'Oliemaatschappijen
pompen te veel olie op'
PSA en Fiat Chrysler
bevestigen fusie
ECONOMIE 19
personeelsramp in de zorg te voorkomen
heersen, knelt nu al op sommige
plekken. Een paar ziekenhuizen
hebben al opnamestops ingevoerd
omdat het budget dat ze op jaarba
sis van de verzekeraar krijgen op is.
,,Voor spoedeisende hulp geldt dat
uiteraard niet'', zegt Spijkman.
,,Maar wel voor planbare hulp, zo
als een nieuwe heup.''
Geen wonder dat ziekenhuizen
naarstig op zoek zijn naar moge
lijkheden om kosten te besparen.
En daarbij wordt veel verwacht
van digitalisering, waarmee de af
gelopen jaren veel vooruitgang is
geboekt. ,,Als je de communicatie
met patiënten en met zorgaanbie
ders bestudeert, blijken die pro
cessen nauwelijks gedigitaliseerd.
Daar is nog veel winst te boeken'',
aldus Spijkman.
Afspraak
,,Kijk naar de manier waarop een
afspraak tot stand komt. Eerst
moet je met de huisarts bellen
voor een afspraak. Daarna bel je
met het ziekenhuis en kun je over
een paar weken langskomen. Daar
zit je weer een tijd in de wachtka
mer. Recepten worden nog per fax
gestuurd. En als je naar een ander
ziekenhuis gaat, krijg je een cd-
rom mee met je patiëntgegevens.''
Spijkman verwacht vooral voor
delen bij mensen met chronische
aandoeningen. ,,Mensen kunnen
thuis zelf hartfilmpjes maken of
hun bloeddruk meten.'' Die gege
vens kunnen vanuit huis naar het
ziekenhuis worden gestuurd en
daar worden bekeken door de be
handelend arts. Dat scheelt een
ziekenhuisbezoek. ,,Het blijkt dat
patiënten dit soort handelingen
liever thuis of bij de huisarts doen
dan in het ziekenhuis'', aldus
Spijkman.
Door betere monitoring kan
sneller worden ingegrepen als iets
fout dreigt te gaan. Dat levert ook
een besparing op, omdat ziektes en
kwalen vroegtijdig worden aange
pakt. Dit soort laaghangend fruit is
redelijk makkelijk te plukken en
levert direct een besparing in de
zorgkosten op.
Toch staat de digitalisering in de
zorg nog in de kinderschoenen.
Dat heeft verschillende oorzaken,
zegt Spijkman. „Ziekenhuizen
worden betaald voor de zorg die ze
zelf leveren. Digitalisering bete-
kent in de praktijk dat er minder
zorg in het ziekenhuis verleend
wordt. Dat scheelt omzet, terwijl
de instellingen wel moeten inves
teren in digitalisering van de zorg
buiten het ziekenhuis.''
Hogere kosten en minder om
zet, dat is geen prettige combina
tie. Een aanpassing in de bekosti
ging zou helpen. Een ander pro
bleem is dat veel ziekenhuizen zelf
een systeem opzetten dat niet
communiceert met systemen van
andere spelers in de zorgketen.
,,Op veel plekken is men bezig het
wiel uit te vinden'', zegt de sector-
banker.
ING pleit in het rapport voor bo
venregionale samenwerking via
één platform. Dat zou georgani
seerd kunnen worden rond de aca
demische ziekenhuizen. ,,Er moe
ten standaarden komen zodat pa
tiëntgegevens makkelijk kunnen
worden uitgewisseld'', zegt Spijk-
man. Als die goed loopt, kunnen
de vier tot zeven bovenregionale
platforms ook met elkaar patiën
teninformatie delen.
Als de digitalisering slaagt, zal
dat tot een daling leiden van het
aantal patiënten dat de polikliniek
bezoekt. Ook zijn er minder zie
kenhuisbedden nodig omdat pa
tiënten eerder naar huis kunnen
als ze digitaal gevolgd worden, of
helemaal niet meer in het zieken
huis terechtkomen.
