14 Insiders: Nederlandse bouwers maken meeste kans op miljardenorder 'Waar halen ze geschoold personeel vandaan?' byisten lopen momenteel de plat bij politici die beslissen met Defensie in zee gaat voor de bouw nieuwe onderzeeboten. Bij de strijd dat miljardencontract wordt flink met Ider gegooid. BOZETONGEN ,,Saab-Damen heeft helemaal geen ervaring met het bouwen van onderzeeboten." ag ederland een kans, voor de rouw een stimulans.' De tel van de promofolder van reeds-Nederlandse onder- :duo Saab-Damen is niet al- rijm, maar trekt ook meteen kaart die bij de politieke be- een gevoelige snaar moet Als de Nederlandse staat en uitgeeft, dan is het wel zo die euro's ook hier besteed en niet in buitenlandse belanden. :abinet wil nieuwe onder in aanschaffen. De vier hui ten van de Nederlandse ma- estijds óók in ons land ont- en gebouwd - liggen rond n 35 jaar in het water en zijn het einde van hun levens De nieuwe vier onderzee- rten moeten nog helemaal from scratch worden ont wikkeld. Daar wil het ka binet 3,5 miljard euro voor uittrekken. Het is een bedrag dat fa brikanten doet lik kebaarden. For meel zijn er voor de megaorder vier kandidaten in de race: naast Saab-Damen zijn dat de Frans-Neder landse combi natie van Naval Group en Ko ninklijke IHC, het Duitse Thys- senKrupp Marine Systems (TKMS) en het Spaanse Navan tia. Van de aanschaf van kostbaar defensiemateri eel profiteerden in het ver leden vooral buitenlandse fa brikanten. WD-Kamerlid André Bosman denkt terug aan de mij nenvegers die Nederland in maart aanschafte, samen met België. Die boten worden door het Franse Na val Group gebouwd in Frankrijk. Bijna 900 miljoen euro werd zó over de grens gekieperd. Bosman schudt het hoofd. De boodschap is duidelijk: zo moet het dus niet. Vlissingen Daarom belooft Saab-Damen de boten bij Damen in Vlissingen te bouwen, heeft TKMS de marine werf in Den Helder op het oog en wil Naval op de IHC-werf in Krim pen aan de IJssel een deel van de boot in elkaar schroeven. De Nederlandse link wordt gretig uitgevent door lobbyisten - 'Het is de Koninklijke IHC, had ik dat al gezegd?' - en dat is ook logisch. De ministeries van Defensie en Econo mische Zaken willen 'een zo groot mogelijke betrokkenheid van het Nederlandse bedrijfsleven'. Insiders achten daarom de Duitse en Spaanse poging kansloos, omdat een Nederlandse link ontbreekt. Niet voor niets zocht Naval in aller ijl een Nederlandse partner en kwam uit bij IHC. De bedrijven lopen de deur plat bij Kamerleden, die uiteindelijk de knoop doorhakken, om te vertellen waarom hun bedrijf of consortium de beste keus is. Maar vooral ook: waarom de concurrentie ab-so-luut niet geschikt is. Daarvoor hebben de bedrijven allen een klein leger adviesbureaus/pr-bedrijven/con- sultants/lobbyisten in de arm ge nomen om hun boodschap voor het voetlicht te brengen. Gespin Bij al dit gespin springt vooral de link met het ministerie van Defen sie en de politiek in het oog: Naval- IHC heeft Nick Kouwenhoven in gehuurd, een voormalig hoofd woordvoering van de VVD-fractie. TKMS heeft twee bedrijven inge schakeld: één voor de Haagse lobby en één voor de media relations'. We willen een zo groot mogelijke betrokkenheid van ons bedrijfleven Saab-Damen zet liefst drie bedrij ven in. De pr van Damen wordt ver zorgd door Havana Blue, het bedrijf van Robin Middel, oud-marineof ficier en woordvoerder bij het mi nisterie van Defensie. Ook Linking Partners, het bureau van voormalig CDA-Kamerlid Roland Korten- horst, is team-Saab-Damen. Het Haagse Bridgehead onderhoudt de contacten met het Zweedse Saab. Boze tongen zeggen dat ook oud- CDA-kopstuk Jack de Vries - voor malig staatssecretaris van Defensie - ook bij de Saab-Damen-onder- zeelobby betrokken zou zijn. De Vries stelt dat het onzin is. De ver warring, zegt hij, komt omdat een ander bureau - Bridgehead, dat wél voor Damen werkt - in hetzelfde pand is gevestigd als zijn bedrijf. De lobby intensiveert de afgelo pen weken - ook in de media. Die timing is niet toevallig. Het minis terie van Defensie stuurt 'binnen enkele weken' een brief naar de Tweede Kamer waarin zij aangeeft met één of twee partijen verder te gaan. Bij Defensie zou de wens be staan om met één bedrijf door te gaan; Saab-Damen zou daar op kop varen. Omdat het uitverkoren be drijf dan de hoofdprijs kan vragen zou het ministerie van Financiën liever zien dat er twee namen wor den genoemd. Die bedrijven kun nen dan nog met elkaar concurre ren, zodat de prijs zakt. vrijdag 1 november 2019 PC Lobbyisten gooien met modder in strijd om onderzeeër Nederland heeft de komende jaren nieuwe onderzeeërs nodig. Fa brikanten likkebaarden bij de beschikbare be dragen. FOTO EPA Een bloemlezing van veel ge hoorde steken onder water na een rondgang langs betrokkenen: ,,IHC bouwt baggerschepen, die kan geen onderzeeboten bouwen." „Navantia? Die hebben alles ge leerd van Naval." ,,Een onderzeeboot bouwen in krimpregio's Den Helder en Vlissin- gen? Waar halen ze het technisch geschoolde personeel dan van daan?" ,,Naval-IHC is toch een beetje Air France/KLM, de Fransen zullen al tijd aan de touwtjes blijven trekken." ,,De Fransen en Duitsers willen al leen het onderhoud in Nederland laten doen." ,,Saab is een Zweeds bedrijf. Je kunt dan beter voor een bedrijf uit een Navo-land kiezen." ke Keultjes s Kok - Nederlandse overheid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14