i Margreet de Haan: 'Iedereen voelt zich hier wel thuis' t Onno Bakker: 'Mensen willen ook 's wat anders' Jolanda van Boven: 'Er is meer positiviteit in de stad' 9 Emwm ikt "r -- ,,Ik hou van het maritieme, het rauwe randje, het vrij heidsgevoel in Vlissingen", zegt Margreet de Haan van boekhandel 't Spui aan de Oude Markt. ,,Iedereen voelt zich hier wel thuis. Je hoeft niet in een keurslijf te passen. Alles mag en kan." ,,We zijn goed in zwartkijken en negatief doen over onze eigen stad, maar de toeristen zijn heel enthou siast. Zij zien allemaal dingen die we zelf helemaal niet meer zien. Bij een ideale stedentrip denk je aan een grote winkelstad met tal van attracties, maar dat hoeft kennelijk helemaal niet." Sinds de VVV de deu ren heeft gesloten, wijst De Haan toeristen vaker de weg. ,,Als je hun vragen kunt beantwoorden en je je gastvrij opstelt, scheelt dat wel. We zijn echt blij met toeristen hier. We hebben ze ook hard nodig." De infrastructuur en de toegankelijkheid van het centrum kunnen nog beter. ,,En het wordt tijd dat die lelijke overkappingen weggaan en dat er meer groen in de stad komt. Die gekke waterpartij in de Spui straat, dat kan echt niet meer. Daar horen bomen." ,,Die tweede plaats is nogalver rassend", zegt Onno Bakker, di recteur van het Zeeuws maritiem muZEEum en de Cultuurwerf in Vlissingen. ,,Maar ik ben het er volledig mee eens. Mensen wil len ook eens een keer wat anders dan de overbekende, toeristische attracties. Ze zoeken naar plek ken die iets eigens hebben, iets karakteristieks." En dan zijn ze in Vlissingen aan het juiste adres. ,,Als ze hier ko men en zien hoe Vlissingen ligt - aan de boulevard met zicht op de Westerschelde en de scheepvaart - voelen ze dat ze op een bijzon- dere plek zijn. Bovendien krijgen ze ongemerkt de historie van de stad mee. Zeker nu met de aan dacht voor de Slag om de Schelde zie je dat bezoekers stomverbaasd zijn dat dit deel van Zeeland zo'n rol heeft gespeeld in de Tweede Wereldoorlog." ,,Ik hoor mensen de laatste maanden regelmatig zeggen: het is druk in de stad. Zelf zie ik dat ook aan onze bezoekcijfers. We hebben met z'n allen het gevoel dat het de goede kant opgaat en dat toeristen, onder wie veel Duitsers en Vlamingen, de stad weten te vinden." „Vlissingen tweede? Wat een goed nieuws!", zegt Jolanda van Boven, voorzitter van de Vlis- singse Ondernemers Centrale, opgetogen. „Eigenlijk ben ik er niet echt verbaasd over. Ik vind Vlissingen nog steeds een van de beter bewaarde geheimen. Heel veel mensen die komen zeggen dat ze niet wisten dat het hier zo leuk is." Juist die minder hooggespan nen verwachtingen leiden tot positieve ervaringen, vermoedt Van Boven. ,,Veere en Middel burg doen het al jaren goed. Soms wil je wat anders en daar is Vlissingen heel goed in is. Wat winkelen betreft scoren we niet het hoogst, maar ik denk dat de combinatie van zee, strand, ho reca en de ligging van de stad met de nuchterheid van de in woners veel mensen aan spreekt." ,,Vlissingers hebben de nei ging niet heel positief te zijn over hun stad, maar ik merk dat dat verandert. Er is meer positi- viteit. Iedereen probeert op zijn eigen manier de stad levendig te houden. Het is leuk dat de toeris ten dat ook oppikken. Je ziet dat het drukker wordt in de stad." vrijdag 1 november 2019 SS,— o.« v M flHEk\ P5lf i II I 1 lui FOTO LEX DE MEESTER toeristen Margreet de Haan foto ruben oreel Onno Bakker FOTO RUBEN OREEL Jolanda van Boven FOTO LEX DE MEESTER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45