II Woongigant Ikea wil in2030een 'kringloopwinkel' zijn Herkomst container nog steeds onduidelijk NIEUWS 13 DRAMA MIGRANTEN genadig en doet de deuren open. ,,Toen zijn we hard weggerend. De politie pakte ons op, maar toen ze hoorden dat we Syriërs waren, lieten ze ons gaan en zeiden: probeer het nog maar een keer.'' Geur van de dood Het waren die momenten die kei hard terugkwamen in de gedachten van Al-Rashid toen hij woensdag hoorde dat er op een bedrijventer rein in de Engelse plaats Grays een koeltrailer was gevonden met daarin de lichamen van 39 migranten. ,,Geen woorden kunnen beschrijven hoe ik me nu voel. Ik voel wat ze heb ben meegemaakt, ik kan hun doods- schreeuwen horen, want ik ben daar ook geweest. Geen licht, geen lucht, alleen de geur van de dood. Die schreeuwen zal ik nooit vergeten'', schrijft hij op sociale media. Al-Rashid deed wat de politie zei: hij probeerde het nog een keer. Sinds hij in Engeland is aangekomen, deelt hij zijn verhaal. Tijdens zijn reis maakte hij opnames met zijn tele foon die zijn gebruikt in een BBC- documentaire. Gisteren was de Syri sche Koerd, die Engelse literatuur studeerde aan de universiteit van Aleppo, te gast in meerdere talk shows op tv en radio. Eerder hield hij al een TedX Talk. De boodschap die hij uitspreekt, is vooral: oordeel niet te hard over deze mensen. Het is te makkelijk om te zeggen dat ze zelf in die container zijn gaan zitten, dus hun tragische lot aan zichzelf te danken hebben. „Mensen kiezen niet vrijwillig voor de dood, brengen hun eigen le ven niet zomaar in gevaar. Ik heb het gedaan omdat ik radeloos was. Er was oorlog en als ik was gebleven, had ik in het leger gemoeten. Dan was ik gestorven of had ik anderen moeten doden. Dus heb ik ver trouwd op criminelen om me hier heen te brengen, hoe moeilijk dat ook is. Nu zeg ik: het was onmoge lijk, het was gekkenwerk, ik had het nooit moeten doen. Maar als ik weer in diezelfde, radeloze situatie zit als toen, denk ik dat ik het weer zou doen.'' Legale routes Inmiddels woont Ahmad al-Rashid in Manchester. Nadat hij in Enge land een verblijfsvergunning kreeg, liet hij zijn vrouw en kinderen over komen. Omdat Al-Rashid al een verblijfsvergunning had, konden zij legaal naar Engeland reizen en hoef den ze niet achter in vrachtwagens te klimmen. Het pleidooi van Al-Rashid: ,,Zorg dat er legale routes komen om asiel aan te vragen, dan ontneem je de smokkelaars hun werk.'' De koeltrailer was in de nacht van woensdag met een ferry aan gekomen in de haven van Pur- fleet en werd daar opgepikt door de Noord-Ierse vrachtwagen chauffeur Mo Robinson (25). Het is nog onduidelijk of de chauffeur wist van de menselijke lading. De politie heeft gemeld hem lan ger vast te houden vanwege mo gelijke betrokkenheid bij moord. De 39 Chinezen zijn mogelijk omgekomen door de kou, het kan tot -25 graden worden in derge lijke koeltrailers. Belgische autoriteiten hebben bekendgemaakt dat de trailer dinsdag om 14.49 uur in de haven van Zeebrugge is afgeleverd. Daar is hij door een controle gegaan, maar de migranten zijn niet op gemerkt. De papieren waren vol gens de havenautoriteiten in orde. Onduidelijk is nog hoe grondig de container is gecontro leerd. Losstaande koeltrailers worden niet vaak gebruikt voor mensensmokkel en daarom min der grondig geïnspecteerd. Er gaan dagelijks 4000 vrachtwa gens en containers door de haven van Zeebrugge. Controle van koeltrailers is las tiger omdat ze dicht en geïsoleerd zijn. Toch is het met CO2-meters en honden wel mogelijk migran ten in koelcontainers te vinden. Burgemeester De Fauw van Zeebrugge stelde tegenover ver schillende media te vermoeden dat de slachtoffers al overleden waren voordat ze bij de haven aankwamen. Anders had de warmtescanner hen moeten op merken, stelt hij. Dat ze pas in de haven zijn ingestapt, lijkt hem, vanwege de zware beveiliging daar, onwaarschijnlijk. De