ECONOMIE 15 Samenwerken maar geen integratie Economie VS groeit 1,9 procent 'Leugens over EU- begroting' te RELATIE stermaatschappij, maar zegt ook dat Air France het op haar eigen manier moet doen. Ook omdat de problemen van de maatschappij anders zijn. Alleen al, vergeleken met Nederland, vanwege de 700 miljoen euro aan hogere belastin gen en heffingen in Frankrijk. ,,We brengen onze vaste lasten omlaag en werken aan onze kos ten. Precies wat KLM vier jaar ge leden heeft gedaan. We delen veel met Pieter (Elbers - red.) en zijn team. We moeten uitvinden hoe we dingen sneller en efficiënter doen, een lichtere organisatie en sneller besluitvormingsproces op zetten." Focus ,,We doen dit heus niet alleen om KLM bij te halen. Nu we lange tijd een miljard euro per jaar uitgeven om onze vloot te vernieuwen en nog eens een miljard in vijfjaar om onze lounges en cabines te verbeteren, móéten we wel een ro buuste marge halen." Onder Rigail herschikken de Fran sen ook bestemmingen en fre quenties. Zo worden vooral in Frankrijk verliesgevende luchtlij nen geschrapt waarmee Air France in twee jaar 15 procent capaciteit inboet. De focus ligt op interconti nentale verbindingen. De komst van de Airbus A350, het modernste verkeersvliegtuig ter wereld, is daarin het speerpunt. De nieuwkomer, de eerste van 28, was aanvankelijk bedoeld voor dochter Joon. Maar Smith en Ri gail hebben snel een einde ge maakt aan die proefballon van de vorige concernleiding. ,,Joon was te verwarrend", zegt ze. ,,Was het een lagekostenmaatschappij, was het een vakantiemaatschappij? Over vijf jaar is de helft van onze vloot vervangen door vliegtuigen van de nieuwe generatie Passagiers kregen een ticket van Air France en kwamen op het vliegveld bij Joon terecht. Maar we hebben een aantal verworvenhe den uit Joon meegenomen in de contracten met ons cabineperso neel." Stapsgewijs Het temmen van kosten en ar beidsonrust stelt Air France nu in staat te investeren in nieuwe, zui niger en beter renderende vlieg tuigen. ,,Over vijfjaar is de helft van onze vloot vervangen door vliegtuigen van de nieuwe genera tie." De andere helft wordt staps gewijs gerenoveerd. Tegelijkertijd neemt de maat schappij afscheid van haar voor malige oogappeltje, de dubbeldeks Airbus A380. Vorig decennium binnengehaald als de toekomst, nu als witte olifant een blok aan het been. ,,Het is simpelweg te moei lijk om op bestemmingen waarop we met de A380 vliegen, 538 stoe len vol te krijgen en het juiste ren dement te halen." Dat geldt niet voor de tweemoto- rige A350, die 324 passagiers kan vervoeren tegen driekwart van de kosten per reiziger. ,,Dit toestel brengt ons zo veel voordelen. Al leen al op het vlak van duurzaam heid, met 25 procent minder brandstof- per passagier voor elke 100 kilometer 2,5 liter - en 40 pro cent minder geluid." ,,Dit vliegtuig stelt ons in staat van moeilijke routes winstge vende routes te maken. Het is ge bouwd om efficiënt ver te vliegen, naar bestemmingen als Seoel, Bangkok of Boston." KLM doet hetzelfde, maar dan met de ver wante Boeing 787 Dreamliner. ,,Wat we al heel succesvol samen doen is bestemmingen die nu al leen door KLM worden aangevlo gen, aan te vullen met vluchten door Air France en andersom. Dat geeft de klant zo veel meer keuze." donderdag 31 oktober 2019 GO -Anne Rigail, ceo Air France Behalve ceo van Air France is de 50-jarige Fran9aise Anne Rigail - net als KLM- topman Pieter Elbers - ook plaatsvervangend ceo van Air France-KLM. De twee vormen met topman Ben Smith en financieel topman Frédéric Gagey de motor ach ter veranderingen van het be drijf. Air France-KLM presenteert zijn toekomstplannen begin november. Een logischer orga nisatie, vergelijkbaar met die van rivalen Lufthansa en Bri tish Airways, is daarbij het uit gangspunt. Dat heeft in Neder land weer doembeelden opge roepen over de zelfstandigheid van KLM. Maar, benadrukt Ri- gail, het gaat om samenwer king, niet om integratie. ,,We doen al heel veel samen. Buiten Frankrijk en Nederland zijn al onze teams in de we reld geïntegreerd. We delen heel veel gegevens en erva ringen. En samen met KLM hebben we onze milieudoelen geformuleerd. We willen in 2030 onze uitstoot met de helft hebben teruggebracht ten opzichte van referentie jaar 2005. Dan moeten we voor elke 100 kilometer nog maar op 3 liter brandstof per passagier zitten." WASHINGTON De Ameri kaanse economie is in het derde kwartaal sterker ge groeid dan werd verwacht. Volgens het Amerikaanse ministerie van Handel be droeg de groei 1,9 procent op jaarbasis, terwijl econo men in doorsnee op 1,6 procent hadden gerekend. Door de handelsoorlog met China daalden de investe ringen wel met 3 procent, maar namen de consumen tenbestedingen juist weer sterker toe dan verwacht. De consumentenuitgaven zijn goed voor circa 70 pro cent van de Amerikaanse economie. Verder namen ook de overheidsbestedin gen toe, terwijl de export iets aantrok. De Amerikaanse koepel van centrale banken, de Federal Reserve, heeft de rente verder verlaagd om de economie in de VS een boost te geven. BRUSSEL EU-begrotings- commissaris Oettinger (foto) beschuldigt lidstaten van het 'verspreiden van leugens' over de voorge stelde meerjarenbegroting van 2021 tot en met 2027. Volgens de Duitser circule ren er valse cijfers en on verantwoordelijke verhalen over enorme stijgingen van afdrachten voor het meer- jarenbudget. Zo kwam deze week naar buiten dat de Nederlandse afdracht vanaf 2021 jaarlijks zou kunnen oplopen tot bruto 13 miljard euro in 2027. Duitsland zou rekenen op een verdubbeling van de lasten tot 33 miljard in 2027. Het huidige begro tingsplafond bedraagt on geveer 1 procent van het gezamenlijke Europese in komen. Brussel wil dat op hogen naar ruim 1,1 pro cent, zo'n 300 miljard euro meer dan in het lopende meerjarenbudget. Den Haag en Berlijn zijn daarop tegen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 15