"Als nou iedereen elke dag een half
uur Bach zou luisteren, zouden er wat
minder conflicten zijn in de wereld"
,«g
Voor tv-maker Kees van der Spek is
Johann Sebastian Bach meer dan een
huisvriend: het is zijn gezelschap, waar
hij ook gaat, staat, zit of ligt Zijn gezin
weet er alles van.
Binnenklimaat
Op een dag
Ga naar pzc.nl/beleefklassiek
6.
Commerciële bijlage
29 oktober 2019
ELKE
DAG
BACH
Iedere dag beluistert Kees van der Spek wel iets
van de Duitse componist van barokmuziek (1685
1750). Maar waarom de man uit Eisenach wel en
niet Monteverdi of Vivaldi? Of een componist uit de
romantiek? Van der Spek: „Niet te doen, vertellen
waarom je iets mooier vindt dan iets anders.
Bij andere componisten ben ik altijd zo gauw
uitgeluisterd. Gelaagdheid hoor je ook bij Vivaldi,
mooi hoor, en toch is het saaier. Bach heeft zoveel
kanten en lagen, de polyfonie, de verwevenheid van
alles is zo intens. Je hoort iedere keer wat anders.
KLinkt misschien soft, maar wat kan mij het schelen:
het geeft rust en troost. Het relativeert." Maar
troost, heeft de stoere Kees van der Spek die nodig?
Lachend: „Jazeker. Het komt wel goed, dat heb je
weieens nodig in deze woelige wereld."
Zijn vier zonen heeft hij meegesleept in zijn
diepgewortelde voorliefde. „Toen de kinderen klein
waren en weieens zaten te donderjagen of zo, dan
zette ik het Dubbelconcert voor twee violen op. En
binnen vijf minuten zaten ze rustig te spelen in een
hoekje. Ze zeggen het en het is nog waar ook. Dus
Bach was en is onderdeel van ons binnenklimaat.
Niet alles is geschikt, maar het Hoboconcert of de
Brandenburgse concerten kunnen heel goed op de
achtergrond. Mijn zoon van 14, Joel, heeft als hij zijn
huiswerk doet altijd Das Wohltemperiertes Klavier
opstaan. Altijd. De jongste van 11 houdt er ook van.
Ik heb ze vergiftigd." Ook de oudste twee, 25 en
28, hebben het 'gif' toegediend gekregen. Soms
gaan ze mee naar de Matthaus Passion. „Zelfs
mijn vrouw Annabelle heb ik meegekregen, knap
hè, haha. Ik zag een keer bij verrassing haar ogen
vol tranen toen ze luisterde naar de koraalzang
Wenn ich einmal soil scheiden. Dat is mooi. Ze was
oorspronkelijk niet zo op Bach."
Toen hij 22 was, zat hij in Breda op een opleiding,
dat wil zeggen, hij ging uit en vooruit, soms nog
even naar school. Toen gebeurde het. Op een dag.
„Ik woonde op kamers en kwam thuis. Op de trap
kwam ik langs de etage van de benedenburen.
Hoorde klanken. Ik verstijfde, liep terug en belde
aan. Wét is dét? Nou, de beste binnenkomer
bij Bach, het Dubbelconcert. Ik kende het niet.
Geweldig. Een stokoude uitvoering met David en
Igor Oistrakh, vader en zoon. Zo is het begonnen."
Het was herkenning, een inslag. Erna heeft Van der
Spek geen twijfels meer gekend, alles was even mooi
- ook de Matthaus, waarvan toch menigeen zegt
datje ernaar moet 'leren luisteren'. Van der Spek:
„Leren luisteren? Hallo zeg. Ik herinner me dat ik als
achtergrondmuziek bij een tv-programma Erbarme
dich, mein Gott hoorde. Dat kun je nfet niet mooi
vinden. Voor mij: hartverscheurend, echt waar."
Het mooiste van Bach? Daar komt niet zo snel
een antwoord op. Dat hangt van zijn stemming
af. De orkestrale uitvoering van de Chaconne de
ene keer, dan weer de Engelse suites. „Dat komt
dan door de editor met wie ik mijn programma
maak, ook Bach-fan; vreemd, ik omring me altijd
met Bach-fans. De prelude in het tweede deel,
die hoor je ook in de f iLm Schindler's List. Die zet
ik keihard op. De cantates, heer Lijk. Cantate 180,
maakt eigenlijk niet uit allemaal Volgens mij....
Als nou iedereen elke dag een haLf uur Bach zou
luisteren, zouden er wat minder conflicten zijn in
de wereld."
Kees van der Spek (55) is journalist, regisseur en tv-maker, bekend van SBS6 en RTL. Tot 2012 werkte hij nauw samen met
Peter R. de Vries. Vanavond om 20.30 uur begint op RTL5 zijn nieuwe wekelijkse programma Oplichters aangepaktI