EUWS 11 VERKEERSSLACHTOFFERS KOOS SPEE Als landelijk verkeersofficier zocht Koos 'flitspaal' Spee volop de media en wist hij het aantal verkeersdoden te halveren naar ruim 600 per jaar. Nu stijgt het aantal slachtoffers weer, tot Spee's afgrijzen. Vorige week reed Koos Spee (73) toevallig op de A12 langs de ver keerspolitie te Wad- dinxveen. Vanuit zijn raam zag hij een tiental politiewagens geparkeerd. ,,Die auto's horen op de weg, waarom staan ze stil?'' Het voorbeeld illustreert de in zijn ogen falende verkeersaanpak. ,,Als ik op de snelweg rijd, zie ik overal au tomobilisten rechts inhalen, bum- perkleven of onnodig links rijden. En geen politie te bekennen.'' In het boek Een flitsende carrière ver haalt Spee over zijn strijd voor meer verkeersveiligheid. Hij heeft recht van spreken, vanaf 1996 belichaamde hij als landelijk verkeersofficier twaalf jaar lang de jacht op verkeersovertreders. Met innovatief gebruik van flitspalen en trajectcontroles werden miljoenen automobilisten op de bon geslingerd. Radarverklikkers gingen in de ban. Het leverde Spee landelijke bekend heid en de bijnaam 'Koos Flitspaal' op. Populair bij automobilisten werd hij er niet mee. Behalve veel dreigbrieven kreeg Spee in 2004 zelfs een lawinepijl door zijn brievenbus geduwd. Een da der is nooit gevonden. ,,Zelf ben ik al tijd kalm gebleven, maar mijn vrouw weigert nog altijd te slapen als het alarm niet eerst is aangezet.'' In zijn boek spaart hij zijn politie, maar vooral de politiek niet. Neem mi nister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer, die terug naar nul verkeersdo den wil. Spee, cynisch: ,,Er liggen tal loze mooie plannen, alleen ontbreekt één paragraaf: de handhaving.'' ,,Politie en justitie lijken zich liever met criminaliteit bezig te houden. Ook de media vindt verkeersveiligheid niet sexy. Kijk, als MH17 neerstort schrij ven jullie daar jaren over. Zevenhon- ït 'V.'V-"/. derd verkeersdoden zijn twee Boeings of twintig volle touringcars. Toch komt op de jaarlijkse herdenking voor verkeersslachtoffers slechts een hand jevol mensen af.'' ,,Onder mijn leiding waren er 750 ver keersagenten, die niets anders deden dan patrouilleren en aanhouden. Op vallend én onopvallend. Nu vertrouwt de politie vooral op flitspalen en tra jectcontroles.'' „Flitspalen zijn zeer effectief, maar er dient balans tussen flitsbonnen en staandehoudingen te zijn. Nu is het aantal aanhoudingen onder de 5 pro cent gezakt. Dat moet minstens het dubbele zijn.'' ,,Automobilisten moeten het gevoel hebben dat de politie erbovenop zit. De politie moet zichtbaar zijn en de subjectieve pakkans hoog.'' Spee begint over het gedaalde aantal alcoholcontroles. Volgens Egbert-Jan van Hasselt, tegenwoordig Nederlands hoogste verkeerspolitieman, werken die niet meer doordat automobilisten elkaar meteen met hun smartphones waarschuwen. „Gelul" zegt Spee. ,,Het eerste half uur sta je er echt niet voor niets. Als de opbrengst minder wordt, verplaats je de fuik. Dan gaan mensen opnieuw appen. Zo ben je zichtbaar.'' Toen Spee in 1996 begon, bedroeg het aantal jaarlijkse verkeersdoden bijna 1200. Procureur-generaal Dato Steenhuis, Spee's superieur, beweerde doodleuk dat automobilisten relaxter gingen rijden van een paar pilsjes op. Spee ging voortvarend te werk: hij stopte het bonnen draaien, maar liet analyseren waar de meeste ongevallen plaatsvonden. ,,Daar