'KLASSIEK IS HET
FUNDAMENT VOOR
ALLE MUZIEK'
"Klassiek moet,
liefst elke dag"
PaJ
4.
Commerciële bijlage
29 oktober 2019
Klassieke muziek is de passie van tv-presentator Tijl Beckand, ook
bekend van De Lama's. Over bijzondere componisten raakt hij niet
uitgepraat en uitgelezen. „Zo'n verhaal dat in het begin niemand de
Messiah van Handel wilde spelen, fantastisch."
Hallelujah
Investeren
Review door de Volkskrant:
Ontvang exclusieve lezerskorting met cadeaucode ADBK19
Bestel tickets op pzc.nl/messiah
De glorieuze kerstcompositie!
Ga naar pzc.nl/beleefklassiek
Beethoven en Mozart zijn Tijl Beckands
favorieten, maar Johann Sebastian Bach
houdt hem ook bezig. Hij noemt hem 'een
componist waar je niet onderuit kunt'. „Hij
is als de Lucht boven de aarde, je kunt niet
zonder. De Italiaanse en Franse keuken in
één", zegt Beckand. „En al hou je alleen van
Aziatisch, je houdt rekening met deze geniale
man. Het gemak waarmee hij er altijd is."
Mozart en Beethoven zijn bekenden, we
weten veel van hen. „Van Bach niet. Wat
voor man hij was, daar hebben we alleen
vermoedens over. We hebben zijn muziek,
maar de man zelf is eendimensionaal als
een schilderij. Hij is ook daardoor speciaal,
vandaar mijn tv-serie over hem. Het is een
zoektocht." Beckand Loopt net als Bach in
1705 in de vier afleveringen 400 kilometer
van Arnstadt naar Lübeck. De Laatste
aflevering van Tijl in het voetspoor van Bach
is op 29 oktober.
Tijl Beckand houdt van bijzondere verhalen.
Zijn missie is de wereld van de componisten
spannend en toegankelijk te maken, zodat
een breder publiek toegang heeft tot de
klassieke muziek. Over kerststuk pur sang,
de Messiah-. "Niemand was geïnteresseerd in
het oratorium, totdat Handel op uitnodiging
in Ierland een benefietconcert ging doen.
Toen dit een groot succes werd, herinnerde
hij zich zijn oratorium dat ergens in een la
Lag. Tijdens een uitvoering in Londen kwam
koning George uit zijn stoel toen het koor
Hallelujah inzette. De zaal volgde en daarom
is dat tot op de dag van vandaag traditie in
Engeland. De Messiah had hem weer op de
kaart gezet." Gezegend met zijn enorme
kennis - Beckand Laaft zich al sinds zijn 14de
elke dag aan klassieke muziek - zet hij zijn
missie onverdroten voort. Over het waarom:
„Klassieke muziek is een pure verrijking van
je Leven." Bovendien: het is het fundament
voor alle muziek van nu.
Wel jammer, vindt hij, dat de meeste muziek
tegenwoordig snel wordt geproduceerd
en uit een simpel kastje tot ons komt. „Zo
geavanceerd als muziek was in vroeger tijden
- groots en Live - zo primitief is zij in wezen
nu. Vaak komt er geen muzikant meer aan te
pas en het lijkt ook allemaal erg op elkaar."
Het komt, zegt hij, doordat we sinds de
Tweede Wereldoorlog zijn geprogrammeerd
op Liedjes van drieënhalve minuut. „Het moet
allemaal makkelijk en snel. We willen zonder
inspanning fit worden, rijk worden en van
A naar B kunnen gaan. Maar instantgenot
bestaat niet. Je moet ergens in durven
investeren."
Zo is het met klassieke muziek ook. Wie
de eerste schroom Loslaat en bereid is een
relatie aan te gaan met de wereld van de
oude meesters, zal rijkelijk beloond worden,
is zijn overtuiging. „Hoe je dat aanpakt? Graai
gewoon een plaat uit de kast en ga Luisteren.
Niet één, niet twee, nee, wel tien of vijftien
keer. Dan ga je opeens veel horen en ga je de
muziek goed leren kennen en wordt zij mooi
en overweldigend. Het is net als met wijn.
Wie eenmaal een glas wit uit de Bourgogne
heeft geproefd, gaat nooit meer aan de zure
huiswijn."
Klassiek moet, liefst elke dag. Op zijn iPhone
en iPod staat zijn favoriete muziek uit zijn
eigen indrukwekkende platenkast. En ook
de twee dochters worden al vanaf jong
klaargestoomd voor een Leven met klassieke
muziek. „Zet ze voor een mooie visuele opera
op tv en ze zuigen alles op."
In de mooiste historische kerken en Het Concertgebouw in
Amsterdam voert The Bach Choir Orchestra of the Netherlands de
Messiah uit zoals Handel het ook deed bij de première in Dublin: vijftien
uitzonderlijke zangtaLenten in lijn opgesteLd en orkestmusici die authentieke
barokinstrumenten bespelen. ResuLtaat: een transparantie en dynamiek die u
moet ervaren!
"Met een welluidende Messiah laat dirigent Pieter Jan Leusink horen dat hij en
zijn gezelschap elkaar door en door verstaan. De barokstrijkers produceren een
glanzend geluid. Tenor Martinus Leusink en de manhaftige bas Andrew Slater
brengen hun partijen met grote inleving. Het aandeel van de sopranen Olga
Zinovieva en Jana Mamonova is sprankelend."
Concertdata
zo
8 dec
Janskerk
Utrecht
15.00
vr
13 dec
Grote Kerk
ELburg
18.30
za
14 dec
Laurenskerk
Rotterdam
15.00
WO
18 dec
Marekerk
Leiden
19.30
vr
20 dec
Martinikerk
Groningen
19.30
za
21 dec
Janskerk
Utrecht
15.00
zo
22 dec
Concertgebouw**
Amsterdam
14.15
do
26 dec
Concertgebouw**
Amsterdam
14.15
vr
27 dec
Catharinakerk
Eindhoven
19.00
za
28 dec
Concertgebouw**
Amsterdam
14.15
za
28 dec
Concertgebouw**
Amsterdam
19.30
zo
29 dec
Stevenskerk
Nijmegen
15.00
ma
30 dec
Dominicanenkerk
Zwolle
19.00
Tweede paasdag 2020
ma 13 apr Concertgebouw** Amsterdam 14.15
*Prijzen exclusief 6,95 servicekosten per complete bestelling.
**Het Concertgebouw Rang 1 5,- toeslag, inclusief consumpties.
Op 29 oktober kunt u de vierde en laatste aflevering zien van Tijl in het voetspoor van Bach,
op NPO 2 om 21.10 uur (AVROTROS).