Je aanpassen of
je eigen gang gaan?
U
5
Boo Boo Davis
Van vroegbarok tot nu
Toneelstuk De Jossen
Daar houd ik van.'' Speciaal voor deze
dubbelrol heeft hij extra zanglessen
genomen bij zangcoach Rob van der
Meulen. Twee rollen bieden immers
een extra uitdaging. ,,J ekyll heeft een
normale stem, maar Hyde is veel rau
wer en dat moet ik dus vooral met
mijn stem doen. Ik was een beetje
bang dat het niet zo goed voor mijn
stem zou zijn als ik dat avonden ach
tereen moest doen. Nu heb ik daar
wat technieken voor aangeleerd."
Voor een stevige brok tekst leren,
het werk dat in feite voorafgaat aan
het echte repetitieproces, draait
Wondergem zijn hand niet om. ,,Ik
heb het geluk dat ik super makkelijk
tekst leer. Die zit altijd heel snel in
m'n hoofd. Als ik in de auto rijd, zit ik
dat allemaal op te rakelen. Verder leer
ik ook altijd veel tijdens de repetities.
Als ik een scène één of twee keer ge-
daan heb, dan zit het erin en blijft het
erin.'' Aanwijzingen van regisseur
Stijn de Wolf acht hij van belang. Hij
vindt het prettig om af en toe één op
één met de regisseur te kunnen over
leggen om te weten hoe het spel
overkomt en om tips te krijgen voor
verbeteringen.
In het dagelijks leven is de acteur
crewing manager bij het offshorebe-
drijf Oos International in Seroos-
kerke (W). Werk dat hij met veel ple
zier doet. Daarnaast heeft hij een
grote hobby aan het repeteren bij
Musical-Vrienden. ,,Het is gewoon
hartstikke leuk om naast je werk ook
iets heel anders te doen.''
Blues
Koorconcert
Om maar gelijk met de deur in
huis te vallen: Waarom moet ie
dereen naar de voorstelling De Jos
sen gaan kijken? Het antwoord
wordt gegeven door regisseuse
Nelleke Tamerus ,,Het spelplezier
van de spelers spat van het podium
af en je wordt meegezogen in het
verhaal. Er zit spanning en humor
in, maar er worden ook actuele
thema's aangesneden." Er wel of
niet bij horen is het belangrijkste
onderwerp. ,,Deel zijn van een
groep geeft je een identiteit, het
nadeel is de groepsdruk. Je past je
aan om er toch maar bij te horen."
Tamerus kreeg begin 2019 de
taak een geloofwaardige voorstel
ling neer te zetten. Als startpunt
koos ze voor het creëren van team
spirit onder de spelers. ,,We heb
ben veel teambuildingsoefeningen
gedaan. De Jossen gaat in essentie
over groepsgevoel, dus vond ik het
belangrijk dat acteurs en actrices
elkaar goed leerden kennen. We
hebben zelfs een nacht doorge-
Deel zijn van een
groep geeft je een
identiteit, het nadeel
is de groepsdruk
bracht in de repetitieruimte. In de
nachtelijke uren kookten we sa
men, deden we spelvormen en
hielden repetities. Het heeft zeker
bijgedragen aan de geloofwaardig
heid van de karakters."
De regisseuse koos er bewust
voor muziek aan het stuk toe te
voegen. ,,Frans Blanker is gaan im
proviseren en bespeelt tijdens de
voorstelling onder meer saxofoon,
toetsen, trommel en percussie. De
filmische muziek geeft een extra
lading aan het stuk."
In de voorstelling De Jossen, ge-
schreven door Vlaming Tom La-
noye, zijn er acht mensen die sa
menleven. Ze heten allemaal Jos.
Er heerst complete harmonie, ie
dereen is gelijk, alle Jossen houden
van elkaar en van zichzelf. ,,Tot-
dat..." Tamerus laat bewust een
stilte vallen om de spanning op te
voeren. ,,Eén van de Jossen het uit
durft te spreken: 'Ik voel me an
ders'. De groep schrikt daar enorm
van, maar langzaam laat de ene na
de andere Jos blijken ook niet zo
comfortabel en gelukkig te zijn in
de groep."
