Samen 6 O O O lil 14 PSYCHOLOGELD Aan de vooravond van de toekomstplannen van Air France-KLM is het opvallend kalm bij Air France. De onrust bij de grote zus van KLM lijkt met ceo Anne Rigail bezworen. TOPVROUW AIR FRANCE Boerin Agnes, die van Boer zoekt Vrouw, wil sSmen het stikstofprobleem oplos sen. Ze wil samen met de politiek, de bouwers en de consumenten om tafel. En dan samen praten hoe we er samen uit kunnen ko men. Dat zei ze dit weekend in de talkshow Jacobine. Presentatrice Jacobine Geel knikte in stemmend. Want samen, dat wil toch iedereen. Shell-topvrouw Marjan van Loon deed afgelo pen week op tv een soortgelijke oproep, over de klimaatcrisis, in het programma De staat van het klimaat. Zij wil samen met de politiek klimaat verandering aanpakken; zo moet de overheid duidelijkere regels stellen en met subsidies duurzaam brandstofgebruik stimuleren. En ook samen met consumenten: want die blijven maar in hun benzine- en dieselauto's rondtuf- fen in plaats van over te stappen op waterstof. De veeboerin heeft gelijk dat het stikstofpro bleem niet alleen de verantwoordelijkheid is van boeren. En de president-directeur dat Shell niet in haar eentje het klimaatprobleem kan op lossen. Toch gaan bij mij direct de alarmbellen rinkelen als iemand praat over 'samen oplossen' en 'gedeelde verantwoordelijkheid'. Het is meestal een bezwering om de verantwoordelijkheid bij de ander te leggen. Wat vaak volgt, is een uitleg waarom iemand zelf niks kan of wil doen of waarom hij al ge noeg heeft gedaan. Boerin Agnes legde uit dat ze nu al geld op haar melkveehoude rij toelegt, en dat strengere stikstofregels wel eens het einde van haar bedrijf zou den kunnen betekenen. ,,Terwijl een boer niets lie ver wil dan alles wat hij of zij opbouwt, weer doorge ven aan de volgende generatie.'' Oh ja, en de boeren krijgen al zo veel regels opgelegd, en ze zijn al zo duurzaam bezig. Het houdt een keer op. Welke bijdrage ze wel wil leveren aan de ge zamenlijke oplossing, werd niet duidelijk. prachtig verhaal over de goede bedoelingen van het olieconcern. Shell investeert in schone ener gie. Oké, er gaat slechts 5 procent van het bud get naartoe. Maar dat komt omdat er niet ge noeg klanten zijn voor duurzame energie. Een argument dat perfect in het straatje past van veeboerin Agnes: volgens haar wil de consu ment alleen kiloknallers en is hij niet bereid een eerlijke prijs te betalen voor vlees en melk. Of wel: de boeren en de oliemaatschappijen willen wel duurzaam zijn, maar de rest van de wereld werkt niet mee. de ander kan doen om collectieve problemen als de klimaat- en stikstofcrisis op te lossen. Daarom klinkt het ook zo aantrekkelijk om lek ker met zijn allen om tafel te gaan zitten om over de problemen te praten. Maar als we ons op onszelf richten, is de kans veel groter dat we de problemen samen oplossen. Wat vaak volgt, is een uitleg waarom iemand zelf niks kan of wil doen Fugro Arcelor Mittal ICT Group Iedereen bij Air France moet la crevette - de garnaal - weer in zijn hart dragen." Anne Rigail, elf maanden aan het roer bij de Franse maatschappij, kijkt even verbaasd als ze de vra gende blik ziet. Zoals KLM het kroontje heeft, heeft Air France de garnaal; officieel l'hippocampe, het gevleugelde zeepaardje. De garnaal staat prominent op de vleugels van de nieuwste aan winst, de Airbus A350, die deze week de eerste passagiersvlucht uitvoerde. Het toestel is het sym bool van het nieuwe Air France of - verbetert ze - het vernieuwende Air France. Een maatschappij die de afgelopen jaren voortdurend in het nieuws was en niet altijd posi tief. Waar het KLM crescendo ging, bleven de Fransen achter. Maar met haar aantreden - en dat van topman Ben Smith bij moederbedrijf Air France-KLM - is dat veranderd. De tijd van voort durende arbeidsonrust en rabiate vakbondsacties lijkt voorbij. Dat is het gevolg van een kostbare hand reiking aan het personeel op het gebied van arbeidsvoorwaarden, maar ook van de veranderingen die Rigail stapsgewijs bij Air France doorvoert. ,,2018 was een moeilijk jaar voor iedereen. Niet alleen vanwege de stakingen, maar ook door operati onele tegenslagen. We hebben nog veel te doen, maar we hebben de vertrouwensband met ons perso neel en onze klanten hersteld. We hebben overeenkomsten gesloten met de piloten, de cabinebeman ning en de grondmede- werkers. Er is nieuw elan ontstaan op basis van vertrou wen en duidelijkheid. ,,We zien een enorme verbe tering bij Air France. De sfeer aan boord is veranderd. We praten op een nieuwe manier met elkaar. Al les kan nu op tafel worden gelegd op basis van vertrouwen. Wat we bespreken, moet niet meer de vol gende dag in de krant staan." Dat betaalt zich uit volgens de Air France-ceo, die in 1991 bij de maatschappij begon. ,,Zoals we er nu voor staan, zijn we de juiste weg ingeslagen. Op het gebied van betrouwbaarheid en punctualiteit hebben we grote sprongen ge maakt." Fijntjes wijst ze erop dat de maatschappij vorige maand bo ven Lufthansa en British Airways eindigde, maar achter onder meer KLM. Ze kent de verhalen die in Neder land over Air France de ronde doen - alleen al doordat haar man half-Nederlands is. Dat KLM het geld verdient en Air France het uitgeeft. Of dat Parijs voortdurend uit is op macht over KLM om zo het herstel bij Air France te finan cieren. ,,Het is zonde wat we soms vanuit Nederland lezen." Ze geeft alle credits aan de zu- Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Ook Shell-topvrouw Van Loon hield een Het is heel gemakkelijk om te bedenken wat Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 31 oktober 2019 GO De biotechno- loog voerde de stijgers aan bij de hoofdfond sen. m De bodemonder zoeker deed het goed in de Mid- Kap. De staalgigant was de grootste daler in de AEX. De automatiseer der zag het kwartaalresultaat flink dalen. Herman Stil Toronto Vleugel met l'hippocampe, het zeepaardje dat het logo is van Air France. foto air france E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14