De internationale milieudenktank
Carbon Tracker stelt in een vandaag
verschenen rapport dat de oliepro
ducten gemiddeld 35 procent van
hun capaciteit moeten afstoten.
In dat licht komt Shell er - als
beste jongetje van de klas - nog re
delijk gunstig vanaf met een pro
ductiebeperking van 'slechts' 10
procent. Voor de Amerikaanse
(schalie)olieboer ConocoPhillips is
Carbon Tracker onverbiddelijk: die
moet de productie met 85 procent
verminderen. ExxonMobil, de
grootste oliemaatschappij ter we
reld, zou 55 procent minder olie
moeten oppompen.
Het Italiaanse Eni-olieconcern
moet 40 procent terug in productie,
Chevron en Total beide 35 procent
en BP 25 procent. Mike Coffin, de
olie- en gasanalist bij Carbon Trac-
ker en auteur van het rapport, ziet
geen andere uitweg: ,,Onze analyse
laat zien dat als bedrijven de pro
ductie moeten inkrimpen als ze de
financiële risico's echt willen be
perken en deel willen uitmaken
van de klimaatoplossing.''
Carbon Tracker stelt dat de grote
maatschappijen op papier een reeks
emissiedoelstellingen hebben vast
gelegd, maar zich daar in de praktijk
weinig aan gelegen laten liggen.
Andrew Grant ziet dat Shell, Total
en Repsol serieuzer met de proble
matiek bezig zijn dan de rest, maar
ook weer niet roomser zijn dan de
paus.
PSA en Fiat-Chrysler krijgen elk
de helft van de aandelen in het fu-
siebedrijf, waarvan het hoofdkan
toor in Nederland gevestigd zal
worden. Fiat Chrysler heeft overi
gens nu ook al een Nederlands
hoofdkantoor. Als de fusie doorgaat
komen automerken Peugeot, Ci-
troën, DS en Opel van PSA en Fiat,
Chrysler en Jeep onder een dak.
Het fusiebedrijf zou zo'n 49 mil
jard dollar waard zijn en de vierde
automaker ter wereld worden. Al
leen Volkswagen, Toyota en de
combinatie Renault Nissan zijn dan
nog groter.
De besturen van de twee auto
makers zijn akkoord met het sa-
mengaan. De komende weken
wordt verder onderhandeld over
een intentieverklaring. PSA-top-
man Carlos Tavares gaat de nieuwe
autogigant leiden. Zijn Fiat Chrys-
ler-evenknie John Elkann wordt
voorzitter.
Voordat de fusie afgerond kan
worden, moeten toezichthouders
»Het nieuwe
fusiebedrijf zal de
vierde automaker
ter wereld worden
en de aandeelhouders van beide
partijen nog akkoord gaan.
In het geval van een fusie krijgen
de aandeelhouders van Fiat Chrys
ler een speciaal dividend van 5,5
miljard. De aandeelhouders van
PSA krijgen het belang van 46 pro
cent dat de Franse automaker heeft
in auto-onderdelenproducent
Faurecia.
vrijdag 1 november 2019
GO
Slimmere
processen
en de inzet
van robots,
zoals in
zorgcentrum
De Vossen-
berg in
Kaatsheuvel,
moeten de
druk op
schaars per
soneel ver
minderen.
FOTO OLAF SMIT
Stijging van de arbeidsproduc
tiviteit van 1 procent per jaar,
scheelt 60.000 banen in 2040.
Grote oliemaatschappijen als
Shell, BP en ExxonMobil moeten
op de rem trappen en hun pro
ductie aanzienlijk verminderen
om in 2040 de klimaatdoelstel
lingen van Parijs te halen.
Van onze economieredactie
Amsterdam
Om de klimaatdoelstellingen
van Parijs te halen moeten de
grote oliemaatschappijen hun
productiecapaciteit inperken.
PARIJS De Franse autofabriek
PSA - de maker van Peugeots,
Citroëns en Opels - heeft zich
gisteren officieel verloofd met de
Italiaans-Amerikaanse concur
rent Fiat Chrysler. Er gingen al
enige tijd geruchten dat de twee
'aan het daten' waren.
De fabriek van PSA in Poissy, bij Parijs. foto reuters