Samen
6
O
O
O
lil
14
PSYCHOLOGELD
Aan de vooravond van de toekomstplannen van Air
France-KLM is het opvallend kalm bij Air France. De onrust bij
de grote zus van KLM lijkt met ceo Anne Rigail bezworen.
TOPVROUW AIR FRANCE
Boerin Agnes, die van Boer zoekt Vrouw,
wil sSmen het stikstofprobleem oplos
sen. Ze wil samen met de politiek, de
bouwers en de consumenten om tafel. En dan
samen praten hoe we er samen uit kunnen ko
men. Dat zei ze dit weekend in de talkshow
Jacobine. Presentatrice Jacobine Geel knikte in
stemmend. Want samen, dat wil toch iedereen.
Shell-topvrouw Marjan van Loon deed afgelo
pen week op tv een soortgelijke oproep, over de
klimaatcrisis, in het programma De staat van het
klimaat. Zij wil samen met de politiek klimaat
verandering aanpakken; zo moet de overheid
duidelijkere regels stellen en met subsidies
duurzaam brandstofgebruik stimuleren. En ook
samen met consumenten: want die blijven
maar in hun benzine- en dieselauto's rondtuf-
fen in plaats van over te stappen op waterstof.
De veeboerin heeft gelijk dat het stikstofpro
bleem niet alleen de verantwoordelijkheid is
van boeren. En de president-directeur dat Shell
niet in haar eentje het klimaatprobleem kan op
lossen. Toch gaan bij mij direct de alarmbellen
rinkelen als iemand praat over 'samen oplossen'
en 'gedeelde verantwoordelijkheid'. Het is
meestal een bezwering om
de verantwoordelijkheid bij
de ander te leggen. Wat vaak
volgt, is een uitleg waarom
iemand zelf niks kan of wil
doen of waarom hij al ge
noeg heeft gedaan. Boerin
Agnes legde uit dat ze nu al
geld op haar melkveehoude
rij toelegt, en dat strengere
stikstofregels wel eens het
einde van haar bedrijf zou
den kunnen betekenen.
,,Terwijl een boer niets lie
ver wil dan alles wat hij of
zij opbouwt, weer doorge
ven aan de volgende generatie.'' Oh ja, en de
boeren krijgen al zo veel regels opgelegd, en ze
zijn al zo duurzaam bezig. Het houdt een keer
op. Welke bijdrage ze wel wil leveren aan de ge
zamenlijke oplossing, werd niet duidelijk.
prachtig verhaal over de goede bedoelingen van
het olieconcern. Shell investeert in schone ener
gie. Oké, er gaat slechts 5 procent van het bud
get naartoe. Maar dat komt omdat er niet ge
noeg klanten zijn voor duurzame energie. Een
argument dat perfect in het straatje past van
veeboerin Agnes: volgens haar wil de consu
ment alleen kiloknallers en is hij niet bereid een
eerlijke prijs te betalen voor vlees en melk. Of
wel: de boeren en de oliemaatschappijen willen
wel duurzaam zijn, maar de rest van de wereld
werkt niet mee.
de ander kan doen om collectieve problemen
als de klimaat- en stikstofcrisis op te lossen.
Daarom klinkt het ook zo aantrekkelijk om lek
ker met zijn allen om tafel te gaan zitten om
over de problemen te praten. Maar als we ons op
onszelf richten, is de kans veel groter dat we de
problemen samen oplossen.
Wat vaak
volgt, is
een uitleg
waarom
iemand zelf
niks kan of
wil doen
Fugro
Arcelor
Mittal
ICT Group
Iedereen bij Air France
moet la crevette - de
garnaal - weer in zijn
hart dragen." Anne
Rigail, elf maanden
aan het roer bij de
Franse maatschappij,
kijkt even verbaasd als ze de vra
gende blik ziet. Zoals KLM het
kroontje heeft, heeft Air France de
garnaal; officieel l'hippocampe, het
gevleugelde zeepaardje.
De garnaal staat prominent op
de vleugels van de nieuwste aan
winst, de Airbus A350, die deze
week de eerste passagiersvlucht
uitvoerde. Het toestel is het sym
bool van het nieuwe Air France of
- verbetert ze - het vernieuwende
Air France. Een maatschappij die
de afgelopen jaren voortdurend in
het nieuws was en niet altijd posi
tief. Waar het KLM crescendo
ging, bleven de Fransen achter.
Maar met haar aantreden - en
dat van topman Ben Smith bij
moederbedrijf Air France-KLM -
is dat veranderd. De tijd van voort
durende arbeidsonrust en rabiate
vakbondsacties lijkt voorbij. Dat is
het gevolg van een kostbare hand
reiking aan het personeel op het
gebied van arbeidsvoorwaarden,
maar ook van de veranderingen
die Rigail stapsgewijs bij Air
France doorvoert.
,,2018 was een moeilijk jaar voor
iedereen. Niet alleen vanwege de
stakingen, maar ook door operati
onele tegenslagen. We hebben nog
veel te doen, maar we hebben de
vertrouwensband met ons perso
neel en onze klanten hersteld. We
hebben overeenkomsten gesloten
met de piloten, de cabinebeman
ning en de
grondmede-
werkers. Er is
nieuw elan ontstaan
op basis van vertrou
wen en duidelijkheid.
,,We zien een enorme verbe
tering bij Air France. De sfeer aan
boord is veranderd. We praten op
een nieuwe manier met elkaar. Al
les kan nu op tafel worden gelegd
op basis van vertrouwen. Wat we
bespreken, moet niet meer de vol
gende dag in de krant staan."
Dat betaalt zich uit volgens de
Air France-ceo, die in 1991 bij de
maatschappij begon. ,,Zoals we er
nu voor staan, zijn we de juiste
weg ingeslagen. Op het gebied van
betrouwbaarheid en punctualiteit
hebben we grote sprongen ge
maakt." Fijntjes wijst ze erop dat
de maatschappij vorige maand bo
ven Lufthansa en British Airways
eindigde, maar achter onder meer
KLM.
Ze kent de verhalen die in Neder
land over Air France de ronde
doen - alleen al doordat haar man
half-Nederlands is. Dat KLM het
geld verdient en Air France het
uitgeeft. Of dat Parijs voortdurend
uit is op macht over KLM om zo
het herstel bij Air France te finan
cieren. ,,Het is zonde wat we soms
vanuit Nederland lezen."
Ze geeft alle credits aan de zu-
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Ook Shell-topvrouw Van Loon hield een
Het is heel gemakkelijk om te bedenken wat
Reageren? economie@persgroep.nl
O
donderdag 31 oktober 2019
GO
De biotechno-
loog voerde de
stijgers aan bij
de hoofdfond
sen.
m
De bodemonder
zoeker deed het
goed in de Mid-
Kap.
De staalgigant
was de grootste
daler in de AEX.
De automatiseer
der zag het
kwartaalresultaat
flink dalen.
Herman Stil
Toronto
Vleugel met l'hippocampe, het
zeepaardje dat het logo is van
Air France. foto air france
E
o
c