©NDERNEMER Inclusieve bedrijfscultuur DE WEEK VAN Live online radio tijdens Week van de Ondernemer 'Focus op een goede customer experience' MKB ONDERNEMERS CONGRES Oppepper nodig? deondernemer.nl Exponentiële technologie biedt ook exponentiële groeikansen De wereld staat op zijn kop. Veranderingen gaan sneller dan ooit, challengers als Tesla kunnen in tien jaar een hele industrie disrupten. Trendwatcher Igor Beuker vertelt hoe je de moderne klant met data en customer centricity een waanzinnige beleving biedt. aanbevelingen die gericht zijn en op maat." Dat hoeft volgens de trendwatcher niet duur of ingewikkeld te zijn. ,,Met mailprogramma MailChimp kun je gratis 50.000 e-mails individueel en op maat maken." Exponentiële groeikansen Bekijk trends, voicebots, chatbots, voicetechnologie, Artificial Intelligence of Internet of Things door een andere bril, zegt Beuker. „Maakt het mijn bedrijf beter, slimmer, gerichter goed koper, effectiever, efficiënter, leuker of spraakmakender? Dan heiligt het doel de middelen. Exponentiële technologie biedt ook exponentiële groeikansen. Dat zou elke ondernemer moeten willen. Wil je dat niet? Zoek een baan! Want dan groeit je bedrijf niet meer en brandt op." O We zitten middenin de Vierde Industriële Revolu tie. ,,Die zet", zegt trend- watcher Igor Beuker, ,,de komende twintig tot dertig jaar elke industrie op z'n kop." Industry 4.0 is een scala aan trends zoals Internet of Things, 5G, Kunstmatige Intelligentie, Augmented Reality, Virtual Reality, 3D printen, zelfrijdende auto's en robots. Hoe blijf je alles de baas? Beuker is serieondernemer en marketing innovatie spreker. Naast storytelling op podia en in de media, adviseert hij China, Egypte, Israël, het World Economic Forum en de Europese Unie. Mindset ,,Bedrijven moeten in deze tijd super snel schakelen. Dat lukt 40 procent van hen niet. Daarom viel 40 procent van de muziek-, media- en retailindustrie al om. Van Free Record Shop tot Toys'R'Us, V&D en Hudson's Bay. De rest gaat ook." Hoe kunnen ondernemers klanten blij ven binden? Het begint met mindset, aldus Beuker. ,,Het belang van verande ring inzien en willen veranderen." Focus daarnaast op een goede customer experience. „Klanten eisen aandacht. Coolblue-service met een smile: altijd kunnen bellen, chatten of WhatsAppen met je bedrijf en dat je ze een handge schreven kaartje stuurt met de vraag of ze je product leuk vinden. Ze eisen een Walt Disney-ervaring: een klantreis door je winkel waarin ze worden vermaakt als in een pretpark. Keuze uit vijf soorten hoofdkussens in je hotel. En dat ze na het afrekenen bij je kassa net als bij IKEA worden verwend met een spreekwoordelijke hotdog." Zorg ervoor dat je de klant leert kennen door data te verzamelen. ,,Bouw aan de hand van die data profielen en doe Een bedrijfscultuur waarin alle mensen - ongeacht hun onderlinge verschillen - erkend worden en meedoen, maakt bedrijven sterker. Hoe creëer je als ondernemer zo'n cultuur? Meer diversiteit op de werkvloer is vaak het ge noemde antwoord op de vraag wat je tegen arbeids- discriminatie kunt doen. De vervolgvraag is dan vaak wat diversiteit het bedrijf nog meer oplevert. De termen 'agile werken', 'co-creë- ren' en 'innoveren' vliegen ons om de oren. Om die werkwijzen te laten slagen, is het uitnodigen en ruimte geven aan verschillende perspectieven essentieel. De prak tijk is echter dat we mensen met vergelijkbare kwaliteiten aanne men: soort zoekt soort. Dat belemmert het creëren van een team met diverse kwaliteiten en achtergronden. Dat lukt wél als je deze neiging opzij schuift. Bloei