebruind, hij had een cool baardje, bakkebaarden en haar tot ver over zijn oren. En dan had hij ook nog eens een piemel om u tegen te zeggen. Ik kon me niet voorstellen dat die van mij ook ooit een dergelijk formaat zou aanne men, net zoals ik me niet kon voorstellen dat ik ook ooit, net als mijn vader, schaam- haar en baardgroei zou ontwikkelen. Ik vond mijn vader lijken op Rutger Hauer, niet zozeer vanwege diens piemel (die er ook mag wezen, zoals iedereen weet die Turks fruit heeft gezien), maar omdat Hauer als Floris in die ene aflevering dat hij een stoppelbaard heeft, sprekend op mijn vader leek. Het enige verschil was wellicht dat Floris paard reed en mijn vader Mitsubishi Colt. Mijn vriendjes zagen nog meer ver schillen, zij vonden mijn vader niet op Hauer, maar op Catweazle lijken. Het verhaal achter Turks fruit ging voor alsnog aan mij voorbij. Het was 1969, ik was vijf. Maar soms kun je een boek wel degelijk beoordelen op zijn cover. Dat fenomenale lettertype! Die hondsbrutale groen-oranje hoofdletters schreeuwden me tegemoet vanuit de slaapkamer van mijn ouders. (Het klootjesvolk heeft geen boekenkast in de woonkamer, maar slechts een donker bruine rieten mand waar Het Nieuwblad van het Zuiden, de Tilburgse Koerier en de lees map in lagen. De leesmap, mét de Pano rama, mét de Aktueel en vooral: mét de Hoho, een - hoe zal ik het omschrijven - blotetietenblad vol cartoons en moppen van het genre 'Komt een vrouw bij de dok ter' en 'Dat zei mijn vrouw vannacht ook'.) Mijn ouders waren niet te flauw. Seks en bloot waren niet afschrikwekkend. Ik mocht opblijven om De stille kracht te zien en daarmee de borsten van Pleuni Touw onder de douche. Ik zag de boezem van ac trice Michelle Mercier in de speelfim-serie Angélique en ik mocht met pa en ma mee naar de bioscoop om de tieten van Willeke van Ammelrooy te bewonderen in de verfil ming van Help! De dokter verzuipt. Allemaal zo halverwege jaren 70. Ik was tien, twaalf jaar oud. Ik las Turks fruit enkele jaren later, rond mijn veertiende. D e literaire kracht van het boek zou me worst wezen, het was de be lofte van kolkende, geile seks die me deed besluiten voor Turks fruit van Wolkers te gaan als een van de eerste boeken op mijn literatuurlijst, en niet voor Het bittere kruid van Marga Minco, Oorlogswinter van Jan Kassucces Voor de Amsterdamse bioscoop Tuschinski wachten bezoekers in de regen tot ze naar binnen kunnen. In totaal zagen ruim 3 miljoen mensen de film. Doorbraak Op 7 juli 1972 maakte Jan Wolkers bekend dat zijn boek zou worden verfilmd door Paul Verhoeven. De nog onbekende Monique van de Ven speelde Olga Stapels, Rutger Hauer Erik Vonk. ZATERDAG 2 NOVEMBER 2019 19

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 107