ECONOMIE 15
Samenwerken
maar geen
integratie
Economie
VS groeit
1,9 procent
'Leugens
over EU-
begroting'
te
RELATIE
stermaatschappij, maar zegt ook
dat Air France het op haar eigen
manier moet doen. Ook omdat de
problemen van de maatschappij
anders zijn. Alleen al, vergeleken
met Nederland, vanwege de 700
miljoen euro aan hogere belastin
gen en heffingen in Frankrijk.
,,We brengen onze vaste lasten
omlaag en werken aan onze kos
ten. Precies wat KLM vier jaar ge
leden heeft gedaan. We delen veel
met Pieter (Elbers - red.) en zijn
team. We moeten uitvinden hoe
we dingen sneller en efficiënter
doen, een lichtere organisatie en
sneller besluitvormingsproces op
zetten."
Focus
,,We doen dit heus niet alleen om
KLM bij te halen. Nu we lange tijd
een miljard euro per jaar uitgeven
om onze vloot te vernieuwen en
nog eens een miljard in vijfjaar
om onze lounges en cabines te
verbeteren, móéten we wel een ro
buuste marge halen."
Onder Rigail herschikken de Fran
sen ook bestemmingen en fre
quenties. Zo worden vooral in
Frankrijk verliesgevende luchtlij
nen geschrapt waarmee Air France
in twee jaar 15 procent capaciteit
inboet. De focus ligt op interconti
nentale verbindingen.
De komst van de Airbus A350,
het modernste verkeersvliegtuig
ter wereld, is daarin het speerpunt.
De nieuwkomer, de eerste van 28,
was aanvankelijk bedoeld voor
dochter Joon. Maar Smith en Ri
gail hebben snel een einde ge
maakt aan die proefballon van de
vorige concernleiding. ,,Joon was
te verwarrend", zegt ze. ,,Was het
een lagekostenmaatschappij, was
het een vakantiemaatschappij?
Over vijf jaar is de
helft van onze vloot
vervangen door
vliegtuigen van de
nieuwe generatie
Passagiers kregen een ticket van
Air France en kwamen op het
vliegveld bij Joon terecht. Maar we
hebben een aantal verworvenhe
den uit Joon meegenomen in de
contracten met ons cabineperso
neel."
Stapsgewijs
Het temmen van kosten en ar
beidsonrust stelt Air France nu in
staat te investeren in nieuwe, zui
niger en beter renderende vlieg
tuigen. ,,Over vijfjaar is de helft
van onze vloot vervangen door
vliegtuigen van de nieuwe genera
tie." De andere helft wordt staps
gewijs gerenoveerd.
Tegelijkertijd neemt de maat
schappij afscheid van haar voor
malige oogappeltje, de dubbeldeks
Airbus A380. Vorig decennium
binnengehaald als de toekomst, nu
als witte olifant een blok aan het
been. ,,Het is simpelweg te moei
lijk om op bestemmingen waarop
we met de A380 vliegen, 538 stoe
len vol te krijgen en het juiste ren
dement te halen."
Dat geldt niet voor de tweemoto-
rige A350, die 324 passagiers kan
vervoeren tegen driekwart van de
kosten per reiziger. ,,Dit toestel
brengt ons zo veel voordelen. Al
leen al op het vlak van duurzaam
heid, met 25 procent minder
brandstof- per passagier voor elke
100 kilometer 2,5 liter - en 40 pro
cent minder geluid."
,,Dit vliegtuig stelt ons in staat
van moeilijke routes winstge
vende routes te maken. Het is ge
bouwd om efficiënt ver te vliegen,
naar bestemmingen als Seoel,
Bangkok of Boston." KLM doet
hetzelfde, maar dan met de ver
wante Boeing 787 Dreamliner.
,,Wat we al heel succesvol samen
doen is bestemmingen die nu al
leen door KLM worden aangevlo
gen, aan te vullen met vluchten
door Air France en andersom. Dat
geeft de klant zo veel meer keuze."
donderdag 31 oktober 2019
GO
-Anne Rigail, ceo Air France
Behalve ceo van Air France
is de 50-jarige Fran9aise
Anne Rigail - net als KLM-
topman Pieter Elbers - ook
plaatsvervangend ceo van
Air France-KLM. De twee
vormen met topman Ben
Smith en financieel topman
Frédéric Gagey de motor ach
ter veranderingen van het be
drijf.
Air France-KLM presenteert
zijn toekomstplannen begin
november. Een logischer orga
nisatie, vergelijkbaar met die
van rivalen Lufthansa en Bri
tish Airways, is daarbij het uit
gangspunt. Dat heeft in Neder
land weer doembeelden opge
roepen over de zelfstandigheid
van KLM. Maar, benadrukt Ri-
gail, het gaat om samenwer
king, niet om integratie.
,,We doen al heel veel samen.
Buiten Frankrijk en Nederland
zijn al onze teams in de we
reld geïntegreerd. We delen
heel veel gegevens en erva
ringen. En samen met KLM
hebben we onze milieudoelen
geformuleerd. We willen in
2030 onze uitstoot met de
helft hebben teruggebracht
ten opzichte van referentie
jaar 2005. Dan moeten we
voor elke 100 kilometer nog
maar op 3 liter brandstof per
passagier zitten."
WASHINGTON De Ameri
kaanse economie is in het
derde kwartaal sterker ge
groeid dan werd verwacht.
Volgens het Amerikaanse
ministerie van Handel be
droeg de groei 1,9 procent
op jaarbasis, terwijl econo
men in doorsnee op 1,6
procent hadden gerekend.
Door de handelsoorlog met
China daalden de investe
ringen wel met 3 procent,
maar namen de consumen
tenbestedingen juist weer
sterker toe dan verwacht.
De consumentenuitgaven
zijn goed voor circa 70 pro
cent van de Amerikaanse
economie. Verder namen
ook de overheidsbestedin
gen toe, terwijl de export
iets aantrok.
De Amerikaanse koepel
van centrale banken, de
Federal Reserve, heeft de
rente verder verlaagd om
de economie in de VS een
boost te geven.
BRUSSEL EU-begrotings-
commissaris Oettinger
(foto) beschuldigt lidstaten
van het 'verspreiden van
leugens' over de voorge
stelde meerjarenbegroting
van 2021 tot en met 2027.
Volgens de Duitser circule
ren er valse cijfers en on
verantwoordelijke verhalen
over enorme stijgingen van
afdrachten voor het meer-
jarenbudget. Zo kwam
deze week naar buiten dat
de Nederlandse afdracht
vanaf 2021 jaarlijks zou
kunnen oplopen tot bruto
13 miljard euro in 2027.
Duitsland zou rekenen op
een verdubbeling van de
lasten tot 33 miljard in
2027. Het huidige begro
tingsplafond bedraagt on
geveer 1 procent van het
gezamenlijke Europese in
komen. Brussel wil dat op
hogen naar ruim 1,1 pro
cent, zo'n 300 miljard euro
meer dan in het lopende
meerjarenbudget. Den
Haag en Berlijn zijn daarop
tegen.