14
Insiders: Nederlandse bouwers maken meeste kans op miljardenorder
'Waar
halen ze
geschoold
personeel
vandaan?'
byisten lopen momenteel de
plat bij politici die beslissen met
Defensie in zee gaat voor de bouw
nieuwe onderzeeboten. Bij de strijd
dat miljardencontract wordt flink met
Ider gegooid.
BOZETONGEN
,,Saab-Damen heeft helemaal
geen ervaring met het bouwen van
onderzeeboten."
ag
ederland een kans, voor de
rouw een stimulans.' De
tel van de promofolder van
reeds-Nederlandse onder-
:duo Saab-Damen is niet al-
rijm, maar trekt ook meteen
kaart die bij de politieke be-
een gevoelige snaar moet
Als de Nederlandse staat
en uitgeeft, dan is het wel zo
die euro's ook hier besteed
en niet in buitenlandse
belanden.
:abinet wil nieuwe onder
in aanschaffen. De vier hui
ten van de Nederlandse ma-
estijds óók in ons land ont-
en gebouwd - liggen rond
n 35 jaar in het water en zijn
het einde van hun levens
De nieuwe vier onderzee-
rten moeten nog helemaal
from scratch worden ont
wikkeld. Daar wil het ka
binet 3,5 miljard euro
voor uittrekken. Het
is een bedrag dat fa
brikanten doet lik
kebaarden. For
meel zijn er voor
de megaorder
vier kandidaten
in de race: naast
Saab-Damen
zijn dat de
Frans-Neder
landse combi
natie van Naval
Group en Ko
ninklijke IHC,
het Duitse Thys-
senKrupp Marine
Systems (TKMS) en
het Spaanse Navan
tia.
Van de aanschaf van
kostbaar defensiemateri
eel profiteerden in het ver
leden vooral buitenlandse fa
brikanten. WD-Kamerlid André
Bosman denkt terug aan de mij
nenvegers die Nederland in maart
aanschafte, samen met België. Die
boten worden door het Franse Na
val Group gebouwd in Frankrijk.
Bijna 900 miljoen euro werd zó
over de grens gekieperd. Bosman
schudt het hoofd. De boodschap is
duidelijk: zo moet het dus niet.
Vlissingen
Daarom belooft Saab-Damen de
boten bij Damen in Vlissingen te
bouwen, heeft TKMS de marine
werf in Den Helder op het oog en
wil Naval op de IHC-werf in Krim
pen aan de IJssel een deel van de
boot in elkaar schroeven.
De Nederlandse link wordt gretig
uitgevent door lobbyisten - 'Het is
de Koninklijke IHC, had ik dat al
gezegd?' - en dat is ook logisch. De
ministeries van Defensie en Econo
mische Zaken willen 'een zo groot
mogelijke betrokkenheid van het
Nederlandse bedrijfsleven'.
Insiders achten daarom de Duitse
en Spaanse poging kansloos, omdat
een Nederlandse link ontbreekt.
Niet voor niets zocht Naval in aller
ijl een Nederlandse partner en
kwam uit bij IHC.
De bedrijven lopen de deur plat
bij Kamerleden, die uiteindelijk de
knoop doorhakken, om te vertellen
waarom hun bedrijf of consortium
de beste keus is. Maar vooral ook:
waarom de concurrentie ab-so-luut
niet geschikt is. Daarvoor hebben
de bedrijven allen een klein leger
adviesbureaus/pr-bedrijven/con-
sultants/lobbyisten in de arm ge
nomen om hun boodschap voor het
voetlicht te brengen.
Gespin
Bij al dit gespin springt vooral de
link met het ministerie van Defen
sie en de politiek in het oog: Naval-
IHC heeft Nick Kouwenhoven in
gehuurd, een voormalig hoofd
woordvoering van de VVD-fractie.
TKMS heeft twee bedrijven inge
schakeld: één voor de Haagse lobby
en één voor de media relations'.
We willen een zo
groot mogelijke
betrokkenheid van
ons bedrijfleven
Saab-Damen zet liefst drie bedrij
ven in. De pr van Damen wordt ver
zorgd door Havana Blue, het bedrijf
van Robin Middel, oud-marineof
ficier en woordvoerder bij het mi
nisterie van Defensie. Ook Linking
Partners, het bureau van voormalig
CDA-Kamerlid Roland Korten-
horst, is team-Saab-Damen. Het
Haagse Bridgehead onderhoudt de
contacten met het Zweedse Saab.
Boze tongen zeggen dat ook oud-
CDA-kopstuk Jack de Vries - voor
malig staatssecretaris van Defensie
- ook bij de Saab-Damen-onder-
zeelobby betrokken zou zijn. De
Vries stelt dat het onzin is. De ver
warring, zegt hij, komt omdat een
ander bureau - Bridgehead, dat wél
voor Damen werkt - in hetzelfde
pand is gevestigd als zijn bedrijf.
De lobby intensiveert de afgelo
pen weken - ook in de media. Die
timing is niet toevallig. Het minis
terie van Defensie stuurt 'binnen
enkele weken' een brief naar de
Tweede Kamer waarin zij aangeeft
met één of twee partijen verder te
gaan. Bij Defensie zou de wens be
staan om met één bedrijf door te
gaan; Saab-Damen zou daar op kop
varen. Omdat het uitverkoren be
drijf dan de hoofdprijs kan vragen
zou het ministerie van Financiën
liever zien dat er twee namen wor
den genoemd. Die bedrijven kun
nen dan nog met elkaar concurre
ren, zodat de prijs zakt.
vrijdag 1 november 2019
PC
Lobbyisten
gooien met
modder in
strijd om
onderzeeër
Nederland heeft de
komende jaren nieuwe
onderzeeërs nodig. Fa
brikanten likkebaarden
bij de beschikbare be
dragen. FOTO EPA
Een bloemlezing van veel ge
hoorde steken onder water na een
rondgang langs betrokkenen:
,,IHC bouwt baggerschepen, die
kan geen onderzeeboten bouwen."
„Navantia? Die hebben alles ge
leerd van Naval."
,,Een onderzeeboot bouwen in
krimpregio's Den Helder en Vlissin-
gen? Waar halen ze het technisch
geschoolde personeel dan van
daan?"
,,Naval-IHC is toch een beetje Air
France/KLM, de Fransen zullen al
tijd aan de touwtjes blijven trekken."
,,De Fransen en Duitsers willen al
leen het onderhoud in Nederland
laten doen."
,,Saab is een Zweeds bedrijf. Je
kunt dan beter voor een bedrijf uit
een Navo-land kiezen."
ke Keultjes
s Kok
- Nederlandse overheid