'Empathie heeft niet met geld te maken, maar met tijd en aandacht' Opeens is het doodstil in het thea ter. Johnny de Mol heeft net gevraagd of de naam Alan Kurdi iemand iets zegt. Slechts een handvol handen gaat omhoog. Als hij op een groot scherm de foto laat zien van de Syrische peuter die begin september 2015 levenloos op zijn buik op het strand ligt in Bodrum, Turkije, is het ongemak bij de bezoekers bijna voelbaar. Naast anekdotes over zijn onstuimige liefdesleven ('bij de eerste ontmoeting met mijn toenmalige schoonouders poepte ik in mijn broek, vanwege een xtc-pil') en het wel en wee van de bonte televisiefamilie ('mijn vader ging weg bij de TROS, de grootste familie van Nederland; nu zijn we de rijkste familie van Nederland'), is mede menselijkheid de rode draad in Hier is De Molde onemanshow waarmee De Mol de voorbije weken in het theater stond. ,,We zouden naar Ibiza gaan. Op vakantie. Maar toen ik de foto van dat jochie zag, kon ik dat niet, feestvieren in dezelfde Middellandse Zee waar honderd kilometer verderop dode kinderen aanspoelden.'' In plaats van op vakantie te gaan, besluit hij om samen met zijn beste vriend Adil af te reizen naar Les bos, om de problematiek daar met eigen ogen te bekijken en de handen uit de mou wen te steken. Na deze reis richt Johnny, zoon van zan geres Willeke Alberti en mediamagnaat John de Mol, Movement On The Ground op, samen met nog wat vrienden. Hij reist voortdurend op en neer naar Lesbos, waar op dat moment dagelijks 3500 tot 4000 mensen op de stranden landen. In het vis sersdorp Molyvos op het Griekse eiland steekt hij maandenlang de handen uit de mouwen. Loopt het water in om vaders, moeders, kinderen, levend maar ook dood, uit bootjes te halen. Hij helpt mee gezinnen te registreren. Biedt eten aan. Drinken. De kens. Slaapzakken. ,,Als je werkt met vluch telingen krijg het al snel zo'n links activis- tisch tintje. Maar dit heeft niets met poli tiek te maken, maar alles met medemen selijkheid. In 2015 stonden er alleen een winderige tent van de UNHCR en twee dixitoiletten. Ik schrok me kapot. Hier gin gen toch miljarden naar toe?'' ,,Ik heb Marnix (Bal) gebeld, directeur van het Loveland Festival, een goede vriend van me. Een festivalorganisatie weet wel raad met zoiets, dacht ik. Zorgen voor de veilig heid van mensen op de vierkante meter, tenten, heaters, hekken, sanitair, food- trucks. In no time liep het als een trein. Er was orde, regelmaat, eten, warmte. We hebben het daar een beetje menselijker kunnen maken.'' ,,Bij zo'n gevoelig onderwerp moet je de juiste tone of voice hebben. De eerste tijd dat ik naar Lesbos heen en weer vloog, was ik boos en gefrustreerd. Het maakte me emotioneel, maar ik wilde me eerst in lezen, me verdiepen in de problemen, voor dat ik ermee naar buiten kwam. Dan is het zaak je emoties onder controle te hebben. Ik maakte reizen, mocht met andere vluch telingenorganisaties mee. Naar Libanon, Jordanië, Turkije. Inmiddels geef ik lezingen op scholen, bij instellingen en bedrijven.'' ,,Met mijn eigen verhaal erbij. Theater heb ik stiekem altijd al willen doen. Ik bezocht vroeger de shows van Paul de Leeuw. Hij vertelde verhalen die mij raakten en maakte me aan het lachen. Toen ik de shows van Ali B. zag, dacht ik: dat kan ik ook. Misschien niet zo goed, en heel anders, maar ik wilde ook op het podium staan en verhalen ver tellen.'' ,,Als kind was ik altijd al behulpzaam. Als iemand werd gepest, kwam ik voor diegene op. En ik heb altijd geleerd dingen te delen. Delen is fijner dan iets krijgen.'' ,,Klopt. En misschien héb ik ook makkelijk praten met mijn afkomst. Plus: ik ben man, ik ben blank en hetero, dan sta je 3-0 voor in deze wereld. Maar empathie moet ook in je zitten. Ik kreeg het van huis uit mee. Ik ben Waar begin je dan? Je bent er nu vier jaar mee bezig. De eerste tijd bleef je daarmee onder de radar, waarom was dat? En je vertelt erover in het theater. Waar komt die empathie vandaan? Er was ook genoeg om te delen, toch? 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 98