+4,1%
i
A
DE WEEK VAN PHLIPPEN
14
1^
Reizen met trein, tram en me
tro gaat een grote vlucht ne
men in de toekomst, voor
spelt de NS. Maar zonder extra geld
zal er vanaf 2027 geen extra reiziger
meer bij kunnen. Wie dan nog be
sluit zijn auto te laten staan, en de
trein te nemen, heeft pech gehad
het wegverkeer veroorzaakt wordt,
maakt de trein als alternatief nóg
aantrekkelijker. Je zou dus zeggen
dat minister Cora van Nieuwenhui-
zen van Verkeer staat te springen
om door te pakken met vervoer
over het spoor. Dat blijkt dus niet
het geval. De mobiliteitsalliantie -
een verbond van onder andere de
NS - heeft het nakijken.
minder geld naar vervoer, ook het
spoor heeft voorlopig niet de prio
riteit van de minister, zo meldde zij
deze week in De Volkskrant. De deur
helemaal dichtgooien deed Van
Nieuwenhuizen ook weer niet,
want zelf wees ze op het miljarden-
investeringsfonds van collega-mi
nisters Wiebes (Economische Za
ken) en Hoekstra (Financiën).
staan en haar hand ophoudt voor
een aantal miljarden voor het spoor,
laat haar eerst eens kijken naar de
bijdragen van vervoerseconomen
in het vakblad ESB. Daarin staan
namelijk nog veel ideeën die maat
werk mogelijk maken, die de grote
drukte kunnen helpen oplossen.
over de prijs van een treinkaartje
dat elk jaar duurder lijkt te worden.
Nu is de trein bij ons al vrij duur in
vergelijking met het buitenland,
maar eerlijk is eerlijk, de kwaliteit
is ook vele malen hoger. Ik ben een
jaar lang regelmatig met een boe
mel tussen Brussel en Leuven ge
reisd en beklaag mij sindsdien
nooit meer over de NS.
geld op te brengen voor onderhoud.
Maar ook om mensen aan te sporen
uit de spits weg te blijven als ze ook
op andere uren kunnen reizen.
Vooral dit laatste kan veel individu
eler. Met de ov-chip kunnen trein
kaartjes bijvoorbeeld van prijs ver
schillen naar gelang de richting
waarin iemand reist, het tijdstip
waarop gereisd wordt en hoe vaak
Zonder extra geld zal
er vanaf 2017 geen
extra reiziger in het ov
meer bij kunnen
er wordt gereisd. Naar een treinrit
van Castricum naar Amsterdam is
in de ochtendspits meer vraag dan
naar een rit van Amsterdam naar
Castricum. Dat zou merkbaar moe
ten zijn in de prijs van het kaartje.
's Avonds geldt het tegenoverge
stelde. En wie het spitstarief te
hoog vindt, neemt een trein vroe
ger of later.
En dan hebben de economen nog
een idee voor de zogenoemde on
rendabele stationnetjes. Ook de in
woners rondom de piepkleine per
ronnetjes hebben recht op bereik.
De trein heeft ook een sociale func
tie. De economen opperen daarom
het volgende: zie het bereik los van
de trein. Er is een razendsnelle
groei aan elektrische deelfietsen,
deelauto's en Ubers waarmee men
sen de laatste kilometers tot aan
hun huis kunnen afleggen. Koppel
dat treinkaartje aan deze vervoer
smiddelen zodat mensen overal
kunnen komen, via meerdere voer
tuigen. Dat hoeft helemaal geen
miljarden te kosten.
Basic-Fit
Arcelor
Mittal
Heineken
Besi
^0 @sandraphlippen
Maak van
treinreizen
maatwerk
De stikstofcrisis die deels door
Er gaat volgend jaar niet alleen
Maar voordat zij in de rij gaat
Ik licht er twee uit. De eerste gaat
Duurdere treinkaartjes dienen
Sandra Phlippen is hoofd Neder
land bij het Economisch Bureau
van ABN Amro en docent aan de
Erasmus School of Economics.
O
De keten van
sportscholen-
sloot de beurs-
week positief af.
zaterdag 26 oktober 2019
GO
De staalgigant
was koploper bij
de hoofdfond
sen.
De bierbrouwer
kon geen potten
breken op de
Amsterdamse
beurs.
Het bedrijf dat
halfgeleider-
apparatuur
ontwerpt, ein
digde onderaan
de MidKap.
a>
E
o
I