gingen we con troleren.'' Bij het ministerie van Justi tie kreeg hij extra geld los voor de ver keersveiligheid. Uiteindelijk beschikte Spee over een budget van 80 miljoen euro, waarmee hij ieder van de 25 re giokorpsen 30 mensen erbij gaf. ,,Ik wil méér politie zichtbaar op de weg, maar ook meer onzichtbaar Er liggen talloze mooie plannen, alleen ontbreekt dehand having blauw door videoauto's en onopval lende motoren. Verder zou ik één snel heidslimiet van 120 km/uur op snel wegen invoeren. Dat is duidelijk én uitstekend handhaafbaar.'' ,,Die zijn er voldoende, wel zou ik op gevaarlijke trajecten palen aan elkaar knopen. Dan laat je ze op de ene dag individueel flitsen en op de andere voer je een trajectcontrole uit. Dat geeft een verrassingselement.'' ,,Ik zou het wettelijk mogelijk maken dat de politie de smartphone van over treders in beslag kan nemen. Pik ver volgens twee scholieren uit een groep fietsers, idem dito in de auto. Dan is het appen snel afgelopen.'' ,,Je kunt overtreders moeilijk de eerste 10 kilometer cadeau geven. Ik denk dat de woede er meer in zit dat automobi listen voor iets te hard rijden worden bekeurd, maar tegelijk andere auto's ongestraft zien bumperkleven en over de vluchtstrook rijden. Daarom is die handhaving zo belangrijk.'' ,,De afgelopen tien jaar is de aandacht voor verkeersveiligheid ernstig ver slapt. Neem voormalig verkeersminis ter Melanie Schultz. Ik heb haar op niet één wetsvoorstel betrapt dat de ver keersveiligheid werkelijk beter maakte. Ze wilde de historie in als de minister van 130 km/uur. Het is aan haar beleid en dat van de kabinetten Rutte te danken dat het eerdere doel van vijfhonderd doden in 2020 niet wordt gehaald. „Liberale politici belijden hun liefde voor de auto met de mond, maar on dertussen moeten flitspalen geld blij ven genereren. Het CDA is even op portunistisch. Nederland is het enige Europese land waar trekkers geen ken teken hebben. Er lag eind 2016 een wetsvoorstel, waaraan vijftig organisa ties meewerkten. Maar ja, er kwamen Kamerverkiezingen en het CDA telt veel boeren onder zijn kiezers. De wet werd dankzij CDA en VVD wegge stemd.'' ,,We waren na Malta het veiligste land van Europa. Van heinde en verre kwa men overheden bij ons kijken. De Wet Mulder waarbij boetes administratief werden afgedaan was een noviteit, net als ons gebruik van flitspalen. Nu staan we elfde en tellen België en Frankrijk per miljoen inwoners minder ver keersdoden dan wij. Dat steekt.'' vrijdag 25 oktober 2019 GO 'Politieauto's horen op de weg, waarom staan ze stil?' David Bremmer Soesterberg Afgelopen jaar vielen er 678 doden in het verkeer, een toename van 10 procent. Hoe kan dat? Er is te weinig verkeerspolitie op de wegen? Zegt de man van de flitspalen... Wat maakt zichtbaarheid zo belangrijk? Als Koos Spee opnieuw verkeers officier is, wat doet u dan? Automobilis ten moeten het gevoel hebben dat de politie erbovenop zit, vindt oud- landelijk verkeersoffi cier Koos Spee. foto KOEN VERHEIJDEN -Koos Spee Flitspalen? Wat vindt u van het nieuwe appverbod op de fiets? Irritatiefactor blijft de vele kleine snelheidsboetes van 3-4 km te hard... In uw boek spaart u politiek Den Haag en diverse verkeers ministers niet. Waarom? Wellicht wil de VVD automobilisten niet dwarsbomen Is Nederland geen gidsland op verkeersgebied meer?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11