Belgi sche justitie probeert ondertus sen de route te reconstrueren die de trailer heeft afgelegd naar de haven van Zeebrugge. De dood van 39 migranten in een koeltrailer deed de wereld van Ahmad al-Rashid even stilstaan. Ook de Syriër reisde achterin vrachtwagens en trailers naar Engeland. Hij overleefde dat maar net. Het is 2015 en Ahmad al- Rashid is al bijna twee maanden onderweg. Gevlucht vanuit de Syrische stad Aleppo is hij in de Franse havenstad Calais be land. Nu stapt hij in een koeltrailer en gaat tussen de ingevroren pakken kip en vlees zitten. ,,Over twee uur zijn jullie in Londen'', zegt de chauf feur en hij doet de deuren dicht. Maar na twee uur beweegt de wagen nog steeds niet. ,,Het vroor in de wagen, mensen begonnen te hoesten. We zaten daar met acht mensen, onder wie een kind. We konden er niet uit, de deu ren waren van buiten gesloten. Dus toen zijn we gaan bonken op de wan den van de wagen. Je zit daar en je bent overgeleverd aan de genade van de smokkelaars om je eruit te laten. Het was horror.'' De chauffeur is hen Je zit daar en je bent overgeleverd aan de genade van de smokkelaars Op de Dutch Design Week in Eind hoven is de ambitie gisteren met veel bravoure gepresenteerd. Ikea is met vierhonderd filialen het groot ste woonwarenhuis van de wereld en daardoor grootverbruiker van tal van materialen. Jaarlijks worden ruim 40.000 zeecontainers met producten naar Nederland ver voerd. Veel daarvan komen terecht bij de 579 miljoen kilo grofvuil die elk jaar wordt weggebracht. ,,We hebben een flink pro bleem'', wil Alberic Pater maar zeg gen als hij de cijfers opsomt. Hij is duurzaamheidsmanager bij Ikea Nederland. Sinds 2012 heeft het Zweedse bedrijf een duurzaam heidsprogramma. Met enkele suc cessen: 100 procent van de energie die de winkels verbruiken wordt opgewekt met eigen zonnepanelen en windmolens, het katoen is 100 procent 'eerlijk' geproduceerd en in 2020 wordt 100 procent van het po- lyester gerecycled. ,,We willen dat hout volgend jaar voor 100 procent vanuit verantwoord beheer wordt gewonnen", aldus Pater. ,,Dat is nogal wat wij gebruiken ongeveer 1 procent van de wereldwijde hout productie." Vorig jaar won Ikea de Retail Sus- tainability Award, uitgereikt door een netwerk van duurzame bedrij ven. De winkel is op de goede weg, werd met de prijs bevestigd. Maar de grootste uitdaging zit hem dus in de vele spullen die Ikea produ ceert en verkoopt. Er zijn al enkele gerecyclede pro ducten verkrijgbaar in de winkels, zoals een keuken van hergebruikt hout en petflessen, vloerkleden van gerecycled textiel en plantengieters van gerecycled plastic. In het Eindhovense filiaal is het concept van de kringloopwinkel overgenomen. In de 'koopjeshoek' worden ingeleverde meubels twee dehands verkocht. In Amsterdam worden meubels voor minimaal twee jaar verhuurd, met als doel de levensduur te verlengen. Tijdens Dutch Design Week is een collectie van viltproducten zo als tassen gepresenteerd, gemaakt van restanten van Nederlands Ikea- textiel. Pater: ,,Maar het wordt nog een hels karwei om in 2030 volledig circulair te zijn.'' vrijdag 25 oktober 2019 GO 'Geen licht, geen lucht, maar de geur van 4 de dood' GRAYS De 39 overleden mi granten die woensdag werden gevonden in een koeltrailer in Grays, Engeland, zijn afkom stig uit China. Ahmad al-Rashid reisde in 2015 van Syrië naar het Verenigd Koninkrijk in een koeltrailer. Hij overleefde de reis en kreeg een verblijfsvergunning. foto b Cyril Rosman Rotterdam/Manchester -Ahmad al-Rashid, migrant Binnen tien jaar tijd moeten alle producten van de Nederlandse tak van Ikea vanuit het kring loopprincipe worden gerecycled of hergebruikt. Een nieuwe tas sen- en matrassenlijn luidt het decennium van de waarheid in. Stefan ten Teije Eindhoven Tas uit de duurzame lijn. FOTO IKEA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13