+4,1% i A DE WEEK VAN PHLIPPEN 14 1^ Reizen met trein, tram en me tro gaat een grote vlucht ne men in de toekomst, voor spelt de NS. Maar zonder extra geld zal er vanaf 2027 geen extra reiziger meer bij kunnen. Wie dan nog be sluit zijn auto te laten staan, en de trein te nemen, heeft pech gehad het wegverkeer veroorzaakt wordt, maakt de trein als alternatief nóg aantrekkelijker. Je zou dus zeggen dat minister Cora van Nieuwenhui- zen van Verkeer staat te springen om door te pakken met vervoer over het spoor. Dat blijkt dus niet het geval. De mobiliteitsalliantie - een verbond van onder andere de NS - heeft het nakijken. minder geld naar vervoer, ook het spoor heeft voorlopig niet de prio riteit van de minister, zo meldde zij deze week in De Volkskrant. De deur helemaal dichtgooien deed Van Nieuwenhuizen ook weer niet, want zelf wees ze op het miljarden- investeringsfonds van collega-mi nisters Wiebes (Economische Za ken) en Hoekstra (Financiën). staan en haar hand ophoudt voor een aantal miljarden voor het spoor, laat haar eerst eens kijken naar de bijdragen van vervoerseconomen in het vakblad ESB. Daarin staan namelijk nog veel ideeën die maat werk mogelijk maken, die de grote drukte kunnen helpen oplossen. over de prijs van een treinkaartje dat elk jaar duurder lijkt te worden. Nu is de trein bij ons al vrij duur in vergelijking met het buitenland, maar eerlijk is eerlijk, de kwaliteit is ook vele malen hoger. Ik ben een jaar lang regelmatig met een boe mel tussen Brussel en Leuven ge reisd en beklaag mij sindsdien nooit meer over de NS. geld op te brengen voor onderhoud. Maar ook om mensen aan te sporen uit de spits weg te blijven als ze ook op andere uren kunnen reizen. Vooral dit laatste kan veel individu eler. Met de ov-chip kunnen trein kaartjes bijvoorbeeld van prijs ver schillen naar gelang de richting waarin iemand reist, het tijdstip waarop gereisd wordt en hoe vaak Zonder extra geld zal er vanaf 2017 geen extra reiziger in het ov meer bij kunnen er wordt gereisd. Naar een treinrit van Castricum naar Amsterdam is in de ochtendspits meer vraag dan naar een rit van Amsterdam naar Castricum. Dat zou merkbaar moe ten zijn in de prijs van het kaartje. 's Avonds geldt het tegenoverge stelde. En wie het spitstarief te hoog vindt, neemt een trein vroe ger of later. En dan hebben de economen nog een idee voor de zogenoemde on rendabele stationnetjes. Ook de in woners rondom de piepkleine per ronnetjes hebben recht op bereik. De trein heeft ook een sociale func tie. De economen opperen daarom het volgende: zie het bereik los van de trein. Er is een razendsnelle groei aan elektrische deelfietsen, deelauto's en Ubers waarmee men sen de laatste kilometers tot aan hun huis kunnen afleggen. Koppel dat treinkaartje aan deze vervoer smiddelen zodat mensen overal kunnen komen, via meerdere voer tuigen. Dat hoeft helemaal geen miljarden te kosten. Basic-Fit Arcelor Mittal Heineken Besi ^0 @sandraphlippen Maak van treinreizen maatwerk De stikstofcrisis die deels door Er gaat volgend jaar niet alleen Maar voordat zij in de rij gaat Ik licht er twee uit. De eerste gaat Duurdere treinkaartjes dienen Sandra Phlippen is hoofd Neder land bij het Economisch Bureau van ABN Amro en docent aan de Erasmus School of Economics. O De keten van sportscholen- sloot de beurs- week positief af. zaterdag 26 oktober 2019 GO De staalgigant was koploper bij de hoofdfond sen. De bierbrouwer kon geen potten breken op de Amsterdamse beurs. Het bedrijf dat halfgeleider- apparatuur ontwerpt, ein digde onderaan de MidKap. a> E o I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 14