Je aanpassen of je eigen gang gaan? U 5 Boo Boo Davis Van vroegbarok tot nu Toneelstuk De Jossen Daar houd ik van.'' Speciaal voor deze dubbelrol heeft hij extra zanglessen genomen bij zangcoach Rob van der Meulen. Twee rollen bieden immers een extra uitdaging. ,,J ekyll heeft een normale stem, maar Hyde is veel rau wer en dat moet ik dus vooral met mijn stem doen. Ik was een beetje bang dat het niet zo goed voor mijn stem zou zijn als ik dat avonden ach tereen moest doen. Nu heb ik daar wat technieken voor aangeleerd." Voor een stevige brok tekst leren, het werk dat in feite voorafgaat aan het echte repetitieproces, draait Wondergem zijn hand niet om. ,,Ik heb het geluk dat ik super makkelijk tekst leer. Die zit altijd heel snel in m'n hoofd. Als ik in de auto rijd, zit ik dat allemaal op te rakelen. Verder leer ik ook altijd veel tijdens de repetities. Als ik een scène één of twee keer ge- daan heb, dan zit het erin en blijft het erin.'' Aanwijzingen van regisseur Stijn de Wolf acht hij van belang. Hij vindt het prettig om af en toe één op één met de regisseur te kunnen over leggen om te weten hoe het spel overkomt en om tips te krijgen voor verbeteringen. In het dagelijks leven is de acteur crewing manager bij het offshorebe- drijf Oos International in Seroos- kerke (W). Werk dat hij met veel ple zier doet. Daarnaast heeft hij een grote hobby aan het repeteren bij Musical-Vrienden. ,,Het is gewoon hartstikke leuk om naast je werk ook iets heel anders te doen.'' Blues Koorconcert Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Waarom moet ie dereen naar de voorstelling De Jos sen gaan kijken? Het antwoord wordt gegeven door regisseuse Nelleke Tamerus ,,Het spelplezier van de spelers spat van het podium af en je wordt meegezogen in het verhaal. Er zit spanning en humor in, maar er worden ook actuele thema's aangesneden." Er wel of niet bij horen is het belangrijkste onderwerp. ,,Deel zijn van een groep geeft je een identiteit, het nadeel is de groepsdruk. Je past je aan om er toch maar bij te horen." Tamerus kreeg begin 2019 de taak een geloofwaardige voorstel ling neer te zetten. Als startpunt koos ze voor het creëren van team spirit onder de spelers. ,,We heb ben veel teambuildingsoefeningen gedaan. De Jossen gaat in essentie over groepsgevoel, dus vond ik het belangrijk dat acteurs en actrices elkaar goed leerden kennen. We hebben zelfs een nacht doorge- Deel zijn van een groep geeft je een identiteit, het nadeel is de groepsdruk bracht in de repetitieruimte. In de nachtelijke uren kookten we sa men, deden we spelvormen en hielden repetities. Het heeft zeker bijgedragen aan de geloofwaardig heid van de karakters." De regisseuse koos er bewust voor muziek aan het stuk toe te voegen. ,,Frans Blanker is gaan im proviseren en bespeelt tijdens de voorstelling onder meer saxofoon, toetsen, trommel en percussie. De filmische muziek geeft een extra lading aan het stuk." In de voorstelling De Jossen, ge- schreven door Vlaming Tom La- noye, zijn er acht mensen die sa menleven. Ze heten allemaal Jos. Er heerst complete harmonie, ie dereen is gelijk, alle Jossen houden van elkaar en van zichzelf. ,,Tot- dat..." Tamerus laat bewust een stilte vallen om de spanning op te voeren. ,,Eén van de Jossen het uit durft te spreken: 'Ik voel me an ders'. De groep schrikt daar enorm van, maar langzaam laat de ene na de andere Jos blijken ook niet zo comfortabel en gelukkig te zijn in de groep." Daarmee is het stuk niet ten einde, het is eigenlijk pas het be gin. ,,De hang naar saamhorigheid is zo groot dat de groep besluit om afwijkende gedachten tegen te gaan. Ze zoeken manieren om als groep verder te kunnen. Als de beerput eenmaal open is, blijkt het lastig de harmonie terug te vinden. De meest treffende zin is: 'Ben ik dan nog de enige die is zoals ieder een?'" Absurdistisch De Jossen is een licht absurdistisch stuk, maar toch realistisch. ,,Her- kenbaarheid is het toverwoord. Je moet je kunnen identificeren met het verhaal. Dat is voor mij het be langrijkste uitgangspunt bij een toneeluitvoering." In de voorstel ling ziet Tamerus veel metaforen uit het dagelijks leven. ,,Als één van de karakters uitspreekt 'Ik ben anders' maak ik de associatie met jongeren die ontdekken dat ze op hetzelfde geslacht vallen. Anno 2019 ervaren kinderen nog steeds moeite dat aan hun ouders te ver tellen." Tamerus zou het mooi vinden als bezoekers aan het denken wor den gezet. ,,Willen we ten koste van alles bij een bepaalde stroming horen of jagen we onze eigen dro men na? We doen veel dingen om dat het moet van de maatschappij of omdat het zo hoort volgens onze opvoeding. Wie durft zijn veilige omgeving te verlaten om te doen wat hij of zij het liefste doet? Dat is vaak een grote stap, met conse quenties. Daar weten de Jossen al les van." donderdag 31 oktober 2019 Musical-Vrienden met Jekyll Hyde: vanavond, morgen en zater dag, Theater De Mythe Goes, aan vang 20.00 uur. De ge nerale re petitie van Jekyll Hyde. Een 75-jarige bluesmuzikant die nog barst van de energie: Boo Boo Davis. De Amerikaan speelde al op grote Eu ropese jazz- en bluespodia, zoals Mon- treux Jazz en North Sea Jazz en toert woordt, het da gelijkse leven aan te kunnen. Morgen, Le- deltheater Oostburg, 20.30 uur Erbij horen, waarom is dat zo be langrijk? Dat is de essentiële vraag in het toneelstuk De Jos sen van Theatergroep Zierik. Morgen is de première in theater De Verdieping in Zierikzee. Hans Puik Nelleke Tamerus, regisseur Zierik met De Jossen: première morgen in De Verdieping Zierik zee, aanvang 20.00 uur. Alle speeldata: theatergroepzierik.nl. De Jossen leven samen in harmonie, tot een van hen toegeeft zich anders te voelen. foto peter kouijzer Het Zeeuws Vocaal Ensemble (ZVE) verzorgt onder lei ding van Patrick van der Linden een koorconcert met de titel Wachet auf. Het is een gevarieerd programma met composities uit ver schillende eeuwen, van vroegbarok (Schütz en Schein), het bekende motet Komm, Jesu komm van Bach tot werken van de 20ste eeuwse componis- ten Ernst Pepping, Hugo Distler en Wil lem Vogel. Juist de confrontatie tussen de verschillende stromingen maakt dit concert boeiend. Morgen, kerk Ka- pelle, 19.30 uur; za terdag, basiliek Hulst, 15.00 uur nog altijd door Europa. Hij wordt geïn spireerd door het harde leven tijdens zijn jeugdjaren in de Missisippi Delta. De blues helpt hem nog steeds om zijn energie hoog te houden en, zoals hij het zelf ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 49