een nieuw leven ingeblazen 4 Theater Sinds 2005 zijn de sprookjes van Grimm deel van het UNESCO Werelderfgoed. Waarom dat volkomen terecht is, laat het Zwitserse artiestenduo Nicole Martin in hun circustent telkens opnieuw ervaren. Alternatieve biografie op het podium Een ademend orgel Twintig jaar lang toeren Nicole Martin al met hun programma van sprookjes in acht ver schillende talen door heel Europa. En dan niet van theater naar theater, want zij hebben altijd hun eigen speelplek bij zich. The White Tent heet die plek, precies wat de naam zegt: een witte koepelvormige tent met houten geraamte. Symbo lisch is dat wel. Elke voorstelling be gint weer blanco, het sprookje moet opnieuw ontstaan. De meest aanvaarde theorie over sprookjes zegt, dat ze al vele eeuwen oud zijn, mondeling doorgegeven van grootouder op kleinkind, levens lessen bevatten vol oude en zelfs on derbewuste wijsheden. Bedoeld voor de goede verstaander, zoals de open kindergeest. Toen sprookjes door de uitvinding van de boekdrukkunst verloren dreigden te gaan, werden ze - desnoods in flarden - gered uit de mond van tandeloze oudjes. Onder andere door de twee broers Jacob en Wilhelm Grimm. Anderhalve eeuw later moeten de sprookjes opnieuw gered worden. Dit keer is de opkomst van de televi sie de boosdoener. Alleen de woor den, dat is niet meer genoeg. Er is veel meer nodig. Nicole Martin omschrijven dat met de twee sleu telwoorden 'beweging' en 'visuali- teit'. Dans (en muziek), kleur, ef fect, spektakel. Wel met het volste IL- respect voor het oude verhaal. ,,De grote lijn blijft onaangeroerd", verze keren zij. En meer nog: zij hebben bewust gekozen voor de meest be kende sprookjes. vestigde burger. ,,Dat is niet altijd ge makkelijk", vertellen Nicole Mar tin. ,,Maar heel veel mensen komen ons vertellen hoe graag ze dat zelf ook zouden doen. En dat ze, als wij weer verder trekken, in hun hart met ons meereizen. Dat het altijd al een stille droom van ze is geweest. Ja, heel veel mensen dromen van reizen. En dat is wat wij doen, met ons werk. Wij geven dromen aan de mensen." Overal waar ze komen, maken Ni cole Martin voorstellingen voor Wij geven dromen aan de mensen kinderen (besloten voorstellingen voor scholen) en openbare voorstel lingen. Op die manier, zo leerde de ervaring hen, bereiken ze de meeste kinderen, uit alle lagen, én de meeste volwassenen. Die laatste zijn altijd in de meerderheid bij de openbare voorstellingen. In Middelburg zijn er van elk steeds twee voorstellingen, er worden dus vier sprookjes nieuw le ven ingeblazen. Leerlingen van de basisscholen Het Talent, de ABS, de Vrije School en meerdere klassen van het Taal Expertise Centrum Walche ren zullen de sprookjes De Bremer Stadsmuzikanten en Van de Visser en zijn Vrouw mogen meemaken. Op za terdag zijn er dan twee openbare voorstellingen. Om 11.00 uur is het tijd voor Hans Grietje en om 18.30 uur speelt IJzeren Hans. Alles in het Nederlands. In de grote tent die wordt opgebouwd bij de oude atle tiekbaan en sporthal op de hoek van de Sportlaan en Nassaulaan in Mid delburg. Binnenkort wordt het winter. Na Middelburg zullen Nicole Martin nog één week optreden, in Bazel. Daarna trekken ze zich terug in hun winterresidentie. Daar zullen ze werken aan een nieuw sprookje. ,,Om dat te kunnen brengen zoals wij het willen, hebben we heel veel tijd en oefening nodig. Het duurt een EN 4 REDENEN MEER Pop tot country Klassiek Vage herinnering Bijna iedereen weet bijvoorbeeld nog wel vaag waar Hans en Grietje over gaat. Juist op die vage herinnering als fundament kunnen zij sprookjes een nieuw leven geven, zonder dat het publiek (kinderen én volwassenen) het spoor bijster raakt. Naast muziek en dans speelt pantomime daarin een rol, en als 'klein spektakel' ook jong leren en acrobatiek. Alles wat oog en oor geboeid houdt, kan het doel dienen. Het allerbelangrijkste is to have fun with the audience. Samen met het publiek plezier en verwondering beleven aan net nieuwe jasje van een oud ver haal. The White Tent is daarvoor ook erg belangrijk. Hoe je het ook keert of wendt, op zo'n naar avontuur geurende tent met klapperend zeildoek komt nu eenmaal een ander publiek af dan op zo'n statig opgepoetst gebouw dat schouwburg wordt genoemd. Je beweegt je ongedwongener, want gala is niet nodig. En het publiek zit overal met zijn neus bovenop, in die halve cirkel rond de speelvloer. In alle opzichten zijn de toeschouwers dus véél dichterbij, en dat verhoogt de pret aanzienlijk. Wie met een circustent onderweg is, leidt een ander leven dan de ge- donderdag 24 oktober 2019 GO Sprookjes Willem Nijssen Nicole Martin Vorig jaar verscheen Thro'my eye s, de biografie van Iain Matthews. Wie het carrière- en levensverhaal van een muzikant liever auditief verneemt, doet met een optreden van zijn band Matthews Southern Comfort goede zaken. De laatste cd, Like a radio, bevat niet al leen op toon gezette verhalen, gebeurtenissen en beschou wingen uit de inmiddels ruim zeven decennia in het leven van de Brit, maar biedt evenzo een staalkaart van zijn muzikale veelzijdigheid. Diverse stijlen die Matthews tijdens zijn loop baan doorliep passeren: van Westcoastpop, folk, country, jazz tot rock met Fairport Con vention. De oorspronkelijke Matthews Southern Comfort dateert uit begin jaren zeventig. De huidige bezetting overtreft de voorganger met louter Ne derlandse topmusici aan boord: Bart Jan Baartmans (gitaren), toetsenist Bart de Win en Eric Devries (gitaar, zang). Bindende factor is uiteraard de stem van Matthews. Behalve gerestyled werk en materiaal van recen tere bezettingen zal nieuw werk vertolkt worden. Zaterdag, Kerk Groede, 20.30 uur Vijf rietblazers (klarinetten, hobo fagot en saxofoon) spelen het ge luid van een orgel perfect na. De uitspraak van Stravinsky over het kerkorgel ('Dat monster ademt nooit') inspireerde het Calefax kwin tet om werken van Bach, Mendels sohn, Duruflé, Messiaen en Franck voor orgel te arrangeren voor de combinatie van kleine en grotere hout instrumenten. Zij vormen als het ware een menselijk ademend orgel. Zondag, Sint Jacobskerk, Vlissin- gen, 15.30 uur T Scène uit Van de Visser en zijn Vrouw FOTO MASSIMO BATISTA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 48