©NDERNEMER Over de Grens ACE laat Afrika en Azië schoon en duurzaam koken DE WEEK VAN 'Daarnaast moesten we overleven in een wildwaterbaan' ONDERNEMERS CONGRES BYRTLZ Oppepper nodig? deondernemer.nl Willem Kesteloo en Ferdinand Grapperhaus winnen Innovatie Top 100 Tijdens deze Week van de Ondernemer is 'ode aan het ondernemerschap' het thema. Willem Kesteloo en Ferdinand Grapperhaus passen uitstekend in dat plaatje met hun Smartskin, een raam met geïntegreerde zonnecellen en sensoren die stroom opwekken. Het avontuur begon in 2014, toen de twee samen in de college-banken zaten. ,,We studeerden beiden Natuur kunde, kwamen elkaar steeds vaker tegen en het samenwerken beviel'', vertelt Willem Kesteloo, co-founder en CFO van Physee. Hun afstudeerwerk ging over de technologie van zonnecel len. ,,Het was niet zo dat Ferdinand en ik per se ondernemer wilden worden, maar met deze gave technologie moes ten we wat.'' Daarom richtten ze een BV op, huurden een kantoortje in Amsterdam, antikraak, en gingen aan de slag. „We hebben besloten heel eerlijk per kwartaal te kijken: maken we genoeg vooruitgang om hiermee door te blijven gaan of is er een andere manier om deze technologie te laten slagen? We hadden gedacht dat de sprong wagen de grootste stap zou zijn, maar gaandeweg kwamen we erachter dat dat slechts de sprong was. Daarna moesten we zien te over leven in een wildwaterbaan." De twee natuurkundigen waren wereldvreemd in het bedrijfsleven en schreven zich in voor elke mogelijke bijeenkomst en startup-competitie. ,,Op die manier kregen we hulp met schrijven van een businessplan en het geven van een pitch. We kwamen erachter dat alleen het hebben van een nobel streven niet genoeg is. De hele keten moet kloppen. Zo is ook ons motto ontstaan: 'Sustainable innovation without compromise'." Innovatie top 100 "Die eerste plek bij de Innovatie Top 100 is natuurlijk een fantastische waarde ring. Het deed ons wel even terug denken aan onze start, toen het echt moeilijk was de eerste klant te overtui gen. Een kwestie van veel praten en uit- leggen. Hem meenemen in onze missie en daar een gezamenlijke missie van maken. Zeggen: 'Stel nou, worst case scenario, de hele opwekking lukt niet. Dan zal het raam in ieder geval nog functioneren als raam'. Op die manier probeerden we het risico voor de klant te beperken.'' Energiepositief Inmiddels hebben ze een team van zo'n veertig mensen, hebben ze het gebouw van de Goede Doelen Loterijen (tien ramen, dertig vierkante meter) aan de Zuidas verduurzaamd en wordt gewerkt aan vier projecten, van elk 1500 vier kante meter, tegelijkertijd. ,,Nu is het verder werken aan onze ambitie: de gebouwde omgeving duurzaam maken. Minstens energieneutraal en het liefst energiepositief. Eerst de gebouwen, daarna de rest van de omge ving: geluidswanden naast de snelweg, de ramen en transparante oppervlaktes van treinen en vliegtuigen aanpakken en daar duurzame energie produceren." Als er één vraag is die mij vaak wordt gesteld door ondernemers is het wel: kan iedereen presenteren? Want presenteren is voor iedere ondernemer van belang, of het nou is om een klant binnen te halen, je team te inspireren of op een podium je verhaal te doen. Is het enkel talent, of is het een ambacht en valt het te leren met veel oefenen? Ik kom heel veel ondernemers tegen die best heel negatief zijn over zichzelf als het gaat over presenteren. Misschien wel iets typisch Hollands om onszelf niet al te hoog te waarderen, want 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg' en 'steek vooral je kop niet boven het maaiveld uit'. Maar, ik kom ze best vaak tegen, té vaak. Als