'Oliemaatschappijen pompen te veel olie op' PSA en Fiat Chrysler bevestigen fusie ECONOMIE 19 personeelsramp in de zorg te voorkomen heersen, knelt nu al op sommige plekken. Een paar ziekenhuizen hebben al opnamestops ingevoerd omdat het budget dat ze op jaarba sis van de verzekeraar krijgen op is. ,,Voor spoedeisende hulp geldt dat uiteraard niet'', zegt Spijkman. ,,Maar wel voor planbare hulp, zo als een nieuwe heup.'' Geen wonder dat ziekenhuizen naarstig op zoek zijn naar moge lijkheden om kosten te besparen. En daarbij wordt veel verwacht van digitalisering, waarmee de af gelopen jaren veel vooruitgang is geboekt. ,,Als je de communicatie met patiënten en met zorgaanbie ders bestudeert, blijken die pro cessen nauwelijks gedigitaliseerd. Daar is nog veel winst te boeken'', aldus Spijkman. Afspraak ,,Kijk naar de manier waarop een afspraak tot stand komt. Eerst moet je met de huisarts bellen voor een afspraak. Daarna bel je met het ziekenhuis en kun je over een paar weken langskomen. Daar zit je weer een tijd in de wachtka mer. Recepten worden nog per fax gestuurd. En als je naar een ander ziekenhuis gaat, krijg je een cd- rom mee met je patiëntgegevens.'' Spijkman verwacht vooral voor delen bij mensen met chronische aandoeningen. ,,Mensen kunnen thuis zelf hartfilmpjes maken of hun bloeddruk meten.'' Die gege vens kunnen vanuit huis naar het ziekenhuis worden gestuurd en daar worden bekeken door de be handelend arts. Dat scheelt een ziekenhuisbezoek. ,,Het blijkt dat patiënten dit soort handelingen liever thuis of bij de huisarts doen dan in het ziekenhuis'', aldus Spijkman. Door betere monitoring kan sneller worden ingegrepen als iets fout dreigt te gaan. Dat levert ook een besparing op, omdat ziektes en kwalen vroegtijdig worden aange pakt. Dit soort laaghangend fruit is redelijk makkelijk te plukken en levert direct een besparing in de zorgkosten op. Toch staat de digitalisering in de zorg nog in de kinderschoenen. Dat heeft verschillende oorzaken, zegt Spijkman. „Ziekenhuizen worden betaald voor de zorg die ze zelf leveren. Digitalisering bete- kent in de praktijk dat er minder zorg in het ziekenhuis verleend wordt. Dat scheelt omzet, terwijl de instellingen wel moeten inves teren in digitalisering van de zorg buiten het ziekenhuis.'' Hogere kosten en minder om zet, dat is geen prettige combina tie. Een aanpassing in de bekosti ging zou helpen. Een ander pro bleem is dat veel ziekenhuizen zelf een systeem opzetten dat niet communiceert met systemen van andere spelers in de zorgketen. ,,Op veel plekken is men bezig het wiel uit te vinden'', zegt de sector- banker. ING pleit in het rapport voor bo venregionale samenwerking via één platform. Dat zou georgani seerd kunnen worden rond de aca demische ziekenhuizen. ,,Er moe ten standaarden komen zodat pa tiëntgegevens makkelijk kunnen worden uitgewisseld'', zegt Spijk- man. Als die goed loopt, kunnen de vier tot zeven bovenregionale platforms ook met elkaar patiën teninformatie delen. Als de digitalisering slaagt, zal dat tot een daling leiden van het aantal patiënten dat de polikliniek bezoekt. Ook zijn er minder zie kenhuisbedden nodig omdat pa tiënten eerder naar huis kunnen als ze digitaal gevolgd worden, of helemaal niet meer in het zieken huis terechtkomen. De internationale milieudenktank Carbon Tracker stelt in een vandaag verschenen rapport dat de oliepro ducten gemiddeld 35 procent van hun capaciteit moeten afstoten. In dat licht komt Shell er - als beste jongetje van de klas - nog re delijk gunstig vanaf met een pro ductiebeperking van 'slechts' 10 procent. Voor de Amerikaanse (schalie)olieboer ConocoPhillips is Carbon Tracker onverbiddelijk: die moet de productie met 85 procent verminderen. ExxonMobil, de grootste oliemaatschappij ter we reld, zou 55 procent minder olie moeten oppompen. Het Italiaanse Eni-olieconcern moet 40 procent terug in productie, Chevron en Total beide 35 procent en BP 25 procent. Mike Coffin, de olie- en gasanalist bij Carbon Trac- ker en auteur van het rapport, ziet geen andere uitweg: ,,Onze analyse laat zien dat als bedrijven de pro ductie moeten inkrimpen als ze de financiële risico's echt willen be perken en deel willen uitmaken van de klimaatoplossing.'' Carbon Tracker stelt dat de grote maatschappijen op papier een reeks emissiedoelstellingen hebben vast gelegd, maar zich daar in de praktijk weinig aan gelegen laten liggen. Andrew Grant ziet dat Shell, Total en Repsol serieuzer met de proble matiek bezig zijn dan de rest, maar ook weer niet roomser zijn dan de paus. PSA en Fiat-Chrysler krijgen elk de helft van de aandelen in het fu- siebedrijf, waarvan het hoofdkan toor in Nederland gevestigd zal worden. Fiat Chrysler heeft overi gens nu ook al een Nederlands hoofdkantoor. Als de fusie doorgaat komen automerken Peugeot, Ci- troën, DS en Opel van PSA en Fiat, Chrysler en Jeep onder een dak. Het fusiebedrijf zou zo'n 49 mil jard dollar waard zijn en de vierde automaker ter wereld worden. Al leen Volkswagen, Toyota en de combinatie Renault Nissan zijn dan nog groter. De besturen van de twee auto makers zijn akkoord met het sa- mengaan. De komende weken wordt verder onderhandeld over een intentieverklaring. PSA-top- man Carlos Tavares gaat de nieuwe autogigant leiden. Zijn Fiat Chrys- ler-evenknie John Elkann wordt voorzitter. Voordat de fusie afgerond kan worden, moeten toezichthouders »Het nieuwe fusiebedrijf zal de vierde automaker ter wereld worden en de aandeelhouders van beide partijen nog akkoord gaan. In het geval van een fusie krijgen de aandeelhouders van Fiat Chrys ler een speciaal dividend van 5,5 miljard. De aandeelhouders van PSA krijgen het belang van 46 pro cent dat de Franse automaker heeft in auto-onderdelenproducent Faurecia. vrijdag 1 november 2019 GO Slimmere processen en de inzet van robots, zoals in zorgcentrum De Vossen- berg in Kaatsheuvel, moeten de druk op schaars per soneel ver minderen. FOTO OLAF SMIT Stijging van de arbeidsproduc tiviteit van 1 procent per jaar, scheelt 60.000 banen in 2040. Grote oliemaatschappijen als Shell, BP en ExxonMobil moeten op de rem trappen en hun pro ductie aanzienlijk verminderen om in 2040 de klimaatdoelstel lingen van Parijs te halen. Van onze economieredactie Amsterdam Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten de grote oliemaatschappijen hun productiecapaciteit inperken. PARIJS De Franse autofabriek PSA - de maker van Peugeots, Citroëns en Opels - heeft zich gisteren officieel verloofd met de Italiaans-Amerikaanse concur rent Fiat Chrysler. Er gingen al enige tijd geruchten dat de twee 'aan het daten' waren. De fabriek van PSA in Poissy, bij Parijs. foto reuters

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19