'KLASSIEK IS HET FUNDAMENT VOOR ALLE MUZIEK' "Klassiek moet, liefst elke dag" PaJ 4. Commerciële bijlage 29 oktober 2019 Klassieke muziek is de passie van tv-presentator Tijl Beckand, ook bekend van De Lama's. Over bijzondere componisten raakt hij niet uitgepraat en uitgelezen. „Zo'n verhaal dat in het begin niemand de Messiah van Handel wilde spelen, fantastisch." Hallelujah Investeren Review door de Volkskrant: Ontvang exclusieve lezerskorting met cadeaucode ADBK19 Bestel tickets op pzc.nl/messiah De glorieuze kerstcompositie! Ga naar pzc.nl/beleefklassiek Beethoven en Mozart zijn Tijl Beckands favorieten, maar Johann Sebastian Bach houdt hem ook bezig. Hij noemt hem 'een componist waar je niet onderuit kunt'. „Hij is als de Lucht boven de aarde, je kunt niet zonder. De Italiaanse en Franse keuken in één", zegt Beckand. „En al hou je alleen van Aziatisch, je houdt rekening met deze geniale man. Het gemak waarmee hij er altijd is." Mozart en Beethoven zijn bekenden, we weten veel van hen. „Van Bach niet. Wat voor man hij was, daar hebben we alleen vermoedens over. We hebben zijn muziek, maar de man zelf is eendimensionaal als een schilderij. Hij is ook daardoor speciaal, vandaar mijn tv-serie over hem. Het is een zoektocht." Beckand Loopt net als Bach in 1705 in de vier afleveringen 400 kilometer van Arnstadt naar Lübeck. De Laatste aflevering van Tijl in het voetspoor van Bach is op 29 oktober. Tijl Beckand houdt van bijzondere verhalen. Zijn missie is de wereld van de componisten spannend en toegankelijk te maken, zodat een breder publiek toegang heeft tot de klassieke muziek. Over kerststuk pur sang, de Messiah-. "Niemand was geïnteresseerd in het oratorium, totdat Handel op uitnodiging in Ierland een benefietconcert ging doen. Toen dit een groot succes werd, herinnerde hij zich zijn oratorium dat ergens in een la Lag. Tijdens een uitvoering in Londen kwam koning George uit zijn stoel toen het koor Hallelujah inzette. De zaal volgde en daarom is dat tot op de dag van vandaag traditie in Engeland. De Messiah had hem weer op de kaart gezet." Gezegend met zijn enorme kennis - Beckand Laaft zich al sinds zijn 14de elke dag aan klassieke muziek - zet hij zijn missie onverdroten voort. Over het waarom: „Klassieke muziek is een pure verrijking van je Leven." Bovendien: het is het fundament voor alle muziek van nu. Wel jammer, vindt hij, dat de meeste muziek tegenwoordig snel wordt geproduceerd en uit een simpel kastje tot ons komt. „Zo geavanceerd als muziek was in vroeger tijden - groots en Live - zo primitief is zij in wezen nu. Vaak komt er geen muzikant meer aan te pas en het lijkt ook allemaal erg op elkaar." Het komt, zegt hij, doordat we sinds de Tweede Wereldoorlog zijn geprogrammeerd op Liedjes van drieënhalve minuut. „Het moet allemaal makkelijk en snel. We willen zonder inspanning fit worden, rijk worden en van A naar B kunnen gaan. Maar instantgenot bestaat niet. Je moet ergens in durven investeren." Zo is het met klassieke muziek ook. Wie de eerste schroom Loslaat en bereid is een relatie aan te gaan met de wereld van de oude meesters, zal rijkelijk beloond worden, is zijn overtuiging. „Hoe je dat aanpakt? Graai gewoon een plaat uit de kast en ga Luisteren. Niet één, niet twee, nee, wel tien of vijftien keer. Dan ga je opeens veel horen en ga je de muziek goed leren kennen en wordt zij mooi en overweldigend. Het is net als met wijn. Wie eenmaal een glas wit uit de Bourgogne heeft geproefd, gaat nooit meer aan de zure huiswijn." Klassiek moet, liefst elke dag. Op zijn iPhone en iPod staat zijn favoriete muziek uit zijn eigen indrukwekkende platenkast. En ook de twee dochters worden al vanaf jong klaargestoomd voor een Leven met klassieke muziek. „Zet ze voor een mooie visuele opera op tv en ze zuigen alles op." In de mooiste historische kerken en Het Concertgebouw in Amsterdam voert The Bach Choir Orchestra of the Netherlands de Messiah uit zoals Handel het ook deed bij de première in Dublin: vijftien uitzonderlijke zangtaLenten in lijn opgesteLd en orkestmusici die authentieke barokinstrumenten bespelen. ResuLtaat: een transparantie en dynamiek die u moet ervaren! "Met een welluidende Messiah laat dirigent Pieter Jan Leusink horen dat hij en zijn gezelschap elkaar door en door verstaan. De barokstrijkers produceren een glanzend geluid. Tenor Martinus Leusink en de manhaftige bas Andrew Slater brengen hun partijen met grote inleving. Het aandeel van de sopranen Olga Zinovieva en Jana Mamonova is sprankelend." Concertdata zo 8 dec Janskerk Utrecht 15.00 vr 13 dec Grote Kerk ELburg 18.30 za 14 dec Laurenskerk Rotterdam 15.00 WO 18 dec Marekerk Leiden 19.30 vr 20 dec Martinikerk Groningen 19.30 za 21 dec Janskerk Utrecht 15.00 zo 22 dec Concertgebouw** Amsterdam 14.15 do 26 dec Concertgebouw** Amsterdam 14.15 vr 27 dec Catharinakerk Eindhoven 19.00 za 28 dec Concertgebouw** Amsterdam 14.15 za 28 dec Concertgebouw** Amsterdam 19.30 zo 29 dec Stevenskerk Nijmegen 15.00 ma 30 dec Dominicanenkerk Zwolle 19.00 Tweede paasdag 2020 ma 13 apr Concertgebouw** Amsterdam 14.15 *Prijzen exclusief 6,95 servicekosten per complete bestelling. **Het Concertgebouw Rang 1 5,- toeslag, inclusief consumpties. Op 29 oktober kunt u de vierde en laatste aflevering zien van Tijl in het voetspoor van Bach, op NPO 2 om 21.10 uur (AVROTROS).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52