SALE ifp 30% Tfffv 7 ir? 11 uit VERKEERSLICHTEN SCHROEBRUG Fietsers en automobilisten die zich storen aan de verkeerslichten op de doorgaande route door Middelburg worden snel van hun frustraties verlost. Volgens de gemeente zijn de problemen met lange wachttijden voor het einde van het jaar grotendeels opgelost. De komende weken worden maat regelen genomen, meldt het col lege van B en W. De computers die de lichten aansturen, krijgen nieuwe software. Ook worden de draden in de grond die aangeven of er fietsers of auto's staan te wachten, gerepareerd of aange past. Daarna zouden de klachten voorbij moeten zijn. ▲Verkeerssituatie aan de zuidkant van de Schroebrug. foto lex de meester In 2017 werden de verkeerslich ten op een aantal opeenvolgende kruispunten op de Schroeweg voor en na de brug over het kanaal vervangen. Toch bleven er klach ten komen van weggebruikers die vonden dat ze onnodig lang moes ten wachten. Eerder dit jaar zijn de installaties nog eens onder zocht. Op de kruispunten op de Schroeweg en Het Groene Woud is het verkeer bekeken tijdens de ochtendspits, de rustige periode en de avondspits. Dat leverde een aantal problemen op. Zo bleek dat de computers niet allemaal goed waren ingesteld. Nieuwe gegevens over wanneer lichten van kleur moeten verande ren, bleken verdwenen te zijn, waarschijnlijk na tussentijds werk aan kabels. Ook zorgde het schake len tussen verschillende instellin gen soms voor storingen. Boven dien bleek het op sommige wegen drukker te zijn geworden, waar- door de tijd dat het licht op groen stond, te kort was. Als de spoorweg of de brug ge sloten was om treinen of schepen te laten passeren, ontstonden on nodig lange wachtrijen die te lang- Ik heb hard moeten duwen om dingen opgelost te krijgen en er is nog niets veranderd zaam oplosten. De oorzaak bleek heel simpel: de computer had er voor moeten zorgen dat verkeer dat geen last had van het spoor of de brug, vaker en sneller een groen licht zou krijgen. Maar: de compu ter was daarop niet ingesteld. Fietsers Ook fietsers klaagden regelmatig dat zij te lang moesten wachten. Uit de evaluatie blijkt dat dat deels met de installatie te maken had en deels met de fietsers zelf. Zij reden namelijk niet ver genoeg door naar de witte stopstreep. Alleen de de- tectielus dicht bij die streep gaf een seintje dat het verkeerslicht op groen moest. Daarom gaat vanaf nu ook de tweede detectielus iets verder van de streep dat signaal geven. Fietsers kunnen een ver keerslicht ook bedienen met een druk op een paaltje. ,,Maar dat doet lang niet iedereen", zegt verkeers- ambtenaar Rob Vermeer van de gemeente. Toch is dat paaltje wel zinvol. ,,Bijvoorbeeld als er storin gen zijn aan de lussen in de grond." Fractievoorzitter Willemien Treurniet van de Christenunie trok de afgelopen twee jaar het vaakst aan de bel als er weer pro blemen waren met de verkeers lichten. De huidige conclusies en oplossingen stellen haar toch te leur. ,,Omdat ik al twee jaar het zelfde hoor. De problemen zijn kennelijk nog steeds hetzelfde en de oplossingen ook. Dat geeft me nog weinig vertrouwen in de op lossingen." Garanties dat er geen problemen meer zullen zijn, kan de gemeente niet geven, dat snapt Treurniet. ,,Maar ik vind het wel schrijnend om te zien hoeveel el lende er al is geweest, hoe hard ik heb moeten duwen om dingen op gelost te krijgen en dat er nog steeds niks is veranderd. Maar goed, we gaan het zien." De weg is vrij voor zeven hoge nieuwe windmolens aan de ein der van Nieuw- en Sint Joosland. Het Vlissingse college heeft toe stemming gegeven voor de bouw van zeven 150 meter hoge turbines in het havengebied van het Sloe. De dorpsvereniging beraadt zich over een reactie. Het is wel één windmolen min der dan afgelopen voorjaar sprake van was. In plaats van zes bouwt Eneco vijf windturbines tussen de nieuwe auto's op het opslagterrein van C.RO Ports aan de Europa- weg-West en Ritthemsestraat. De zesde molen is geschrapt op ver zoek van C.RO omdat die plannen voor uitbreiding van activiteiten van het bedrijf zou dwarsbomen. De twee andere molens komen op nabijgelegen terrein van Damen Shipyards. De stikstofdepositie die de bouw van de windmolens veroor zaakt vlakbij het Natura2000-ge- bied de Westerschelde blijkt na aanvullend onderzoek te klein om een beletsel te zijn. Ook is er aanvullend onderzoek gedaan naar het geluid dat het nieuwe molenpark teweeg brengt in Oudedorp en Nieuw- en Sint Joosland, woonkernen op nog geen kilometer afstand. Dat extra geluid valt in het niet bij de deci bellen die al uit de Sloehaven ko men, is kortheidshalve de conclu sie. Van der Poel hometextiel maakt het u nu wel heel erg gemakkelijk I I Wie sun way w bjn 50% korting op de accumotor bij Sunway 11911 VOLLEDIGE SHOWROOM OP ALLES Ontvang nu 30% korting op alle modellen die in onze showroom staan! Kijk alvast op woontrend.nl voor ons aanbod. Kom snel langs, want weg is weg. Interior donderdag 31 oktober 2019 WA Onnodig lang wachten bijna voorbij Maurits Sep Middelburg - Willemien Treurniet, CU NIEUW- EN SINT JOOSLAND Sunway modellen: Horizontale jaloezieën, Aluminium en Hout Rolgordijnen, Eclips, Duette/Plissé en Parametre, Odyssee umnnovnortc W v U II t lJ t I L j BinnenUit.nl Schouwersweg 7 Heinkenszand 0113 564000 a a Woontrend Zeeland Woontrend Zeeland Duinstraat 18a, Koudekerke "www.woontrend.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35