Er valt hier niets te lachen, of toch wel? wakker liggen is normaal De keuze voor uitdaging of bedreiging maken we vaak zo snel dat het geen keuze lijkt 21 René Diekstra Jaren geleden kocht ik op een markt in Peking een koperen hoofdje van zo'n 5 centimeter groot. Aan de voor- en achterkant en de twee zijkanten zijn gezichtjes gegraveerd: een schater lachend, een minzaam glimlachend, een boos en een verdrietig. Omdat ik er mijn stemming mee kan beïnvloeden, heeft het een vaste plaats naast mijn computer gekregen. Het komt voor dat ik 's ochtends in een tamelijk gedeprimeer de stemming achter mijn bureau schuif. En hoewel er voor mijn gevoel dan niets te lachen valt, doe ik dat dikwijls toch als ik het schater lachende gezichtje naar me toedraai. Vrijwel meteen doen mijn gezichtsspieren dat gezichtje na en na een paar keer weg- en weer terug kijken begin ik werkelijk te lachen en worden mijn stemming en blik op de dag positiever. Andersom werkt het overigens ook, als ik naar het boze of verdrietige gezichtje kijk. Het koperen hoofdje herinnert me er dagelijks aan dat het een kwestie van kiezen is of ik een stemming, situatie of persoon als uitdagend of bedreigend ervaar. Dit kan ingrijpende gevol gen hebben. Zie ik mijn kwetsbaarheid voor depressieve perioden als bedreiging of als uit daging? Beangstigen de huidige klimaatproble men me vooral of benader ik ze als een uitda- ging om samen met anderen aan te gaan? Die keuze voor uitdaging of bedreiging maken we vaak zo snel dat het helemaal geen keuze lijkt. Daarbij kiezen we automatisch vaker voor be dreiging dan voor uitdaging. Mogelijk heeft de evolutie, die vooral is gericht op overleven en niet op beleven, dat zo gewild. Gevolg is dat het leven niet zelden een aan eenschakeling lijkt van inspanningen om be dreigingen het hoofd te bieden. Van het leven genieten komt daardoor vaak in de klem. Tenzij we leren vaker gebruik te maken van de moge lijkheid die de evolutie ons ook heeft gegeven, namelijk om in dezelfde situatie te switchen tussen bedreiging en uitdaging. Ooit was ik lid van een dispuut dat deze op roep van de Vlaamse schrijver Hugo Claus als lijfspreuk had: 'Voorwaar, gij zult de dingen dubbel zien'. Zo is het maar net. ,,De resultaten waren verbluffend. De proefpersonen werden een maand lang tussen de avond- en och- tendschemer weggehouden van elke vorm van kunstlicht. Na een paar weken vond een drastische verande ring plaats. De proefpersonen sliepen evenveel uren als voorheen, maar hun slaap was nu in tweeën verdeeld. Ze begonnen de nacht met een blok van ongeveer vier uur diepe slaap en waren vervolgens twee uur wakker. Wehr noemde die twee uren de 'stille rust'. Daarna sliepen ze nog eens vier uur. Tijdens dat gat tussen hun eerste en tweede slaapblok waren de proefpersonen niet wakker, maar ze sliepen ook niet echt. Wehr vergelijkt die staat met wat de meest gevorderde beoefenaars van medita tie ervaren.'' ,,Veel mensen worden midden in de nacht wakker en komen dan niet meer in slaap omdat ze piekeren. Vaak doen ze het licht aan om door die slapeloze uren heen te komen. Of ze nemen een pilletje dat de huisarts heeft voorgeschreven - liever dat dan het risico lopen wakker te liggen. Want in het duister kan niets ons afleiden van de zorgen die we heb- Wie is Clark Strand? eten alsof er geen morgen is. Ons bewustzijn staat altijd 'aan'.'' ,,Mensen zullen nooit vrijwillig afstand doen van alle kunstlicht, vrees ik. Maar je kunt beginnen met de lampen 's avonds iets eerder uit te doen. Ervaar hoe het duister voelt. Realiseer je dat onze angst voor het donker niets anders is dan de angst alleen te zijn. In eerste instantie voelt dit misschien vreemd en eng aan; onze verslaving aan kunstlicht is hardnekkig. We zijn niet alleen ver slaafd aan kunstlicht, maar aan alles waar het voor staat: zekerheid, voor uitgang, perfectie, de superioriteit van onze eigen macht en kennis, het geloof dat alles duidelijker wordt in het licht. Naarmate je er langer mee oefent, zul je merken dat de duister nis je veel kan brengen.'' ,,Zet de lampen uit en laat ze uit, en na een paar weken ontdek je iets wonderbaarlijks. Als de zon onder gaat, zal je geest tot rust komen. Alles wat zogenaamd belangrijk was - de dingen waarover je piekerde, de din gen die je 's nachts wakker hielden omdat je het gevoel had vast te zitten - dat alles zal vervagen, alsof de stek ker eruit is getrokken. Neem je plek in het donker in en je lichaam neemt het over, het lost de problemen op die je niet aankan, het zal alles wat overdag ingewikkeld lijkt versimpe len. Die slechte keuze, die verkeerde ambitie; dat waartoe de maatschappij ons verleidt, worden in de afwezig heid van de duizend watt aan span ning ontmaskerd als illusies. Doe de lampen uit, laat ze uit en je zult je herinneren wie je diep vanbinnen bent.'' ben over ons dagelijks leven. Eigen lijk is het probleem, zoals Wehr al beschreef, niet dat we 's nachts wak ker worden, maar dat door het ge bruik van kunstlicht onze nachtrust is samengeperst tot één blok. En dat is een tegennatuurlijke toestand.'' ,,Absoluut. Ik ben ervan overtuigd dat veel slaapstoornissen zouden verdwijnen als mensen minder kunstlicht gebruiken. Straatlan taarns, verkeerslichten, koplampen, lichtreclames, computers, de lampen in huis, televisie- en telefoonscher- men; al dat licht maakt ons letterlijk ziek. Mensen praten erover hoe ver slavend de sociale media kunnen werken, maar ze kijken niet naar het probleem dat eronder ligt: de hoe veelheid licht die ons, als we niet op passen, 24 uur per dag omringt. Ooit leefden mensen in een natuurlijk ritme waarbij ze zich voortplantten in de zomer, wanneer de dagen lang waren en er genoeg voedsel voor handen was. In de winter waren ze minder actief, simpelweg omdat de dagen korter waren en er minder te eten was. Tegenwoordig denkt ons lichaam dat het elke dag augustus is, waardoor we ons voortplanten en dinsdag 29 oktober 2019 GO En? Wat liet het experiment zien? Ik vraag me af of al die duizenden mensen die 's nachts wakker lig gen dat ook zo ervaren... De Amerikaan Clark Strand was in zijn jonge jaren monnik. Hij verliet het zen- boeddhistisch klooster om te schrijven en lessen en work- shops te geven over spirituali teit en duur zaamheid. Tegenwoordig schrijft hij vooral. Wakker zijn in de nacht is zijn tweede Hoe zetten we onszelf 'uit'? Wat brengt de duisternis dan? Wakker zijn in de nacht, uitgeverij Ankh-Hermes, €17,99 Wat wilt u daarmee zeggen? Dat het echte probleem de enorme hoeveelheid kunstlicht om ons heen is? boek dat is ver taald in het Nederlands. Strand schrijft ook voor The New York Times, Newsweek, Body Soul en Spiritu ality Health. Diekstra leert van een Chinees beeldje dat je kunt kiezen of je ergens positief of negatief naar kijkt. Reageren? rene.diekstra@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21