©NDERNEMER Peter Keim: 'Zorg dat je de concurrent altijd een stap voor blijft' DE WEEK VAN 'Een realitycheck die je helpt aan de slag te gaan' o Stembus is open: 'Meest Inspirerende Ondernemer' 2019 □eest [Inspirerende Neem met Bart Bossink regie over ideatie, creatie en institutionalisatie Innoveren vooral een kwestie van inspiratie? Nee, schrijft hoogleraar innovatiemanage- ment Bart Bossink in zijn boek Regie over Innovatie: ,,90 procent is transpiratie. Je moet een goed idee hebben, maar je moet vooral doorzetten en het niet te moeilijk maken." Succesvol innoveren doe je in drie fasen, stelt Bart Bossink, hoogleraar innovatiemanage- ment en docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ,,De eerste fase is de kortste: de ideatiefase. Daar heb je een kleine groep ondernemende men sen voor nodig, die nieuwe mogelijkhe den zien. Het hoeft helemaal niet inge wikkeld of high-tech te zijn. Je kunt bij voorbeeld ook innoveren door nieuwe klantgroepen te benaderen, je klant vriendelijkheid te verhogen of iets met je product te doen. Denk aan een bak ker die enkele keren per jaar speciale gelegenheidsbroden maakt. Een kleine verandering, een spark om je bedrijf of product spannender of leuker te maken voor klanten, daar gaat het om." Een goed idee is nog maar het begin, zegt Bossink. Daarna begint het echte werk, met de creatiefase. In deze fase ga je business creëren met de innovatie: een nieuw product krijgt handen en voeten en een plaats in je bedrijf. ,,Ook hier geldt weer dat niet alles anders hoeft. 90 procent van je mensen is gewoon bezig met de dagelijkse gang van zaken. Ondertussen werken multidisciplinaire teams naast je bestaande organisatie aan de toekomst." De derde en laatste fase is de institutionalisatiefase. ,,Daarin moet je de omgeving verande ren: wat mensen gewoon vinden. Zor gen dat ze om je nieuwe product gaan vragen. Op het gebied van duurzaam heid heeft Tesla dat bijvoorbeeld goed gedaan met zijn elektrische auto's. Net als Veja, het Spaanse merk dat zijn sneakers volledig uit gerecyclede mate rialen maakt. Of denk aan de duurzame chocola van het Nederlandse Tony's Chocolonely." Bossink sluit zijn boek af met een checklist. ,,Een reality check waarmee je als ondernemer kunt kijken waar je staat qua innovatie en die je helpt aan de slag te gaan." Géén quick fix Bossinks boek, één van de eerste uitgaven in de nieuwe Noordhoff Business-serie, is geen quick fix zoals veel managementboeken. ,,Dat is type rend voor deze nieuwe serie manage mentboeken. Ze gaan uit van de reali teit, hoe je in een complexe wereld toch dingen kunt verbeteren. Noordhoff springt hiermee in een gat in de markt. Een mooi voorbeeld van hoe je als bedrijf innoveert, door dicht bij je basis te blijven en toch een nieuwe markt te betreden." Het had als voorbeeld zo in Bossinks boek gekund. Dit artikel kwam tot stand i.s.m. Noordhoff. Win een exemplaar van Regie over Innovatie of een inspiratiesessie van Bart Bossink. Check noordhoff.nl/business en meld je aan met jouw innovatieambitie. deondernemer.nl volg ons op tffBOQD NDËRNEMER Welke ondernemer heeft jou dit jaar het meest geïnspireerd? Die vraag staat centraal bij de verkie zing van de Meest Inspirerende Ondernemer de prijs voor onderne mers, door ondernemers. Wie volgt Atilay Uslu op? De Meest Inspirerende Ondernemer van 2019: moet zij of hij volledig gaan voor de winstgevendheid van het bedrijf? Vind je duurzaamheid belangrijker of relevanter? Of is het personeelsbeleid dé reden om hem of haar als je favoriete ondernemer te kiezen? START-UP Na het succes van de vorige keer, met als win naar Corendon-oprichter Atilay Uslu, worden er dit jaar niet één maar twee prijzen uitgereikt. Die voor Meest Inspirerende Ondernemer (MIO) én die voor de MIO met een start-up. Scan nu de QR-code en breng je stem uit op deondernemer.nl. De ondernemer (m/v) met de meeste stemmen, en daarmee de winnaar van de MIO Award 2019, maken we in januari bekend. Bovendien, dit jaar voor het eerst, ook aan startups reiken we een MIO Award uit! Ken je hem nog? De Belle Knoppe? Die fietsbel in de vorm van een Zeeuwse knop? Dit unieke product werd zes jaar geleden ontwikkeld door een paar studenten van de Hogeschool Zeeland. Peter Keim was destijds één van deze HZ-studenten. ,,In ons tweede jaar kregen we de opdracht een Student Company op te richten. We wilden het graag goed aanpakken door iets unieks op de markt te brengen. Iets dat opviel en ook nog eens verkoopbaar was. Er werd over legd, gepiekerd en gebrainstormd tot uiteindelijk het idee op tafel lag om de inmiddels beroemde fietsbel op de markt brengen. Een steengoed idee, zo bleek later. De studenten wonnen verschillende wedstrijden met hun idee en sleepten zelfs een landelijke prijs in de wacht. ,,Zodra de fietsbel in de verkoop kwam, ging het heel hard", blikt Keim terug. ,,Na een maand hadden we een aanvraag voor vijfduizend stuks, we kwa men ermee in de show van Giel Beelen op 3FM en we mochten de Belle Knoppe presenteren voor het koningspaar tijdens hun ken nismakingsbezoek aan de provin cie. Het was echt heel gaaf." Uit eindelijk werd het studentenbe- drijf de best verkopende Neder landse studentenonderneming ooit. Zoiets moois laat je natuur lijk niet zomaar schieten. Na de fietsbel ontwikkelden ze andere unieke Zeeuwse fietsartikelen onder het label Belle Knoppe, zoals zadelhoesjes, sleutelhangers en fietstassen. Er werden glazen en kopjes toegevoegd aan het assortiment, keukentextiel en nog veel meer Belle Knoppe-artikelen. Als je iets moois op de markt brengt, ligt het gevaar op de loer dat anderen je gaan imiteren. Onder het motto 'beter goed gejat dan slecht verzonnen', worden overal ter wereld ideeën gekopi eerd. Dit gebeurt nu ook met de populaire keukentextielproducten van Belle Knoppe. Voor Keim geen reden de 'keukendoek' in de ring te gooien. ,,Zorg dat je de concurrent altijd een stap voor blijft, met de beste kwaliteit en service en unieke producten", adviseert hij. ,,We blijven met nieuwe ideeën komen. We zijn volop bezig met een nieuwe lijn keukentextiel en we hebben onlangs onze website vernieuwd en ook ingericht voor winkeliers. Kortom, als je wilt dat jouw bedrijf een succes blijft, kan je nooit achteroverleunen." Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl 'Innovatie is voor 90 procent transpiratie' 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23