belemmeren Toch garandeert een divers team nog niet dat mensen meedoen, meepraten en meebeslissen. Een eerste risico ontstaat bij het inwerken van nieuw perso neel. Als je te veel nadruk legt op 'wij doen het hier zo', ram je alle diversiteit er bij de poort al uit. Vandaar dat het belangrijk is na te denken over de vraag: hoe veel eigenheid wil je dat mensen laten zien? Is er voor talent wel ruimte om tot bloei te komen? Heersende normen binnen het bedrijf kunnen deze bloei ook belemmeren. Hoe vinden wij dat een leider zich moet ge dragen? Accepteren we slechts leiders die in de vergadering met hun vuist op tafel slaan en resoluut bulderen hoe het zit? Als je enkel daadkracht, en dus niet twijfel, beschouwt als leider schapskwaliteit, mis je kansen. Erger: sabotage ligt op de loer. Potentieel benutten Als jouw medewerkers zich niet gehoord voelen, raken ze geïrri teerd en gedemotiveerd, krijg je roddel bij de koffieautomaat. Het is verstandig alert te zijn op dit gedrag, omdat het signalen zijn dat je het potentieel aan inzich ten nog niet goed benut. Gedoe gaat dan omhoog, en kwaliteit van besluiten naar beneden. Leiderschap Sterke leiders maken ruimte voor open gesprekken. Leiderschap wordt pas geaccepteerd als werk nemers gehoord worden. Ze moe ten zien dat je hun belangen ver dedigt. Hun inspraak wordt bete kenisloos wanneer hun ideeën nooit invulling krijgen. Het komt er op neer macht te delen. Dat voelt bedreigend, maar kan je veel brengen. O BY RTLZ Zo stimuleer je creativiteit en innovatie! Het inspirerende ondernemersverhaal van Ben Tiggelaar (Leiderschapsexpert) en vele anderen. een initiatief van rtLZ I KAARTEN GAAN SNEL! 31 oktober 2019 Brabanthallen, Den Bosch Bestel nu je tickets op mkboc.nl volg ons op noOQil 'Verzilver de kansen van Vierde Industriële Revolutie' Dit artikel kwam tot stand i.s.m. T-Mobile. Lees het hele artikel en de whitepaper op deondememer.nl/t-mobNe Tijdens de Week van de Ondernemer zijn er dagelijks live online radio uitzendingen rondom het thema van dit jaar, 'ode aan het ondernemerschap'. Donderdag 31 oktober is het MKB Ondernemers congres, vanuit de Brabanthallen in Den Bosch, vanaf 14.00 uur te beluisteren op New Business Radio. Er zijn interviews met onder meer de top ondernemers Henk Jan Beltman (Tony's Chocolo- nely) en Huub Vermeulen (Bol.com), business- coach Kelly Weekers, leiderschapsexpert Ben Tiggelaar en Tonie Broekhuijsen, die het op zich nam Propaganda, hét handboek voor PR uit 1928 (en nog even actueel) te vertalen. Tijdens diezelfde live-uitzending, die doorgaat tot 20.00 uur, wordt bovendien het startsein gegeven voor de verkiezing van de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar. Ook op andere dagen van 'de Week' is er live online radio. Anna Neeltje de Boer en Robert van den Ham ontvangen in de studio van New Business Radio op het Mediapark in Hilversum de meest uiteenlopende ondernemers: van beden ker/uitvinder Koen Kaljee van Knakwortel tot aan Reynier van Bommel van het gelijknamige schoe- nenmerk. Bovendien schuift marcom-deskundige Thijs van Dijk aan om het ondernemersnieuws van die dag te bespreken. Luister live mee op dinsdag om 10.00 uur, op woensdag en vrijdag om 11.00 uur op New Business Radio(.nl) of luister terug als podcast via deondernemer.nl. Scan de QR-code om de podcasts te beluisteren op deondernemer.nl Jitske Kramer is corporate antropoloog en eigenaar van Human Dimensions. Ze is expert op het gebied van diversiteit en inclusie binnen organisaties. JITSKE KRAMER OVER DIVERSITEIT Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19