ik met deze mensen in gesprek kom, hoor ik vaak 'Wie ben ik nou om op zo'n podium te staan?' en 'Wie is er nou geïnte resseerd in mijn verhaal'. Ik ben dan altijd heel erg helder in mijn reactie: dan moet je het vooral niet doen. Dat klinkt misschien heel bruut, maar daar schieten we helemaal niks mee op. Als je het écht meent en je vindt jezelf en je verhaal echt niet interes sant, waarom zou je dan de tijd verspillen van een klant, een team, of misschien zelfs van een hele zaal vol mensen? Beetje aso ciaal, niet dan? Eerlijk gezegd denk ik dat het nogal meevalt. Ik denk dat het te maken heeft met het indekken tegen onzekerheid en met het feit dat je twijfels hebt, of er tegenop ziet, het eng vindt. Logisch, want voor een publiek staan wakkert ons rep tielenbrein enorm aan en vlucht gedrag is een logisch gevolg. Het is spannend, dat is gewoon waar, maar dat is geen reden om jezelf neer te halen. Probeer te begin nen te stoppen met dit onnodig negatief oordelen over je eigen spreekvaardigheden en het uit blinken in valse bescheidenheid. Talent of ambacht Denk na over de primaire reden waarom je op een podium of voor een publiek wilt gaan staan. Als die reden bestaansrecht heeft en je hebt echt een verhaal om te ver tellen, gooi die negatieve gedach tes dan overboord en doe je best om er een prachtige presentatie van te maken. Talent of ambacht? Ik heb veel topsprekers deze vraag gesteld en beide aspecten spelen een rol. De meesten zeg gen dat je met goede voorberei ding en oefening tot een accepta bel resultaat kan komen, ook zon der talent. Maar talent is natuur lijk wel erg prettig en kan makke lijker van een 7 een 9 maken. Waar iedereen uit het sprekersvak het mee eens is? Kies iets uit waar je graag over spreekt, zorg dat dit aansluit op de behoefte van je pu bliek en bereid goed voor. Succes! Zo stimuleer je creativiteit en innovatie! Het inspirerende ondernemersverhaal van Ben Tiggelaar (Leiderschapsexpert) en vele anderen. een initiatief van rtLZ I ©NDERNEMEB volg ons op Tijdens deze 'Week van de Onder nemer' staat er dagelijks een video op deondernemer.nl over een bedrijf dat de stap over de grens durfde te zetten. Vandaag maken we een wereld reis met African Clean Energy (ACE). African Clean Energy laat mensen in achter gestelde regio's gezond en duurzaam op vuur koken. Dat kan dankzij het, op zonne-energie en, met een schone verbranding werkende kookstel ACE 1. KLIMAATPROBLEEM Het jonge bedrijf zag direct dat koken op open vuur een ernstig probleem is voor veel mensen in achtergestelde regio's. Daarnaast zorgt het ook voor een enorme impact op het klimaatprobleem. ACE heeft daarom als missie om dit probleem met hun kooktoestellen op zonne-energie terug te brengen. Judith Walker (COO van African Clean Energy) vertelt over de eerste jaren van het bestaan, de successen, maar ook de struikelblok ken van ondernemen over de grens. Want hoe snel gaat dat ondernemen in landen als Lesotho, Cambodja en Uganda? De video bekij ken? Scan direct de QR-code. PUZZEL Uitdagingen zijn er genoeg, want klanten hebben weinig geld, de logistiek is een puzzel en de juiste voorziening van elektriciteit is vaak een zeld zaamheid. Gelukkig is overal een oplossing voor. Van supply chain tot simpelweg goed luisteren naar de plaatse lijke bevolking. Startup innoveert met raam dat stroom opwekt Ronnie Overgoor ging als initiatief nemer van 'Beter Leren Presenteren' in gesprek met meer dan 15 topspre- kers en vroeg ze naar hun sprekers- lessen. Op beterlerenpresenteren.nl kun je zelf actief aan de slag. OVER PRESENTEREN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17