Daarmee is het stuk niet ten
einde, het is eigenlijk pas het be
gin. ,,De hang naar saamhorigheid
is zo groot dat de groep besluit om
afwijkende gedachten tegen te
gaan. Ze zoeken manieren om als
groep verder te kunnen. Als de
beerput eenmaal open is, blijkt het
lastig de harmonie terug te vinden.
De meest treffende zin is: 'Ben ik
dan nog de enige die is zoals ieder
een?'"
Absurdistisch
De Jossen is een licht absurdistisch
stuk, maar toch realistisch. ,,Her-
kenbaarheid is het toverwoord. Je
moet je kunnen identificeren met
het verhaal. Dat is voor mij het be
langrijkste uitgangspunt bij een
toneeluitvoering." In de voorstel
ling ziet Tamerus veel metaforen
uit het dagelijks leven. ,,Als één
van de karakters uitspreekt 'Ik ben
anders' maak ik de associatie met
jongeren die ontdekken dat ze op
hetzelfde geslacht vallen. Anno
2019 ervaren kinderen nog steeds
moeite dat aan hun ouders te ver
tellen."
Tamerus zou het mooi vinden
als bezoekers aan het denken wor
den gezet. ,,Willen we ten koste
van alles bij een bepaalde stroming
horen of jagen we onze eigen dro
men na? We doen veel dingen om
dat het moet van de maatschappij
of omdat het zo hoort volgens onze
opvoeding. Wie durft zijn veilige
omgeving te verlaten om te doen
wat hij of zij het liefste doet? Dat is
vaak een grote stap, met conse
quenties. Daar weten de Jossen al
les van."
donderdag 31 oktober 2019
Musical-Vrienden met Jekyll
Hyde: vanavond, morgen en zater
dag, Theater De Mythe Goes, aan
vang 20.00 uur.
De ge
nerale re
petitie
van Jekyll
Hyde.
Een 75-jarige bluesmuzikant die nog
barst van de energie: Boo Boo Davis.
De Amerikaan speelde al op grote Eu
ropese jazz- en bluespodia, zoals Mon-
treux Jazz en North Sea Jazz en toert
woordt, het da
gelijkse leven
aan te kunnen.
Morgen, Le-
deltheater
Oostburg,
20.30 uur
Erbij horen, waarom is dat zo be
langrijk? Dat is de essentiële
vraag in het toneelstuk De Jos
sen van Theatergroep Zierik.
Morgen is de première in theater
De Verdieping in Zierikzee.
Hans Puik
Nelleke Tamerus, regisseur
Zierik met De Jossen: première
morgen in De Verdieping Zierik
zee, aanvang 20.00 uur. Alle
speeldata: theatergroepzierik.nl.
De Jossen leven samen in harmonie, tot een van hen toegeeft zich
anders te voelen. foto peter kouijzer
Het Zeeuws Vocaal
Ensemble (ZVE)
verzorgt onder lei
ding van Patrick van
der Linden een
koorconcert met de
titel Wachet auf. Het
is een gevarieerd
programma met
composities uit ver
schillende eeuwen,
van vroegbarok
(Schütz en Schein),
het bekende motet
Komm, Jesu komm
van Bach tot werken
van de 20ste
eeuwse componis-
ten Ernst Pepping,
Hugo Distler en Wil
lem Vogel. Juist de
confrontatie tussen
de verschillende
stromingen maakt
dit concert boeiend.
Morgen, kerk Ka-
pelle, 19.30 uur; za
terdag, basiliek
Hulst, 15.00 uur
nog altijd door Europa. Hij wordt geïn
spireerd door het harde leven tijdens
zijn jeugdjaren in de Missisippi Delta.
De blues helpt hem nog steeds om zijn
energie hoog te houden en, zoals hij
het zelf ver-