SS'er Josef Kotalla, een van de Drie van Breda I S"1 21 Bij het fragment krijg ik kippenvel. Zo klonk hij dus Koepel trouwt met een oude jeugdvriendin die hem trouw is blijven bezoeken. Hij stuurt re dacties van dag- en weekbladen brieven als ze in zijn ogen onjuist heden over hem publiceren. Meerdere keren doet hij aangifte van laster en smaad tegen oud-ge vangenen die onwaarheden over hem zouden vertellen. In geen van de gevallen gaat Justitie tot vervolging over. Als Kotalla op zijn 65ste een poging doet een AOW-uitkering aan te vragen, zijn de reacties verontwaardigd. Begin 1972 lijkt Kotalla vrij te komen, als CDA-minister van Justitie Dries van Agt aankondigt de Drie van Breda naar huis te willen sturen. Een storm van pro test volgt, de Tweede Kamer ziet van goedkeuring af. Op 31 juli 1979 overlijdt Kotalla in zijn cel. Twee dagen later wordt hij gecremeerd. De urn met zijn as wordt bijgezet in het Duitse Fulda. Na 34 jaar is Kotalla weer thuis. Dat gebeurde overigens pas nadat zijn 'Neder landse' naam Kotalla was veran derd in Kotalla, zijn oorspronke lijke familienaam. Zonder die wij ziging had zijn as niet naar West- Duitsland gemogen. Begrijpen Ruim zes jaar heb ik onderzoek gedaan naar Kotalla. Hij beheerste mijn leven niet, maar de drang al les uit te zoeken was groot. Mijn werk als biograaf was niet zelden te vergelijken met dat van een de- De beul van Amersfoort, Josef Kotalla tective. Ook ik verzamelde snip pers informatie en ogenschijnlijk onbelangrijke details omdat ze belangrijke aanwijzingen konden bevatten. Niet om een misdrijf op te lossen, maar om het leven van Kotalla te reconstrueren. Detectivewerk leidde mij naar een 83-jarige man in het Duitse Neuss, onder de rook van Düssel- dorf. Als klein jongetje had hij in 1943 het eerste huwelijk van Ko talla bijgewoond. Zijn vader was een van de getuigen van de brui degom. Na de plechtigheid op het gemeentehuis in Kleef werd feest gevierd in het huis van Kotalla's schoonouders, vertelde de man. Hij herinnerde zich nog dat een aantal jonge SS'ers na afloop van het feest de nacht doorbracht bij de buren. De uitgelaten SS'ers bruuskeerden deze vrome katho lieke familie door een crucifix op zijn kop te hangen. De oude Duit ser kon er nog altijd om gniffelen. Het spoor naar mogelijke neven en nichten van Kotalla liep dood in het stadje Neuruppin, een kleine tachtig kilometer ten noor den van Berlijn. Ik had wel een ontmoeting met een nicht van zijn eerste vrouw. Over haar tante wilde ze aan het tuinhek van haar woning wel het een en ander ver tellen, maar over Kotalla had zij nooit met haar tante gesproken. Toen ik - nog altijd bij het tuin hek - na een lang gesprek afscheid van haar nam, drukte zij mij een map met papieren in handen. Het waren oude geboorte- en overlij densakten. Stukken die meerdere generaties in de familie waren ge weest. Ze leerden mij meer over Kotalla's eerste vrouw en haar fa milie. De oorlogsmisdadiger Kotalla legde soms een groter beslag op mijn leven dan mij lief was. Ik merkte dat ik mij aan hem ergerde als hij zich als slachtoffer op stelde. Het was de omgekeerde wereld. De slachtoffers waren de gevangenen van wie hij het leven tot een hel maakte. Ik heb tijdens mijn onderzoek geen begrip ge kregen voor Kotalla's handelen, maar ik ben wel gaan begrijpen hoe deze kleine Duitser kon uit groeien tot de beul van Amers foort. Anders dan in de geschiede nisboeken is verankerd, was hij geen compleet gestoorde SS'er. Zijn hersenbeschadiging werkte zijn wrede optreden in de hand, maar is onvoldoende verklaring voor zijn optreden. De omgeving waarin hij werkte en de ambitie die hij aan de dag legde om ho gerop te komen, vormden samen met zijn psychische problemen een giftige cocktail die leidde tot zijn gewelddadige optreden. Graf Als ik Kotalla's laatste rustplaats in midden-Duitsland op zijn sterfdag bezoek is het een warme zomerse dag. Het graf is goed on derhouden. Rondom de liggende marmeren grafsteen bloeien de witte knolbegonia's uitbundig. Het voelt onwerkelijk zo dicht bij de man te staan die ik nooit heb ontmoet, maar waarvan ik inmid dels zoveel weet. Ik vraag mij af wat Kotalla van mijn onderzoek denkt. Zou hij na het verschijnen van mijn boek een brief op poten schrijven of aangifte tegen mij doen van smaad en laster? Ik blijf nog een paar uur rond het graf van Kotalla hangen. Het is immers zijn sterfdag. Wie weet komt er nog iemand naar zijn laatste rustplaats vandaag. Ik weet dat familie van zijn tweede vrouw het graf onderhoudt, maar via een medewerker van de begraafplaats hebben zij te kennen gegeven dat ze geen contact met mij willen. Als de middag op zijn einde loopt, besluit ik terug naar huis te gaan. Ik kijk nog een laatste keer ach terom als ik de oude begraafplaats afloop. Bij Kotalla's graf staat nog altijd niemand. GO ZATERDAG 26 OKTOBER 2019 Het schriftje van Kotalla, via Marktplaats.nl verkregen. FOTO'S PIM RAS, PRIVÉ-ARCHIEF, BEELDBANKWO2/NIOD Richard Hoving poserend op Kamp Amersfoort. FOTO PIM RAS Richard Hoving, uitgeverij Prometheus RICHARD HOVING (190S-1979) Kotalla tijdens zijn gevangen schap in Breda. foto w.l. nouwen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 69